Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-02-14, 10:04   #201
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lærernes arbeidstid, hva skjer etter brudd i forhandlingene?

Klart lærere er spesielle i og med at de underviser hele dagen. Det er jo det som er lærerjobben og det må gis tilfredsstillende rammer. Det er disse rammene man er uenig om. Men det er idet lærere prøver å si at vi andre ikke har forutsetninger for å forstå hva undervisning innebærer (endel av oss har undervisning på jobb selv om vi ikke er lærere), og at det er så mye mer krevende enn andre jobber at det blir knute på tråden. Jeg kan si at min jobb er spesiell på flere måter jeg også, og den er til tider krevende. Og den krever at rammene er på plass for å få gjort en god jobb. Det gjelder de fleste jobber, spesielt der man har selvstendig ansvar for noe.

Det lærerne må kommunisere ut er hvorfor KS sitt forslag innebærer at tiden til forberedelser blir borte. Og hva slags konsekvenser dette får for undervisningen. Ikke hvor lite resten av verden verdsetter og forstår dem.

Gammel 18-02-14, 10:18   #202
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Når de som er positivt innstilt til deres sak kommer med innspill på hvordan mam bør kjøre debatten og dere reagerer på denne måten skjønner dere ikke hvor mye dere skader saken?

Så du mener at jeg skulle svare helt alvorlig på den latterliggjøringen som kom forut for min kommentar? Ærlig talt. Vi lærere sutrer ikke ved å påpeke at yrket er komplekst, jeg mener at vi bør fremheve det, slik at ikke vi undergraver vår egen profesjon. Undervisning i skolen er tuftet på et oppdrag som er forankret i opplæringslov, læreplan; både den generelle og kompetansemålene, læringsplakaten, vurderingsforskriftene osv. Jeg påpeker kompleksiteten og ansvaret, jeg sutrer ikke. Jeg elsker jobben min, men et så viktig samfunnsoppdrag krever tid, ikke stoppeklokke og mistenkeliggjøring fra KS.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 10:23   #203
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det lærerne må kommunisere ut er hvorfor KS sitt forslag innebærer at tiden til forberedelser blir borte. Og hva slags konsekvenser dette får for undervisningen. Ikke hvor lite resten av verden verdsetter og forstår dem.

Enig i dette. Dere har en god sak, som Esme sier. Ikke ødelegg den med syt. For det enkelte av dere skriver her blir dessverre for dere oppfattet som syt av oss andre.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 10:44   #204
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror vi (som samfunn) nærmer oss både en heldagsskole (uten lekser, men med lengre bundet tid både for voksne og for barn) og en helårsskole (med mer fleksible ferier, spesielt sommerferiene, helligdagene blir å bestå)

Men det blir vondt det er jeg sikker på. Jeg skjønner at skolesystemet i dag er lagt opp slik at det krever veldig mye for og etterabeid av lærerne. For hvis jeg har forstått denne diskusjonen riktig så er det jo det dere tar opp som problemstilling? At det er så mye arbeid i skoleåret, og at denne tiden fjernes?

Gammel 18-02-14, 10:47   #205
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Å være lærer er et spesielt yrke. At andre yrker også er spesielle, arbeidskrevende og utfordrende, betyr ikke at vi ikke kan mene at læreryrket også er det? Og at læreryrket må ha rammebetingelser som passer med den jobben vi skal utføre?

Greia er, at jeg har inntrykk av at en del ser på hvor mange undervisningstimer vi har - og så roper de ut: "Hah - lærere er heldige. Jobber 25 timer uka og har to måneder sommerferie." Når man blir møtt sånn veldig lenge, så går man kanskje i den andre grøften når man forsvarer seg, mange innlegg i avisene fra lærere tyder på det.

I alle yrker finnes det sutrere. Jeg leser en del leserinnlegg i flere aviser (jeg er jo lærer), og det er da rikelig nok av sutrete leger som skriver innlegg i avisene også. Artig fra leger er kanskje spesielt at noen undertegner med "lege"/"spesialist i allmennmedisin"/"kirurg" til og med når de skriver innlegg om nabokrangler. Tror jeg at det er "sånn" leger er, nei, jeg vet heldigvis bedre.

Jeg syns lærerjobben er blant de aller viktigste jobbene i et samfunn. Det betyr ikke at jeg mener at vi skal bæres rundt på gullstoll, men den evinnelige mistenkeliggjøringen er egentlig litt trøttende. Til og med statsministeren kan si at lærere ikke gjør en god jobb, du hører ikke statsministeren omtale særlig mange andre yrkesgrupper på den samme måten.

