Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Når maten spyttes ut og man sier æsj

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-05-12, 11:32   #61
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Når maten spyttes ut og man sier æsj

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Takk for alle svar.

Junior er som sagt relativt kresen, og liker ikke smake på ny mat. Kjøttboller er som sagt noe han ellers har pleid å spise. Vi tvinger som regel aldri noen til å hverken smake eller spise hvis de ikke liker maten hos oss. Dette fordi begge deler har utartet seg til særdeles lite hyggelige måltider, og vi vil helst ha det fint sammen når vi spiser. Liker man ikke plukker man vekk selv, wok serveres uten saus, man tar det man vil på hamburger osv.

I dag brukte vi dog lang tid på å få ham til å smake på en bit vannmelon (som han likte da han spiste det sist i fjor sommer), fordi vi var ganske sikre på at han likte det. Han smakte, sa han ikke likte det, og greit nok - ros for å ha smakt.

Men tilbake til kjøttbollemåltidet. Han hadde alt i flere minutter akket og uffet seg over måltidet og lå over bordet og sutret og rørte rundt i maten. Jeg vet han helst vil ha kjøttbollene uten saus, men velger å servere de med. Dete fordi han kun spiser 3 grønnsaker (agurk, mais og gulrot), og jeg tenker da at tomatsaus gir bittelitt ekstra vitaminer, sånn generelt - i tillegg liker han jo all mulig annen tomatsausmat som bolognese, lasagne, tomatsuppe, pizza med tomatpurre og hakkede tomater osv. Han fikk dog ikke noe saus på tallerken, ut over det som satt fast på kjøttbollene.

Han fikk flere beskjeder om å slutte å akke og uffe og æsje. Når han da demonstrativt spyttet ut maten ble jeg rett og slett skikkelig sinna og ba han gå på rommet. Det ville han ikke, så da bar jeg han dit, og ga beskjed om å komme ned når han skulle spise - og at han skulle spise opp det som lå på tallerken (4 kjøttboller + pasta uten saus som han liker). Så litt hyl og skrik mens mannen snakket med ham og forklarte hvorfor han ikke fikk sitte ved bordet.

Så kom han tilbake til bordet, spiste 4 kjøttboller uten å mukke, eller klage det grann og var blid og fornøyd og vi hadde et hyggelig måltid. Hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg trodd han likte kjøttboller (hvilket han altså normalt gjør sånn passe).

Jeg synes dette er flott håndtert.

Gammel 02-05-12, 11:35   #62
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er forskjell på en unge (eller voksen) som forsøker å undertrykke brekninger og så litt småflau ikke greier å ha maten i munnen og en som provoserende sier ææææææsj, skjærer grimaser og spytter ut maten på tallerkenen. Den ene gjør et mislykket forsøk på å holde seg på matta mens den andre forsøker å lage ablegøyer med æsjing ved matbordet. Det blir to veldig forskjellige ting.

Gammel 02-05-12, 12:42   #63
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Verken jeg eller mannen spiser mat vi ikke liker, og forventer ikke noe mer av barna. .

Nei, men nå likte han denne maten sist vi hadde den, da. Og han liker spaghetti, kjøttkaker og annen kjørfasemat - så å da forvente litt oppdragelse når det er kjøttboller på menyen synes jeg ikke er å forvente for mye. For øvrig er det masse mat jeg spiser som ikke er favorittmaten min, feks fiskeboller og fiskegrateng.

Gammel 02-05-12, 12:45   #64
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Det er forskjell på en unge (eller voksen) som forsøker å undertrykke brekninger og så litt småflau ikke greier å ha maten i munnen og en som provoserende sier ææææææsj, skjærer grimaser og spytter ut maten på tallerkenen. Den ene gjør et mislykket forsøk på å holde seg på matta mens den andre forsøker å lage ablegøyer med æsjing ved matbordet. Det blir to veldig forskjellige ting.

Absolutt. Maten ble spist uten så mye som en rykning på nesa 15 minutter etterpå, så tviler på at det var like traumatisk for ham som da jeg måtte spise nyregryte, lungemos og blodpudding som liten.

