|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#342 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene
Nei.
|
|
|
#343 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Lærere har plikt på seg å kreve legeerklæring, altså, det er ikke noe lærere har funnet på for å være vanskelige.
|
|
|
#344 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneVille ikke det hjulpet? Hva er nedsiden?
|
|
|
#345 |
|
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nja, når det kommer til høst- og vinterferie får vi nok det, fordi de som ikke har barn i skolealder har samme behov for å ha fri akkurat da. Når det gjelder sommer og høytidsdager stiller alle på lik linje. Sommerferien er tredelt, og vi rullerer slavisk fra år til år. Det sier seg selv at den første og siste bolken er lite populær når man har barn i barnehage som er stengt hele juli, feks.
|
|
|
#346 |
|
audio, video, disco
Aner ikke. Idrett er høyverdig?
|
|
|
#347 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneDa jeg var avdelingssykepleier, prøvde jeg å tilpasse ferien til folk. Det var en helvetes jobb, det er heftig å sørge for 24/7-drift og prøve å oppfylle flest mulige ønsker samtidig. Man har jo ikke krav på tilpasninger i og med at arbeidsgiver har styringsrett på ferie, og mange steder rullerer de uten unntak tre 3-ukersperioder fra 15, juni for å få kabalen til å gå opp. Det er dessuten ofte veldig mange ansatte på slike steder som har barn i barnehage- og skolealder, så det er ikke så mange andre å spille på.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#348 |
|
audio, video, disco
Ja, nesten i samme kategori som de som er skuespillere.
|
|
|
#349 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Ingen formell prioritet nei. |
|
|
|
|
|
#350 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneEg synest forslaga til omstrukturering av skulen er veldig gode! Eg trur alle hadde hatt godt av å hatt ei litt annleis skulerute. Sjølv har eg ofte kjend på det at 12 vekers ferie ikkje veg opp for den mangelen på fritid eg har resten av skuleåret. Eg trur at vi hadde hatt betre tid til oppfølging av elevar med særskilte behov, viss ikkje skuleåret hadde vore så komprimert. Så det applauderer eg.
Dette synest eg er veldig godt sagt! Og det kan hende det må endringar til på andre område og, slik at ein både får ivaretatt skulen si rolle som utdanningsinstitusjon og foreldra sitt behov for barnepass. Det er ikkje sikkert dette skal skje under same tak i det heile tatt.
Då synest eg 3. klassingen din skal ta det opp med EO-representanten slik at det blir ei endring rimeleg kjapt, for det er ikkje haldbart. EO i Nordland gjekk til sak mot fylkeskommunen på tilsvarande sak for nokre år sidan, det er brot på opplæringslova.
Det er eg veldig einig med deg i. Problematikken med å få tak i kvalifisert pedagogisk personale vil nok vere enorm, men viss vi kunne bestilt den skulen vi ønsker oss, ville eg hatt ein slik skule.
Nei, det skjønner eg ikkje, eg heller.
|
|
|
|
#351 |
|
Leser
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneJeg helt overbevist om at vi kommer til å se en annen skole om max 10 år. Dette har ikke noe med lærere eller skole å gjøre, men at samfunnet har endret seg. SFO er jo en måte å tilpasse seg en ny hverdag, samme gjelder SV (flere?) sitt ønske om heldagsskole. Jeg tror vi ender opp med lengre skoledager og mulighet til mer fleksibelt uttak av ferie. Jeg tror også vi vil få et mye sterkere fokus på kosthold og trening i skolen.
|
|
|
#352 |
|
maler
|
Er det riktig at man skal nedprioriteres bare fordi man ikke har barn? Det kan være andre grunner enn skolefri til å søke fri på et gitt tidspunkt. I praksis ønsker de som ikke har barn ikke disse ukene med mindre de har andre gode grunner til å ville ha fri akkurat da.
|
|
|
#353 |
|
|
Hvorfor har de det? Jeg stilte det spørsmålet en gang i forbindelse med en samtale om litt enkel tilrettelegging. |
|
|
|
|
|
#354 |
|
maler
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneHvis de har legeerklæring på at de trenger seng på skolen, men selger pølser midt på natten har de lurt en lege for å si det sånn. Det er fullt mulig. Og når skolen krever legeerklæringer for helt logiske tilpasninger på noe som for legen er kul umulig å finne ut av, så er det ikke så rart at det kommer endel dusteerklæringer heller tenker jeg.
|
|
|
#355 |
|
Yes, we can!!
|
Der må da ha en samfunnsmessig verdi å prioritere skoleforeldre?
|
|
|
#357 |
|
maler
|
Kanskje? Barnehagene har jo planleggingsdager i samme uken og det er veldig vanlige kongress- og kursuker for leger i hvertfall. Samt at det skjer ting i livene til andre også, folk gifter seg, familie har store feiringer og det foregår ulike arrangementer som er låst til en gitt uke. Jeg synes ikke det er gitt at man skal prioritere foreldre til skolebarn selv om det ofte blir sånn. Min sjef er veldig klar på at man jobber der på like vilkår. De som ikke regner med å stille opp på lik linje som alle andre kan rett og slett ikke jobbe der. Jeg synes egentlig det er en god holdning. Samtidig prøver vi å strekke oss langt for hverandre.
|
|
|
#358 |
|
|
Ja, men en bestemor som får barnebarna sine hjem på ferie i juli tenker nok ikke alltid mest på samfunnet i sitt ønske om ferie og juridisk stiller man likt. |
|
|
|
|
|
#360 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsregleneDet med seng og pølsesalg på Esso var sjølvsagt eit konstruert eksempel sett saman av elementer frå verkelegheita, bare sånn viss de er bekymra for teieplikta mi. Men eg har vore borti situasjonar som liknar.
|
|
![]() |
|
|