Hovedutfordringen i norsk skole er kanskje at kvaliteten på lærerne er så ujevn, det er ikke bare gull i klasserommene rundt omkring. Å lage rammebetingelser som gjør at bare de som liker rutinearbeid ønsker å være lærere - det kommer til å gjøre skolen enda dårligere. Kanskje mere jevn, for det kommer til å bli jevnt over dårligere lærere og dårligere undervisning. Det handler om rekruttering til yrket, og om å få de flinke til å bli.

Under andre verdenskrig kom lærerne veldig godt ut av det, i motsetning til deler av statsapparatet og ikke minst politiet. Jeg tror at en del av grunnen til det er at skolen er genuint opptatt av det selvstendig tenkende mennesket. Mange vil sikkert si at enhetsskolen er det motsatte, men det er jeg helt uenig i. Skolen gjør en fantastisk jobb for allmenndannelsen i dette landet, og det er de beste lærerne som gjør den beste jobben. Med den nye arbeidstidsordningen blir skolen nødt til å legge om til et annet system - et mer sentralisert system, man kan se til Russland i ytterste konsekvens (selv om det helt klart er en overdrivelse). Det vinner man kanskje noe på, men i det moderne samfunnet vi lever i, så er jeg overbevist om at man taper mest.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 10:54   #206
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg vil anbefale dere som vil lese mer og diskutere dette å melde dere inn i gruppa Arbeidstidsforhandlingene på FB. Der diskuteres dette hovedsaklig på saklig nivå. Gruppa består av flest lærere, men også journalister, politikere og foreldre.

Jeg tør ikke skrive mer om dette da jeg er redd det skal oppfattes som syt. Jeg er bare oppriktig redd for yrket mitt. Sverige har prøvd, og feilet. Danskene skal prøve og der sier folk opp jobbene sine, eldre pensjonerer seg. Hva vil skje med Norge, tro?

Gammel 18-02-14, 10:58   #207
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Frøydis, her.

Jeg vil anbefale dere som vil lese mer og diskutere dette å melde dere inn i gruppa Arbeidstidsforhandlingene på FB. Der diskuteres dette hovedsaklig på saklig nivå.

Virkelig? Jeg var medlem i den gruppa og meldte meg ut igjen, for makan til usaklig nivå.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 10:59   #208
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I dagens Adresseavis (bilde 1) sto det et leserinnlegg av lokallagets Malviks leder som er ganske saklig i mine øyne. Jeg fant det ikke på nett, men jeg har tatt bilde av leserinnlegget. Det er ikke helt godt bilde, men innlegget sier kort fortalt følgende at hvis KS får det som de vil, vil ressurser forsvinne ut av skolen siden en lærer da vil (mest sannsynlig) få flere undervisningstimer, mindre tid til forberedelse, til etterarbeid, osv. En kommune vil selvsagt spare penger der den kan, naturlig nok, og når det er opp til hver kommune, hver skole så blir det slik. Det så vi etter skolepakke 2 (som sa at en lærer skulle få mer lønn for å jobbe 1 time mer. Tanken var at det skulle bli mulig med tolærersystem, men kommunen brukte avtalen til å spare penger - naturlig nok). Det er det man har erfart før at hvis kommuner/fylkeskommuner får mulighet til å spare penger i et allerede trangt budsjett, så gjør de det. Kommuner vil egentlig ikke spare penger ved å la oss være på skolen i 45 uker, men de vil spare penger ved å oppheve lesepliktavtalen. Det er der pengene ligger, og det er den avtalen som er vårt sikkerhetsnett for at vi får muligheten til å gjøre et godt arbeide.

Hvis vi sammenligner Norges lesepliktavtale og tilstedeværelsesplikt (en lærer i vgs har 29t tilstedeværelsesplikt - bunden tid - til undervisning, møter mm. For- og etterarbeid skal skje i den ubundne tida) med de andre nordiske landene, så ser man at i Finland har lærerne mest autonomi. Politikerne liker å sammenligne norsk skole mot den finske, men de tar ikke med hele bildet når de sier at norsk skole burde være som den finske. I Finland har de ikke hat reformer siden steinalderen, lærerne nyter stor respekt (og ja større enn det vi møter i Norge - selv om respekten er blitt bedre i det siste), de har ikke bedre lønninger enn oss, men de nyter større autonomi. KS vil ha det slik som de danske lærerne dessverre har fått det. Det kan dere se i bilde nr 2 - hvis dere vrir hodet litt. Det er et bilde av gårsdagens artikkel i Aftenposten. I Danmark er der lærerflukt. Færre som søker seg til lærerutdanningene. De som kan slutter, tar tidligpensjon, mm. Dette er en konsekvens. Kanskje det er syting, men det er realitetene i Danmark.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg 2014-02-18 09.32.36.jpg (488,1 KB, 6 visninger)
Filtype: jpg 2014-02-17 09.51.11.jpg (444,0 KB, 6 visninger)
Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 11:00   #209
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Virkelig? Jeg var medlem i den gruppa og meldte meg ut igjen, for makan til usaklig nivå.

