|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#441 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!God fredag!
|
|
|
#442 |
|
ER faktisk grei i bånn!
Medlem siden: Apr 2013
![]() |
Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!
Jada, jeg har ikke sagt jeg er på topp 10 på rettskriving |
|
|
|
|
|
#443 |
|
ER faktisk grei i bånn!
![]() |
tusen takk for det støtten! |
|
|
|
|
|
#444 |
|
Nybegynner
![]() |
Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!Jeg syns det var litt skuffende at jeg ikke fikk mer respons på det jeg skrev, da jeg tok for meg mange av de poengene dere argumenterte mot med.
(Kilde: youtube.com) Ellers, her er et vivarium med masse levende planter, ser ut til å være skåret ut av naturen selv. Siden jeg fant bilde på et froskeforum så regner jeg med at her bor det masse små frosk og kanskje noen små gekkoer/anoler. http://rd.sohosted.com/fotos/terrarium/300111.jpg Hvis dere er interessert i å se mer flotte vivarier så anbefaler jeg dette forumet, http://www.dendroboard.com/ Ellers er det noe veldig flotte froske-vivarier på side 3 her; http://www.dendroboard.com/forum/mem...variums-3.html Og dette er overhode ikke uvanlig i Norge heller. Jeg kjenner til mange i Norge som har minst like flotte vivarier, om ikke finere. Før man kritiserer et dyrehold, så må man kjenne til dyrene og hvordan de fungerer og lever. Mange tror at naturen er best, fordi da har de uendelig med plass. Men stor plass er ikke en garanti for lykke. For dyr som f.eks hund og katt, dyr som er veldig aktive og trenger fysisk mosjon, så er kanskje stor plass en del av det å være lykkelig. Men reptiler er ikke sånn. Reptiler er ekstremt energi-sparende dyr, og i mange tilfeller vil de bevege seg så lite som mulig, så lenge alt de trenger finnes i området. Det samme gjelder forresten også med løver, det har det blitt gjort studier på hvor løvene fikk mat på samme sted i over en lang periode. Eneste grunnen til hvorfor f.eks en slange ville funnet på å bevege seg mye, er på jakt etter mat eller vann. Derfor vil man se at i dyreparker ligger slangene mest stille, fordi der har de en vannskål og de blir tilbudt mat regelmessig nok til at de sjelden føler trangen til å måtte fysisk "gå ut selv" og lete. Ingen reptil tar seg en tur i skogen eller på savannen "for moro skyld" eller for å nyte naturen. Det skjer ikke. Som regel er formålet enten å finne mat, eller en make. Så på mange måter så syns jeg reptiler ofte kan være perfekte kandidater til det å bo i et terrarium. Kontra f.eks hest, som blir satt i en singel relativt liten boks hver ettermiddag til neste morgen, og ofte satt i single paddocker om dagen, uten å få muligheten til å få noen flokktilhørlighet. Og de som blir satt på store jorder hver dag sammen med flere hester må jobbe for å etablere rang i flokken hver eneste dag, hver dag må de få system i rotet. Her er det ingen som roper dyremishandling..? Igjen, reptiler ville ikke spist eller formert seg hvis de ikke var fornøyde og trivdes. Og reptiler formerer seg i massive tall i fangenskap, og jeg syns det sier ganske mye om trivselen. Så ja... bottom line fra meg blir vel det at jeg syns det er synd at dere mener pga dårlig dyrehold så bør ikke flinke dyreeiere få lov til å ha dyr. Hvis det er det som er tankegangen, så syns jeg det er sjokkerende at ingen her snakker om å forby hund og katt. Lenge leve dobbelmoralen? |
|
|
|
|
|
#445 |
|
Nøttelitens medhjelper
Medlem siden: Jul 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hmmm, tror dere ikke helt klarer å se det jeg har skrevet når det kommer til det der. Og ta det den konklusjonen ut av det JEG skrev, blir litt for svart hvitt.
|
|
|
#446 |
|
This is normal!
|
Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!Man skal vel være forsiktig med å spise noe annet enn viltkjøtt hvis man mener at stort sett alt av kjæledyr i bur bør forbys.
|
|
|
|
#447 |
|
This is normal!
|
Så lenge hun klarer å hente kaffe selv og ikke smitter oss med salmonella, får vi tåle at hun vrir litt på det vi skriver.
|
|
|
|
#448 |
|
Bedreviter
|
Det klarer jeg ikke å si meg enig i, altså. Det er da flere av de dyrene der som krever spesialkompetanse; det er flere hundesorter man bør ha virkelig god peiling for å klare å håndtere på forsvarlig vis, en rekke trekk- og jakthunder krever tung mosjon på daglig basis for å trives, og noen hunderaser er jo bent frem livsfarlige i hendene på idioter. For ikke snakke om at en hvilken som helst hundesort krever kompetent trening, hvis den skal oppføre seg skikkelig. |
|
|
|
|
|
#449 |
|
Nøttelitens medhjelper
|
|
|
#450 |
|
This is normal!
|
Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!Kanin har jeg lært mye om i innlegg her inne. De er jo heller ikke fornøyd med å sitte alene i et bur. Jeg tror ikke vi kommer til å kjøpe burdyr eller hund. Det er krevende å være en god dyreeier, og det binder oss opp for mange år. (Katter har vi nok av i nabolaget til at jeg har et hatforhold til dem, så det er helt uaktuelt.)
|
|
|
|
#451 |
|
Bedreviter
|
Jeg syns ikke "direkte feil, og langt utenfor mål" er det samme som "satt på spissen". |
|
|
|
|
|
#452 |
|
Nøttelitens medhjelper
Neivel. Du velger å missforstå poenget mitt med innlegget og det er nå opp til deg å gjøre.
|
|
|
#453 |
|
ER faktisk grei i bånn!
![]() |
Sv: Hjelp oss å få lovforslaget om eie av eksotiske dyr til høring!Bra skrevet igjen, amnesia |
|
|
|
|
|
#455 |
|
ER faktisk grei i bånn!
![]() |
et reptil trenger ikke røtter, trenger ikke sand, trenger ikke grus, trenger ikke blader. |
|
|
|
|
|
#456 |
|
ER faktisk grei i bånn!
![]() |
jeg personlig skjønner ikke hvorfor noen som helst vil kjøpe seg katt, kan de ikke gå rett ut døren og kose med en av de som er der allerede? |
|
|
|
|
|
#457 |
|
Nøttelitens medhjelper
Hvordan tenker du finne kattens eier? Når katten går løs altså.
Så den skjønne det var bildet har her tidligere, med de myhke piggene. Kan tusle rundt på glass"gulv" ? Og det er godt nok?
|
|
|
#458 |
|
This is normal!
|
Vel, noen ville aldri kjøpe seg katt og kaster vann på de som går rett utenfor døren.
|
|
|
|
#459 |
|
ER faktisk grei i bånn!
![]() |
Det var skjeggagamen du tenkte på da? |
|
|
|
|
|
#460 |
|
ER faktisk grei i bånn!
![]() |
tror til og med at det tallet kanskje overstiger "noen" ? |
|
|
|
![]() |
|
|