|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#281 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinner og deltid og LODet å anerkjenne "særlig tyngende omsorgsarbeid", som det heter, som arbeid er viktig også for å finne ut hvor mange reelle deltidsarbeidende det finnes.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou Sist redigert av kie : 06-06-13 kl 03:29. |
|
|
|
|
|
#283 |
|
villende
|
Sv: Kvinner og deltid og LO
Dette er jeg helt enig i! |
|
|
|
|
|
#284 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinner og deltid og LOJeg har ikke så mye å bidra med i debatten, vil bare si at å jobbe 100% er ikke så attraktivt når man har en jobb som hverken er interessant, spennende eller hvor en kan legge opp arbeidsfordeling eller styre sin arbeidsdag på noen som helst måte. |
|
|
|
|
|
#285 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Kvinner og deltid og LOMrs S.: Psykisk sykdom hjemme er vel egentlig en like stor belastning som alt annet man kaller større utfordringer på hjemmebane. Så du er i en spesiell situasjon vil jeg mene. Synes ikke det er rart om du føler deg sliten og oppgitt. |
|
|
|
|
|
#286 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
At du ønsker å jobbe redusert fordi du er sliten, eller ikke liker jobben din er fullt forståelig, og jeg håper du finner løsninger på hvordan hverdagen ikke skal føles så tøff. Men, det det du nevner er vel strengt tatt ikke det som er førende for problematikken Lo-lederen tok opp, eller problematikken aller fleste av oss har sagt seg enig i at eksisterer.
|
|
|
#287 |
|
Erfaren nok
|
Ja, om man skal holde på pensjonen (som "tidligere" off.ansatt, så må man jobbe i det privatet/opprette eget selskap).
|
|
|
#288 |
|
Peppy!
|
Motsatsen til økonomisk vekst er resesjon. Og med resesjon følger arbeidsledighet og prisustabilitet. Det er faktisk krise for et velferdssamfunn. Men økonomisk vekst trenger ikke bety mer forbruk som sådan.Innen økonomisk vekst ligger det investeringsvilje, innovasjon, fremskritt. Se på Spania, for eksempel. De hadde et vanvittig subsidieprogram for solkraft. Nå ligger det dødt, fordi de har en økonomisk krise. Ikke akkurat bra for miljøet. |
|
|
|
|
|
#289 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Jeg har ikke økonomisk utdannelse, så du må gjerne forklare meg. Hvordan skal økonomisk vekst kunne skje uten at man samtidig har økt forbruk? Hvis man hele tiden skal øke omsetningen - hvordan kan alle gjøre det? Eller er tanken at man øker omsetningen helt til bedriften går konk?
|
|
|
#290 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jun 2013
![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinner og deltid og LO*** Sist redigert av Ørnekvinnen : 04-09-14 kl 12:15. |
|
|
|
|
|
#291 |
|
Usedvanlig begavet
Effiktivisering i bedriften? I mange tilfeller vil omsetningen stoppe opp, og da må det gjøres grep, kanskje, for å opprettholde bedriften. Lønnsoppgjør og økte råvarepriser, produksjonspriser osv, er også faktorer som tas med. Det er allikevel mer interessant å se på dette på makronivå fremfor enkeltforetak. Et lands bruttonasjonalprodukt, eller verdiskapning må ikke stoppe opp. Når den gjør det, bruker vi mer vedier enn vi skaper (=konkurs).
|
|
|
#292 |
|
Usedvanlig begavet
Charlotte Koren har stadig vært i media, blandt annet i kraft av sin rolle ved NOVA, men akkurat i boken du henviser til, er hun vel ikke spesielt opptatt av annet enn hvor viktig og samfunnsdrivende det har vært at kvinner forlot husmorrollen for å jobbe ute og tjene egne penger?
|
|
|
#293 |
|
maler
|
Noen valg er smartere enn andre. Valg som fører til at man blir avhengig av andre når mannen stikker av med en nyere modell er ikke spesielt gode hverken for den det gjelder eller for samfunnet. Og så kan man si hva man vil om å bidra og hvordan samfunnet ble bygget, det som er helt sikkert er at vi er færre og færre som bærer en tyngre og tyngre byrde med tanke på offentlige utgifter. Og det kan rett og slett ikke fortsette sånn. Det kommer til å bli kutt og vi er helt avhengige av at alle bidrar det de kan for å få hjulene til å gå rundt. Det er derfor viktig at vi har et system som oppmuntrer til å jobbe.
|
|
|
#294 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Kvinner og deltid og LOEr det én ting som provoserer meg, så er det å hevde at jeg har et spesielt ansvar for å være enig med noen eller forsvare noen fordi de er kvinner. Kvinne er kvinne verst my butt.
|
|
|
#295 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Man kan ikke effektivisere for alltid. Det er alltid en begrensning. Vi kan ikke alltid øke produksjon. Der er det også en begrensning. Og jeg fatter fremdeles ikke hvordan du mener økonomisk vekst skal skje uten samtidig å øke forbruket.
Som jeg nevnte tidligere, så er ikke BNP et godt mål for verdiskapning. For eksempel fordi folk i et borettslag kan øke BNP ved å selge boligene sine til hverandre for stadig høyere priser. Da øker BNP uten at det i det hele tatt har skjedd en økning i verdiskapning.
|
|
|
#296 |
|
Usedvanlig begavet
Sv: Kvinner og deltid og LOLille meg, jeg følger deg i hva slags samfunn du ideelt sett kunne ønske deg. Litt mer blomster og kjærlighet, fritid og mulighet til å bestemme selv
|
|
|
#297 |
|
Aktiv
![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinner og deltid og LO*** Sist redigert av Ørnekvinnen : 04-09-14 kl 12:16. |
|
|
|
|
|
#298 |
|
Aktiv
![]() ![]() ![]() |
Sv: Kvinner og deltid og LO*** Sist redigert av Ørnekvinnen : 04-09-14 kl 12:16. |
|
|
|
|
|
#299 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Kvinner og deltid og LOJo mer jeg har lest av LO-lederen, jo mer ser det ut til at det hun aller mest vil til livs, er det at kvinner bruker barna som unnskyldning. La de heller bruke egen fritid som unnskyldning heller enn barna. |
|
|
|
|
|
#300 |
|
Bedreviter
|
Selvsagt kan man ha historiske sammenligninger, men da må de nesten henge i alle fall litt på greip. |
|
|
|
![]() |
|
|