Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Palmeoljeguide

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-01-12, 19:42   #21
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Palmeoljeguide

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg hørte rykter om på jobb i dag at FBI i kveld skulle handle om palmeolje.

Jepp. Og siden Lars Løvold fra Regnskogfondet skal være med, regner jeg med det kommer til å handle om konsekvensene av palmeoljeproduksjon for miljøet.

Gammel 25-01-12, 19:44   #22
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Av og til kan det å skue bittelitt utenfor egen kjernefamilie være et enormt prosjekt. Jeg har ikke alltid overskudd til å tenke på andre enn meg og mine. Det må være en ærlig sak. Å gå løs på den lista over hva som har palmeolje i seg for å kunne velge bort alle de hundre produktene er en for stor oppgave for meg nå. Kanskje jeg blinker meg ut et par produkter som jeg kan finne alternativer for. Også et par produkter til om et par uker.

Gammel 25-01-12, 20:43   #23
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

"smøret" vi bruker mest, melange uten melk og salt er jo bare plameolje jo

Gammel 25-01-12, 20:47   #24
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Honda: går an å lage margarin selv (har det på bloggen). Jeg har riktignok ikke prøvd det i bakst eller til steking enda, men steking er det nok finfint til siden kokosolje funker bra til steking, men jeg skal prøve det når jeg får ny ladning kokosolje fra iHerb.

Gammel 25-01-12, 21:05   #25
dutte
fornyet

dutte sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Far out east
dutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smartdutte imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Supert med oversikt, takk for link !

dutte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 21:44   #26
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Politisk ukorrekte ingredienser. Vet du hva? Det går fint an å velge og forholde seg til noen store globale utfordringer om du ikke velger alle.

Sorry, men blir bare så provosert av denne type holdninger.

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

Spis glutamat så mye du bare vil, men palmeolje handler altså ikke (bare) om din personlige ernæring.

På samme måte som Nestlé barnegrøt ikke handler om at det er for mye sukker, men om å ikke benytte seg av anledningen til å si fra at som mor/far så har du et minimum av solidaritet med foreldrene til de titusener av babyer som dør hvert år fordi Nestlé er for opptatt av profitt til å ville følge WHO sine standarder for markedsføring av morsmelkserstatning.

For noen av oss handler ikke dette om å være "politisk korrekt", men om å skue bittelitt utenfor egen kjernefamilie. Eventuelt tenke noen år fram i tid, ettersom også dine barn kan merke de negative konsekvensene av mangel på regnskog.

Atte hæ? Er konklusjonen her altså at sidan eg ikkje orkar å forholde meg til ei lang liste når eg skal på butikken så tenker eg berre på meg sjølv og mine og forholder meg ikkje til ei einaste global utfordring?

Det finns då mange andre måtar å vise engasjement på enn boikott.

Eg er fadder i tre ulike fadderorganisasjonar, eg støtter Leger uten grenser kvar månad, eg sorterer bosset mitt, eg er opptatt av klimakrisa og luftforureining og er derfor for rushtids-avgift til tross for at eg er ganske så avhengig av å køyre bil sjølv, eg kjøper Megafon(gatemagasin i Bergen), og eg kan godt sponse Regnskogfondet også. Eg er like interessert som dåkke i å beholde regnskogen.

No tenker vel dåkke åja, ho kjøper seg ut av dårlig samvittighet. Men med tre små barn og veldig travel jobb er det det eg føler at eg kan bidra med no. Boikott av ei lang liste med matvarer av diverse merker blir rett og slett for mykje pes for meg, men eg syns ikkje det gjer meg til eit dårlig menneske av den grunn.

Og når det gjeld Nestlè er det ganske mykje dobbeltmoral ute og går. Det er lite vits i å boikotte barnemat frå Nestlè samtidig som ein kjøper Nespresso-maskin og After Eight sjokolade.

Gammel 25-01-12, 22:08   #27
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det et faktisk ikke verre enn å snu pakken, lese innholdsfortegnelsen og se om det står vegetabilsk olje/fett. Du trenger ikke pugge lista.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 22:10   #28
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det et faktisk ikke verre enn å snu pakken, lese innholdsfortegnelsen og se om det står vegetabilsk olje/fett. Du trenger ikke pugge lista.

Nå har jeg sikkert lest for dårlig, men spør likevel:
Er det absolutt likhetstegn mellom vegetabilsk olje/fett og palmeolje altså?