Gammel 02-05-12, 13:39   #65
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Absolutt. Jeg skiller også veldig på mat som ufrivillig spyttes ut fordi den var alt for varm eller sjokkerende sterk, og mat som demonstrativt spyttes ut med et påfølgende ææææsj. Det første har skjedd ved noen anledninger. Da har det alltid blitt etterfulgt av en unnskyldning og et flaut ansiktsuttrykk fra barnets side. I slike tilfeller er responsen "uffda, vennen, var det for varmt? Drikk litt vann for å hjelpe", og barnet blir selvsagt ikke sendt fra bordet.

Det er den trassige, demonstrative "ææææsj" som jeg synes er hinsides en hver god oppdragelse og som ikke tolereres, verken fra egne eller andres barn.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-12, 18:04   #66
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Feil sitat

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-12, 18:06   #67
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, men nå likte han denne maten sist vi hadde den, da. Og han liker spaghetti, kjøttkaker og annen kjørfasemat - så å da forvente litt oppdragelse når det er kjøttboller på menyen synes jeg ikke er å forvente for mye. For øvrig er det masse mat jeg spiser som ikke er favorittmaten min, feks fiskeboller og fiskegrateng.

Ja, du blir vel tvunget til å spise det?

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-12, 18:40   #68
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå får dere sende meg fra bordet, men pastasaus fra Dolmio, det liker jeg ikke.
Jeg spytter ikke og sier æsj da, men kunne nok godt ha valgt å nyte kjøttbollene uten. Er den virkelig så næringsrik at man bør ha den med?

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-12, 19:55   #69
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Jeg spytter ikke og sier æsj da, men kunne nok godt ha valgt å nyte kjøttbollene uten. Er den virkelig så næringsrik at man bør ha den med?

Jeg kjøper eller serverer ikke ferdige pastasauser jeg heller, foretrekker dem hjemmelagede, og synes det finnes mye underlig på glass. Men så lenge man har bordskikk når man får maten servert, enten det er partneren eller noen man spiser hos som har laget maten så er det greit å ikke like tenker jeg. Om du begynner å spytte ut og æsje demonstrativt tror jeg ikke jeg ville ønske å ha deg heller ved bordet, men om gjør så godt du kan og forsøker å opptre så høflig som du kan er det vel neppe noen som har noe å si på det. Om du er på besøk og kjøttbollene serveres i sausen så forsyner du deg kanskje sikkert som normalt, men prøver å ta så lite saus som mulig?

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-12, 20:42   #70
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Ja, du blir vel tvunget til å spise det?

Nei, du har misforstått fullstendig. Det er fiskepinner jeg blir tvunget til å spise.

Gammel 02-05-12, 20:49   #71
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Nei men herregud, da, er det også noe å henge seg opp i? Vi er kanskje en av de barnefamiliene i Norge som kjøper færrest glass fra Dolmio i løpet av et år, da pastasaus normalt lages fra bunnen (tro det eller ei, de som kjenner meg). Men denne gangen hadde vi altså Dolmio.

Om den er så næringsrik aner jeg ikke - men det var nå en gang dette vi hadde denne dagen, og kjøttbollene lå oppi sausen. Ingen hos oss blir sendt fra bordet fordi de ikke liker maten. Han liker pasta. Han liker kjøttboller. Han fikk lov til å tørke av sausen om han ville det. Det er nok tilrettelegging for min del denne gangen, egentlig er jeg skikkelig møkke lei av at han må klage på nesten alt vi har til middag hver eneste dag. Kanskje jeg burde servere de uten saus neste gang.

Selvsagt kan man spytte ut mat som er varm eller som smakte meget uventet vondt. Men å tygge på maten, spytte ut med masse spytt og si ææææææææsj (for deretter å spise opp alt uten å mukke, så det er grenser for hvor ufattelig vondrt det kan ha vært) - det synes jeg rett og slett er fullstendig uakseptabel oppførsel. Det er han som har oppført seg dårlig, ikke jeg fordi jeg er slem og hadde kjøttbollene oppi sausen.

Jeg har brukt lang tid på å lage denne maten, og det er respektløst overfor meg som kokk, det er ekkelt og uapetittelig og det er særdeles lite ønskelig at Lille (copycat) på 2 skal starte med liknende oppførsel.

