Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Saft til hverdags

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Se resultatene: Får barna saft til hverdagsmiddagen?
Ja, alltid 7 2,97%
Ja, ganske ofte 46 19,49%
Nei, sjelden 105 44,49%
Nei, aldri 75 31,78%
Annet (spesifiser i tråden) 3 1,27%
Deltakere: 236. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-06-13, 10:59   #121
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Saft til hverdags

Vann smaker jo noe. Her jeg bor smaker vannet veldig godt, hjemme hos kjæresten min smaker det mindre godt.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-13, 11:06   #122
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Jeg skjønner ikke hvorfor det nødvendigvis er sammenheng mellom å drikke saft til maten og å ikke drikke vann som tørstedrikke. Jeg er vokst opp med saft til alle middagsmåltider, vann er likevel helt klart det jeg drikker når jeg er tørst.

Ikke sant? Nå drikker vi bare vann til maten (unntaket er lørdag), men å påstå at ungene blir avhengig av det hvis de f.eks. drikker et glass for dagen? Merkelig påstand, spør du meg. Storesøs har saft med på skolen, men drikker vann resten av dagen, også til middag og kvelds.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-13, 11:11   #123
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Ganske ofte. Fiun Light, som jo er enda værre. Til grøt har vi vanlig husholdningssaft, og til tur har vi solbærtoddy.

Den "wild berries" smaken til Funlight er god da. Selvom den nok ikke har vært i nærheten av et bær noen sinne.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-13, 11:12   #124
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chablis, her.

Skjønner ikke helt hvorfor du blir sjokkert over det jeg da.

Her får man velge mellom, saft,vann og juice til middag. Det drikkes ikke saft til middag hver dag, men noen ganger i uken blir det nok.

Samme her. På skolen drikkes det vann. Hjemme melk og innimellom saft. Ikke så veldig sjokkerende egentlig.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-13, 11:30   #125
isola
Kakemonster

isola sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Viken
Blogginnlegg: 6
isola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt liktisola er virkelig godt likt
Standard

Jeg ble sjokkert her om dagen, av en mor jeg anser som oppegående. Hun sto og dyttet ettåringen sin på huska, og så tente hun seg en røyk. Jeg ble helt himmelfallen. Etterpå fortalte jeg det til mannen, som ble like forundret. Jeg tror ikke vi skal så veldig mange år tilbake før jeg ikke hadde løftet et øyenbryn, men for meg, i 2013, var det altså svært overraskende. Klart man blir sjokkert iblant! Selv om man vet det skjer.

Gammel 14-06-13, 11:32   #126
Ellisiv
Bør lage seg en tittel selv

Ellisiv sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
Hvor: Rogaland
Ellisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smartEllisiv imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi drikker vann til maten.

Men jeg klarer virkelig ikke å la meg sjokkere over at noen har saft til maten. (Det er så mye annet man heller kan la seg sjokkere av.. )

Og skulle vi, noe som skjer en gang i jubelåret, ha en flaske saft i huset, så er det værsågod, ta et glass til maten, eller til og med to. Jeg gidder ikke pine den utover med et kvart glass i uka altså. Drikk til det er tomt - Ferdig!

2 jenter, -02 og -04
Ellisiv er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-13, 12:02   #127
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jo, det drikkes saft til hverdagsmåltider, kanskje et par ganger i løpet av to uker, men ikke hver uke, lissom.

Mannen elsker saft, ungene drikker vann som tørstedrikk og krangler ikke på det til måltidsdrikk heller, så jeg er ikke overbekymret. Vi har ellers et sunt kosthold. Eneste er at jeg nekter sånne sukkerfrie greier, det skal være ordentlig saft med masse bær (og masse sukker).

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-13, 12:05   #128
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, sjelden.

Vi har saft når vi har rømmegrøt eller risgrøt. Eller når det er skikkelig deilig vær og vi sitter ute eller når alle er helt skjelvne av sult og stemningen tilsier at her bør blodsukkeret opp umiddelbart. 80 % av familien takler ikke så godt å være sulten.

I snitt en gang i uken eller hver fjortende dag, tenker jeg.

Gammel 14-06-13, 12:33   #129
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bluen, her.

Enig, det er veldig rart å ikke like vann. Samtidig synes jeg det er rart å påstå at vann er kjempegodt, for det er det jo ikke. Det er ingenting, liksom, helt nøytralt.

Vann ser jeg på som et primærbehov, på samme måte som luft. Det må ikke smake noe spesielt. Jeg har bodd ett sted der drikkevannet ikke var godt, det smakte veldig klor. Det var svært uvant når en er vant til at vannet i springen er skikkelig godt og friskt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-13, 12:35   #130
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg husker jeg spurte litt forbauset her inne, eller kanskje det var på NM, om hvorfor folk sa at de ikke likte vann. Jeg hadde aldri hørt om det før. Og jeg fikk skikkelig pepper av folk som syntes jeg var så teit som ikke hadde forståelse for at vann smakte skikkelig PYTON, osv., osv.

