Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Hvor mye betaler dere i billån på familiens bil/biler per måned?
1000 kr eller mindre 53 43,44%
2000 kr 12 9,84%
3000 kr 24 19,67%
4000 kr 10 8,20%
5000 kr 7 5,74%
6000 kr 6 4,92%
7000 kr 5 4,10%
8000 kr 2 1,64%
9000 kr 1 0,82%
10 000 kr eller mer 2 1,64%
Deltakere: 122. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-09-12, 16:49   #81
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvor mye betaler dere totalt på billån i måneden?

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Det kommer sikkert an på hvor man bor. For meg var dette faktisk litt uvanlig å høre at folk velger biler under 100 000 f.eks, uten at 'man må' på en måte. Her ligger ofte bilene på 350 000 og oppover. Om folk sitter på dette på bok og betaler det 'kontant' eller har billån har jeg ikke spurt om, men tviler ikke på at begge tilfeller forekommer.

Vi begynner å få en 'eldre' bil nå, og den er fra 2006. Vi merker at service blir dyrere, og byttet sommer- og vinterdekk på den dette året. Det er derfor å planen å bytte den om et par år. Da blir det en helt ny eller et par år gammel bil. En bil ligger for oss også mellom 350 000 og 450 000. Da tjener vi ikke noe utpreget mye, men det er det 'normalen' for oss er rett og slett. Da snakker vi om 7-seter familiebiler, eller stasjonsvogn som rommer oss 5. En gammel bil ville være totalt utelukket. Vi vurderer en Mitsubishi Outlander, om den rommer tre beltestoler i bredden bak. Nå har vi en Volkswagen Touran, og den er veldig godt behandlet/beskyttet, for å få best mulig innbyttepris.

Det kommer jo an på så mye, hvordan man prioriterer. Vi bruker bil ekstremt lite, og dermed blir reparasjonsutgiftene på en eldre bil mye mye lavere enn for en som kjører mye, og å betale flere tusen i mmd for et transportmiddel man knapt bruker føles veldig voldsomt.

Gammel 29-09-12, 17:04   #82
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har billån, og det er et ønske. Jeg vil ikke betale bilen kontant, jeg vil heller ha all egenkapital i bolig. Dette fordi vi ønsker oss en større bolig etterhvert, og da er det viktig å ha mest mulig rom i boligpantet. (Det er egentlig heller ikke mye å spare på å dytte billånet inn i huslånet, med dagens rentesatser. Med boligrente på 3,6 % og billånsrente på 5,6 % vil det etter rentefradraget være snakk om småpenger. Et billån på 300.000 kr vil utgjøre 360 kroner i måneden i forskjell. Tenker man i samme åndedrag på å kjøpe dyrere bolig vil de 300.000 kronene kunne utgjøre mye større forskjell der.)

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-12, 17:12   #83
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En bil uten billån.

Jeg tenker at det slett ikke er så rart om folk kan kjøpe bil kontant, jeg. Har man råd til å betale 5000,- per måned på billån så burde man vel også ha råd til å starte med superbillig bruktbil (vi kjøpte en for 7000,- for få år siden) kjøpt kontant og så sette av de 5000,- på en høyrentekonto for å deretter bytte oppover.

Altså:
Om bilen til 7000,- kunne selges for 5000,- etter et år og vi i løpet av det året hadde spart 5000,- per måned istedet for å betale et billån, ville vi jo hatt 65 000,- å kjøpe ny bil for. Og da har jeg ikke regnet med renter på sparing. Rinse and repeat til man er fornøyd.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-12, 17:19   #84
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ikke billån lenger. Vi kjøpte en bil fra 2006 i 2007, og hadde en del lån da, men betalte det ned på ca 4 år. Vi hadde vel opprinnelig nedbetalingstid på 5 år, men forserte det.

Jeg kunne aldri bakt bilen inn i boliglånet, på den måten betaler man altså ned på en bil på et tidspunkt hvor bilen knapt har verdi. En bil synker så kjapt i verdi at det lånet i mitt hode er noe man bør få i null så fort man kan.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-12, 17:20   #85
Philomena
Fullverdig medlem

Philomena sin avatar

Medlem siden: Jul 2012
Philomena har et hav av muligheter foran seg
Standard

Har 2 biler og 2 lån. En bitteliten fra 2011 og nå en ny 7seter. Skal få begge lånene inn i huslånet snart. Har alltid kjørt eldre biler og brukt bussen før men nå trenger vi 2 biler

Gammel 29-09-12, 17:21   #86
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har ikke bil, men da vi hadde, var den innbakt i huslånet. For øvrig ler jeg høyt og støyende av tanken på å betale noe særlig mer enn 100 000 for en bil.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-12, 17:22   #87
Sneglo
Nøttelitens medhjelper

Sneglo sin avatar

Medlem siden: Jul 2011
Sneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smartSneglo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

1 bil uten lån på.

Tenker vel å kjøpe ny bil etterhvert og da blir det vel billån, men får se, fryktelig glad i bilen jeg har for å si det sånn.

Gammel 29-09-12, 17:23   #88
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kjøpte en ny ASX i fjor, og har billån gjennom jobben til mannen som vi betaler (han blir trukket fra lønna tror jeg? ) hver mnd, og et er vel en 5-6000 kr tror jeg. Men da betaler vi ned ganske raskt.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-12, 18:03   #89
-ea-
heimføing

-ea- sin avatar

Hvor: Heime
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om jeg skulle kjøpe "ny" bil nå, så ville jeg helst gjøre det med pant i bolig i stedet for i bilen. Kan jo ha et separat "billån" i boligen, lizm.

