Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Hva er sommerferie for deg?

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-08-13, 18:18   #61
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva er sommerferie for deg?

Enig,flott gave! Jeg får også av og til ferieturer i gave, skjønt ikke av et sånt omfang. Jeg drømmer om å gi mannen turer i gave, men han har stålkontroll på økonomien og jeg hadde aldri greid å spare noe som helst uten at han merket det. (Jeg knegger, men har mange ganger tenkt at akkurat det er litt dumt.)

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-13, 18:27   #62
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Enig,flott gave! Jeg får også av og til ferieturer i gave, skjønt ikke av et sånt omfang. Jeg drømmer om å gi mannen turer i gave, men han har stålkontroll på økonomien og jeg hadde aldri greid å spare noe som helst uten at han merket det. (Jeg knegger, men har mange ganger tenkt at akkurat det er litt dumt.)

Du får stikke pengene under madrassen.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-13, 18:30   #63
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min ideelle sommerferie starter med et par uker på greske øyer eller Italia eller andre steder en er garantert å ha det varmt og deilig og kunne bade masse. Hvis resten av sommeren holder en grei værstandard, har jeg det fint hjemme på terrassen min, på stranda, med besøk av venner og familie, med turer til hytta til søsteren min, gjerne en hagefest osv. Dette har vært en perfekt sommer, med fint vær så å si hver eneste dag i en hel måned, og det startet da vi kom hjem fra ferie. Og i år har jeg hatt studentferie, mange uker.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-08-13, 21:07   #64
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Darth, her.

Du får stikke pengene under madrassen.

Gammel 04-08-13, 21:57   #65
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er ferie det å kunne ta seg fri fra forpliktelser. Og jeg kjenner jeg er enda litt alergisk mot hjemmeferie på grunn av huset. Det er alltid noe som burde vært gjort, kanskje jeg greier å slappe av hjemme om et par år? Jeg har like lyst på hytte som jeg har på flatlus: Sikkert gøy å få det, men neppe gøy å ha det. Bare tanken å dra fra hverdagsjobben til feriejobben gjør at jeg får frysninger. (Jeg kommer sikkert til å bli som de 60 åringene jeg har jobbet med. De gjør alt ferdig på huset, så tar de noen avslappningsår hvor de reiser fra vingård til vingård i Italia, og så kjøper de seg hytte og er plutselig på hyttemøter hvor de planlegger private veier, lager gjerde mot sauene, og beiser hytter så det suser. MEN det blir noen år til!)

Opprinnelig lagt inn av Elise, her.

Jeg liker mange typer ferie, men jeg liker å ha det avklart på forhånd, ellers blir jeg rastløs/stressa/sur.

Enig. Jeg liker alle typer ferie, men det er viktig for meg at vi er nogenlunde enig om hvilken ferie vi skal ha før vi drar. Ellers blir det bare masse kollisjoner mellom meg, mann og unger.

Gammel 04-08-13, 22:36   #66
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sommerferie er fri, stå opp uten vekkerklokke, hoppe i noe lett tøy, finne brillene, drikke kaffe, lese avisen, spise sen frokost. Være sammen uten å skynde oss til noe.
Slippe kjøring til trening og kamper, ikke middag til fast tid. Rusle litt med prosjektene som vi alltid har noen av, ha huset fullt av unger, eller et hus tomt for unger.

Reise bort en uke eller ti dager, helst med sol og varme, men det er greit bare det er oppholdsvær og vi kan være ute. Turer ut i skjærgården her med båten.

Gammel 04-08-13, 23:11   #67
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Ferie for meg er å gjøre noe utenom det vanlige. La husarbeid være husarbeid og bare være borte fra morgen til kveld. Hotell passer utmerket, står opp til ferdig frokost, noen rydder rommet mitt og jeg kan være borte hele dagen uten å føle at jeg skulle ha gjort noe annet.

Jeg blir rastløs om jeg ikke har "gjort noe" en dag, så det blir mange fornøyelsesparkbesøk, dyrehager og tivoli o.l. Perfekt for oss siden vi elsker fart, spenning og høyder. Jeg trives også godt på stranda og på shopping.

Vi sparer til storferie om to år (cruise i Karibien og Orlando) og har derfor kost oss med Danmarksferie de siste årene. Deilig valg når barna er små, og i år ble det enda deiligere enn tidligere, siden vi faktisk hadde strålende vær hele ferien.

