Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julaftendilemma

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-11-13, 21:44   #101
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Julaftendilemma

Mange damer bestemmer mye mht jul. Men så er det jaggu mange damer som står ganske alene om gjennomføringen også.

Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-13, 21:57   #102
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Mange damer bestemmer mye mht jul. Men så er det jaggu mange damer som står ganske alene om gjennomføringen også.

Vel, det er jo ingen tvang akkurat. Det hadde nok blitt jul om menn stod for gjennomføringen også.

Gammel 06-11-13, 22:26   #103
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er enig i at det er en stor uting at den ene i forholdet skal bestemme alt, men jeg synes det er stor forskjell på å forlange å ha alt på sin måte, slenge drit om svigers ved enhver anledning, og det å oppleve at svigers tar seg til rette og regelrett glemmer at de er gjester i andres hus. Når jeg diskuterer dette tar jeg utgangspunkt i hovedinnlegger, ikke alle mulige andre tifeller, og da blir det veldig søkt for meg å snakke så innmari generelt om tema. Men generelt sett er jeg veldig enig med katta.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-13, 22:54   #104
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myria, her.

Vel, det er jo ingen tvang akkurat. Det hadde nok blitt jul om menn stod for gjennomføringen også.

Vet ikke helt, jeg. En del steder - ja, en del andre steder et rungende nei. Blir som da min mann i sine yngre dager påstod at "hjemme hos dem var det ikke særlig med juleforberedelser", og svigermor holdt på å dåne. Det er jo relativt kjent at i et stort flertall av kulturer er kvinnen sett på som kulturbæreren, noe som igjen sees i sammenheng med ære, ikke gifte seg utenfor egen "klasse", ikke utvanne dna med mann fra andre steder osv. Men nå er jeg langt fra hovedemner i denne tråden.

Gammel 06-11-13, 22:57   #105
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Organiseringen av familiens jul er en nedarvet kvinnelig egenskap.

Eller?

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-11-13, 22:58   #106
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har det i oss.

Gammel 06-11-13, 22:58   #107
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Nei, jeg mener ikke det ligger i genene, og selv synes jeg det ikke er så gøy eller mye som er superviktig. Men om en mann har sterke behov for å ha julen på en bestemt måte, så antar jeg at han er i fullt stand til å kokkelere ribbe til hele gjengen, selv om kona lager pinnekjøtt eller annet? Eller forventes det at kona skal diske opp med det mannen ønsker?

Gammel 06-11-13, 23:01   #108
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Enighet? Så hvis hovedinnlegger sliter pga invaderende svigerforeldre, men mannen ikke helt ser problemet, så er det et ikke-problem? Klart mannen bør ta det opp med sine foreldre av hensyn til partneren sin, hvis det er sånn at de skal feire jul i hovedinnlegger og mannen sitt hus, that is. Jeg ser på det som helt logisk at man "tar vare på" partnere sin, selv om det ikke er en selv som har problemet.

Klart det fortsatt er et problem, men jeg synes ikke det er greit at kvinnen i familien bestemmer at mannen sine foreldre er uønsket besøk fordi de har en annen måte å gjøre ting på. Jeg synes også at svigers i HI er over snittet sære altså, men hva mannen i huset mener teller også. Hvis man snur på det kan man jo følge mannens tradisjoner og svigers vil gli inn som fot i hose. Han bør imidlertid helt klart ta oppgaven med å grensesette egen familie.

Gammel 06-11-13, 23:05   #109
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Enig med Katta. Det virker generelt som at kvinnens familie og tradisjoner er viktigere enn mannens. Det er sjelden jeg hører menn klage over svigermor, mens jeg opplever at kvinner gjør dette i større grad, og jeg tror ikke det er fordi guttemødre er så annerledes enn jentemødre.

Gammel 06-11-13, 23:06   #110
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Klart det fortsatt er et problem, men jeg synes ikke det er greit at kvinnen i familien bestemmer at mannen sine foreldre er uønsket besøk fordi de har en annen måte å gjøre ting på. Jeg synes også at svigers i HI er over snittet sære altså, men hva mannen i huset mener teller også. Hvis man snur på det kan man jo følge mannens tradisjoner og svigers vil gli inn som fot i hose. Han bør imidlertid helt klart ta oppgaven med å grensesette egen familie.

