Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Halal-alternativ til pølse i barnebursdag?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-11-12, 16:04   #21
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 26
Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Halal-alternativ til pølse i barnebursdag?

Mine spiser kun halal, og ikke vanlige kalkunpølser fra butikken.

Om det skal være pølser i bursdagen, sender vi med pølser, skal det være pizza, sender vi med pizza. Har også sendt med ungen en boks med ferdig laget kjøttsaus en gang han skulle til en kompis og spise spaghetti til middag fordi han skulle overnatte.

Gammel 18-11-12, 23:50   #22
Maysen
Nyter et nytt liv

Maysen sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Lillehammer
Blogginnlegg: 45
Maysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populærMaysen er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heiko, her.

Kylling og kalkunpølser er ikke en sikker vinner om barnet skal spise halalmat. Da duger kun halalpølser eller fisk. Fiskepinner i lompe er godt likt av nesten alle barna som har vært på fest her. Mange foretrekker det fremfor pølse når de får valget.

Jepp, jeg skjønte det etter å ha lest tråden skikkelig en gang til

Gammel 19-11-12, 01:22   #23
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er noe greit å sjekke med de først som sist. Min erfaring er at det varierer så veldig hva som er halal. For noen skal det være halal-slaktet, mens andre anser alt som ikke er svinekjøtt for å være halal. Og mange bruker halal-begrepet i betydningen "tillatt" og da er feks kyllingpølser halal, selv om det ikke er halal-slaktet.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 07:55   #24
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabbe, her.

Mine spiser kun halal, og ikke vanlige kalkunpølser fra butikken.

Om det skal være pølser i bursdagen, sender vi med pølser, skal det være pizza, sender vi med pizza. Har også sendt med ungen en boks med ferdig laget kjøttsaus en gang han skulle til en kompis og spise spaghetti til middag fordi han skulle overnatte.

Er det lov til å spørre om hvorfor dere sender med egen mat? Er det fordi dere ikke får tilbud om mat også han kan spise eller fordi dere ikke er sikre på om maten som blir servert faktisk er halal?

Snuppa har en venninne som bare skal ha halalslaktet kjøtt. Vår måte å løse det på er å servere fisk når hun skal spise her. Det synes foreldrene også at er greiest.

Gammel 19-11-12, 09:49   #25
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Det blir vel litt som når barnet har allergier. Man sender med maten barnet kan spise for å slippe å være til bry. Det gjorde vi med lillesnuppa. Ble hun invitert i bursdag ringte jeg og spurte hva som skulle serveres, så sendte jeg tilsvarende bare allergivennlig med. Fungerte strålende og ble jo mye lettere for de som arrangerer bursdagen.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 13:49   #26
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det eneste dumme med fiskepinner er at det er så mange unger som heller vil ha det enn pølse, så man går tom uten at den ungen som bare kan spise fiskepinner har fått nok mat.

Gammel 19-11-12, 18:11   #27
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Nabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smartNabbe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Er det lov til å spørre om hvorfor dere sender med egen mat? Er det fordi dere ikke får tilbud om mat også han kan spise eller fordi dere ikke er sikre på om maten som blir servert faktisk er halal?

Snuppa har en venninne som bare skal ha halalslaktet kjøtt. Vår måte å løse det på er å servere fisk når hun skal spise her. Det synes foreldrene også at er greiest.

For å gjøre det enklere for de som ungen skal til... Så slipper de styre selv, siden man kun får kjøpt halalkjøtt i byen, og vi bor langt fra byen, og mange vet faktisk ikke hvor innvandrerbutikkene ligger engang...

Og så har jeg selv foreslått fisk, men fått vite at det ikke er noe de spiser noe særlig så de så ingen grunn til å spise fisk.

Venninnene til lillemor derimot gir henne fisk.

