Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-09-13, 10:59   #121
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Alt fravær kommer på vitnemålet på ungdomsskolen.

Neida. Man kan søke om å redusere fraværet med 10 dager per år. Det være seg kronisk sykdom, vanlig sykdom, eller innvilget sydenferie. True story.

Opprinnelig lagt inn av Guava, her.

Mindre ferie og å gjøre et par uker fleksible tror jeg ikke er en umulig tanke. Fredning av enkelte tidspunkt bør også være en mulighet.

Det måtte jo vært mer enn "et par uker fleksible" for at man skulle hatt mer mulighet til å ta ut ferie enn det man allerede har i dag. Hvis man ikke klarer å ta ut ferie i løpet av sommerens 8-9 uker, vil man ikke klare det noe lettere hvis man har 5 uker ferie som er fastlagt og 4 uker som er fleksible.

Jeg er på linje med Polyannas rektor. Ferie i skoletiden, nei det hører ikke hjemme noen sted. Og jeg både har vært og kommer til å komme opp i situasjoner hvor jeg synes det er drittergelig å mene det, blant annet fordi jeg har familie i Australia som jeg kunne tenkt meg å besøk en eller annen gang. Men vi har fått barn som skal følge skolegangen sin, så da får vi finne ut av det på annen måte.

Gammel 24-09-13, 11:00   #122
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

NEEEEEEEEEI! Ikke SI det engang!

:mine eneste ferieuker med barna:

Ellers er jeg veldig for innstrammingen i Oslo, mye etter å ha lest her på FP hvordan det faktisk påvirker lærernes arbeidshverdag, klassemiljø og fører til manglende kontinuitet, selv om det så klart er tilfeller hvor det hadde vært best for barna å få fri for reiser og i det hele tatt.

Og så så jeg litt sånn ut når det første som ble spurt om på vår skole på foreldremøtet hvor det ble informert om de nye reglene, var "hva skolen egentlig kan gjøre om vi drar til syden allikevel?"

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 11:00   #123
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

men hva med bare å kutte vinterferien og høstferien? Hadde ikke det vært like bra? Da hadde man også sluppet argumentene fra sydenfarerne om at de også må få på tur?

Og heller lengre sommerferie?

nei!

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 11:03   #124
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Lærte noe nytt i helgen jeg. Under forelesning med otp/ppt. I opplæringsloven står det ikke noe om at det er skoleplikt, men det står at det er en Opplæringsplikt. Det betyr at så lenge foreldrene/omsorgspersonene sier de tar seg av opplæringen i evt 2 uker og får plan av skolen, så kan de faktisk ikke nekte å gi barnet permisjon.

Men jeg støtter at de strammer inn. Viktig å gjøre et poeng av det så folk skjønner at det er negativt å ta barna inn og ut av skolen hele tiden. Forøvrig så har jeg ikke opplevd at folk gjør dette....

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 11:05   #125
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lengre sommerferie er i hvert fall en dårlig ide. Jeg skjønner allerede ikke hva alle de som reiser på ferier utenfor skoleferiene gjør i skoleferiene. Og læringsmessig, så tror jeg at et brudd på to måneder definitivt er lenge nok.

Fleksibel ferie hadde vært veldig bra, men jeg er usikker på hvordan det kan organiseres. Jeg leste om skolen i Arendal i dag, og det så jo ut som om de får det til, med en merkostnad på 90 000 kroner i året, som jo er en del. På vår skole tviler jeg på om de hadde klart det. Det er en usedvanlig gammeldags og stivbent skole, som ikke legger to pinner i kryss for å hjelpe noen. Administrasjonen der hadde bukket under dersom de skulle organisere noe annet enn en tradisjonell skolehverdag.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 11:08   #126
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg kjenner eg blir litt provosert over ein del av utspela i denne diskusjonen. Det er jo ikkje som om skulen er noko ein er pålagt fordi ein skal pressast inn i rigide regelverk. Skulen er eit gode. I eit system kor ein skal forhalde seg til så mange som skulen er, er det vanskeleg å gjere alt på den einskilde sine premisser.

