|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Glamorøs
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenMen Polyanna, det kan da hende at man har gått gjennom slike ting internt for å lære til en annen gang. Det er da ikke noe som trengs å gjøres i pressen. Jeg tror ikke en nøyere gjennomgang vil stilne hatet, jeg tror heller ikke de som etterlyser det noensinne vil mene at det er nøye nok. Jeg syns det er veldig naivt å tro det.
|
|
|
#22 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferenten
Nei, det vet vi jo ingenting om. Det har ikke akkurat vært stor åpenhet om dette.
|
|
|
#23 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Helt enig. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Eskil Pedersens rolle 22. juli er ikke lagt lokk på. Situasjonen rundt MS Thorbjørn er behandlet i Gjørvkommisjonens rapport på lik linje med alt annet som skjedde. Og det ble ikke konkludert med at noen på båten opptrådte klanderverdig. I tillegg har temaet blitt debattert i media, heldigvis på en hensynsfull måte, som du selv sier. (Og det skulle jaggu bare mangle, en spekulativ sensasjonspresse ville ikke på noen måte gjort ettervirkningene av 22. juli noe bedre. Tvert i mot.) Er ikke dette å bringe temaet tilstrekkelig fram i lyset, mener du? Hva savnes - en moralsk synsing om personene på båten? Grunding gransking av hva som gikk galt i de profesjonelle leddene, er jeg for, folkets vurdering av ofrenes heltemot, trenger imidlertid ikke mer plass i den offentlige debatten.
|
|
|
#26 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg tror det hadde vært lettere å stilne kritikerne dersom det Andersen sa var sant:
.
|
|
|
#27 |
|
<*(((<
|
Jeg trodde det, men det kan se ut til at jeg tar feil.
|
|
|
#28 |
|
Leser
|
Jeg også ønsker ofte å forstå hva som skjer, men ikke i dette tilfellet. Det er nyttig å se på hva som skjer hvis det skjer innenfor en offisiell organisasjon (feks politiet) da man har redskaper for å videreføre lærdommen. Men dette var jo tilfeldige privatpersoner. Selv om man fant noe som burde vært gjort anderledes (og det er det sikkert), så vet jeg ikke helt hva man skal bruke kunnskapen til.
I og med at mannen som kommenterte selv hadde en datter på Utøya, så tenker jeg han - på sin måte - også er traumatisert, og man kan ikke forvente at han skal være 100% rasjonell, og spesielt ikke hvis man ikke forventet det av EP. Det er noe med å ha samme forventningene til alle, synes jeg.
|
|
|
#29 |
|
Tidsklemma
|
Jeg tror ikke det er noe å lære om dette til senere. Det er enkeltpersoner, som reagerer av frykt og redsel for sitt eget liv. Rasjonell tankegang er ikke noe man kan forvente av utrente personer i slike situasjoner. Og så håper jeg at vi aldri, aldri, aldri opplever noe lignende igjen.
|
|
|
|
#31 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenZulu: Det eneste som er kommet tydelig frem er kommet frem gjennom lekkasjer fra politiavhør. Jeg syns ikke det er grundig eller tilstrekkelig.
|
|
|
#32 |
|
Yes, we can!!
|
Jeg tror absolutt ikke det HADDE stoppet alt grumset. Men det hadde vært, hva skal jeg si, mer tilfredsstillende å komme med enn "de gjorde sikkert så godt de kunne. Ikke at vi vet hva de gjorde, for det er hemmelig, men det var sikkert så godt man kunne vente".
|
|
|
#33 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenJeg jobber også i en organisasjon som er opptatt av å lære av ting som har skjedd. Man skal gå igjennom alt som kunne ha fått en alvorlig konsekvens, ikke for å piske noen, men for at andre skal vite hva de skal gjøre i en tilsvarende situasjon. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Yes, we can!!
|
Det er vel der grenseoppgangen blir interessant: Var de tilfeldige privatpersoner, eller deler av en ledelse med ansvar for AUF-leiren, inkludert beredskap? Dels så var de jo det siste.
|
|
|
#35 |
|
Leser
|
Tja, men poenget må vel være om offentligheten har noe krav på innsyn i privatmennesker sitt liv? For de var jo ikke der som offentlige representanter på noen som helst måte.
|
|
|
#36 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferentenOg jeg tror ikke de hadde noe avklart forhold til det siste der selv heller.
|
|
|
#37 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Deg om det. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Leser
|
Sv: Sparkingen av stortingsreferenten(Så ikke dette før jeg postet siste innlegg)
Ja, jeg er enig i at dette er det springende punktet.
|
|
|
#39 |
|
Yes, we can!!
|
Det var AUFs toppledelse, inkludert to av topplederens rådgivere. På en leir der AUF hadde ansvaret.
|
|
|
#40 |
|
Leser
|
Jeg tror det er lurt å ha i tankene at den som skrev dette om EP hadde en datter på Utøya, tror ikke man kan forvente at han skal oppleve det som skjedde på en helt uhildet måte.
|
![]() |
|
|