Sist redigert av Pelle : 02-05-12 kl 21:03.
Pelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-05-12, 20:51   #72
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Dolmio er da ganske god!

Gammel 02-05-12, 20:57   #73
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

For øvrig er det da fullstendig irrelevant hva folk her inne liker og ikke - eller hva andre har til middag? Jeg har masse ting jeg ikke liker, men jeg klarer da å oppføre meg likevel.

For ikke å snakke om Junior - han liker jo nesten ingenting - så dette er vi fullestendig vant med og har som regel hyggelige måltider likevel. Uten spytting.

Gammel 02-05-12, 20:58   #74
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

For øvrig er det da fullstendig irrelevant hva folk her inne liker og ikke - eller hva andre har til middag? Jeg har masse ting jeg ikke liker, men jeg klarer da å oppføre meg likevel.

For ikke å snakke om Junior - han liker jo nesten ingenting - så dette er vi fullestendig vant med og har som regel hyggelige måltider likevel. Uten spytting.

Avsporingen om Dolmio er god eller ikke, er ikke særlig fruktbar, det er jeg enig med deg i. Jeg synes som sagt dere håndterte dette på utmerket vis og hadde syntes dere var fryktelig sløve hvis dere hadde latt han holde på sånn ved bordet.

Gammel 02-05-12, 21:27   #75
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Avsporingen om Dolmio er god eller ikke, er ikke særlig fruktbar, det er jeg enig med deg i. Jeg synes som sagt dere håndterte dette på utmerket vis og hadde syntes dere var fryktelig sløve hvis dere hadde latt han holde på sånn ved bordet.

Enig.

Gammel 02-05-12, 21:52   #76
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Helt enig.

Her hadde lillebror et utbrudd mens jeg laget middagen i dag, det var æsj og ikke måte på hvor ille maten var. Han fikk beskjed om at det ikke var greit å si det, og at om han ikke likte så trengte han ikke å spise. Så kom maten på bordet og fra lillebror kommer det: Broa kom å se den nydelige maten mamma har laget.

Gammel 02-05-12, 22:13   #77
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Rolig nå. Enig i alt du gjorde da Pelle, avsporinger skjer stadig i debatter. Den var vel egentlig ganske closed. Helt på jordet er det vel heller egentlig ikke å fortsette diskusjonen rundt mat barna eller vi voksne ikke liker. For de fleste av oss har jo noe de ikke liker særlig. Man kan fint spise det for høflighets skyld borte hos andre, men jeg hadde ikke spist Dolmio (som eksempel) hjemme gjentatte ganger om jeg ikke synes noe om smaken.

Sist redigert av emm : 02-05-12 kl 22:19.
Gammel 02-05-12, 22:22   #78
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Standard

Men hadde du spyttet ut og gjort et stort nummer ut av dette?

Gammel 02-05-12, 22:30   #79
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Nei, som sagt var jeg helt enig med deg i den biten, og det var vel de fleste her.

Gammel 04-05-12, 01:09   #80
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Jeg har brukt lang tid på å lage denne maten, og det er respektløst overfor meg som kokk

Forventer du virkelig respekt fra en femåring for deg som kokk og for den tiden du har brukt på å lage maten? Virkelig? Jeg har problemer med å få husets tenåringer til å respektere slikt, og da langt mindre husets 2007-modell.

Gutten er fem. Han trenger å bli lært opp i hvordan man oppfører seg uten at man kjefter og smeller, og uten at man skal fortelle ungen at han har oppført seg dårlig.

Nå kan det selvsagt være at dere gjentatte ganger har fortalt ham at det å spytte ut mat og det å høylydt proklamere at dette var "ÆÆÆSJ" verken er ønsket eller blir satt pris på. Og at dette likevel er et stort og tilbakevendende problem for dere. Da blir jo dette en litt annen sak, tenker jeg, og reaksjonen må jo stå i stil.

At det finnes en toåring i husholdet som kan forventes å ta etter femåringen syns jeg på et vis er mer dere voksnes ansvar enn femåringens ansvar. Han må selvsagt gjerne læres opp til å være forståelsesfull og å forstå at hans gjerninger har innvirkning også for andre unger, men jeg syns ikke reaksjonen han får på sin oppførsel skal være basert på om toåringen er i nærheten eller ei.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:39.