Viss mitt anslag om ugyldig fråver stemmer, så søker omlag 1/3 av elevane seg bort for ei veke i løpet av skuleåret. Av dei 614 894 er det altså over 200 000 gode grunnar til at akkurat eg skal gjere noko anna enn å følgje reglane. Men i eit så stort system, blir det faktisk eit problem når ein skal legge til rette for 200 000 einskildpersonar.

Korfor seier du at det er rigid å søke om fri til gravferd, daffy? Ein får jo dette innvilga. Men ein kan ikkje bare blir borte frå jobb eller andre forpliktelsar, utan å oppgi gyldig grunn.

Den tanken du har, Katta, er interessant, synest eg. Det ville løyst mykje for di yrkesgruppe. Samtidig trur eg ikkje det ville løyst noko av sydenfarararane sine prisproblemer. Nå er jo veke 40-42 haustferie, i ulike fylker, men prisane er likevel skyhøge desse vekene. Dei fråverssøknadane eg har sett, har overvekt av "billig tur" og "når vi først drar vil vi vere meir enn ei veke" som argument.

People who wonder whether the glass is half empty or half full miss the point.
The glass is refillable.
nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 11:08   #127
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Lærte noe nytt i helgen jeg. Under forelesning med otp/ppt. I opplæringsloven står det ikke noe om at det er skoleplikt, men det står at det er en Opplæringsplikt. Det betyr at så lenge foreldrene/omsorgspersonene sier de tar seg av opplæringen i evt 2 uker og får plan av skolen, så kan de faktisk ikke nekte å gi barnet permisjon.

Jo. De kan nekte å gi barnet permisjon, men de kan ikke nekte barnet å reise (det skulle tatt seg ut!). Du må ikke tro juristkobbelet til Utdanningsetaten ikke har dekning i lovverkstolkninger.

Gammel 24-09-13, 11:09   #128
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Neida. Man kan søke om å redusere fraværet med 10 dager per år. Det være seg kronisk sykdom, vanlig sykdom, eller innvilget sydenferie.
:

Da praktiseres ikke reglene riktig, evt veldig forskjellig. Man kan få redusert fraværet med inntil 10 dager pr skoleår hvis man har legeerklæring på det. Det gjelder kun fra og med den tredje fraværsdagen. Enkeltdager gjelder ikke.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 11:11   #129
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Den tanken du har, Katta, er interessant, synest eg. Det ville løyst mykje for di yrkesgruppe. Samtidig trur eg ikkje det ville løyst noko av sydenfarararane sine prisproblemer. Nå er jo veke 40-42 haustferie, i ulike fylker, men prisane er likevel skyhøge desse vekene. Dei fråverssøknadane eg har sett, har overvekt av "billig tur" og "når vi først drar vil vi vere meir enn ei veke" som argument.

Jeg tror ikke fleksibel høst- og vinterferie med treukersramme hadde hatt en døyt å si for permisjonssøknadene. Hvis de først skal gjøres fleksible, så må det gjøres etter Arendalsmodellen jeg linket til over her. Med noen fredede uker for vurderingsgjennomføring.

Gammel 24-09-13, 11:12   #130
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Da praktiseres ikke reglene riktig, evt veldig forskjellig. Man kan få redusert fraværet med inntil 10 dager pr skoleår hvis man har legeerklæring på det. Det gjelder kun fra og med den tredje fraværsdagen. Enkeltdager gjelder ikke.

Jepp, ulik tolkningspraksis på dette også, akkurat som med permisjonsregelen.

Gammel 24-09-13, 11:16   #131
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

