Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Frivillighet og verv i lokale organisasjoner og barns aktiviteter

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Har du verv i frivillighet/barns aktiviteter?
Har ikke hatt verv de siste årene/aldri hatt 23 13,53%
Har ingen verv for tiden 40 23,53%
Har ett verv verv 50 29,41%
Har flere verv 57 33,53%
Deltakere: 170. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-10-13, 16:23   #101
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frivillighet og verv i lokale organisasjoner og barns aktiviteter

Hva er det som er så dyrt? Å lage kake, eller å kjøpe kake? Og selvsagt koster ting noe, hvor tenker du ellers at pengene skal komme fra om det ikke er fra frivillig arbeid? Eller misforstår jeg deg nå?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-13, 16:26   #102
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hva er det som er så dyrt? Å lage kake, eller å kjøpe kake? Og selvsagt koster ting noe, hvor tenker du ellers at pengene skal komme fra om det ikke er fra frivillig arbeid? Eller misforstår jeg deg nå?

Jeg og stiller meg litt undrende til dette. For ting koster, det kommer man liksom ikke bort fra.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-13, 16:36   #103
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Å delta på alt som er i regi av skolen? Jeg er uenig i at ting nødvendigvis må koste noe. Hvorfor må man samle inn penger til klasseturer når det kan arrangeres tilnærmet gratis?

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-13, 17:08   #104
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg er ikke imot foreldregrupper, jeg er "imot" det det dreier seg om nå. Grunnen til at jeg bitcher over alle kakene er ikke fordi jeg ikke liker kaker, men fordi alt skal koste noe. Fordi alt vi skal gjøre sammen må koste noe. Og det er faktisk ikke særlig inkluderende selv om tanken er det. Hvor mange ganger hører vi ikke foreldrekontakter stå å si "ja, nei, vi kan jo ikke tvinge noen til å gi penger, men..." i løpet av et møte?

Helt enig med deg i dette. Alt skal koste noe, fordi man skal ha penger i den forbaska klassekassen. Å møte opp på et foreldremøte (etc.) er jo verre enn i kirka.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-13, 17:09   #105
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å delta på alt som er i regi av skolen? Jeg er uenig i at ting nødvendigvis må koste noe. Hvorfor må man samle inn penger til klasseturer når det kan arrangeres tilnærmet gratis?

Så lenge foreldre står for klasseturer så kan de være så gratis de bare vil. Jeg blir dog IKKE med på teltturer. (Ja jeg vet at jeg er ekstremt sær der, men jeg hater "ut i skog og mark med 60 elever alene/med en lærer til turer.")

Gammel 05-10-13, 17:10   #106
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

På skolen vår får vi hver høst en giro på 250 kr til FAU pr famile som er frivillig. Det er også klassekasser som ikke er riktig så frivillige.

Gammel 05-10-13, 17:12   #107
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Jeg regner med at du ikke blander sammen det som er i regi av FAU og det som er i regi av skolen.

Gammel 05-10-13, 17:13   #108
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Helt enig med deg i dette. Alt skal koste noe, fordi man skal ha penger i den forbaska klassekassen. Å møte opp på et foreldremøte (etc.) er jo verre enn i kirka.

Jepp. Vi samler nå inn penger til en klassetur som koster 1000 kroner per unge, og det er 28 unger !! i klassen. Og da blir det kakebaking og salg 6 ganger i året, minst! Og dans for ungene hvor de må betale inngangspenger! Jeg synes det er ugreit og skulle ønske at hvis det absolutt måtte koste noe, kunne 100lappen per unge til klassetur vært nok, noe det ville, hadde man lagt lista litt lavere. Jeg er ikke sikker på om denne involveringen i ungene våre er den beste. Jeg tenker at det snart er dags for å tenke nytt.

Gammel 05-10-13, 17:14   #109
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Jeg regner med at du ikke blander sammen det som er i regi av FAU og det som er i regi av skolen.

Jamen det er jo skolen, selv om det ikke er lærere som står bak.

Gammel 05-10-13, 17:16   #110
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Hvordan vet dere hvem som er "freeloadere"? Jeg tror mange lever under en illusjon om at de virkelig vet det meste av det som er verdt å vite om andres liv. Men det gjør vi jo ikke, noen av oss.

Tja, jeg tenker som så at om man ALDRI har mulighet til å bidra med noe som helst, det være seg en kake, oppskåret frukt, noen timers dugnadshjelp eller å ta på seg et verv eller bare møte på Årsmøtet, men har overskudd til å sende sure mailer og snakke dritt om de som tar i et tak. Ja da kan man egentlig bare la vær....

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-13, 17:19   #111
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Jamen det er jo skolen, selv om det ikke er lærere som står bak.

Ja bortsett fra at FAU er foreldrene. Det er med andre ord dere selv som legger disse føringene for hva som er greit eller ikke i regi av FAU.

Gammel 05-10-13, 17:25   #112
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hm, det pengegnålet er ukjent hos oss. Heldigvis.

Men verv og dugnader? Jeg har nesten alltid hatt verv i lag og foreninger, men ingen av dem har vært relatert til barna.
Jeg kommer fra ei bygd der de fleste var aktiv i bygdelaget, så der har jeg hatt mine år i nesten alle roller. Noen aktiviteter var rettet mot barn, men jeg var med der uavhengig av at mitt barn deltok.

