Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-09-13, 00:52   #341
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Spørsmål av nysgjerrighet: på turnusarbeidsplasser som sykehus, får foreldre med barn i skolealder noen prioritet påmferiedagene?

Ikke der jeg jobber i alle fall.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 00:52   #342
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spørsmål av nysgjerrighet: på turnusarbeidsplasser som sykehus, får foreldre med barn i skolealder noen prioritet påmferiedagene?

Nei.

Gammel 25-09-13, 00:53   #343
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg synes skolene kan skjerpe seg også og gå med på helt logiske tilpasninger uten krav om legeerklæring. Det bør gi seg selv at en med gipset bein ikke kan løpe, men bør få trene noe annet i gymtimene. Og at en som nettopp har ligget hjemme en uke med kyssesyke kanskje trenger litt tid før han er fullt aktiv i gym igjen. Det er allmennkunskap. Det er helt vanvittig hva man blir bedt om å bekrefte overfor skoler rundtomkring. (Det er til og med mulig det er en sammenfallende mengde i midten her av erklæringer som oppleves som dustete fra skolen sin side og som oppleves som noe som virkelig burde være unødvendig fra min side, men dog. Det ER faktisk noen som bør ha redusert aktivitet en periode også. ).

Lærere har plikt på seg å kreve legeerklæring, altså, det er ikke noe lærere har funnet på for å være vanskelige.

Hvordan staver man kjærlighet? sa Tussi.
Man staver ikke kjærlighet, man føler den, sa Brumm.
Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 00:54   #344
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ville ikke det hjulpet? Hva er nedsiden?

Gammel 25-09-13, 00:54   #345
Hot Lips
kissable

Hot Lips sin avatar

Medlem siden: Feb 2010
Hot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt liktHot Lips er virkelig godt likt
Standard

Nja, når det kommer til høst- og vinterferie får vi nok det, fordi de som ikke har barn i skolealder har samme behov for å ha fri akkurat da. Når det gjelder sommer og høytidsdager stiller alle på lik linje. Sommerferien er tredelt, og vi rullerer slavisk fra år til år. Det sier seg selv at den første og siste bolken er lite populær når man har barn i barnehage som er stengt hele juli, feks.

Hot Lips er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 00:55   #346
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Nei, men hvorfor skal de få det? Jeg greier ikke å se noen gode argumenter for at nivå på fritidsaktiviteten skal spille noen rolle?

Aner ikke. Idrett er høyverdig?

Gammel 25-09-13, 00:57   #347
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da jeg var avdelingssykepleier, prøvde jeg å tilpasse ferien til folk. Det var en helvetes jobb, det er heftig å sørge for 24/7-drift og prøve å oppfylle flest mulige ønsker samtidig. Man har jo ikke krav på tilpasninger i og med at arbeidsgiver har styringsrett på ferie, og mange steder rullerer de uten unntak tre 3-ukersperioder fra 15, juni for å få kabalen til å gå opp. Det er dessuten ofte veldig mange ansatte på slike steder som har barn i barnehage- og skolealder, så det er ikke så mange andre å spille på.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 00:57   #348
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Nei, men de det gjelder har gjerne mye fravær.

Ja, nesten i samme kategori som de som er skuespillere.

Gammel 25-09-13, 00:57   #349
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingen formell prioritet nei.
Man kan håpe, ønske og være heldig. I bedriften mannen jobber avhenger det mye av hvor mye prosjektene haster på den tiden av året. Ser man i april at et prosjekt må ferdigstilles før august (med ganske enorme økonomiske konsekvenser) kan ikke alle småbarnsforeldre velge full ferie når det passer dem best.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 01:02   #350
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg synest forslaga til omstrukturering av skulen er veldig gode! Eg trur alle hadde hatt godt av å hatt ei litt annleis skulerute. Sjølv har eg ofte kjend på det at 12 vekers ferie ikkje veg opp for den mangelen på fritid eg har resten av skuleåret. Eg trur at vi hadde hatt betre tid til oppfølging av elevar med særskilte behov, viss ikkje skuleåret hadde vore så komprimert. Så det applauderer eg.

Korleis ein skal få til ein løysing med fleksibelt ferieuttak stiller eg meg meir tvilande til. Eg ser ikkje korleis det skal fungere i praksis. Og det er ikkje fordi eg er veldig negativ til endring og samfunnsutvikling, men det er fordi eg kjenner skulen som institusjon frå innsida og veit litt korleis ting ser ut der.

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Skolen har mange funksjoner i samfunnet, men grunnmandatet er opplæring og utdanning. Jeg synes derfor at skoledagen og skoleåret bør organiseres med å gi best mulig forutsetninger for læring som styrende prinsipp. Der bør debatten og utredningen starte, der bør vi lete i forskningen. Og så må vi prøve å finne en levelig middelvei som gavner de fleste, med noe fleksibilitet for unntakene og aksept for at det alltid vil finnes noen som synes det var bedre før eller hadde vært bedre på en annen måte.

