Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Motehjørnet

Angående hvilke bunader man kan bruke

Motehjørnet Shopping, tips, spørsmål og svar.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-05-07, 21:42   #61
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Angående hvilke bunader man kan bruke

"Alle" hadde bunad her. Var ganske mange like.

Gammel 17-05-07, 21:49   #62
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det hadde føltes rart for meg å gå i en bunad jeg overhodet ikke hadde tilknytning til, og jeg "lærte" at man skulle ha bodd der eller ha foreldre derfra for å få "lov".

Min bergensbestemor har imidlertid hardangerbunad, og påstår den dag i dag at det er nasjonalbunaden – og at alle dermed har "lov" til å bruke den.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-07, 21:53   #63
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er jo utlending, så det er ikke sikkert jeg har lov til å mene noe om dette, men jeg syns man skal ha noen tilknytning til den bunaden man velger. Og ikke bare velge en fordi den er fin. Nå syns jeg de fleste bunader er fine på hver sin måte, og det er i grunnen mange jeg kunne ha tenkt meg

Så hvis jeg noen ganger kjøper meg norsk bunad, så tror jeg det må bli den blå Nordlandsbunaden, for når jeg flyttet til Norge var det nettopp til Nordland.

Gammel 17-05-07, 21:54   #64
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

For meg føles det riktigst med tilknytning til stedet der bunaden opprinnelig kommer fra.
Jeg har bunad fra Voss. Er født der, bodde der når jeg var bitteliten og har hele morsslekten der. Fikk bunaden til konfirmasjonen av besteforeldrene mine...For meg var det ikke et tema å ha bunad fra der jeg bodde som konfirmant...

Gammel 17-05-07, 21:58   #65
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.

Min bergensbestemor har imidlertid hardangerbunad, og påstår den dag i dag at det er nasjonalbunaden – og at alle dermed har "lov" til å bruke den.

I "gamle dager" ble den kalt det.

Opprinnelig lagt inn av Nova, her.

I tidligere tider ble Hardangerbunaden kalt for "Norgesdrakten", det var svært vanlig å bruke den selv om man ikke var vestlending. Den nevnte hardangerbunaden er arvegods i familien og har vært brukt av familiens barn i mange tiår (helt siden min mormor, faktisk), til tross for at ingen er fra Hardanger. Det synes jeg også er helt OK. Det er en form for gammel tradisjon det også.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-05-07, 22:53   #66
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

I folkedansmiljøet omtales beltestakken (er det det samme som Bø-stakken?) som Oslo 3-bunaden.

Stemmer.

Gammel 18-05-07, 11:22   #67
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Er det virkelig ingen formelle krav? Det er jo smått idiotisk, syns jeg. For meg så viser bunader hvor man kommer fra.

Husfliden har vel forsøkt seg på å være bunadspoliti, men har heldigvis ikke fått delegert formell myndighet.

Det går ikke an å lage "formelle krav" for bruk av klesplagg. Det kjøpes og selges bunader, både nytt og brukt, og det er umulig å håndheve noen slike krav.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 20:22   #68
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sprader som sagt rundt i en Vestfold-bunad i Telemark og ble stoppet flere ganger i går av mennesker som syntes den var flott.
Her i byen er det (naturlig nok) så mange telemarks-bunader at det nesten blir som en bærepose fra Rema.

Gammel 18-05-07, 20:24   #69
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Alle kan i praksis ha hvilken bunad de vil.

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 20:43   #70
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Dette med tilhørighet kan være så mangt. Jeg føler sterk tilknytning til et knøttlite sted i Telemark pga at vi har hytte der og jeg har tilbragt uendelig mye tid er. En stor bit av hjertet mitt hører hjemme der. Slik er det også for søsteren min og hun har derfor øst-telemark bunaden.

Det er slik at det finnes flere varianter av denne. Den har et likt utgangspunkt, men finnes variasjoner i broderiene bl.a. Den søs har er spesielt for gården som hytta vår "tilhører".

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 20:49   #71
Elin

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Veldig mange med slekt fra Hardanger og Telemark

Men Hardanger er også nasjonaldrakten - husk det! Det er den som oftest brukes i offentlig representasjon i utlandet osv. og da jeg jobbet i Norgespaviljongen i Epcot Center, hadde vi også en kopi av den bunaden som vi jobbet i. Jeg har selv Hardangerbunad nettopp pga. at det dermed ikke stilles så strenge "krav" til tilhørighet ettersom den brukes titt og ofte av hvemsomhelst. Jeg har egentlig ingen annen tilknytning enn Solør-Odal av alle norske bunader, og dessverre, den ville jeg ikke ha. Likte den ikke den gang jeg investerte penger i bunad, og skal man investere såpass mye penger i et plagg så bør man like det også.