Gammel 19-11-12, 18:42   #28
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Snuppa har flere muslimske venner og vi kjøper alltid halal når noen av dem skal være med oss hjem. Men nå har vi en glimrende halalslakter rett rundt hjørnet og det gjør det selvsagt enklere.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-11-12, 20:46   #29
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Halhal pølse er det beste alternativet
Hvis ikke det er å få kjøpt der dere bor, ville jeg spurt foreldrene til barnet om de kan sende med *enkel*

(lurt å si at du vet hvordan det skal håndteres, bla annet ikke skal kokes i samme gryte etc som de ander pølsene)

Gammel 20-11-12, 00:06   #30
frksnupp
-o-o-o-o-o-

frksnupp sin avatar

Medlem siden: Nov 2012
Hvor: Stavanger
frksnupp er litt kul
Standard

På den lokale Coop Obs har de halalkjøtt, vet ikke om de har pølser, men iallefall ulike typer halal, både kyllingvinger og annet. Kan hende du kan finne noe der?

frksnupp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 00:06   #31
frksnupp
-o-o-o-o-o-

frksnupp sin avatar

Medlem siden: Nov 2012
Hvor: Stavanger
frksnupp er litt kul
Standard

Altså på den Obsbutikken som er nærmest deg, ikke nødvendigvis min lokale

frksnupp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 00:17   #32
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne er enkel: send sms til foreldrene: "hei, vi skal serve pølser i bursdagen, og for å være sikker på at vi serverer noe nn kan spise: hvor anbefaler dere at jeg kjøper pølser hen? Noen merker som er "trygge"? "

Hvis det viser seg at trygge pølser må kjøpes milevis unna, så får du håpe at de har vett til å svare "det går fint, vi sender med noen" og så svarer du "flott, jeg lager dem selvsagt i egen kjele. "

Gammel 20-11-12, 00:23   #33
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Er de veldig strenge kan det hende de foretrekker å sende med mat fordi du har laget ikke-halalmat i grytene dine. Minsten min har to venner som alltid har med mat fordi kjøkkenutstyret mitt er "forurenset" med svinekjøtt siden jeg ikke er muslim. Det er helt greit at de tar med, jeg bruker papptallerkner og engangsbestikk i bursdagen for sikkerhetsskyld og alle er fornøyde.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 00:29   #34
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det håpløst politisk ukorrekt å synes at det er hinsides dustete når man begynner å snakke om forurensede kjeler?!

Gammel 20-11-12, 00:33   #35
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Enklest å bare spørre. Jeg pleier å invitere til det i invitasjonen " hvis det er noe du ikke kan spise eller andre beskjeder, si fra på tlf..."

Hvis jeg får beskjed innen to dager på forhånd, lager jeg alltid mat som alle barn kan spise. Syns det er hygge for alle, og med allergiske barn vet jeg hvor stor pris de setter på at de kan spise "alt".

Med muslimgjest har vi bl.a. servert (vegetar-) pizza margherita fra Dr Oetker, den er kjempegod (og fins også i minivariant).

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 00:36   #36
Garbella
Til tider hjulbeint

Garbella sin avatar

Garbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt liktGarbella er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er det håpløst politisk ukorrekt å synes at det er hinsides dustete når man begynner å snakke om forurensede kjeler?!

Jeg synes ikke det, men alternativet er at de ikke kommer i bursdag. Disse vennene er viktige for minsten så jeg tilrettelegger mens jeg stikker fingrene i ørene og synger om regnbuer og fred og sånn.

Garbella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 00:37   #37
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Ja, det er det. Ortodokse jøder har to sett av alt kjøkkenutstyr for å holde kjøtt og melk separat. Cøliakiere har egen brødrister osv. Uansett grunn er opplevelsen at det er nettopp forurenset, og like utenkelig som å gå bort til kua på enga og ta en bit, selv om man ellers spiser kjøtt....

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 07:19   #38
Nabbe
Skrekkøgle

Nabbe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Garbella, her.

Er de veldig strenge kan det hende de foretrekker å sende med mat fordi du har laget ikke-halalmat i grytene dine. Minsten min har to venner som alltid har med mat fordi kjøkkenutstyret mitt er "forurenset" med svinekjøtt siden jeg ikke er muslim. Det er helt greit at de tar med, jeg bruker papptallerkner og engangsbestikk i bursdagen for sikkerhetsskyld og alle er fornøyde.

Har de ikke hørt om at det går ann å koke ut med salt? Gammelt jungeltriks fra Hadith-literaturen.

Gammel 20-11-12, 10:04   #39
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Takk for gode tips og råd alle sammen.
Skal se at det ikke blir en løsning som er bra for alle.

frksnupp: Takk for tipset. Obs utgår nok. Nærmeste butikk er 45 min unna.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-12, 10:14   #40
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Så strenge muslimer (og jøder) må sende med mat, tallerkner og glass selv rett og slett.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:34.