|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#781 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake
Basert på mi PERSONLIGE erfaring trur eg ikkje det er slik. Eg skulle gjerne sett statistikk på kjæresteri før 20 års alder altså. Eg trur ikkje ein ville sjå store skilnadene mellom ein såkalla norsk storby og mindre tettbygde strøk. Dette her veit vi fint lite om antagelig, men ein kan jo alltids meine noko ut frå sine eigne opplevingar.
|
|
#782 |
|
can-jur
|
Nei, for all del, det var heller ikke ment konstruktivt.
|
|
|
#783 |
|
This is normal!
|
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbakeJeg har vokst opp på bygda og festet fra jeg var 15. I et lite miljø med det jeg i dag vil si var ressurssvake ungdommer var 14-15 år gamle jenter sammen med mye eldre gutter. Dette var slik jeg ser det en marginalisert gruppe.
|
|
|
#784 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbakeJa, altså jeg må understreke at ikke alle 13 åringer her vi bor er sammen med en på 20. Det er noen svært få. Det var altså ikke mengden jenter jeg reagerte på, det var at omgivelsene rundt bare har en skuldertrekk til det, og slik er det og det er vel greit nok. Og slik regner jeg med det er på de aller fleste steder der dette forekommer. Jeg har hatt venninner på bygda fra jeg var liten jente, som jeg fortsatt er mye sammen med. Disse hadde aldri eldre kjærester (som i 13-20). Så en marginal gruppe er nok rett å snakke om Noen. Det var åpenlysheten og likegyldigheten til at det skjer jeg undret meg over. |
|
|
|
|
#785 |
|
X First Lady
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbakeJeg reagerer virkelig på at jenta fikk disponere et kredittkort pålydende 30.000 kr uten at foreldrene var informert. |
|
|
|
|
#786 |
|
etterpåklokest
|
Det oppsummerer vel også mine erfaringer fra oppveksten på bygda. |
|
|
|
|
#787 |
|
villende
|
Det var da en veldig pussig reaksjon. Det er det vel ingen som har sagt. Det som dette handler om er at Vågå ikke nødvendigvis er en "unik" bygd med et unikt bygdedyr. Dette kunne ha skjedd flere steder. Det skjer flere steder. Og vi, alle sammen, uavhengige av hvor vi bor, må tenke igjennom om vi er gode nok til å bry oss, til å følge med, til ikke å forhåndsdømme, hverken den ene eller den andre. Og, ikke minst, til å tenke igjennom egne reaksjoner og egen håndtering av det som oppleves som ubehangelige situasjoner. |
|
|
|
|
#788 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbakeOgså må jeg tilføye at jeg helt frivillig har flyttet ut av Oslo, og liksom jeg ser feil og mangler der ser jeg feil og mangler her vi bor nå. Det utelukker ikke en masse positivt på begge plasser også, men ingen er da tjent med å feie alt som er dårlig under teppet? |
|
|
|
|
#789 |
|
Dragedytteren
|
Virker som om han prøver å kjøpe seg noe. Taushet? Sex? Lojalitet?
|
|
#790 |
|
can-jur
|
Mitt poeng var vel at dette ikke er et bygdefenomen.
|
|
|
#791 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbakeDen store forskjellen på bygd og by er at man på bygda kjenner flere på tvers av sosiale lag. I by kan man i større grad rotte seg sammen med sine egne. |
|
|
|
|
#792 |
|
Glamorøs
|
Han er ordfører i Os Kommune, med ca 18.000 innbyggere.
|
|
#793 |
|
villende
|
Hva da? Fellesfester med godt voksne og tenåringer på samme fest? Det er da mye mer bygdefenomen enn byfenomen? Eller det å ha kjærester som er en del år eldre? Heller ikke spesielt vanlig i byer, ville jeg tro, hvor tilgangen til jevnaldrene å bli kjærester med er litt større enn i mindre miljøer. |
|
|
|
|
#794 |
|
villende
|
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbakeOg når det er sagt så mener jeg ikke at det ikke skjer fæle ting i byen. Absolutt ikke. Men jeg tror det er enklere å finne miljøer man passer inn i, enn det kan være i en bygd der man ikke helt finner sin plass. På den andre siden kan man også forsvinne mer i mengden, og det er jo ikke nødvendigvis bra det heller. |
|
|
|
|
#795 |
|
Med tommestokk i veska
Det der i all hovedsak ei myte. Slik som eg har opplevd by og land i alle fall. Eg har vokse opp på ein lite plass, flytta til Bergen, så til Stavanger, så til Bergen, og så til ein liten plass igjen. "Bygdedyret" møtte eg over alt.
|
|
#796 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbakeDiskuterer vi ikke fenomenet bli sosialt utstengt fra et helt lokalsamfunn nå?
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
#797 |
|
Med tommestokk i veska
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbake(den styggaste varianten av bygdedyret møtte eg på instituttet i norges nest største by)
|
|
#798 |
|
can-jur
|
Ok.Hvor stor må en kommune være før bygdedyret dør da?
|
|
|
#799 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbakeOki - det er duster overalt. Selvsagt er det det. I dette tilfellet synes jeg at øvrigheta i Vågå har vært litt for raske til å ta parti, med de konsekvensene det har fått for denne ungjenta.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
#800 |
|
Fortynnet
|
Sv: Vil ha overgrepsanklaget ordfører tilbakeJeg skjønner i og for seg at det ikke er lett å huske detaljer om butikker og sånt to-tre år etter. Men det at hun ikke har brukt kort er jo ikke noe bevis, de fleste bruker en og annen gang kontanter. |
|
|
![]() |
|
|