|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
Se resultatene: Hvilket ord bruker du til å beskrive et menneske som har et annet morsmål enn norsk? | |||
Fremmedspråklig |
![]() ![]() ![]() ![]() |
47 | 55,95% |
Minoritetsspråklig |
21 | 25,00% |
Bruker begge uttrykk om hverandre |
12 | 14,29% |
Er det så nøye da? |
4 | 4,76% |
Deltakere: 84. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Fremmedspråklig vs minoritetsspråkligJeg bruker minoritetsspråklig som betegnelse, evt to-/flerspråklig dersom det dreier seg om en person som er født og oppvokst i norge og dermed har et like godt utviklet norsk språk som morsmål.
![]() |
![]() |
#43 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Fremmedspråklig vs minoritetsspråklig
I størstedelen av verden er vel norsk et fremmedspråk.
![]() |
#44 |
litt gøy på håret
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fremmedspråklig vs minoritetsspråkligNår det er snakk om nyankomne i Norge som ikke kan norsk, så er de fremmedspråklige. Det står det også i læreplanen.
![]() |
#46 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fremmedspråklig vs minoritetsspråkligBruker minoritetsspråklig om elever med kort botid i Norge siden det har vært det etablerte begrepet i skoleverket, bl.a. i læreplaner (jeg har hatt en god del minoritetsspråklige elever). Til elevene bruker jeg sjeldent eller aldri dette begrepet, men sier vanligvis bare at de har et annet morsmål enn norsk eller at de er to-/flerspråklige.
![]() |
#47 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Dec 2007
Signerer Bluen her jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Leser
|
![]() Sv: Fremmedspråklig vs minoritetsspråkligJeg også signerer Bluen, det er slik jeg bruker og oppfatter ordene.
![]() |
#49 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: Fremmedspråklig vs minoritetsspråkligSier som oftest flerspråklige eller "snakker et annet språk". Syns kansje minoritetsspråklige er "penere" enn fremmedspråklige. Men liker best å bruke flerspråklige... (Hvis de har flere språk) Fremmedspråklige virker som noe man tar avstand til og er fremmed for deg, mens minoritetsspråklige er som om (syns jeg) man ser ned på noen og gjør trykk på at de er mindretallige.
![]() |
#50 |
Travelt opptatt
|
Norsk tegnspråk har også status som offisielt minoritetsspråk, som Norge har ansvar for å ta vare. Det er ihvertfall et minoritetsspråk, ikke et fremmedspråk. Og det er ikke alle norske tegnspråkbrukere som er flerspråklige.
![]() |
#51 |
By the Sea
|
![]() Sv: Fremmedspråklig vs minoritetsspråkligMinoritetsspråklig.
![]() |
#52 |
flisespikker
|
![]() Sv: Fremmedspråklig vs minoritetsspråkligJeg er veldig enig med Katta i at det høres ut som om man prøver å konstruere et nytt begrep fordi man ser at det tidligere begrepet har fått negativ klang, og jeg liker ikke "minoritetsspråklig" om folk som har en annen språklig bakgrunn fordi de kommer fra et annet land/språkområde. Men jeg tar til etterretning at mange oppfatter "fremmedspråklig", som jeg trodde var nøytralt, som uheldig, og kommer antagelig til å være mer forsiktig med å bruke det i offentlige sammenhenger. (I private sammenhenger har jeg ikke så mye bruk for det uansett, da er det mest snakk om enkeltpersoner som jeg dermed kan være spesifikk om. Svogeren min er amerikansk, kompisen til sønnen min har tysk som morsmål, og kollegaen min kommer opprinnelig fra Bergen.
![]() |
#54 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Fremmedspråklig vs minoritetsspråkligDet gjør strengt tatt ungene mine også. Kommer fra Bergen, altså. JEG kommer fra området nå, mannen.. ja, ikke så langt unna.
![]() |
#55 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: Fremmedspråklig vs minoritetsspråkligDenne diskusjonen er vel bare nok et eksempel på at folk kan sjelden puttes i båser, at innvandrere ikke er en ensartet gruppe vi bare kan kalle noe eller lage et navn til. Hver gang vi prøver å "kalle dem noe" ender begrepet opp med å få en negativ klang, og vi må konstruere et nytt.
![]() |
#56 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Fremmedspråklig vs minoritetsspråkligMen hva er egentlig galt med fremmedspråklig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
![]() Sv: Fremmedspråklig vs minoritetsspråkligMinoritetsspråklig hadde jeg tenkt var de norske minoritetsspråkene, samisk eller kvensk. Fremmedspråklig for språk med opphav utenfor Norge. Har ikke stemt siden ingen alternativer passet.
![]() |
#58 |
Shake it out!
|
Enig i dette.
![]() |
#59 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Fremmedspråklig vs minoritetsspråkligFlere nevner de opprinnelige norske minoritetsspråkene som det som faller inn i kategorien minoritetsspråk, men er ikke den kategorien utvidet nå? Har ikke Norge langt flere minoritetsspråk nå, enn vi hadde opprinnelig?
![]() |
#60 |
By the Sea
|
![]() Sv: Fremmedspråklig vs minoritetsspråkligTenker dere at det er tøysete å konstruere nye ord fordi de med tiden har fått en negativ klang?
![]() |
|
|