|
Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: SynonymerHar du 6 i matte fra videregående, og mangler elementærforståelse for grunnskolen? Virkelig?
__________________
Vi gjør alle så godt vi kan Og vi gjør alt feil. - No. 4 - |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Synonymer
Jeg er enig i at det er hårreisende, og jeg har hatt mange liknende erfaringer de siste ukene. Selv valgte jeg bort matematikk som fag da jeg skulle søke på lærerutdanningen fordi jeg trodde nivået ble for høyt for meg. Da er det veldig rart å oppdaget at nivået på de som har fullført er under mitt eget nivå (og det dreier seg ikke bare om én student, dessverre).
__________________
♥ Storebror, des. 2010 ♥ Lillesøster, mar. 2020 ♥ Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Synonymer
Jeg har 6 i det som het 2MX, og jeg kan ikke gangetabellen og det var først i forrige uke jeg lærte meg hvordan jeg setter opp et regnestykke for å trekke 24 fra 356. Jada, jeg tar det i hodet, men det hjelper lite om man gjør det om til 10468 - 1643, som jeg ikke tar i hodet. Poenget mitt var å vite hvordan man gjør det. Fordi jeg planlegger å ta 60 studiepoeng i matematikk på lærerutdanning fra 5-10 har jeg satt meg ned med pensumbøker fra 1. - 10. trinn og oppdaget at det er ganske skremmende (og trist) hvor mye elementærkunnskap jeg faktisk mangler.
__________________
♥ Storebror, des. 2010 ♥ Lillesøster, mar. 2020 ♥ Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli. |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.096
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Synonymer
Uansett hva du kan eller ikke kan fra før av, jeg imponeres voldsomt over at du vil gi deg i kast med matematikk! Jeg synes faget er kjempegøy, til litt sånn gladnerd-nivå, og er så glad for at lærere i grunnskolen virkelig ønsker å bli gode! Lykke, lykke til
__________________
Mvh Billa ![]() ***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: SynonymerFor det første mangler du da en metode, ikke en elementærforståelse - du skjønner jo konseptet hvis du tar det i hodet. For det andre, så mener jeg helt alvorlig at det er en stor prestasjon å komme seg gjennom barneskolen uten å lære seg den metoden.
__________________
Vi gjør alle så godt vi kan Og vi gjør alt feil. - No. 4 - |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Synonymer
Takk for det!
__________________
♥ Storebror, des. 2010 ♥ Lillesøster, mar. 2020 ♥ Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli. Sist redigert av Input : 14-10-14 kl 10:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Synonymer
Det jeg sa var at jeg manglet elementærkunnskap. Metoden for å regne ut dette er kunnskap. Før jeg ble voksen manglet jeg nok elementærforståelse også, det hjelper mye å modnes litt. I løpet av vgs ble jeg også "diagnostisert" med dyskalkuli og jeg har nok brukt veldig mye tid og krefter på å kamuflere dette bak "jeg gidder ikke, jeg er ikke interssert i realfag" og siden jeg var veldig god i alle andre fag, fikk det bare fare. Med forståelse for hva jeg sleit med og verktøy for å løse det, kom gleden tilbake. Akkurat dette er det jo mange elever som driver med, og jeg er derfor veldig glad for at dette er noe som får stort fokus på lærerutdanninga der jeg går. Men nå ble dette veldig personlig og fullstendig avsporing, så beklager det.
__________________
♥ Storebror, des. 2010 ♥ Lillesøster, mar. 2020 ♥ Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
I mål
|
![]() Sv: Synonymer
Jeg er enig med deg. Men storebror har alt riktig nesten hver eneste gang. Han trenger ikke oppmuntres med at noe galt er rett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
I mål
|
![]() Sv: SynonymerJeg har fått svar fra lærer som skriver: Sist redigert av apan : 14-10-14 kl 14:26. Årsak: Fjernet sitat |
![]() |
![]() |
![]() |
#50 |
Glamorøs
|
![]() Sv: SynonymerHm. Handler det mer om språkforståelse enn om ordklasseforståelse? I såfall kan jeg godta en slik forklaring. Selv om jeg mener at språkforståelse (hvertfall for sterke elever) kan oppnås med å forstå ordklassen riktig også.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
I mål
|
![]() Sv: Synonymer
Tja, synonymer har vel ikke noe med ordklasse å gjøre på den måten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Synonymer
Ja, jeg er jo egentlig enig med deg. Jeg prøvde å bare å komme opp med en plausibel forklaring.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Innlegg: 8.096
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Synonymer
Vel, jeg synes du skal si til sønnen din at synonymer er ord som betyr "det samme", mens det de tydeligvis lærer på skolen nå er ulike ord som kan brukes for å beskrive samme ting. Det viktigste er jo at han skjønner at det er en forskjell. Dernest ville jeg sagt fra til lærer at det er sånn dere velger å gjøre det, og at det er fint hvis hun kan korrigere ham i hht til dette, siden HAN skjønner forskjellen.
__________________
Mvh Billa ![]() ***If you bungle raising your children, I don't think whatever else you do well matters very much*** Jacqueline Kennedy Onassis |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
I mål
|
![]() Sv: SynonymerJeg valgte å sende et svar der jeg skrev at jeg forstod hva hun mente med omtrent samme mening (slik at fantasi og magi kan være greit nok for en 4. klassing), men at ord som på ingen måte betyr det samme eller egentlig bare er samme ord (som skjelve og kald, kjedelig og kjede seg) er det vanskelig for meg å forstå at på noen måte kan være synonymer. Jeg sa at jeg synes skjelve og fryse kunne vært greie nok synonymer ut fra det hun beskriver, men ikke skjelve og kald. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|