Det synes jeg er helt greit innenfor rimelighetens grenser (les:at kvinnen faktisk har en grunn og ikke misliker svigers på generelt gunnlag), det er faktisk kvinnen som bor der, og det bør telle mer enn et hvilket som helst besøk.

Min svigermor tar gruffa si utover meg, ikke mannen, så hva han egentlig mener om saken, kommer i andre rekke. Men klart, man skal ikke være urimelig, helt klart, så å ikke godt svigers fordi de har andre tradisjoner blir veldig feil i mine øyne, men det virker ikke som om det er tilfelle i hi.

Gammel 06-11-13, 23:09   #111
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Enig med Katta. Det virker generelt som at kvinnens familie og tradisjoner er viktigere enn mannens. Det er sjelden jeg hører menn klage over svigermor, mens jeg opplever at kvinner gjør dette i større grad, og jeg tror ikke det er fordi guttemødre er så annerledes enn jentemødre.

Og det tror jeg er fordi den generasjonen henvender seg til kvinnen i veldig mange tilfeller.

Gammel 06-11-13, 23:10   #112
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Og det tror jeg er fordi den generasjonen henvender seg til kvinnen i veldig mange tilfeller.

Jeg opplever det ikke slik.

Gammel 06-11-13, 23:20   #113
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes generelt at man kan godt være behjelpelig på alle sider.

Men det man ikke skal tåle er at gjester, være seg svigers eller egen familie, er at man blir behandlet med lite respekt i eget hus. Det er et absolutt krav altså, at gjester oppfører seg respektfullt. Og om de ikke gjør det, så synes jeg det spiller liten rolle hva ektefelle mener.

Men gråt og tenners gnissel over hvilken mat man skal spise? Det synes jeg blir noe helt annet. Det får være måte på.

Gammel 06-11-13, 23:35   #114
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Jeg opplever det ikke slik.

Jeg sier ikke at det er slik for alle, men at det kan være slik i de tilfellene hvor partneren har et problem med sine svigerforeldre.

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men det man ikke skal tåle er at gjester, være seg svigers eller egen familie, er at man blir behandlet med lite respekt i eget hus. Det er et absolutt krav altså, at gjester oppfører seg respektfullt. Og om de ikke gjør det, så synes jeg det spiller liten rolle hva ektefelle mener.

Ja.

Gammel 06-11-13, 23:36   #115
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, jeg har mitt på det tørre der. Her er våre egne tradisjoner langt mer i tråd med svigers (ene paret, vel og merke, dobbelt sett svigerforeldre ) enn mine foreldre.

Gammel 06-11-13, 23:46   #116
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Det er sjelden jeg hører menn klage over svigermor, mens jeg opplever at kvinner gjør dette i større grad, og jeg tror ikke det er fordi guttemødre er så annerledes enn jentemødre.

I vår familie klager nok jeg mer enn mannen. Men så er det jeg som får Gode Råd i fleng, må høre på martyrium og sutring, er den naturlige samtaleparten vedrørende en rekke ting. Mens mine foreldre er hyggelige og lar oss være i fred på normalt vis. Har jeg nevnt at mannen min spør om å invitere med seg mine foreldre en uke på ferie, men selv ikke vil sove en natt med egne foreldre?

Gammel 06-11-13, 23:53   #117
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Så deilig med tråder som omhandler juledilemma.. Etter altfor mange år på forum får jeg skikkelig julestemning av disse!

Og for øvrig bør du sikkert invitere. Dårlig samvittighet er en killer for all julestemning uansett.

Gammel 06-11-13, 23:55   #118
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sier jeg som lot være å dukke opp på årets sankthansfeiring i trass..

Gammel 07-11-13, 00:02   #119
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, men jeg tror at eldre kvinner har en mer respektfull distanse til svigersønn enn til svigerdatter. Sånn generelt og på gruppenivå.

Ihvertfall er både min mor og mannen min sin mor enig i at mannen min er en fantastisk mann som gjør nesten halvparten av husarbeidet, og tar seg av barna mine når jeg jobber ekstravakter.

Gammel 07-11-13, 00:07   #120
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Har jeg nevnt at mannen min spør om å invitere med seg mine foreldre en uke på ferie, men selv ikke vil sove en natt med egne foreldre?

Haha, sånn er min også. Han har et mye nærere forhold til mine foreldre enn sine egne, som han nærmest har et ikke-forhold til. Mine foreldre liker han nok til og med bedre enn hva jeg gjør.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:37.