Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-10-12, 16:43   #781
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg tror det vanligere på bygda fordi det er større avstander, dermed er det et poeng å ha tilgang på bil. Jentene vil ha kjæreste med bil, og guttene bruker bil som brekkstang. I tillegg er det mindre miljøer, og dermed flere fester med folk fra ulike samfunnslag og aldersgrupper.
...
Min erfaring er at bygda er mer homogen enn byene, fordi de som ikke passer inn flytter derifra.

Basert på mi PERSONLIGE erfaring trur eg ikkje det er slik. Eg skulle gjerne sett statistikk på kjæresteri før 20 års alder altså. Eg trur ikkje ein ville sjå store skilnadene mellom ein såkalla norsk storby og mindre tettbygde strøk. Dette her veit vi fint lite om antagelig, men ein kan jo alltids meine noko ut frå sine eigne opplevingar.

Ja, dei med bil blei brått pop, men da var dei 18, ikkje 40. Ei jente på 16 vil generelt sett heller velge ein på 18 med lappen, enn ein på 40. Dette med homogen: - eg meinte at kultur og ukultur kan oppstå i bygdelag eller ulike sosiokulturelle grupper i byane. Variasjonen mellom bygdelag kan vere stor.

Gammel 15-10-12, 16:43   #782
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Dette var ikke spesielt konstruktivt.

Nei, for all del, det var heller ikke ment konstruktivt.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 16:46   #783
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vokst opp på bygda og festet fra jeg var 15. I et lite miljø med det jeg i dag vil si var ressurssvake ungdommer var 14-15 år gamle jenter sammen med mye eldre gutter. Dette var slik jeg ser det en marginalisert gruppe.

Jeg festet med mange som var både 10 og 15 år eldre enn meg, men det var på ingen måte akseptert at aldersforskjellen var stor i forhold. 2-3 år maks.

Det var også fester der ungdom og voksne festet sammen, men jeg så aldri noen eksempler på forhold eller tafsing med stor aldersforskjell. Det betyr ikke at det ikke skjedde, men det var i hvert fall ikke vanlig og på ingen måte akseptert.

At det var akseptert at 15-åringer drakk (mye) var selvfølgelig veldig ille, og det ser heldigvis ut til å ha endret seg mye i disse miljøene i dag.

Gammel 15-10-12, 16:49   #784
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, altså jeg må understreke at ikke alle 13 åringer her vi bor er sammen med en på 20. Det er noen svært få. Det var altså ikke mengden jenter jeg reagerte på, det var at omgivelsene rundt bare har en skuldertrekk til det, og slik er det og det er vel greit nok. Og slik regner jeg med det er på de aller fleste steder der dette forekommer. Jeg har hatt venninner på bygda fra jeg var liten jente, som jeg fortsatt er mye sammen med. Disse hadde aldri eldre kjærester (som i 13-20). Så en marginal gruppe er nok rett å snakke om Noen. Det var åpenlysheten og likegyldigheten til at det skjer jeg undret meg over.

emm er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 16:51   #785
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Jeg reagerer virkelig på at jenta fikk disponere et kredittkort pålydende 30.000 kr uten at foreldrene var informert.

Michelle er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 16:51   #786
Cuyahoga
etterpåklokest

Cuyahoga sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 179
Cuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt avCuyahoga har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg har vokst opp på bygda og festet fra jeg var 15. I et lite miljø med det jeg i dag vil si var ressurssvake ungdommer var 14-15 år gamle jenter sammen med mye eldre gutter. Dette var slik jeg ser det en marginalisert gruppe.

Jeg festet med mange som var både 10 og 15 år eldre enn meg, men det var på ingen måte akseptert at aldersforskjellen var stor i forhold. 2-3 år maks.

Det var også fester der ungdom og voksne festet sammen, men jeg så aldri noen eksempler på forhold eller tafsing med stor aldersforskjell. Det betyr ikke at det ikke skjedde, men det var i hvert fall ikke vanlig og på ingen måte akseptert.

At det var akseptert at 15-åringer drakk (mye) var selvfølgelig veldig ille, og det ser heldigvis ut til å ha endret seg mye i disse miljøene i dag.

Det oppsummerer vel også mine erfaringer fra oppveksten på bygda.

Cuyahoga er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 16:55   #787
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Å prøve å tale FP imot når det kommer til dissing av bygdenorge er håpløst.
Selvfølgelig er vi forfyllede svin som tafser på jentunger så snart annledningen byr seg og om noen oppdager det, er jenta ei hore....

:gir opp:

Det var da en veldig pussig reaksjon. Det er det vel ingen som har sagt. Det som dette handler om er at Vågå ikke nødvendigvis er en "unik" bygd med et unikt bygdedyr. Dette kunne ha skjedd flere steder. Det skjer flere steder. Og vi, alle sammen, uavhengige av hvor vi bor, må tenke igjennom om vi er gode nok til å bry oss, til å følge med, til ikke å forhåndsdømme, hverken den ene eller den andre. Og, ikke minst, til å tenke igjennom egne reaksjoner og egen håndtering av det som oppleves som ubehangelige situasjoner.

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 16:59   #788
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Også må jeg tilføye at jeg helt frivillig har flyttet ut av Oslo, og liksom jeg ser feil og mangler der ser jeg feil og mangler her vi bor nå. Det utelukker ikke en masse positivt på begge plasser også, men ingen er da tjent med å feie alt som er dårlig under teppet?

emm er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 17:01   #789
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hillary, her.

