|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#601 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærerstreik!
Enig med din vinkling!
|
|
#602 |
|
koko
|
Sv: Lærerstreik!Det er iallfall mange som er skoleeksperter fordi de har gått 9 år eller mer på skole selv. Det er litt slitsomt å forholde seg til i betente tider.
|
|
#603 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Lærerstreik!Jeg innrømmer at jeg nok bruker alt for mye tid på jobben min. Men det er på en måte livsstilen min. Til tider lever og ånder jeg for jobben min, jeg bruker veldig mye tid på å finne spennende ting til elevene mine i fagene mine. Jeg underviser det som er hobbiene mine, men jeg jobber aller, aller best når jeg kan jobbe i helgene, sent på kvelden. |
|
|
|
|
#604 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Jeg unnfanger gjerne de mest kreative oppleggene mens jeg er og trener.
|
|
#605 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Helt klart. Dette er kanskje den aller største frynsegoden med læreryrket. |
|
|
|
|
#606 |
|
Poenget mitt er vel egentlig at jeg så og si aldri jobber mindre enn 43.5 timer på en uke. Jeg jobber for mye i helgen, helt frivillig må vite, til at det blir mindre. |
|
|
|
|
#607 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Sv: Lærerstreik!Jeg vet ikke hvordan avspasering føles, men i den delen av arbeidslivet hvor jeg jobber så betyr avspasering at man jobber mindre enn en normaluke. For lærere er en normaluke 43 timer. Jobber dere mindre enn det en uke så avspaserer dere. Jobber dere mer enn det en uke så bygger dere opp avspaseringstimer. |
|
|
|
|
#608 |
|
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Derfor er det også forskjell på hvor mange timer en lærer underviser i uka på ulike trinn. En lærer i barneskolen underviser noe sånt som 25-26 timer i uka i full stilling (ikke helt sikker på nøyaktig tall), en lærer i videregående underviser som oftest 18-20 timer i uka avhengig av fag. En norsklærer har størst rettebyrde og derfor lavere timetall enn en kroppsøvingslærer, f.eks.
|
|
#609 |
|
Nei det gjør vi ikke. Jobber vi mer enn de 43.5 timene så jobber vi bare mer. Vi får ikke igjen det noe sted. |
|
|
|
|
#610 |
|
maler
|
Sv: Lærerstreik!Jeg fatter ikke at barneskolelærere kan undervise så mange timer som de gjør oppi all foreldreoppfølgingen og sosiale oppgaver på skolen.
|
|
#611 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Jeg forstår ikke helt hva du vil fram til? |
|
|
|
|
#612 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Jeg vet bare at i min jobb som har hatt veldig fleksibel arbeidstid så har vi fått beskjed om at de ser at vi er mest mulig på jobben for å sikre informasjonsdeling og samarbeid. På min jobb er det også mange som sitter deler av dagen på et stillerom. Det er uansett enklere å få tak i dem der for en kort prat og en diskusjon som kanskje krever bruk av en tavle for at man enklere forstår hverandre, enn ved å bruke mail, skype, Lync og andre tekniske hjelpemidler. |
|
|
|
|
#613 |
|
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
Joda. Ikke alle selvsagt, men de finnes så definitivt. Jeg har akkurat ordnet meg fri hele uken før høstferien, pga vikartimene mine fra i fjor.
Når en er vant til "vanlige uker" og "vanlig arbeidstid" så er det selvsagt avspasering hvis en har jobbet over vanlig arbeidstid en uke, og så jobber 3,5 time mindre enn vanlig arbeidstid en annen uke. Men tankegangen på arbeidstid er så utrolig annerledes hos lærere (de lærerne jeg kjenner) enn andre steder i arbeidslivet.
Ja, for da er det lett å få konsentrert seg, når en til stadighet blir avbrutt. Hvorfor skal en plutselig ha en kort diskusjon og en prat etter klokken tre, når en har mulighet til det tidligere på dagen, eller i løpet av all samarbeidstiden i løpet av uken? Mail og skype fungerer utmerket til det jeg trenger å diskutere med andre lærere iallfall.
|
|
#614 |
|
Halloen!
Jeg er helt med på den, og på min arbeidsplass har vi f.eks. fagmøter (samarbeid om planer/prøver o.l) i mine fag annenhver tirsdag og onsdag formiddag (en time på hvert møte) og bunden tid fra 14.00-15.30 to ettermiddager i uken. Vi får gjort det meste av samarbeid i den tiden, men skulle det være noe som dukket opp, er det som regel alltid mulig å få tak i kolleger mellom 8.00- og 15.00. Skulle den jeg må ha tak ha gått hjem, sender jeg en mail/sms og spør om vedkommende har tid til et møte dagen etter. I 99,9 % av tilfellene sier kollegene mine ja til å treffes så snart de har mulighet, og jeg gjør selvsagt det samme når de spør. I mange av tilfellene kan vi også komme fram til en løsning via mail. Jeg har en følelse av at du tror lærere flest iler ut av klasserommet og rett i bilen når siste time er slutt 14.00, men det stemmer ikke i det aller fleste tilfellene. |
|
|
|
|
#615 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Nei, det ER veldig mye arbeid. Det er ingen tvil om det. |
|
|
|
|
#616 |
|
Superduperaktiv
![]() ![]() ![]() |
Det jeg prøver å få frem er at lærernes arbeidshverdag har en god del av de samme elementene som arbeidshverdagen i andre yrker. Problemet er bare at dere bruker helt andre ord på ting. |
|
|
|
|
#617 |
|
Kontrollfrik
Sv: Lærerstreik!Elg. Jeg skjønner heller ikke at du ikke ser at med bunden 37,5 timersuke kan man faktisk ikke jobbe mer og få det avspasert, og at man dermed ikke får gjort ferdig jobben sin, noe som elevene blir veldig skadelidende av? |
|
|
|
|
#618 |
|
Kontrollfrik
Sv: Lærerstreik!Og der kom den første sutrebeskyldningen i denne tråden. Jeg diskuterer dermed ikke mer. |
|
|
|
|
#619 |
|
maler
|
Sv: Lærerstreik!Elg: Det jeg ikke tror du forstår hvis du aldri har jobbet i offentlig virksomhet er den mistilliten som er mellom arbeidsgiversiden og arbeidstagersiden der til tider. I motsetning til i det private der arbeidsgivere tradisjonelt sett ser på arbeidstakere som såkorn som man vil forsøke å gi best mulig arbeidsvilkår (jeg vet det er press der også og ikke alltid optimalt) er det i spesielt skole og helsesektoren en forventning om at en arbeidsavtale vil brukes til det absolutte ytterpunktet for å skvise økonomi ut av systemet.
|
|
#620 |
|
Halloen!
Sv: Lærerstreik!Hva mener du med at lærerne slutter 11.30 om fredagen, Elg? Er det da siste time er slutt, eller går alle lærerne på disse skolene du kjenner til hjem kl. 11.30? Om så skulle være, tror jeg neppe disse heldige lærerne er de eneste som har mulighet til å gå tidlig en fredag. Mest sannsynlig får de vel veien til hytta for seg selv siden resten av Norge nå har så mye hjemmekontor at de har begynt å avspasere fra torsdag ettermiddag i stedet. |
|
|
![]() |
|
|