§ 3-47. Føring av fråvær i vidaregåande opplæring
Alt fråvær skal førast på vitnemålet og kompetansebeviset. Fråvær skal førast i dagar og enkelttimar. Enkelttimar kan ikkje konverterast til dagar.
Rektor kan avgjere om fråvær for den som er deltidselev, skal førast i dagar og timar eller berre i timar. For elevar som skal ha kompetansebevis, skal fråvær førast på kompetansebeviset.
Eleven kan krevje at årsaka til fråværet blir ført på eit vedlegg til vitnemålet eller kompetansebeviset, dersom han eller ho legg fram dokumentasjon på årsaka til fråværet.
Dersom det er mogleg, skal eleven leggje fram dokumentasjon av fråværet frå opplæringa på førehand.
For inntil samanlagt 10 skoledagar i eit opplæringsår, kan ein elev krevje at følgjande fråvær ikkje blir ført på vitnemålet eller på kompetansebeviset dersom det kan dokumenterast at fråværet skyldast:
a) helse- og velferdsgrunnar
b) arbeid som tillitsvald
c) politisk arbeid
d) hjelpearbeid
e) lovpålagt oppmøte
f) representasjon i arrangement på nasjonalt og internasjonalt nivå.
For at fråvær som skyldast helsegrunnar etter bokstav a ikkje skal førast på vitnemålet eller på kompetansebeviset, må eleven leggje fram ei legeerklæring som dokumenterer dette. Fråvær som skyldast helsegrunnar må vare meir enn tre dagar, og det er berre fråvær frå og med fjerde dagen som kan strykast. Ved dokumentert risiko for fråvær etter bokstav a på grunn av funksjonshemming eller kronisk sjukdom, kan fråvær strykast frå og med første fråværsdag.
Organisert studiearbeid og skoleadministrative gjeremål etter avtale med faglæraren eller rektor, skal ikkje reknast som fråvær.
Innanfor ramma av 10 skoledagar kan elevar som er medlemmer av andre trussamfunn enn Den norske kyrkja, krevje at inntil to dagar fråvær som er knytt opp mot ei religiøs høgtid, ikkje blir ført på vitnemålet eller på kompetansebeviset.

The glass is refillable.
Gammel 24-09-13, 11:21   #132
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Det er for vgs, nokon. Her er reglene for grunnskolen:

For inntil 10 skoledagar i eit opplæringsår, kan eleven krevje at følgjande fråvær ikkje vert ført på vitnemålet:
a) dokumentert fråvær som skyldast helsegrunnar
b) innvilga permisjon etter opplæringslova § 2-11.
For at fråvær som skyldast helsegrunnar etter bokstav a ikkje skal førast på vitnemålet, må eleven leggje fram ei legeerklæring som dokumenterer dette. Fråvær som skyldast helsegrunnar må vare meir enn tre dagar, og det er berre fråvær frå og med fjerde dagen som kan strykast.

Det samsvarer med praksisen Anne C beskriver, men jeg vet at dette praktiseres ulikt. Det er riktignok ikke så mye tolkningsrom her.

Gammel 24-09-13, 11:21   #133
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Det er for vgs, nokon. Her er reglene for grunnskolen:

For inntil 10 skoledagar i eit opplæringsår, kan eleven krevje at følgjande fråvær ikkje vert ført på vitnemålet:
a) dokumentert fråvær som skyldast helsegrunnar
b) innvilga permisjon etter opplæringslova § 2-11.
For at fråvær som skyldast helsegrunnar etter bokstav a ikkje skal førast på vitnemålet, må eleven leggje fram ei legeerklæring som dokumenterer dette. Fråvær som skyldast helsegrunnar må vare meir enn tre dagar, og det er berre fråvær frå og med fjerde dagen som kan strykast.

Det samsvarer med praksisen Anne C beskriver, men jeg vet at dette praktiseres ulikt. Det er riktignok ikke så mye tolkningsrom her.

Ah, beklager.

The glass is refillable.
Gammel 24-09-13, 11:32   #134
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Nivåbasert ferie? Når du har bevist at du er flink nok og har ressursterke nok foreldre til å kunne ta igjen det du har gått glipp av, skal du få reise bort, men ikkje elles?

(Det er ikkje eit seriøst forslag, men dersom vi først skal ha einheitskule og alle skal behandlast likt, blir det slik. At eg ser mange gode grunnar til å nivådele skulen meir, er ein heilt annan ting, men vi er jo så redde for å stigmatisere at det går ikkje. Kan hende vi hadde fått bukt med fleire problem, viss det hadde vore slik at elevane måtte kunne lese på eit visst nivå, før dei fekk flytte opp i tredje klasse. Då ville det jo hatt konsekvenser å bli borte frå skulen).