Gammel 18-05-07, 21:32   #72
cora
både her og der

cora sin avatar

Blogginnlegg: 32
cora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelencora er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har arvet bunad etter min mor som vokste opp i Nordland, ergo har jeg nordlandsbunad (grønn). Mannen og ungene har bunad fra Telemark.

cora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 21:58   #73
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

I folkedansmiljøet omtales beltestakken (er det det samme som Bø-stakken?) som Oslo 3-bunaden.

Beltestakk og Bø-stakk er det samme ja.

Jeg har en vest-Telemarksbunad som jeg har arvet etter farmor, skulle jeg kjøpt ny bunad skulle det vel strengt tatt ha vært en øst-Telemarksbunad, men jeg synes vest-Telemarksbunaden er den fineste. Flaks for meg! Storesøster kan få velge hvilken variant hun selv vil ha når den tid kommer, vi har tilhørighet nok over hele fylket vi til at vi kan ta oss såpass frihet. Synes jeg da.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-05-07, 22:45   #74
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nova, her.

Det var en periode da Bø-stakken ble kalt for "Oslo-vest-stakken".

Jeg har beltestakk/Bø-stakk, og opplevde i fjor at en fjortis fra beste vestkant hylte til venninnene sine i toget: "Se på hun der! Hun har den bunaden jeg vil ha!" Jeg er forøvrig født og oppvokst i Telemark, og kunne aldri ha brukt noe annet enn Telemarksbunad. Pappa og brødrene mine har og har hatt Vossebunader, siden familien til bestemor kommer derfra.

En bekjents utenlanske mann kommer til å kjøpe seg bunad når han blir norsk statsborger. Det syns jeg er flott! Min kjære ser utrolig flott ut i bunad (han har prøvd morfars gamle Vest-Telemarkbunad), men han sier at han ikke føler seg norsk nok til å bruke det.

IOA er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 00:05   #75
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Men Hardanger er også nasjonaldrakten - husk det! Det er den som oftest brukes i offentlig representasjon i utlandet osv. og da jeg jobbet i Norgespaviljongen i Epcot Center, hadde vi også en kopi av den bunaden som vi jobbet i. Jeg har selv Hardangerbunad nettopp pga. at det dermed ikke stilles så strenge "krav" til tilhørighet ettersom den brukes titt og ofte av hvemsomhelst. Jeg har egentlig ingen annen tilknytning enn Solør-Odal av alle norske bunader, og dessverre, den ville jeg ikke ha. Likte den ikke den gang jeg investerte penger i bunad, og skal man investere såpass mye penger i et plagg så bør man like det også.

Visste ikke det om Hardangerbunaden jeg. Dronningen har vel den også?

Jaja, jeg får hvertfall slite med min Solør-Odal bunad, det gikk med et nødskrik i år også. Dette bunadspolitiet bør heller få fakket de som går fra skap til skap og krymper folks bunader.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 00:52   #76
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har Hardangerbunad, men har en far som er derfra. Jeg synes en skal ha en tilhørighet til stedet en har bunad fra. Vet Hardangerbunad er ofte brukt i presentasjoner av Norge, men har ikke inntrykk av at det er mange som har denne bunaden sånn helt uten videre av privat personer?

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-05-07, 02:19   #77
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg spurte min mor ang. hardangerbunaden og også hun mente at det var en nasjonal bunad fra gammelt av.

Gammel 19-05-07, 02:51   #78
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Visste ikke det om Hardangerbunaden jeg. Dronningen har vel den også?

Dronningen har vel ganske mange bunader hun tror jeg. Hun har i alle fall Øst-Telemark og Hardanger.

Opprinnelig lagt inn av emm

Dette bunadspolitiet bør heller få fakket de som går fra skap til skap og krymper folks bunader.

Ja, juling skulle dem hatt!

Gammel 19-05-07, 02:53   #79
Elin

Elin sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Vet Hardangerbunad er ofte brukt i presentasjoner av Norge, men har ikke inntrykk av at det er mange som har denne bunaden sånn helt uten videre av privat personer?

Jo, meg! Jeg har den sånn helt uten videre! Jeg skammer meg ikke en gang. Jeg føler meg veldig, veldig flott i bunad uansett om jeg har aner til Hardanger eller ikke.

Gammel 19-05-07, 09:13   #80
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Dronningen har vel ganske mange bunader hun tror jeg. Hun har i alle fall Øst-Telemark og Hardanger.

Hun har jo familie fra Skien, så øst-Telemarksbunaden kan hun godt få bruke.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:30.