Jeg er for øvrig selv oppvokst med saft til middagen hver dag, men det har likevel vært en vane det har vært lett å legge fra seg.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-13, 12:39   #131
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Eg er blant dei som ikkje likar vatn. Det smakar rett og slett fælt. Metallisk og eg får ikkje den smaken vekk. Det hender eg tvinger meg sjølv til å drikke vatn sjølv om, men det høyrer med til sjeldanheten. Har prøvd å drikke vatn med smak, og klarar nesten å drikke vatn med sitronsmak utan å brekke meg no.

Gammel 14-06-13, 12:40   #132
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Den var fleipete. Jeg har en greie for tiden at jeg har fått askese aldeles opp i halsen, og nyter uvanene mine av hjertens lyst, og kan visst bli rent ut misjonerende for denne innfallsvinkelen.

Jeg er litt der jeg, også.

Men det betyr ikke at jeg ikke er opptatt av gode hverdagsvaner. Men ejeg er motsatnder av å hause opp så veldig og å bli sjokkert og sånn. Jeg er også overbevist om at i all kostholdsaskesen og kostholdsflinkheten vår, så glemmer vi andre like viktige/viktigere aspekter ved helse.

Vi har få fanesaker når det gjelder kosthold og gutta velger fritt mellom vann og saft når de skal spise middag. De velger ofte vann. Det viktigste for meg er at barna får at avslappet forhold til mat, at de koser seg, spiser noe de liker, setter pris på næringsrik mat med god kvalitet og slutter å spise når de er mette. Jeg tilbyr sunn hverdagsmat, men teller ikke sukkergram. De er slanke og friske og energiske.

Gammel 14-06-13, 12:46   #133
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Ja, det hender seg.

Gammel 14-06-13, 12:52   #134
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Det er så sjeldent vi kjøper saft at egentlig burde jeg krysset av for aldri. Når vi først har saft så får de det innimellom. En saftflaske kan vare i flere måneder. De er ikke spesielt glade i saft, tror jeg.

Gammel 14-06-13, 12:54   #135
konsulenten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Melk til frokost, lunsj og kvelds, that's it.

Jeg må ha vært konstant dehydrert!

Næsj. Det er et vanvittig fokus på å drikke vann, synes jeg. Man får jo i seg væske på andre måter også, det er mye mat som inneholder en del væske. Jeg drakk ikke så mye jeg heller da jeg vokste opp. Og jeg streiker litt nå også, i grunnen. Jeg passer på å drikke litt hvis jeg svetter mye (trening eller hagearbeid i solsteik), men ellers gidder jeg ikke gå rundt og gulpe ned vann i tide og utide.

Svar med sitat
Gammel 14-06-13, 13:40   #136
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, askese eller utagerende kurer er jeg skikkelig lei av å høre om.

Livet er for kort til å ikke ha en klatt smør på nykokte grønnsaker. Og sånne som skal knipe inn til fest? "Denne kremen er laget av lettfløte", "Dette er sunne skillingsboller". Hva f... er vitsen med å kose seg når det ikke er godt? Det er det jevne som drar, det er hverdagen som teller, festen skal være festlig og hverdagen til å holde ut og all mat jeg serverer skal smake godt.

Gammel 14-06-13, 13:43   #137
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

Næsj. Det er et vanvittig fokus på å drikke vann, synes jeg. Man får jo i seg væske på andre måter også, det er mye mat som inneholder en del væske. Jeg drakk ikke så mye jeg heller da jeg vokste opp. Og jeg streiker litt nå også, i grunnen. Jeg passer på å drikke litt hvis jeg svetter mye (trening eller hagearbeid i solsteik), men ellers gidder jeg ikke gå rundt og gulpe ned vann i tide og utide.

Jeg er litt slik, har aldri vært av dem som heller i seg glass etter glass av noe som helst. Ei heller vann.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-13, 13:43   #138
frukt
finner ut av mye

frukt sin avatar

Medlem siden: Mar 2013
Blogginnlegg: 267
frukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt avfrukt har mye å være stolt av
Standard

Jeg og tvillingene drikker bare vann hver dag, men bonusbarna drikker kun saft. De er bare her 2 dager i uken, og mannen orker ikke å ta den kampen. Da blir det bare klaging fra mor osv.

frukt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-13, 13:46   #139
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Ja, askese eller utagerende kurer er jeg skikkelig lei av å høre om.

Livet er for kort til å ikke ha en klatt smør på nykokte grønnsaker. Og sånne som skal knipe inn til fest? "Denne kremen er laget av lettfløte", "Dette er sunne skillingsboller". Hva f... er vitsen med å kose seg når det ikke er godt? Det er det jevne som drar, det er hverdagen som teller, festen skal være festlig og hverdagen til å holde ut og all mat jeg serverer skal smake godt.

Du skulle smakt svigerfars selskapssaus, som serveres til kalkunen nyttårsaften og slikt. Vann og mel og kanskje litt margarin vispes sammen, og tilsettes litt salt og pepper. Kanskje litt buljong om man har.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-13, 13:47   #140
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Hva f... er vitsen med å kose seg når det ikke er godt?

Jeg husker at jeg skrev en gang her inne at noen jeg kjenner hadde servert kake av spelt, stevia og slankesjokoladeshake. Da var det noen som kommenterte: Det høres ikke ut som kake, det høres ut som straff.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:25.