Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærerstreik!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-14, 13:43   #681
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærerstreik!

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Dere har helt rett i at det er et problem at lærerne mangler tillit. Som jeg har sagt noen ganger tror jeg den manglende tilliten skyldes at folk er usikre på om lærerne jobber de timene de får betalt for.

Om jeg ikke jobber de timene jeg er betalt for, får ikke elevene mine tekstene sine tilbeke med karakter og en grundig vurdering med framovermelsing og undervisningen min ville vært oppsiktsvekkende dårlig. Foreldrene ville ikke blitt innkalt til samtaler og hjemmene ville ikke fått svar på mail og telefon. Fravær og orden- og adferdsanmerkninger vill eikke blitt ført inn og helsesøstre, PPT og andre instanser ville måttet gjennomføre samarbeidsmøter uten meg og teamene mine hadde måttte planlegge uten meg tilstede.

Det ville med andre ord oppstått utstrakt misnøye hos mange grupper rundt meg - så folk trenger ikke å være overlatt til å gjette på om jeg gjør jobben min eller ikke. Det merkes at jeg gjør den.

Jeg merker godt at lærerne til mine gutter gjør jobben sin. Grundig oppfølging og tilrettelegging og framovermelsinger og rask reaksjonsevne når vi trenger det. Helstøpte undervisningsopplegg og tydelig gjennomtenkt pedagogisk tilnærming til fagstoffet.

Gammel 17-08-14, 13:49   #682
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Akkurat, Zoe: I læreryrket, som i alle andre yrker, finnes det personer som av ulike grunner (latskap, helse, feilhylleherilivet) ikke oppfyller kravene til å være en god arbeidstaker/gjøre en god jobb, men å tro at det å tvinge dem til å sitte på et kontor/grupperom mellom 8.00 og 15.30 hver dag vil føre til at de spretter opp og begynner å gjøre et ærlig dagsverk, er jo helt hull i hodet. Å ta seg av de som ikke gjør jobben, er et lederansvar, evt. må NAV inn i bildet, men de aller, aller fleste har interesse av, og lyst til, å gjøre en tilfredsstillende jobb. Jeg reagerer også på at Elg og andre må lure på om læreren til avkommet jobber for pengene eller ikke, det burde da være nok av måter å finne ut det på, og da snakker jeg ikke om spionering på parkeringsplassen.

rine er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 14:45   #683
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk, rine. Bare dette erkjenne at det også finnes minimumsytere i læreryrket tror jeg kan ha en del å si. At jeg sier at jeg blir, mildt sagt, forbauset, når jeg møtes med den type holdning er jo ikke det samme som å si at jeg tror at det gjelder for de fleste lærere. Hvis jeg hadde trodd det, hadde jeg jo ikke blitt forbauset.

Jeg vet hvordan en lærers arbeidshverdag ser ut, men det er det veldig mange andre som ikke gjør. Og som, i de tilfeller der de møtes med den type holdning, tenker at "javel, ok, er det sånn lærere jobber". Og så glemmer de alle de andre som stiller opp klokken 18 på 25 forskjellige foreldresamtaler, blir med elevene på overnattingtur, svarer på e-poster oh SMS med en gang. Eller man tror at man rett og slett har vært griseheldig med avkommet lærer, og skjønner ikke at det er det som er gjengs for yrket, ikke at man ikke vil ha møter før 10 eller etter 14.

Det er trist at det er noen som ødelegger for de mange. Og problemet er at foreløpig finnes ikke tilstrekkelige verktøy som synliggjør for brukerne av skolen (dvs. foreldrene) at dette tas tak i. Fordi disse lærerne får ha stadig nye klasser, som dermed får foreldre som er misfornøyde, og så har man det gående. Siden dette er yrker der opplæring står i sentrum blir det så veldig tydelig der det ikke fungerer. Og det er de foreldrene som ender opp med å engasjere seg i debattene. I ren frustrasjon. Av en klasse på 25 elever er det potensielt 50 voksne som kan lage MYE støy.

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 14:47   #684
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Jeg prøver bare å gi dere råd som skal få lærerne i en bedre situasjon. Dere føler selv på at folk ikke har tillit til at dere jobber det dere har betalt for. Da er det kanskje en ide å gjøre noe for at folk skal få det?

