Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julekort eller julebrev?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Julekort eller julebrev?
Sender julekort 85 74,56%
Sender julebrev 13 11,40%
Sender ikke julekort eller brev 15 13,16%
Foretrekker å få julekort 26 22,81%
Foretrekker å få julebrev 10 8,77%
Spiller ingen trille om det er julekort eller julebrev jeg mottar 60 52,63%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 114. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-13, 15:00   #1
Høns
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Mar 2009
Høns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smartHøns imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Julekort eller julebrev?

Like sikkertr som det blir jul begynner jeg å fundere på om det skal være julekort eller julebrev som sendes ut i år...

Hva foretrekker du å få, og hva gjør du selv? Hvorfor?

Høns er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 15:04   #2
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 316
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julekort eller julebrev?

De siste årene har vi kombinert julekort med bilder av oss og ungene med et bittelite "julebrev", dvs en kort tekst inni kortet som sier noe om hva vi har bedrevet det siste året. Vi lager slike på bildeprogrammet til Mac, sikkert mange ulike produsenter og tilbydere på nettet. Jeg synes dette er en god kombinasjon av det beste fra to verdener, og blir glad for alle slags julehilsener, både lange brev, håndskrevne kort og bilder med god jul og godt nytt år på.

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 15:06   #3
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi sender julekort med bilde av Ville og en julehilsen. De aller fleste vi sender til har vi kontakt med gjennom året, så det er ikke nødvendig å skrive noe mer,synes jeg.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 15:11   #4
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sender julekort, foretrekker å få julekort. For all del, folk må gjerne sende julebrev, men jeg må innrømme at jeg har fått et par jeg ikke har lest til endes...

Gammel 29-11-13, 15:13   #5
carmenzita

carmenzita sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
carmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smartcarmenzita imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sender julekort med bilde av ungene og en liten hilsen.
Om det er julekort eller julebrev jeg får spiller ingen rolle.

carmenzita er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 15:20   #6
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Vi sender julekort med bilde(r) av ungene. Om vi får julekort eller julebrev spiller ingen rolle, jeg er bare glad for å få noe jeg.

Gammel 29-11-13, 15:30   #7
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sender julekort og foretrekker nok å få kort igjen også, selv om det spiller mindre trille og er koselig bare at noen sender. Men jeg leser nok ikke alltid julebrevene skikkelig.

Gammel 29-11-13, 15:37   #8
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Vi sender julekort. Jeg synes alle former for julehilsen er koselig, men skal jeg velge foretrekker jeg julekort med bilde.

Gammel 29-11-13, 15:40   #9
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Jeg sender julekort, og til et par litt fjerne slektninger så legger jeg også ved et lite julebrev fordi jeg vet de ønsker det.
Jeg er veldig glad i å motta julekort, men syns også det er koselig med en liten oppdatering i et julebrev.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 15:41   #10
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sender ulike former for julekort. Vi bor her vi er oppvokst så det er begrenset interessant for mottakerne å få et helt brev med oppsummering av året. Vi har snakket med de fleste ganske nylig uansett.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 15:41   #11
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg blir veldig glad uansett hvilken form julehilsenen har.
Noen har tenkt på meg.

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 15:42   #12
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi sender julekort med bilde og en kort god jul-hilsen de årene vi rekker det, og det spiller ingen trille hva vi får i retur. Alle type hilsninger er koselige, synes jeg.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 15:50   #13
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir selvsagt glad for alt jeg får, men må innrømme at enkelte masseproduserte julebrev bare er too much. Når de enten forteller om familiesammenkomster som jeg selv var med på, eller forteller om folk jeg ikke kjenner, så det er ekstra tydelig at det ikke var meg de hadde i tankene da de skrev brevet ... og når brevet i tillegg er på 2-3 A4-sider, og inneholder litt for små bilder printet på vanlig papir, så det nesten ikke er mulig å se hva de forestiller ... Samboer har noe familie som alltid sender slike. Jeg synes det er hyggelig å få en hilsen fra dem, at de tenker nok på oss til å fylle inn navnet vårt øverst på en utskrift, og spandere et frimerke, men all infoen er relativt uinteressant. Det hadde holdt i massevis med en kortfattet, enkel julehilsen på et kort.

