|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lar kroppshåret groEnig Esme. Og slike konvensjoner har vi jo rundt oss på alle bauer og kanter. Jeg velger jo selv å sminke meg og gjør det fordi jeg synes jeg ser penere ut med sminke enn uten, men det er jo fordi jeg da kommer nærmere et sosialt akseptert skjønnhetsideal ved å påføre sminken. Jeg lever jo helt greit med dette, men det er naivt å tro at jeg bare gjør det fordi jeg ønsker det selv. Barbering/trimming av skjegg og hårklipp er jo også en slik konvensjon. Man kan jo i realiteten la håret gro på hodet og menn kan droppe ansiktsbarberingen, men man vil jo bli oppfattet som rimelig uflidd på et eller annet tidspunkt.
![]() |
#62 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Lar kroppshåret groVeldig enig med blant annet Esme og Zoe i denne tråden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
Skriv og skriv og skriv
Hvor: Det meste er nord
![]() Sv: Lar kroppshåret gro
Ja! På campus i USA for hundre år siden. Jeg ble en snakkis blant brautende unge menn.
![]() |
#64 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Lar kroppshåret groVel, jeg har sagt tidligere i tråden at jeg er helt enig i at vi er kulturelt påvirket til å fjerne håret på kroppen. Jeg mener fremdeles at hijab for veldig mange er en religiøs og ikke kulturell greie og at konsekvensene og reaksjonene på å velge bort det er langt kraftigere enn for kvinner som velger å ikke barbere leggene. Jeg har hatt lange samtaler med min datter om å vente med å barbere legger. Som min mor hadde med meg. Hårene endrer seg i det man begynner å barbere seg. (
![]() |
#66 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Lar kroppshåret groEsme, du leser meg feil. Jeg sier ikke at det ikke er kulturelt betinget å fjerne hår (eller at de fleste kvinner bærer hijab helt uten å føle press). Jeg sier bare at presset for å bruke hijab ee noe mer og sterkere enn bare er kulturelt press som langt på vei er noe man personlig kjenner, uten at man er blitt fortalt og presset til det av folk rundt en. Hvor mange mødre og fedre presser døtrene sine til å barbere leggene? Jeg vil tro langt de fleste forsøker å utsette det lengst mulig. Det var i alle fall min reaksjon da min datter ville barbere sine. Jeg hadde nøyaktig samme samtale som min mor hadde med meg om å vente lengst mulig fordi hårene endrer seg.
![]() |
#67 |
Shake it out!
|
Jeg argumenterer mot dette. Jeg mener det er vesentlig mer frivillig å barbere leggene enn å bære hijab.
![]() |
#68 |
både her og der
|
![]() Sv: Lar kroppshåret groÅ velge å bære hijab og å barbere legger er for meg ikke noe som kan sammenlignes. Bæring av hijab er både religiøst og kulturelt betinget, mens det å fjerne hår på leggene er da et selvstendig, frivillig valg?
![]() |
#69 |
Mother of Dragons
|
Nei selvfølgelig er det å barbere legger og armhuler akkurat like kulturelt betinget.
![]() |
#70 |
Shake it out!
|
Det er selvstendig og frivillig, men kulturelt betinget. Jeg fjerner hår fordi det i mine øyne er pent. Hva som er pent er jo langt på vei kulturelt betinget (som ble glitrende illustrert da folk på hele kloden ble bedt om å manipulere bildet av samme jenta slik at det illustrerte skjønnhet). Så sånn sett er jeg helt enig i at det å barbere hår er kulturelt og noe vi presses til på sett og vis.
![]() |
#71 |
can-jur
|
Men å bære relgiøse plagg virker begge veier.
![]() |
![]() |
#72 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Lar kroppshåret groPoenget mitt er at mange damer sier at de bærer hijaben av egen fri vilje. Akkurat som folk i denne tråden sier at de barberer seg av egen fri vilje. Men at det som styrer vår frie vilje er kulturelt betinget.
![]() |
![]() |
#73 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Lar kroppshåret groJeg tror det er svært få på FP som ville ment at det var akseptabelt å stille på jobbintervju med en kjole som var slik at man kunne se under armhulene i det hele tatt, for å svare litt flåsete.
![]() |
#74 |
Ferdiglada
![]() Sv: Lar kroppshåret groEg lese Milfrid sånn; Å ikkje bære hijab kan i verste fall føre til utstøting og æressanksjonar. Å ikkje barbere leggar føre i verste fall til himling frå andre kvinner. Og at det er to totalt ulike reaksjonar frå samfunnet som ikkje kan sammenlignast. Eller tar eg feil Milfrid?
![]() |
![]() |
#75 |
Shake it out!
|
For noen kvinner er det nok frivillig å bære hijab i langt større grad enn det er for kvinner å barbere leggene. Feks for barnevakten vår, som var den eneste som brukte hijab av fire søstre, i en familie hvor de kun feiret id og tok fasten litt som det passet. Der hadde hun valgt å bruke hijab (men det er jo mulig presset kom fra folk utenfor familien).
![]() |
#76 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Lar kroppshåret groJeg leser også Mildrid slik, og tenker at hun har helt rett. |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
Shake it out!
|
Neida, du leser meg helt rett. Særlig siden du også har fått med deg at det med leggene var et poeng.
![]() |
#78 |
maler
|
![]() Sv: Lar kroppshåret groLeggene er nok mer frivillig enn armhulene og bikinilinja. De som har lite hårvekst på leggene vil neppe få noen reaksjoner.
![]() |
#79 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Lar kroppshåret groJeg barberte bare leggene to-tre ganger i løpet av en lang, varm sommer. Fikk ingen stygge blikk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
ej ikke møjkets heije
|
Jeg leser også Milfrid sånn og er helt enig med henne i det.
![]() |
![]() |
|
|