|
|||||||
| Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter! |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#202 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Navn og forventninger til uttaleFor 2 år siden fikk et familiemedlem navnet Xander som mellomnavn.
|
|
|
#204 |
|
Har bakt søte kaker
|
Sv: Navn og forventninger til uttale
Samme her, bare at det var en venninne (østlending) som uttalte det med Høy og tydelig G.
|
|
|
#206 |
|
Kan tituleres
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Navn og forventinger til uttale
Du må gjerne gjette, men jeg lager ingen poll.
|
|
|
#207 |
|
Textrovert
|
Sv: Navn og forventninger til uttaleJeg har jo til og med møtt deg, Nyx, men ikke planer om jeg husker hva du heter.
|
|
|
#208 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Navn og forventninger til uttaleTjukk l, retrofleks r og rulle-/skarre-r synest eg ikkje ein kan forvente at folk skal anstrenge seg for å uttale riktig. Elles er det eit greit prinsipp å uttale namn slik folk presenterer seg.
Jo. Eg kjenner til ei som insisterer på å bli kalla "Jannett", uttalt rett fram, med tonem 1.
Eg spør Inge og Hogne korleis dei vil uttale gn-lyden, når eg les opp frå klasselister. Når eg helser på dei, høyrer eg kva dei seier og uttaler det likt vidare. Det er ikkje ein lyd som er vanskeleg. |
|
|
|
|
|
#209 |
|
Fortynnet
|
Sv: Navn og forventninger til uttaleDet blir jo veldig rart for en som ikke er vestlending å skulle uttale det SiGne. Jeg har en sønn som har den lyden i navnet sitt, og vi kjenner et par vestlendinger som uttaler det på sin dialekt - helt greit. |
|
|
|
|
|
#210 |
|
Kan tituleres
♪♫ Vi prikker i øst, og vi prikker i vest, hei fadderi og fadderullandei! ♪♫
|
|
|
#211 |
|
Kan tituleres
Hææ? Vent.. Hææ?
|
|
|
#212 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg vil naturlig si SiGne, MaGnus, AnDers etc. Men jeg klarer da å gjøre det uten dersom eieren av navnet sier det uten. Klarer ikke østlendinger det motsatt altså? |
|
|
|
|
|
#213 |
|
Textrovert
|
Sv: Navn og forventninger til uttaleJooo, har jeg ikke møtt deg, da? For lenge siden. Annet forum, annet nick? Eller tar jeg heeelt feil nå?
|
|
|
#216 |
|
Panzerekstremfeminist
|
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#217 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg må jo straks ile til, før noen kommer meg i forkjøpet, og si at jeg ikke kan si annen r enn skarre-r, uansett hva navneeieren sier. :vestlending: |
|
|
|
|
|
#218 |
|
Fortynnet
|
Selvfølgelig klarer de det, men for meg er det uttalen av navn naturlig knyttet til dialekten, og det blir rart å uttale det på en fremmed dialekt. Jeg forventer ikke at folk skarrer når de sier mitt navn, selv om jeg gjør det selv. |
|
|
|
|
|
#219 |
|
Textrovert
|
Sv: Navn og forventninger til uttaleNyx: Takk for prikk. Nei, det var ikke deg jeg tenkte på, så du har rett: Vi har nok ikke møttes. Jeg har hele tiden trodd at du har vært en annen. Så rart. Ja, ja ... så fikk jeg oppklart det, i alle fall.
|
|
|
#220 |
|
Borte
|
Sv: Navn og forventninger til uttaleMenneh, er det et utbredt fenomen at folk svitsjer over til navneinnehavers dialekt om den avviker fra deres egen?
|
![]() |
|
|