Julebrev som er skrevet til meg personlig blir jeg selvsagt kjempeglad for! Men sånn ellers foretrekker jeg julekort, gjerne den gammeldagse typen, eller hjemmelaget. Og bildekort er alltid koselig da, fra folk med barn.

Selv har jeg alltid sendt kort. Etter at jeg fikk barn har jeg laget bildekort. Skriver alltid en personlig hilsen på kortet, litt mer enn bare "god jul og godt nytt år", og alltid for hånd.

Sist redigert av My : 29-11-13 kl 16:05.
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 16:17   #14
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skriver julekort. Doble kort med bilder på den ene siden og håndskrift på den andre.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 16:17   #15
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sender julekort. Til noen som jeg ser sjelden skriver jeg forholdsvis utfyllende. Til andre skriver jeg bare God jul og Godt nytt år. For eksempel til de som er her inne og stort sett vet alt jeg gjør uansett.

Jeg blir glad for alt jeg får. :enkel:

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 17:02   #16
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Det varierer litt hva vi gjør. Julebrev noen år, egenproduserte julekort med håndskrevet hilsen andre år, men som oftest, og i år, masseproduserte julekort med bilde av ungene. Noen ytterst få får en håndskrevet hilsen på baksiden.

Som mottaker blir jeg akkurat like glad for kort og brev.

Gammel 29-11-13, 17:04   #17
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jeg blir selvsagt glad for alt jeg får, men må innrømme at enkelte masseproduserte julebrev bare er too much. Når de enten forteller om familiesammenkomster som jeg selv var med på, eller forteller om folk jeg ikke kjenner, så det er ekstra tydelig at det ikke var meg de hadde i tankene da de skrev brevet ... og når brevet i tillegg er på 2-3 A4-sider, og inneholder litt for små bilder printet på vanlig papir, så det nesten ikke er mulig å se hva de forestiller ... Samboer har noe familie som alltid sender slike. Jeg synes det er hyggelig å få en hilsen fra dem, at de tenker nok på oss til å fylle inn navnet vårt øverst på en utskrift, og spandere et frimerke, men all infoen er relativt uinteressant. Det hadde holdt i massevis med en kortfattet, enkel julehilsen på et kort.

Julebrev som er skrevet til meg personlig blir jeg selvsagt kjempeglad for! Men sånn ellers foretrekker jeg julekort, gjerne den gammeldagse typen, eller hjemmelaget. Og bildekort er alltid koselig da, fra folk med barn.

Selv har jeg alltid sendt kort. Etter at jeg fikk barn har jeg laget bildekort. Skriver alltid en personlig hilsen på kortet, litt mer enn bare "god jul og godt nytt år", og alltid for hånd.

Vi fikk en gang et julebrev som var 6 sider. Altså 3 sider, front and back.

Gammel 29-11-13, 17:11   #18
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Jeg sender julekort med bilder av barna og juledikt e.l.
Nysgjerrig som jeg er, liker jeg å få julebrev, men julekort er vel så koselig (spesielt med bilde).

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 17:13   #19
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Vi sender julekort med bilde av ungene. Tidligere har jeg skrevet en kort eller litt lenger hilsen på dem, men i år har jeg innsett mine begrensninger og bestilt kort med ferdigtrykt hilsen, så skribler jeg heller litt ekstra eller legger ved et lite brev til noen utvalgte. Siden vi fikk ca. ingen julekort hvor det sto mer enn god jul og godt nyttår i fjor, regner jeg med at mottakerne lever fint med den løsningen de også.

Gammel 29-11-13, 17:14   #20
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Og jeg liker alt jeg får og blir kjempeglad for kort, brev og hvahardu. :julete:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:40.