Har ikke billån på den jeg har, fordi jeg på merkunderlig vis hadde sparepenger nok på den tiden jeg kjøpte den.

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-12, 18:18   #90
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi eier ikke bil, men har én firmabil. 0 i lån, men vi skatter jo for den. Stemte ikke.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-12, 19:08   #91
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vi har et ganske høyt billån på den ene bilen vår som vi kjøpte ny for 2 år siden, betaler vel rundt 4500 i mnd. Men så hadde vi ikke noe huslån da vi kjøpte den så vi syntes ikke det gjorde så mye.

Gammel 29-09-12, 19:13   #92
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Vi har ikke bil, men da vi hadde, var den innbakt i huslånet. For øvrig ler jeg høyt og støyende av tanken på å betale noe særlig mer enn 100 000 for en bil.

He he, det er der jeg også er. Jeg har pittelitt lån på bilen, fordi jeg har vært lat og ikke giddet å betale ut lånet. Forøvrig en 98-modell, men den var ikke helt billig når jeg kjøpte den for 4 år siden.

Siden den sklir gjennom EU-kontroll på EU-kontroll uten anmerkninger kommer jeg til å beholde den til den dør, den kan ha mange år igjen.

Neste bil kommer ikke til å koste over 100 tusen heller- det vet jeg allerede.

Mitt inntrykk er at veldig mange som kjøper dyre biler (type 1 årslønn) baker det inn i huslånet. Lising er også blitt mer populært blant de jeg kjenner.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-12, 19:32   #93
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er egentlig ikke rart at Norge har så gammel bilpark hvis FP representerer en liten sum av hva man tenker på landsbasis. For det virker som mange synes det er helt griet å kjøre rundt i gamle biler. Eller missforstår jeg noe her i tråden?

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-12, 19:34   #94
Anne C

Anne C sin avatar

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Forøvring har det tydligvis ikke alltid noe å si om bilen er er nye eller ikke. Peugeoten vi akkurat har solgt har aldri kommet seg gjennom en eneste EU-kontroll uten å måtte reparere den for mange tusen kroner. Ikke en gang på første kontroll når den var fire år gikk den gjennom. Men så har det vært noe med den bilen fra dag en.

Gammel 29-09-12, 19:34   #95
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mrs. Longbottom, her.

Det kommer jo an på så mye, hvordan man prioriterer. Vi bruker bil ekstremt lite, og dermed blir reparasjonsutgiftene på en eldre bil mye mye lavere enn for en som kjører mye, og å betale flere tusen i mmd for et transportmiddel man knapt bruker føles veldig voldsomt.

Ja prioritering, og hvor/hvordan man bor. Vi bor 5-6 km utenfor Drammen sentrum, og kjører hver dag til barnehage, på jobb, og til fritidsaktiviteter, bursdager, kjører/henter unger på besøk, fotballkamper, når vi handler, etc. Vi har i tillegg i hovedsak kjørt på alle ferier vi har vært på. Så for oss er bil veldig viktig. Vi er helt avhengig. Vi bor langt unna familie, og kommer noen på besøk er det fint å ha plass til oss selv og besøk i bilen. Derfor bør vi ha 7 seter, og den må ha plass til alle bilstolene. Uten bil ville vi blitt helt handlingslammet. Vi liker også tryggheten en relativt ny bil gir oss garantimessig, de er sikrere, og ikke minst er mannen opptatt av og interessert i biler, så for han er også bilen viktig i seg selv.

Sist redigert av Dronningen : 29-09-12 kl 19:51.
Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-12, 20:06   #96
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Det er egentlig ikke rart at Norge har så gammel bilpark hvis FP representerer en liten sum av hva man tenker på landsbasis. For det virker som mange synes det er helt griet å kjøre rundt i gamle biler. Eller missforstår jeg noe her i tråden?

Jeg synes i hvert fall at det er helt greit å kjøre rundt i en gammel bil så lenge den fungerer som ei klokke, og dekker mine behov.

Jeg har sett meg rundt etter en nyere bil for en stund siden, pga. plassmangel, men har slått det fra meg nettopp fordi den jeg har nå er så utrolig trofast og billig i drift.

Jeg vet at det er mange meninger rundt dette, ikke minst sikkerhets- og miljøhensyn, men jeg har altså ikke noen samvittighetsplager fordi jeg kjører en gammel bil. Bil er for dyr til at jeg kan bytte bil i hytt og pine. Har jeg først funnet en som går bra tør jeg ikke bytte- tenk om den nye er en skikkelig mandagsbil ?

Bil skal gå fra A til Å, ikke bruke for mye bensin, være billig i drift, ha noen airbager og dett var dett. Alder er bare et tall.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-12, 20:12   #97
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Anne C, her.

Hvor gammelt er gammel bil da? Min er fra 96 og seilte gjennom eu-kontrollen i august.

Gammel 29-09-12, 20:31   #98
Anne C

Anne C sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Hvor gammelt er gammel bil da? Min er fra 96 og seilte gjennom eu-kontrollen i august.

Er ikke gjennomsnittsalderen på bilparken i Norge 12 år eller noe sånt?

Gammel 29-09-12, 20:45   #99
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bilene skal vel være ganske gamle før de er problematiske fra en miljøsynsvinkel? Det er vel nesten 20 år siden katalysator ble påbudt, og er det ikke det som er det store vannskillet?

Vår siste bil kostet 100 000 og var fra 2005, ble kjøpt i 2009. Da synes jeg vi var milevis innafor både på miljø og sikkerhet.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-12, 20:45   #100
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Rundt 3000.
Vi har min nedbetalte Yaris som er 07-modell. Og så har vi en stv fra 2010 som vi betaler på.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:30.