Dette er litt tanken til Bergensskolen etter det jeg har forstått, og jeg er ikke ubetinget uenig. Det er forskjell på ekteparet X og Y som er utdannede mennesker som følger barna godt opp, barna gjør alltid leksene sine.
alenefaren A som er uføretrygded, knapt kan lese, barna gjør nesten aldri lekser og har null oppfølging hjemmefra mtp skolegang.
Jeg kunne lettere akseptert at barna til X og Y var borte enn barna til A.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 11:34   #135
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Vår rektor er rett og slett veldig kategorisk: Ferie hører ikke hjemme i løpet av skoleåret, ferdig snakka.

Denne synes jeg er fin.

Med 164 dager i resten av året hvor man kan ta ferie, synes jeg ferie-i-skoletida er et big no-no. Forresten blir min skolegutt plassert 3 dager på SFO denne høstferien, siden jeg ikke gidder å ta fri med han alle dagene.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 11:36   #136
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Dette er litt tanken til Bergensskolen etter det jeg har forstått, og jeg er ikke ubetinget uenig. Det er forskjell på ekteparet X og Y som er utdannede mennesker som følger barna godt opp, barna gjør alltid leksene sine.
alenefaren A som er uføretrygded, knapt kan lese, barna gjør nesten aldri lekser og har null oppfølging hjemmefra mtp skolegang.
Jeg kunne lettere akseptert at barna til X og Y var borte enn barna til A.

Då synest eg vi burde gjort noko med heile skulesystemet, slik at elevane måtte nå visse nivå i basisfag (norsk i form av lese- og skriveferigheiter, engelsk og matte), før ein kunne gå frå eit trinn til eit anna. (Akkurat dette har eg skrive ei 8 sider lang pedagogikkoppgåve om, som eg fekk B på, så det kan eg argumentere teoritungt for, om nødvendig). Eg trur at ein ved å undervise elevar på det nivået dei faktisk er, istadenfor i aldersinndelte grupper, ville fått ein meir ressurseffektiv skule, meir tilpassa opplæring (nå underviser ein jo ein gjennomsnittselev som ikkje finst i klasserommet og så får verken dei sterkaste eller dei svakaste den oppfølgjinga dei treng), og dermed betre læring.

The glass is refillable.
Gammel 24-09-13, 11:36   #137
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn "kollektiv avstraffing" har sjelden noe for seg. Stram inn reglene for de det gjelder.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-09-13, 11:39   #138
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, ja, jeg er så enig, nokon!!!

Det er like trist å tenke på Ole som har gledet seg som bare rakkern til å begynne på skolen, og gjerne vil regne ut hele matteboka med en gang, men får ikke LOV og må bruke år på å temme og kvele lærelysten sin, som på lille Per som brukte lengre tid på å få orden på bostaver og tall enn de andre, og dermed falt av i fjerdeklasse, for så aldri å klare å ta igjen gapet.

Gammel 24-09-13, 11:41   #139
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Sånn "kollektiv avstraffing" har sjelden noe for seg. Stram inn reglene for de det gjelder.

Er dette kollektiv avstraffing? Er det ei straff om å få tilbod om 13 års skulegang utan å måtte betale for det? Er det ei straff å bli bedt om å ta litt ansvar for at barnet skal lære å lese, skrive og rekne?

The glass is refillable.
Gammel 24-09-13, 11:43   #140
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Å, ja, jeg er så enig, nokon!!!

Det er like trist å tenke på Ole som har gledet seg som bare rakkern til å begynne på skolen, og gjerne vil regne ut hele matteboka med en gang, men får ikke LOV og må bruke år på å temme og kvele lærelysten sin, som på lille Per som brukte lengre tid på å få orden på bostaver og tall enn de andre, og dermed falt av i fjerdeklasse, for så aldri å klare å ta igjen gapet.

For å ikkje snakke om Abduraham som har brukt første og andre klasse til å ta seg til fots gjennom ørkenen i Libya og leve som flyktning på ein båt og i eit asylmottak og aldri har sett ein bokstav før, som blir plassert inn i tredje klasse med beskjed om å lese høgt frå Rampete Robin, fordi han er født i 2005.

The glass is refillable.
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:58.