Så skal innspill om tilsynsbehov, foreldrenes arbeidstid, lærernes arbeidstid, skoleskyss (transportselskapene er de egentlige sjefene over skoledagen!), markering av høytider og helligdager osv. osv., selvsagt tas med i betraktningen.

Dette synest eg er veldig godt sagt! Og det kan hende det må endringar til på andre område og, slik at ein både får ivaretatt skulen si rolle som utdanningsinstitusjon og foreldra sitt behov for barnepass. Det er ikkje sikkert dette skal skje under same tak i det heile tatt.

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Ok, nå har jeg satt meg ned med min 3.klasse videregåendeelev, og vi har regnet oss frem til at hun har manglet lærer i 39 % av timene til nå dette skoleåret.
Det blir cirka like fruktbart og relevant i denne diskusjonen som kommentarene til Stompa og Zoë.

Då synest eg 3. klassingen din skal ta det opp med EO-representanten slik at det blir ei endring rimeleg kjapt, for det er ikkje haldbart. EO i Nordland gjekk til sak mot fylkeskommunen på tilsvarande sak for nokre år sidan, det er brot på opplæringslova.

Vi oppdaget til vår forskrekkelse at jentungen nesten hadde glemt å skrive gjennom denne sommeren! Frislipp? Jeg vet ikke, men vi hadde lest og øvd gangetabell i ferien, men ikke tenkt på skriving.

Ellers tenker jeg at vi burde ha minst 6 timers skoledag med bedre lærerdekning enn i dag, mye større grad av individuell tilpasning, inkludert at man kan "dumpe" for å bruke den tiden man trenger for å mestre et nivå (eller lære norske bokstaver og å lese, om man kommer hit som 10 år gammel flyktning), maks 6 ukers sommerferie.

Da tror fint jeg man kunne tålt at skolene var mer fleksible når det gjaldt å imøtekomme turnusforeldre og andre spesielle behov.

Det er eg veldig einig med deg i. Problematikken med å få tak i kvalifisert pedagogisk personale vil nok vere enorm, men viss vi kunne bestilt den skulen vi ønsker oss, ville eg hatt ein slik skule.

Eg synest innspela til endring av skulen på systemnivå i denne debatten i stor grad er vettuge. Men det løyser ikkje det problemet som går på rettigheiter versus ansvar hos elever/foreldre, kva grad av ansvar for oppfølging skulen har og kva grad skulen har ansvar for å følgje opp den store gruppa som vel å køyre sitt eige løp av ymse personlege årsaker. Sjølvsagt skal ein ta hensyn, men i eit system med så mange brukarar må det vere rom for noko som gjeld for alle og, for at det skal fungere.

Og hva er det med denne idretten? Hvorfor trumfer idrett familie? Det skjønner jeg ikke. Eller vil ikke forstå.

Nei, det skjønner eg ikkje, eg heller.

Når det gjeld diskusjonar om sjukdom, kjenner eg at eg synest det er veldig skummelt å meine og synse noko som helst om andre folk si helse. Eg har og tenkt mitt, når eg ser elevar har legeerklæring på at dei må ha lange pausar med tilgang på seng i løpet av skuledagen og så i neste omgang står dei og sel pølser på Esso til klokka er 1 om natta. Men eg tenker ofte at eg ikkje ser heile biletet. Sjølv viser eg i alle fall ikkje fram dei verste sidene av sjukdomsbiletet mitt, når eg er ute blant folk.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-09-13, 01:03   #351
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg helt overbevist om at vi kommer til å se en annen skole om max 10 år. Dette har ikke noe med lærere eller skole å gjøre, men at samfunnet har endret seg. SFO er jo en måte å tilpasse seg en ny hverdag, samme gjelder SV (flere?) sitt ønske om heldagsskole. Jeg tror vi ender opp med lengre skoledager og mulighet til mer fleksibelt uttak av ferie. Jeg tror også vi vil få et mye sterkere fokus på kosthold og trening i skolen.

Og jeg tror det blir med det som med alt annet. Noe kommer til å være veldig positivt med det, og noe kommer ikke til å være positivt. Det kommer kanskje til å være andre grupperinger som blir påvirket, men det blir ikke bra for alle - det nekter jeg å tro.

Gammel 25-09-13, 01:04   #352
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ville ikke det hjulpet? Hva er nedsiden?

Er det riktig at man skal nedprioriteres bare fordi man ikke har barn? Det kan være andre grunner enn skolefri til å søke fri på et gitt tidspunkt. I praksis ønsker de som ikke har barn ikke disse ukene med mindre de har andre gode grunner til å ville ha fri akkurat da.