Enig med Input. Jeg hadde samme erfaring.

Gammel 18-02-14, 11:08   #210
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Da var du nok uheldig. Eller så er du kresen på saklighet.

Gammel 18-02-14, 11:09   #211
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Så du mener at jeg skulle svare helt alvorlig på den latterliggjøringen som kom forut for min kommentar? Ærlig talt. Vi lærere sutrer ikke ved å påpeke at yrket er komplekst, jeg mener at vi bør fremheve det, slik at ikke vi undergraver vår egen profesjon. Undervisning i skolen er tuftet på et oppdrag som er forankret i opplæringslov, læreplan; både den generelle og kompetansemålene, læringsplakaten, vurderingsforskriftene osv. Jeg påpeker kompleksiteten og ansvaret, jeg sutrer ikke. Jeg elsker jobben min, men et så viktig samfunnsoppdrag krever tid, ikke stoppeklokke og mistenkeliggjøring fra KS.

Men jeg mener at dere nettopp undergraver saken ved å argumentere med yrkets særegenhet, kompleksitet, unikhet og whatever. Med en gang man velger sammenlignende argumenter for sin sak, så sporer man av debatten. For da plasserer man diskusjonen på motpartens banehalvdel, også blir det et poeng å finne motargumenter: "Nei, din jobb er ikke mer krevende enn min" eller "Det er mange jobber som er mer komplekse".

Dessuten gjør man seg sårbar for motargumenter, siden argumentasjonen er tuftet på synseføling. Hvis man i stedet er saklig og forholder seg til fakta: "Her er dagens situasjon. Dette er endringene som er foreslått. Det vil gi følgende konsekvenser", så får man både mer sympati, og folk går ikke i forsvar på samme måte. Da kan man diskuterer fakta og ikke følelser, noe som alltid er lurt hvis man skal nå frem med en sak.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 11:12   #212
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Standard

Øyvind Sørreime har skrevet et innlegg i Meldingsboka.no - her: http://meldingsboka.com/2014/02/17/e...rstemme-og-ks/, der han sier noe om hva skolelederne har behov for, nemlig rom til å lede pedagogisk, og at det ikke betyr det samme som KS' forståelse av det - nemlig kontroll over lærernes arbeidstid:

Sitat:

KS har i sin forståelse av «få rom til å lede» ikke lagt vekt på at lærere og ledere på vegne av elevene må jobbe sammen for å lykkes. KS’ forståelse om at «få rom til lede» skal betyr mer styring over lærernes arbeidstid, skaper et fatalt brudd i den etablerte samarbeidspraksisen mellom lærere og ledere. Det er en strategi som setter alt av det beste ved norsk skolekultur på spill, og som skoleledere verken kan brukes som alibi for, eller gi sin støtte til.

Gammel 18-02-14, 11:18   #213
Input

Input sin avatar

Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da var du nok uheldig. Eller så er du kresen på saklighet.

Ja, for å kalle det saklig forventer jeg at man ikke kaller hverandre illojale eller 5. kolonister. "Jeg spyr!" og sutring om at man ikke får ferie sammen med partner fordi denne jobber turnus er heller ikke ting jeg ser på som saklig. Jeg synes det er veldig, veldig trist dersom denne gruppa er det man baserer seg på dersom man kommer som utenforstående og skal sette seg inn i hva denne konflikten dreier seg om.

Gammel 18-02-14, 11:21   #214
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, for å kalle det saklig forventer jeg at man ikke kaller hverandre illojale eller 5. kolonister. "Jeg spyr!" og sutring om at man ikke får ferie sammen med partner fordi denne jobber turnus er heller ikke ting jeg ser på som saklig. Jeg synes det er veldig, veldig trist dersom denne gruppa er det man baserer seg på dersom man kommer som utenforstående og skal sette seg inn i hva denne konflikten dreier seg om.

Enig. Jeg var akkurat innom, og det var ikke akkurat et nivå på diskusjonen der som jeg tror vil hjelpe i debatten.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 11:30   #215
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Standard

Jeg skrev ikke at alt var saklig, og den diskusjonen er jeg enig med deg er lavmål. Om du leser kommentarene under så er de fleste enige at det ikke er rett å kalle lærere illojale.

Det er noen forbanna lærere der inne som ikke klarer å holde seg på et saklig nivå, men om man leser det som er saklig, som da er mesteparten av det som skrives, så får man et helhetlig bilde av det som skjer.