Å være i styret i et politisk parti, kulturorganisasjon eller borettslaget har ingenting med barn å gjøre.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-13, 17:30   #113
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Ja bortsett fra at FAU er foreldrene. Det er med andre ord dere selv som legger disse føringene for hva som er greit eller ikke i regi av FAU.

Jeg har aldri sagt at det er lærere som sier eller krever noe som helst, jeg sier derimot at det skjer på skolen. Tar man avstand fra det er man enten freeloader eller risikerer å sette eget barn på sidelinjen.

Gammel 05-10-13, 17:32   #114
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Jeg har aldri sagt at det er lærere som sier eller krever noe som helst, jeg sier derimot at det skjer på skolen. Tar man avstand fra det er man enten freeloader eller risikerer å sette eget barn på sidelinjen.

Jeg har ikke sagt at du har sagt det heller. Men jeg bare sier at det er dere selv som i FAU/foreldre som setter standaren for hva som er greit eller ikke i regi av FAU.

Gammel 05-10-13, 17:34   #115
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Jeg har ikke sagt at du har sagt det heller. Men jeg bare sier at det er dere selv som i FAU/foreldre som setter standaren for hva som er greit eller ikke i regi av FAU.

Det er som det er. Det går i "arv" og er litt forventet, tror jeg. Sånn gjorde de det i fjor og året før der og året før der.

Gammel 05-10-13, 17:36   #116
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Hm, det pengegnålet er ukjent hos oss. Heldigvis.

Men verv og dugnader? Jeg har nesten alltid hatt verv i lag og foreninger, men ingen av dem har vært relatert til barna.
Jeg kommer fra ei bygd der de fleste var aktiv i bygdelaget, så der har jeg hatt mine år i nesten alle roller. Noen aktiviteter var rettet mot barn, men jeg var med der uavhengig av at mitt barn deltok.

Å være i styret i et politisk parti, kulturorganisasjon eller borettslaget har ingenting med barn å gjøre.

Det er sant, -ea, og akkurat det har kommet helt i skyggen her. Jeg har aldri vært med i politisk arbeid, men før har jeg vært med i styre og stell i borettslag og nå er jeg aktiv i administreringen av en aktivitet jeg bedriver selv. Mesteparten av forenings- og det politiske Norge består jo av frivillig, ubetalt dugnadsinnsats, og det er omfatter jo adskillig mer enn det ungene våre driver med.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-13, 19:13   #117
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Foreldre som ikke bidrar selv, men som stiller tusen krav og baksnakker dem som stiller opp er ikke det spor bedre enn engasjerte foreldre som baksnakker dem som ikke stiller opp.

Som lærer gjennom mange år har jeg sett dette fra mange ulike kanter. Jeg har også ergrer meg over å holde foreldremøter med 50% oppmøte. Etterhvert har jeg skjønt at det er umulig å vite om folk bare er slappe og egoistiske eller om det er andre grunner til manglende deltakelse. Og jeg har tatt et bevisst valg om å slutte å ergre meg. Nå ergrer jeg meg mer over foreldre som albuer seg fram til frivillighetsverv for så senere velte seg i å baksnakke de som ikke stiller opp. (Jeg får jobbe med å slutte å ergre meg over dem også.) Det er en måte å styrke egen selvtillit og følelse av å ha verdi, sikkert, men gud hjelpe, så usjarmerende. Når man er frisk og engasjert nok til å stille opp på frivillig basis, så er man en heldiggris. Jeg har hatt utbytte av alle mine verv. Og mange som trener lag, anser jobben som en hobby og har stort personlig utbytte.

Jeg har generelt lyst til å oppfordre til å legge martyrtendenser på hylla, og jeh tenker at det er enhvers ansvar å slutte i vervene når de blir belastende istedetfor å tvinge seg til å fortsette, ellers blir laget nedlagt. Ingen MÅ noe som helst av frivillige aktiviteter og vi har alle ansvar for å skape balanse i eget liv.

Gammel 05-10-13, 19:37   #118
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ikke noe om baksnakking av enkeltpersoner som ikke møter opp, men jeg synes at man skal kunne forvente at folk som er aldri så syke, svake, travle eller hva det skulle være kan melde fra at de ikke kommer på foreldremøte og gi beskjed om at de ikke kan stille til dugnader i idrettslaget.

Innenfor frivillige organisasjoner vet man ofte hva som ligger av dugnadsinnsats. Kan man ikke delta i dette synes jeg at man er ansvarlig for å si i fra om at det ikke går. Det gjør også noe med motivasjonen til dem som står på.
Jeg står gjerne på og jobber dobbelt om jeg får beskjed om at mamman til Kari er på jobb og ikke kan møte eller om pappan til Ola sier at han er forhindret (forhindret er OK det også, trenger ingen årsak). Det er mindre motiverende å drive dobbel dugnad om foreldrene til de andre som nyter godt av tiltaket ikke gidder å gi beskjed.

Jeg tenker at dette også handler om balanse. Balanse i egoet er greit nok, men balanse i sammenhenger hvor man er avhengig av hverandre for at ting skal funke er også viktig.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-10-13, 19:53   #119
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å gi beskjed er helt essensielt, og noe annet er bare mangel på respekt for andre.

Gammel 05-10-13, 20:00   #120
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kom med forslag til ting man kan gjøre med klassen som ikke koster ei krone, eller ei kake, da.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:09.