Gammel 25-09-13, 01:05   #353
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Lærere har plikt på seg å kreve legeerklæring, altså, det er ikke noe lærere har funnet på for å være vanskelige.

Hvorfor har de det? Jeg stilte det spørsmålet en gang i forbindelse med en samtale om litt enkel tilrettelegging.
Utløser legeerklæringen midler? Nei den gjorde ikke det.
Er barnet mer bevisbart allergisk med en legeerklæring enn uten? Nei i grunnen ikke da spørsmålet gjaldt å få lov til å være inne om pollenet ble for heftig. Er pollenet heftig sier det seg i grunnen selv. Legen vet svært lite om hva barnet trenger i en slik situasjon. Legen har kanskje aldri sett en reaksjon hos barnet, kun et prøveresultatø

Så hva var legeerklæring godt for? Svært lite i grunnen. Jeg tenker at en tankegang som går på å måtte dokumentere enkle og lettvinte helsemessige tilstander med legeerklæring bidrar til sykeliggjøring.

Selvsagt kan legeerklæringer være nødvendige, men jeg tenker at det da må ha en hensikt. Fokuset må være hva barna kan delta på og ikke fokusere mer enn nødvendig på begrensningene.

Gammel 25-09-13, 01:10   #354
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis de har legeerklæring på at de trenger seng på skolen, men selger pølser midt på natten har de lurt en lege for å si det sånn. Det er fullt mulig. Og når skolen krever legeerklæringer for helt logiske tilpasninger på noe som for legen er kul umulig å finne ut av, så er det ikke så rart at det kommer endel dusteerklæringer heller tenker jeg.

Gammel 25-09-13, 01:12   #355
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det riktig at man skal nedprioriteres bare fordi man ikke har barn? Det kan være andre grunner enn skolefri til å søke fri på et gitt tidspunkt. I praksis ønsker de som ikke har barn ikke disse ukene med mindre de har andre gode grunner til å ville ha fri akkurat da.

Der må da ha en samfunnsmessig verdi å prioritere skoleforeldre?

Gammel 25-09-13, 01:14   #356
Guava

Guava sin avatar

Standard

Om man ser eleven selge pølser midt på natta, men må ha seng på skolen må det da virkelig være lov å stille spørsmålstegn ved situasjonen?

Gammel 25-09-13, 01:16   #357
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Kanskje? Barnehagene har jo planleggingsdager i samme uken og det er veldig vanlige kongress- og kursuker for leger i hvertfall. Samt at det skjer ting i livene til andre også, folk gifter seg, familie har store feiringer og det foregår ulike arrangementer som er låst til en gitt uke. Jeg synes ikke det er gitt at man skal prioritere foreldre til skolebarn selv om det ofte blir sånn. Min sjef er veldig klar på at man jobber der på like vilkår. De som ikke regner med å stille opp på lik linje som alle andre kan rett og slett ikke jobbe der. Jeg synes egentlig det er en god holdning. Samtidig prøver vi å strekke oss langt for hverandre.

Gammel 25-09-13, 01:19   #358
Guava

Guava sin avatar

Standard

Ja, men en bestemor som får barnebarna sine hjem på ferie i juli tenker nok ikke alltid mest på samfunnet i sitt ønske om ferie og juridisk stiller man likt.

Er man senior har man gjerne ekstra ferie og diverse seniorgoder i tillegg.

Gammel 25-09-13, 01:20   #359
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Og seniordager kan ikke arbeidsgiver styre.

Gammel 25-09-13, 01:22   #360
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det med seng og pølsesalg på Esso var sjølvsagt eit konstruert eksempel sett saman av elementer frå verkelegheita, bare sånn viss de er bekymra for teieplikta mi. Men eg har vore borti situasjonar som liknar.

Det er enormt mykje unødvendig papirarbeid i skulen. Eg har aldri tenkt at eg som lærar har behov for legeerklæring når ein elev kjem og fortel at ho har vore til samtale på DPS og kjem til å vere borte kvar onsdag klokka 11. Men viss eleven skal få sletta fråveret på vitnemålet, må eg som kontaktlærar få papir på dette, fylle ut eit skjema og sende det vidare til leiinga, som ordner vitnemålet. Desse elevane som har kroniske sjukdommar og behov for tilrettelegging kunne fått mykje igjen for det, viss vi hadde brukt noko av denne tida på dei. (Samtidig ser eg jo som langtidssjuk sjølv at det er eit enormt krav til dokumenting i samfunnet elles og. Eg har komme humpande på krykker og fått spørsmål om eg har dokumentasjon på at eg er funksjonshemma og har behov for å bruke heisen i ein offentleg bygning, og på passkontoret må ein ha legeerklæring viss ein vil be om å sleppe kø, der er det heller ikkje nok med krykker. Fastlegen min himler med augene når eg ber om slike legeerklæringar, men dette gjeld på ingen måte bare skulen).

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:33.