Gammel 05-08-13, 01:04   #68
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Det er i hvertfall ikke sydenferie, skal jeg til varmere strøk vil jeg heller dra på andre tider og ikke egentlig på tradisjonell charter, selv om jeg serv at det kan være praktisk med små barn. For oss er ferie mest familietid, vi besøker ungenes besteforeldre og annen slekt og koser oss i ymse vestlandsvær, og i år har vi noen dager hjemme. Fremover blir det sikkert litt mer turer til Danmark og Sverige, det frister med en del av ferien som er bare oss fire også, selv om vi trives hos foreldre. Uansett, det er masse fint å se i Norge, og litt regn tåler en. Vi har hatt sol, regn og vind om hverandre på biltur i fantastisk landskap i dag, og det er enda så mye av landet jeg ikke har sett.! Vi har fem uker ferie, men tar ikke alt på sommeren.

Gammel 05-08-13, 14:37   #69
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

For meg er ferie det å kunne ta seg fri fra forpliktelser. Og jeg kjenner jeg er enda litt alergisk mot hjemmeferie på grunn av huset. Det er alltid noe som burde vært gjort, kanskje jeg greier å slappe av hjemme om et par år? Jeg har like lyst på hytte som jeg har på flatlus: Sikkert gøy å få det, men neppe gøy å ha det

Enig! Jeg er ikke interessert i å overta familiehytta dersom det bir akuelt en gang, til tross for at det er min barndoms paradis. Til og med ikke for mine barns skyld. Mange av vennene våre sier at jeg sikkert kommer til å angre. Det kan være. Akkurat nå blir jeg stresset bare av tanken på alt vedlikehold på hytta.

Gammel 05-08-13, 14:49   #70
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En uke borte hjemmefra, typisk har det blitt Danmark en del år, men alt som ikke er hjemme eller på hytta er greit for meg, så må vi ha noen dager i sommerfjellet. Fjellet kan være så deilig om sommeren. Og masse susetid hjemme med uendelig lange frokoster, vann i plaskebassenget, pusling med sommerblomstene, is på verandatrappen og unger som leker i den deilige hagen vår. Vi bor sjønært og reiser mye på stranda når det er sol. Jeg syns heller ikke det må være konstant sol og varme for å trives hjemme. Setter pris på å nyte hjemmet mitt utenom den daglige hverdagstralten.

Vi tar nesten alltid fri fra oppussing og det meste av husarbeid i ferien.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-13, 18:05   #71
Princess
Nybegynner

Medlem siden: Aug 2013
Princess har et hav av muligheter foran seg
Standard

For meg er ferie og kunne: slappe av, god mat, ingen forpliktelser, stelle i haven og ha det koselig med familie eller venner... Det viktigste er ikke og reise.

Princess er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-13, 19:21   #72
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Enig! Jeg er ikke interessert i å overta familiehytta dersom det bir akuelt en gang, til tross for at det er min barndoms paradis. Til og med ikke for mine barns skyld. Mange av vennene våre sier at jeg sikkert kommer til å angre. Det kan være. Akkurat nå blir jeg stresset bare av tanken på alt vedlikehold på hytta.

Åhh, du må tenke deg godt om den dagen det blir aktuelt.

Vi har overtatt min far sitt barndomshjem 3 timers kjøring fra der vi bor.
Her har vi brukt de siste årene til restaurering av huset. Nå når vi er så å si ferdig med det har vi et stort prosjekt med sjøen. Graving, støping, ny brygge og naust som snart skal opp. I tillegg har vi ryddet i strandlinjen og fått på mer sand. Vel og merke er det ikke vi som gjør det meste med sjøen, men noe blir det jo.
I tillegg har vi 5 mål rundt huset vi skal holde sånn noenlunde i orden. Jeg ELSKER det. Vi koser oss noe helt enormt når vi er her, men tar ofte turer opp i huset der vi ikke gjør noe. Tror det er viktig. Foreldrene mine har vært bekymret for arbeidet vi har kjøpt oss, men de ser jo selv hvordan vi koser oss med det, så nå "slapper" de helt av i forhold til det.
Jeg er ikke typen som normalt liker å jobbe fysisk, her oppe gjør jeg det mer enn gjerne. Rart i grunnen, men slik er det nå. Jeg er sikker på at det har med trivselen å gjøre, i tillegg til at vi selvsagt ser resultatet av alt arbeidet vi har lagt ned, og er storfornøyde med det.
Ungene storkoser seg her (vel, strengt tatt eldste og yngste, ungdommen synes det er kjedelig), men slik er det jo i perioder.
Jeg er så glad så glad vi gjorde dette.

