|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Er frisk!
|
Sv: Når maten spyttes ut og man sier æsj
Jeg synes dette er flott håndtert.
|
|
|
|
#62 |
|
maler
|
Sv: Når maten spyttes ut og man sier æsjDet er forskjell på en unge (eller voksen) som forsøker å undertrykke brekninger og så litt småflau ikke greier å ha maten i munnen og en som provoserende sier ææææææsj, skjærer grimaser og spytter ut maten på tallerkenen. Den ene gjør et mislykket forsøk på å holde seg på matta mens den andre forsøker å lage ablegøyer med æsjing ved matbordet. Det blir to veldig forskjellige ting.
|
|
|
#63 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
#64 |
|
Unik
Absolutt. Maten ble spist uten så mye som en rykning på nesa 15 minutter etterpå, så tviler på at det var like traumatisk for ham som da jeg måtte spise nyregryte, lungemos og blodpudding som liten.
|
|
|
#65 |
|
Bedreviter
|
Absolutt. Jeg skiller også veldig på mat som ufrivillig spyttes ut fordi den var alt for varm eller sjokkerende sterk, og mat som demonstrativt spyttes ut med et påfølgende ææææsj. Det første har skjedd ved noen anledninger. Da har det alltid blitt etterfulgt av en unnskyldning og et flaut ansiktsuttrykk fra barnets side. I slike tilfeller er responsen "uffda, vennen, var det for varmt? Drikk litt vann for å hjelpe", og barnet blir selvsagt ikke sendt fra bordet. |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Rockesøster
|
Ja, du blir vel tvunget til å spise det? |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Når maten spyttes ut og man sier æsjNå får dere sende meg fra bordet, men pastasaus fra Dolmio, det liker jeg ikke. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg kjøper eller serverer ikke ferdige pastasauser jeg heller, foretrekker dem hjemmelagede, og synes det finnes mye underlig på glass. Men så lenge man har bordskikk når man får maten servert, enten det er partneren eller noen man spiser hos som har laget maten så er det greit å ikke like tenker jeg. Om du begynner å spytte ut og æsje demonstrativt tror jeg ikke jeg ville ønske å ha deg heller ved bordet, men om gjør så godt du kan og forsøker å opptre så høflig som du kan er det vel neppe noen som har noe å si på det. Om du er på besøk og kjøttbollene serveres i sausen så forsyner du deg kanskje sikkert som normalt, men prøver å ta så lite saus som mulig? |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Unik
Nei men herregud, da, er det også noe å henge seg opp i? Vi er kanskje en av de barnefamiliene i Norge som kjøper færrest glass fra Dolmio i løpet av et år, da pastasaus normalt lages fra bunnen (tro det eller ei, de som kjenner meg). Men denne gangen hadde vi altså Dolmio.
07 og 10 Sist redigert av Pelle : 02-05-12 kl 21:03. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
søt
Sv: Når maten spyttes ut og man sier æsjDolmio er da ganske god!
|
|
|
#73 |
|
Unik
Sv: Når maten spyttes ut og man sier æsjFor øvrig er det da fullstendig irrelevant hva folk her inne liker og ikke - eller hva andre har til middag? Jeg har masse ting jeg ikke liker, men jeg klarer da å oppføre meg likevel.
|
|
|
#74 |
|
Er frisk!
|
Avsporingen om Dolmio er god eller ikke, er ikke særlig fruktbar, det er jeg enig med deg i. Jeg synes som sagt dere håndterte dette på utmerket vis og hadde syntes dere var fryktelig sløve hvis dere hadde latt han holde på sånn ved bordet.
|
|
|
|
#75 |
|
Personlig pessimist
|
Enig.
|
|
|
|
#76 |
|
Tittel og tittel....
|
Helt enig.
|
|
|
|
#77 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Når maten spyttes ut og man sier æsjRolig nå. Enig i alt du gjorde da Pelle, avsporinger skjer stadig i debatter. Den var vel egentlig ganske closed. Helt på jordet er det vel heller egentlig ikke å fortsette diskusjonen rundt mat barna eller vi voksne ikke liker. For de fleste av oss har jo noe de ikke liker særlig. Man kan fint spise det for høflighets skyld borte hos andre, men jeg hadde ikke spist Dolmio (som eksempel) hjemme gjentatte ganger om jeg ikke synes noe om smaken. Sist redigert av emm : 02-05-12 kl 22:19. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Unik
Sv: Når maten spyttes ut og man sier æsjMen hadde du spyttet ut og gjort et stort nummer ut av dette?
|
|
|
#79 |
|
Men først, kaffe!
Sv: Når maten spyttes ut og man sier æsjNei, som sagt var jeg helt enig med deg i den biten, og det var vel de fleste her. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Forventer du virkelig respekt fra en femåring for deg som kokk og for den tiden du har brukt på å lage maten? Virkelig? Jeg har problemer med å få husets tenåringer til å respektere slikt, og da langt mindre husets 2007-modell.
|
![]() |
|
|