Jeg reagerer virkelig på at jenta fikk disponere et kredittkort pålydende 30.000 kr uten at foreldrene var informert.

Virker som om han prøver å kjøpe seg noe. Taushet? Sex? Lojalitet?

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 17:02   #790
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Det var da en veldig pussig reaksjon. Det er det vel ingen som har sagt. Det som dette handler om er at Vågå ikke nødvendigvis er en "unik" bygd med et unikt bygdedyr. Dette kunne ha skjedd flere steder. Det skjer flere steder. Og vi, alle sammen, uavhengige av hvor vi bor, må tenke igjennom om vi er gode nok til å bry oss, til å følge med, til ikke å forhåndsdømme, hverken den ene eller den andre. Og, ikke minst, til å tenke igjennom egne reaksjoner og egen håndtering av det som oppleves som ubehangelige situasjoner.

Mitt poeng var vel at dette ikke er et bygdefenomen.
Søviknes er vel ordfører fortsatt han, i en by?

Floksa er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 17:02   #791
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den store forskjellen på bygd og by er at man på bygda kjenner flere på tvers av sosiale lag. I by kan man i større grad rotte seg sammen med sine egne.
Det er utrolig hvordan vennemiljøer også i byer kan fordekke overgrepssaker. Forskjellen er at det går mer på sosiologisk definerte grupper og ikke på geografi.

Det skal utrolig mye guts til å ta opp en overgrepssak i en sammensveiset bedrift, idrettslag hvor overgriper er en person med generell tillit osv.
I det hele tatt skal det mye til å bryte gjennom et sammensveiset miljø hvor den som anklages har stor tillit, særlig om den som anklager har et dårlig utgangspunkt. Det finnes det mange eksempler på.

Jeg tror derfor ikke Vågå er veldig spesielt. Mennesker der er ikke generelt dummere enn andre, men en del har gitt tillit til feil person.

Noe av det jeg har tenkt på i denne saken er at ikke andre i partiet har reagert på at jenta delte rom med ham og reiste sammen med ham.
Jeg reiser på turer med ungdomsgrupper og vi kjører ganske strenge retningslinjer. Jeg går for eksempel aldri inn på et gutterom alene. Jeg må ha med en mann om jeg skal gi en en beskjed for eksempel.

Guava er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 17:04   #792
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Han er ordfører i Os Kommune, med ca 18.000 innbyggere.

Det er ingen som påstår at alt det fæle skjer på bygda, og aldri i byene, Floksa. Men begrepet bygdedyr eksisterer av en grunn.

Tallulah er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 17:08   #793
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva da? Fellesfester med godt voksne og tenåringer på samme fest? Det er da mye mer bygdefenomen enn byfenomen? Eller det å ha kjærester som er en del år eldre? Heller ikke spesielt vanlig i byer, ville jeg tro, hvor tilgangen til jevnaldrene å bli kjærester med er litt større enn i mindre miljøer.

Og Søviknes er ordfører i Os kommune. Som vel ikke er en bykommune.

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 17:09   #794
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Og når det er sagt så mener jeg ikke at det ikke skjer fæle ting i byen. Absolutt ikke. Men jeg tror det er enklere å finne miljøer man passer inn i, enn det kan være i en bygd der man ikke helt finner sin plass. På den andre siden kan man også forsvinne mer i mengden, og det er jo ikke nødvendigvis bra det heller.

Gaia er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 17:10   #795
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

...
Det er ingen som påstår at alt det fæle skjer på bygda, og aldri i byene, Floksa. Men begrepet bygdedyr eksisterer av en grunn.

Det der i all hovedsak ei myte. Slik som eg har opplevd by og land i alle fall. Eg har vokse opp på ein lite plass, flytta til Bergen, så til Stavanger, så til Bergen, og så til ein liten plass igjen. "Bygdedyret" møtte eg over alt.

Veldig enig med Hattifnatten over her - ho seier det som eg ikkje greidde å få fram

Gammel 15-10-12, 17:12   #796
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Diskuterer vi ikke fenomenet bli sosialt utstengt fra et helt lokalsamfunn nå?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 17:12   #797
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Standard

(den styggaste varianten av bygdedyret møtte eg på instituttet i norges nest største by)

Gammel 15-10-12, 17:17   #798
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Han er ordfører i Os Kommune, med ca 18.000 innbyggere.

Ok.Hvor stor må en kommune være før bygdedyret dør da?

Og hva er bygdedyret?

Floksa er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 17:19   #799
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oki - det er duster overalt. Selvsagt er det det. I dette tilfellet synes jeg at øvrigheta i Vågå har vært litt for raske til å ta parti, med de konsekvensene det har fått for denne ungjenta.

Har noen lest gjennom avhøret av kona. Hva tror dere? Er hun offer eller dust eller medsammensvoren?
Og hvorfor all denne lyvingen om turer til butikken eller ikke i høstferien 2009?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv  
Gammel 15-10-12, 17:25   #800
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skjønner i og for seg at det ikke er lett å huske detaljer om butikker og sånt to-tre år etter. Men det at hun ikke har brukt kort er jo ikke noe bevis, de fleste bruker en og annen gang kontanter.

Jeg vet ikke hva jeg skal tro om den dama. Utrolig at hun ikke reagerer sterkere på skype-loggene ihvertfall, og ser resten av mannens samvær med jenta i lys av disse.

Filifjonka er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:53.