Gammel 18-02-14, 11:42   #216
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Den FB-gruppa var helt ok i begynnelsen. Da jeg ble medlem var det bare rundt 1000 innmeldte, og det var gode diskusjoner. Dessverre har saklighetsnivået falt og sutrenivået steget dramatisk i takt med at medlemstallet har økt. Jeg teller på knappene hele tida om jeg skal melde meg ut igjen, men så dukker det jo opp interessante lenker innimellom som jeg ellers ikke ville funnet, pluss at jeg foretrekker å vite hva som blir sagt der, så foreløpig har det blitt med tanken.

Ellers er jeg enig i at denne diskusjonen må dreie seg om fakta, ikke om å sammenligne arbeidssituasjonen til lærerne med andre yrker, siden alle yrker har sine særegenheter uten at jeg synes det er relevant her. Faktum er at KS sitt forslag vil føre til en dårligere skole fordi den vil gå på bekostning av lærernes tid til for- og etterarbeid i skoleåret. God undervisning krever en godt forberedt lærer, og elevene har krav på og trenger gode tilbakemeldinger på arbeidet de gjør, så raskt som mulig. Dette er nedfelt i Opplæringsloven, i vurderingsforskriften og andre skriv fra departementet og Utdanningsdirektoratet. En lærer kan godt lage grove halvårs- eller årsplaner om sommeren, men detaljplanleggingen av timer og kortere perioder må skje der og da, når vi kjenner elevene, vet hva vi må vektlegge og hvordan det er lurt å jobbe med dem, og vet hvordan vi ligger an i forhold til det som sto på planen tidligere. I tillegg har faktisk elevene krav på å delta i planleggingen; de skal høres i forhold til arbeidsmetoder, vurderingsmetoder m.m. - og det kan vi ikke gjøre utenom skoleåret.

Gammel 18-02-14, 12:18   #217
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Men jeg mener at dere nettopp undergraver saken ved å argumentere med yrkets særegenhet, kompleksitet, unikhet og whatever. Med en gang man velger sammenlignende argumenter for sin sak, så sporer man av debatten. For da plasserer man diskusjonen på motpartens banehalvdel, også blir det et poeng å finne motargumenter: "Nei, din jobb er ikke mer krevende enn min" eller "Det er mange jobber som er mer komplekse".

Dessuten gjør man seg sårbar for motargumenter, siden argumentasjonen er tuftet på synseføling. Hvis man i stedet er saklig og forholder seg til fakta: "Her er dagens situasjon. Dette er endringene som er foreslått. Det vil gi følgende konsekvenser", så får man både mer sympati, og folk går ikke i forsvar på samme måte. Da kan man diskuterer fakta og ikke følelser, noe som alltid er lurt hvis man skal nå frem med en sak.

Nettopp!! Det finnes mange gode argumenter for saken deres, ta nå tilbakemeldingene på hvilke argumenter som funker og hvilke argumenter som virker mot sin hensikt på alvor.

Det er viktig å få frem at det blir dårligere forberedelse til timene om forslagene går gjennom.

Fremheving av hvor utrolig kompleks og vanskelig lærerjobben er, imponerer absolutt ingen og folk blir irritert. Det burde de ikke blitt, men sånn er det, og derfor er det ikke lurt å ta det frem.

Gammel 18-02-14, 12:20   #218
Input

Input sin avatar

Standard

Jeg skrev ikke at alt var saklig, og den diskusjonen er jeg enig med deg er lavmål. Om du leser kommentarene under så er de fleste enige at det ikke er rett å kalle lærere illojale.

Det er noen forbanna lærere der inne som ikke klarer å holde seg på et saklig nivå, men om man leser det som er saklig, som da er mesteparten av det som skrives, så får man et helhetlig bilde av det som skjer.

Det hjelper ikke så mye når utenforstående ikke gidder å lese 100 kommentarer før de gjør seg opp en mening. Dersom man ønsker at en gruppe som dette skal være produktiv, må man holde det slik hele veien. Jeg har vært med i denne gruppa siden ganske tidlig, og veldig fort ble det sutring og navnekalling og usakligheter.

Gammel 18-02-14, 12:22   #219
Anne C

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg klarer liksom ikke å samle meg nok til å skrive noe fornuftig om dette. Bortsett fra at jeg ikke akkurat er fan av KS, men det har jeg aldri vært. (Etter at de tok over som forhandlingspartner for skolen. Men det er ikke sikkert alternativet hadde vært noe bedre heller.)

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-14, 12:23   #220
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Beskrivelse av lærerjobben kan være svært relevant gitt at det skjer uten sammenligning med andre og sutring.

Ellers er innspill rundt hvordan arbeidsgiver kan oppnå sine mål på andre måter veldig interresant.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:32.