|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#141 |
|
maler
|
Sv: DialektdikkedarierJeg sier heller ikke at jeg er klar. Ikke i noen sammenheng faktisk. Det har stort feilpotensiale.
|
|
|
#147 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Re: Dialektdikkedarier
Er du fra Tromsø? Da jeg flyttet hit så jeg for meg unger som satt ute og lekte med et dørslag når jeg hørte om siling.
Er det så rart?
Hafell er gjerde (hadde bestemor fra Gudbrandsdalen), ryss har jeg aldri hørt.
|
|
|
#149 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Re: Dialektdikkedarier
|
|
|
#150 |
|
|
Sv: Re: Dialektdikkedarier
Jeg visste at hafell betydde gjerde (pga stedsnavn) men visste ikke at ordet var i bruk. Interessant. |
|
|
|
|
|
#152 |
|
|
Sv: DialektdikkedarierEi dråk, flere dreker og dråkonga. Jenter vi snakker om her altså. Det fineste ordet på min dialekt er vebju. Det er navnet på snøtunge trær. Altså at greinene bøyer seg tunge av snø. |
|
|
|
|
|
#153 |
|
|
Sv: DialektdikkedarierGjælkalv er også et pussig uttrykk. Det kaller man noen som er lik gamle som en selv. Klassekamerat rett og slett. Tror ikke. Det er mye brukt lenger. Dialekt er så levende og min dialekt har forandret seg mye og mange uttrykk er på vei ut. Besteforeldrene sa lykkjyl, pappa sier nykkjyl og jeg sier nøkkel. |
|
|
|
|
|
#154 |
|
|
Sv: DialektdikkedarierDråk hører jeg rett som det er, men jeg hører mest "veitj" og "ryss". |
|
|
|
|
|
#155 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: DialektdikkedarierVeitj er ordet jeg er vokst opp med, og at juletreet ryr.
|
|
|
#157 |
|
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dialektdikkedarier
Aha, jeg tenker på både sile og lode som Tromsøuttrykk, var ikke klar over at det var i bruk flere steder.
Vet ikke om det brukes så mye nå egentlig, jeg har mest hørt det i sånne tulleuttrykk, noe om "skjæra som satt på hafella i sjogen" eller noe sånt.
Jeg vet jo det, det har bare aldri slått meg at det var så sært å si "ei høns" på dialekt.
|
|
|
#158 |
|
En anelse distre
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: DialektdikkedarierJeg sier klar som i sliten og jeg merker det forvirrer vesla noen ganger. Nå er hun blitt mer vandt med at jeg mener sliten og ikke klar for å gjøre noe. |
|
|
|
|
|
#160 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Dialektdikkedarier
Tenk jeg ante ikke at det var så vanlig at man måtte ha et eget ord for det.
|
![]() |
|
|