Bare et lite innlegg ang det å ha sommerhus/hytte, da jeg ser mange skriver det som en negativ ting.
En må selvsagt få mene det, men vil nå bare si at jeg er sikker på at mange synes sommerhus/hytte kun er positivt.
Nå skal det nevnes at jeg følger skolen sine ferier, og mannen jobber i nordsjøen, dermed kan vi tilbringe mye av tiden vår her i sommerhuset.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-13, 19:42   #73
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tilde, her.

Bare et lite innlegg ang det å ha sommerhus/hytte, da jeg ser mange skriver det som en negativ ting.
En må selvsagt få mene det, men vil nå bare si at jeg er sikker på at mange synes sommerhus/hytte kun er positivt.

Jeg synes ikke det er negativt å ha et sommerhus eller en hytte. Men for meg personlig så orker jeg ikke mer å vedlikeholde akkurat nå. Dette går på meg og mitt personlige liv, ikke at jeg generelt sett mener det er dumt å ha hytte.

Gammel 05-08-13, 21:05   #74
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg synes ikke det er negativt å ha et sommerhus eller en hytte. Men for meg personlig så orker jeg ikke mer å vedlikeholde akkurat nå. Dette går på meg og mitt personlige liv, ikke at jeg generelt sett mener det er dumt å ha hytte.

Ja, det var det jeg også mente. Det at JEG synes det er en negativ ting for meg, handler om at jeg ikke har kapasitet. Jeg har ikke helse til sånt.

Tilde: Jeg skal helt klart tenke meg om, men jeg har også tenkt mye på dette. Jeg ser dessverre for hvert år som går at det er noe jeg ikke greier. I tillegg er verken jeg eller mannen noe handy i det hele tatt.

Gammel 05-08-13, 21:18   #75
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Å være sammen med mann og barn, ingen forpliktelser, ingen faste avtaler, go-with-the-flow-tempo = ferie!

Enig i det. Må være noen uker hjemme, men liker også å være litt borte. Men lite planer er et must. Vi er oppe lenge om kveldene (ser film/serier), sover lenge, drar på tur og bader når vi kan, og ser minst mulig på klokken. Lese flest mulig bøker gjør jeg også, og kobler helt av fra jobb (nesten).

Det er litt ferie også å gå på jobb, og komme hjem uten at det er lekser og aktiviteter.

Sist redigert av Dronningen : 06-08-13 kl 14:17.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-08-13, 23:34   #76
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Gleder meg litt til ungene lærer konseptet med å sove lenge i ferier. (eller å ikke nødvendigvis vekke foreldrene selv om de er våkne...)

De sover LENGER da. en plass mellom 7 og 8 mener de at det er morgen, men da er de til gjengjeld somregel begge i vår seng, enten kommet tidligere eller så kommer de og spørr om det er morgen, og da blir definitivt mor og far også våken, ettersom de herjer i sengen vår... Men det er jo senere enn 6 som vanligvis er grensen for hva vi definerer som "morgen". Dog ikke så lenge at jeg bør sitte her stort lenger, en runde med kveldens kjøkkentjeneste og rett i seng.

Gammel 05-08-13, 23:39   #77
Jeanett
5barns mamma

Jeanett sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Ferie for meg er mye. I hovedtrekk så er det å slippe store forpliktelser som å rekke ting, levere i barnehagen/skole,finne fram klær, smøre matpakker osv. Det å kunne spise sene frokoster, daffe rundt med mann og barn, ha spillekvelder uten å tenke på klokka, gjøre hva vi vil når vil vil.

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-13, 00:57   #78
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Innhentet av virkeligheten ser jeg at ferie for meg har vært å slippe matpakkesmøring, kjøring til fritidsaktiviteter og bursdager. En dag i barnehagen og allerede to bursdagsinvitasjoner på kjøleskapsdøra til denne uken!

Gammel 06-08-13, 07:32   #79
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er strålende fornøyd bare vi får skifte stue noen dager. I år ble det fire døgn i Newcastle for størsta og meg, og i fjor var det en uke i Polen. Det kunne like gjerne vært hos svigers, på en hytte, eller et luksushotell. Poenget er å komme seg ut av egen stue og eget soverom noen dager.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:05.