Som jeg har sagt tidligere finnes det dårlige skoleeiere, rektorer og lærere. Dette blir ikke borte hvis man ikke gjør noe med det. Akkurat nå tror jeg man skaffer seg best klima for videre endringer hvis man får på plass timetelling og en avspaseringsordning.

elg er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 14:52   #685
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg prøver bare å gi dere råd som skal få lærerne i en bedre situasjon. Dere føler selv på at folk ikke har tillit til at dere jobber det dere har betalt for. Da er det kanskje en ide å gjøre noe for at folk skal få det?

Som jeg har sagt tidligere finnes det dårlige skoleeiere, rektorer og lærere. Dette blir ikke borte hvis man ikke gjør noe med det. Akkurat nå tror jeg man skaffer seg best klima for videre endringer hvis man får på plass timetelling og en avspaseringsordning.

Vi har jo en avspaseringsordning. Den som halve Norge hyler og bærer seg over...

Darth er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 14:53   #686
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har en avspaseringsordning.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 14:54   #687
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg lurer litt på elg, hva er det som gjør at du mener at du har svaret på hvordan vi skal jobbe?

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 14:58   #688
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg lurer litt på elg, hva er det som gjør at du mener at du har svaret på hvordan vi skal jobbe?

Elg har da ikke sagt noe om hvordan dere skal jobbe? Derimot er det kommet flere forslag til hvordan det er mulig å synliggjøre arbeidsinnsatsen lærerne faktisk legger ned, for at dere skal slippe å bli mistenkeliggjort og skal slippe å måtte forsvare den fritiden dere har. Hva er galt med det?

En av de tingene jeg fortsatt ikke ser at er blitt adressert er forslaget om å dokumentere timebruken.

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 15:05   #689
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Det hadde vært veldig spennende om noen få skoler forsøkte seg med en arbeidsavtale for lærere som ligner den for andre yrker. En slik avtale kunne f.eks ha vært at man jobber 37,5 timer i uka inkludert lunsj. Av denne tiden er det kjernetid fra 8 - 14. De resterende 7,5 timene i uka skal i utgangspunktet være på jobb, men avtaler om hjemmekontor på fast eller varierende basis kan gjøres med nærmeste leder.

Lærerne har fem uker ferie, og ønsker de mer enn det må avspasering være jobbet inn i form av overtid. Lærere som ønsker å flekse istedenfor å ta ut all overtid i ferie vil ha mulighet til det.

Det vil, som med alle andre modeller, sikkert være utfordringer med dette, men det hadde vært spennende om noen prøvde å se om vanlige arbeidsregler også kunne fungere i skolen.

elg er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 15:10   #690
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lærerne har fem uker ferie, og ønsker de mer enn det må avspasering være jobbet inn i form av overtid. Lærere som ønsker å flekse istedenfor å ta ut all overtid i ferie vil ha mulighet til det.

De som da ikke ønsker å avspasere i sommerferie, høstferie, juleferie osv. hva dkal de gjøre på skolen disse ukene? Og hvem skal ta igjen det arbeidet de ikke får fjort når de ikke ønsker å bruke den tiden de trenger til å vurdere elevarbeid og planlegge undervisning?

Jeg kan ikke på noen som helst måte skjønne at det skal være mulig at lærene ikke har komprimert arbeidsår så lenge elevene har det. Det er så selvfølgelig at det faktisk skremmer meg litt når jeg ser ellers oppegående mennesker foreslå det.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 15:14   #691
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Vi har jo en avspaseringsordning. Den som halve Norge hyler og bærer seg over...

Dere har ikke en dokumentert avspaseringsordning med tydelige regler for hva som kan avspaseres og når. I en avspaseringsordning er det også regler for hva som skal skje hvis man avspaserer mer enn man har jobbet overtid. Det er heller ingen sjef som har oversikt over jobbet overtid og avspasering. Dere kaller avspaseringen fleksibilitet og jeg er ikke sikker på at alle lærere har god nok oversikt over at de har jobbet inn alle de timene de avspaserer. Jeg kan godt ta feil, men uten dokumentasjon blir jeg ikke overbevist. I denne tråden har det kommet frem at lærerne ikke ser at deres fleksibilitet er lik andres avspaseringsordninger.

Jeg tenker her på avspaseringen med å jobbe 50 timer den ene uka og 30 den neste. Tenker ikke på avspaseringen dere har om sommeren.

elg er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 15:20   #692
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg tviler sterkt på at en slik ordning som Elg skisserer er noe arbeidsgiver vil innføre, rett og slett fordi det blir for dyrt.

