|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Glamorøs
|
Sv: Gir du barna dine frukt?
Jupp.
|
|
|
#102 |
|
Ringskrømt
|
Nå spiser ikke mine sånne mengder med frukt at det gjør dem mette til måltidene, vi snakker et eple eller en banan hjemme, resten av frukten spiser de på skolen til matpakka (og maten spises opp). |
|
|
|
|
|
#103 |
|
Semiaktiv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er også mer en grønnsaksspiser enn en fruktspiser. To av ungene her er nok også mer glad i grønnsaker enn i frukt. 07-jenta i rå grønnsaker, som agurk, gulrot, paprika, sukkererter etc, 07-gutten liker i grunnen alt av grønnsaker, men foretrekker kokt, særlig brokkoli, blomkål og gulrot, og liker nok dette bedre enn frukt sånn egentlig (men vi kan jo ikke akkurat ha kokte grønnsaker stående framme da
|
|
|
#104 |
|
lettere utlada
|
Sv: Gir du barna dine frukt?Frukt, og grønnsaker er alltid tilstede her i huset. I en skål på kjøkkenbordet ligger bananer, epler, kiwi, pærer, druer og av og til mango, fersken og nektariner.
|
|
|
#105 |
|
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Sv: Gir du barna dine frukt?Ja, vi kjøper mye frukt og grønt, og de har fri tilgang. Men litt begrensninger på rett før leggetid og rett før måltid.
|
|
|
|
#106 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gir du barna dine frukt?Jeg er ikke den stor fruktspiseren selv, men guttungen er glad i frukt. Han får frukt daglig i barnehagen, i tillegg hender det at vi sender med litt i matpakken. Han får ikke ubegrensede mengder frukt, men jeg pleier ikke å si nei om han spør om å få noe med mindre det er rett før middag. Frukten står på kjøkkenet, og sånn sett er det bare å forsyne seg men han er vel så vant til å bli servert at han ikke kommer på tanken. |
|
|
|
|
|
#107 |
|
5barns mamma
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
Sv: Gir du barna dine frukt?Vi (jeg og ungene) spiser mye frukt, mannen not so much. |
|
|
|
|
|
#109 |
|
villende
|
Sv: Gir du barna dine frukt?Fri tilgang. Mini lever innimellom bare på frukt, spesielt når det er veldig varmt eller hun er sliten. Men så spiser hun ellers ganske godt og variert og er ikke så opptatt av snop. Jeg er ellers enig i at korn, gjerne fullkorn i alle former, er en fin og nødvendig næringskilde. Det viktigste er vel variasjon. |
|
|
|
|
|
#110 |
|
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gir du barna dine frukt?Her er det også alltid frukt tilgjengelig. |
|
|
|
|
|
#111 |
|
Tankefull
|
Sv: Gir du barna dine frukt?Fri tilgang ja. Men guttene i mitt liv er litt "ute av syne, ute av sinn"-typer med tunnellsyn, så de vil helst ha det ferdig oppkuttet rett foran seg på bordet. Barna får frukt hver dag i matpakken. Mot slutten av uken blir jeg "fruktpusher".
|
|
|
#112 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Gir du barna dine frukt?Her er det ikke fri tilgang på frukt, men fri tilgang på grønnsaker. Han får av og til et eple, druer eller en banan med seg i matpakken, men oftest er det grønnsaker han får. Jeg er velsignet med et barn som er veldig glad i grønnsaker og som gjerne spiser frossen grønnsaksblanding i stedet for godteri.
Treåringen min er av typen som synes det å spise er bortkasta tid, så om han får frukt før middag kan han være skikkelig sulten, spiser bittelitt frukt, kjenne at sultfølelsen minker noe og være fornøyd med det. Siden jeg aldri tvinger ham til å spise noe, synes jeg det er bedre å sørge for at han fortsetter å være sulten til middag.
|
|
|
|
#113 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Sv: Gir du barna dine frukt?Fri tilgang her og, men det er sjelden de forsyner seg av seg selv. Skjærer jeg opp et par epler er det borte på et blunk. De har alltid frukt og grønt med i matpakken. Bær, melon og druer kjøper jeg stort sett når det er billig.
|
|
|
#114 |
|
Fortynnet
|
Sv: Gir du barna dine frukt?Vi pleier alltid å ha diverse frukt i kjøleskapet, men minsten spiser det ikke i det hele tatt. Han har en lang liste med allergier og kryssallergier, har klødd i munnen og halsen de gangene han har spist frukt og bær og vi har etterhvert lagt hele prosjektet med å prøve på is. Heldigvis spiser han mange typer grønnsaker, og blodprøver viser at han ikke mangler noe. Men jeg opplever det bittelitt stigmatiserende å ha et barn som ikke spiser frukt i disse frukt-hallelujatider - noen tenker sikkert at vi er blant de som ikke har frukt i hus, evt. stapper ham med Nugatti og saft. |
|
|
|
|
|
#115 |
|
Gal kattedame
|
Sv: Gir du barna dine frukt?Fri tilgang, eneste regel er max 1 banan og max 1 appelsin per unge pr.dag. Det går store kvanta i løpet av uka. Jeg kjøper ikke inn druer til hverdags,men epler,appelsiner,kiwi og pærer er alltid tilgjengelig. Ananas og pysalis av og til.
|
|
|
#116 |
|
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Gir du barna dine frukt?Her er det fri tilgang. |
|
|
|
|
|
#117 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Gir du barna dine frukt?Her er det fri tilgang til frukt og grønnsaker. Har som regel epler, pærer og appelsiner i en skål på bordet og gulrøtter i kjøleskapet. Druer og bær kjøper vi litt sjeldnere, pga. prisen, men de har relativt god tilgang på det også. |
|
|
|
|
|
#118 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Sv: Gir du barna dine frukt?Er det mer frukt-halleluja-tid nå enn før? |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Gir du barna dine frukt?Ja, fri tilgang. Begge har med på skole/barnehage.
|
![]() |
|
|