Gammel 17-08-14, 15:21   #693
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Dere har ikke en dokumentert avspaseringsordning med tydelige regler for hva som kan avspaseres og når. I en avspaseringsordning er det også regler for hva som skal skje hvis man avspaserer mer enn man har jobbet overtid. Det er heller ingen sjef som har oversikt over jobbet overtid og avspasering. Dere kaller avspaseringen fleksibilitet og jeg er ikke sikker på at alle lærere har god nok oversikt over at de har jobbet inn alle de timene de avspaserer. Jeg kan godt ta feil, men uten dokumentasjon blir jeg ikke overbevist. I denne tråden har det kommet frem at lærerne ikke ser at deres fleksibilitet er lik andres avspaseringsordninger.

Jeg tenker her på avspaseringen med å jobbe 50 timer den ene uka og 30 den neste. Tenker ikke på avspaseringen dere har om sommeren.

Hva mener du egentlig? I et innlegg høyere opp snakker du om forsøksordning i forhold til avspaseringen om sommeren, her snakker du om noe annet.

Gammel 17-08-14, 15:22   #694
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Vi har vel strengt tatt bare fire uker ferie.

Chanett er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 15:26   #695
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

De som da ikke ønsker å avspasere i sommerferie, høstferie, juleferie osv. hva dkal de gjøre på skolen disse ukene? Og hvem skal ta igjen det arbeidet de ikke får fjort når de ikke ønsker å bruke den tiden de trenger til å vurdere elevarbeid og planlegge undervisning?

Jeg kan ikke på noen som helst måte skjønne at det skal være mulig at lærene ikke har komprimert arbeidsår så lenge elevene har det. Det er så selvfølgelig at det faktisk skremmer meg litt når jeg ser ellers oppegående mennesker foreslå det.

En lærer som ikke gjør jobben sin må jo miste den. Er det lærere som ikke jobber nok til å fylle jobben sin så må lederne gjøre sin jobb. Man har akkurat det samme problemet i andre jobber.

Jeg vil tro at det er mye som kan gjøres mens andre har ferie. Lærere har snakket om at man må jobbe masse overtid i planleggingsuka før skolestart. Dette kan for de som ikke ønsker lang ferie spres over tid. Det er også mulig å bruke høstferien til å planlegge ukene fremover for å slippe å jobbe så mye hver uke. Man kan ha møter med foreldre med barn som har utfordringer da foreldrene deres og hjelpeapparatet er på jobb. Og sikkert mye annet.

Jeg er overbevist om at man ved litt nytenkning kan bruke denne tiden til mye nyttig.

Det viktigste av alt er at dette gir lærere med ulike behov mulighet til å planlegge sitt liv litt mer enn det man som lærer kan i dag. Jeg sier ikke at læreryrket ikke har utfordringer som andre ikke har, men prøver bare å se om man med litt kreativitet kan gjøre skolen til å bli et bedre sted å jobbe.

Det er ikke sikkert at en slik måte å gjøre det på vil fungere, men det hadde vært spennende om noen var kreative nok til å prøve.

elg er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 15:30   #696
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av polarjenta, her.

Hva mener du egentlig? I et innlegg høyere opp snakker du om forsøksordning i forhold til avspaseringen om sommeren, her snakker du om noe annet.

Er usikker på hvor jeg har vært uklar. Bortsett fra innlegget om å prøve samme arbeidsregler for lærere som for andre så har jeg hele tiden snakket om den avspaseringen dere kaller fleksibilitet; dvs 50 timer en uke og 30 timer den neste.

elg er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 15:34   #697
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Vi jobber ikke 30 timer en uke. I grunnskolen er ikke det mulig.

Anne C er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 15:34   #698
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Vi har vel strengt tatt bare fire uker ferie.

Vet det, men tenkte bare at man i forsøket hadde de samme vilkårene som i andre yrker.

elg er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 15:38   #699
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Vi jobber ikke 30 timer en uke. I grunnskolen er ikke det mulig.

Det hadde vært hyggelig om man la godviljen til. En av lærerne har i denne tråden kommet med eksemplet om å jobbe 50 timer den ene uken og 30 den neste. Jeg gjenbrukte bare dette uten tanke på om dette er ulikt fra skoleslag til skoleslag.

elg er ikke aktiv  
Gammel 17-08-14, 15:39   #700
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Samme godvilje som du har i forhold til lærere?

Anne C er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:15.