Gammel 25-01-12, 22:20   #29
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Nå har jeg sikkert lest for dårlig, men spør likevel:
Er det absolutt likhetstegn mellom vegetabilsk olje/fett og palmeolje altså?

Som regel, hvis det er en annen olje enn palmeolje så skriver tilverkeren heller det. Da står det rapsolje, solsikkeolje etc.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 22:22   #30
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dixie Diner, her.

Honda: går an å lage margarin selv (har det på bloggen). Jeg har riktignok ikke prøvd det i bakst eller til steking enda, men steking er det nok finfint til siden kokosolje funker bra til steking, men jeg skal prøve det når jeg får ny ladning kokosolje fra iHerb.

Kan desverre ikke bruke kokosolje pga turbo.
Så da får jeg heller bruke noe annet.
Llitt melk skader ikke for meg.

Gammel 25-01-12, 22:24   #31
Simone

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dersom eg skal unngå alt som står vegetabilsk olje/fett på blir lista langt lengre enn den som ligg i den guiden. Det er mange produkt og merker som manglar der.
Og kva gjer eg viss den første kjekspakken eg plukkar frå hylla inneheld vegetabilsk olje/fett? Då må eg sette den på plass og ta ein ny ein. Og endå ein.....og endå ein...Til slutt finn eg forhåpentligvis ein som ikkje har dette på lista. Så går eg videre til frokostblandingar og samme prosessen gjentar seg. Kanskje blir eg nødt til å gå innom to butikkar i staden for ein for å finne godkjente produkter. For meg blir dette eit ekstra stressmoment i ein kvardag som allerede er prega av stress.

Gammel 25-01-12, 22:28   #32
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Simone, her.

Dersom eg skal unngå alt som står vegetabilsk olje/fett på blir lista langt lengre enn den som ligg i den guiden. Det er mange produkt og merker som manglar der.
Og kva gjer eg viss den første kjekspakken eg plukkar frå hylla inneheld vegetabilsk olje/fett? Då må eg sette den på plass og ta ein ny ein. Og endå ein.....og endå ein...Til slutt finn eg forhåpentligvis ein som ikkje har dette på lista. Så går eg videre til frokostblandingar og samme prosessen gjentar seg. Kanskje blir eg nødt til å gå innom to butikkar i staden for ein for å finne godkjente produkter. For meg blir dette eit ekstra stressmoment i ein kvardag som allerede er prega av stress.

Det er vel ikke mer vanskelig enn at du tar kjeksene en dag (jeg regner med at du husker til neste gang) og frokostblandinger neste gang. Det tar ikke så lang tid før du kan de produktene du handler mest av.

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 22:31   #33
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Er det noen som vet når industrien begynte å ta ibruk palmeolje i matproduksjon? Jeg syns det er utrolig positivt at bransjen nå setter fokus på palmeolje, både av miljømessige og næringsmessige hensyn. Det vil nok på sikt føre til at flere produsenter søker etter erstatninger i sine produkter.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 22:36   #34
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Det er vel ikke mer vanskelig enn at du tar kjeksene en dag (jeg regner med at du husker til neste gang) og frokostblandinger neste gang. Det tar ikke så lang tid før du kan de produktene du handler mest av.

Eller så skriver man handleliste, noe som i seg selv reduserer stresset ved å handle, og da kan man jo se på de grønne varene på lista samtidig.

Gammel 25-01-12, 22:39   #35
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg regner med alle her, uten unntak, siden problemet rundt palmeolje har vært kjent lenge, har unngått disse varene i årevis.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 22:48   #36
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Nestlé nekter å oppgi, faktisk.

Det var ingen bombe.

Gammel 25-01-12, 23:04   #37
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Acsa, her.

På samme måte som Nestlé barnegrøt ikke handler om at det er for mye sukker, men om å ikke benytte seg av anledningen til å si fra at som mor/far så har du et minimum av solidaritet med foreldrene til de titusener av babyer som dør hvert år fordi Nestlé er for opptatt av profitt til å ville følge WHO sine standarder for markedsføring av morsmelkserstatning.

Men er dette fremdeles korrekt? Både at Nestlé fremdeles pusher MME på fattige som ikke har tilgang til rent vann, samt at titusenvis dør hvert år?

Forøvrig: Ingen av Maaruds potetgulltyper inneholder palmeolje. PUH!

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 23:11   #38
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fin liste!

Er det ikke nettopp blitt endret på regler rundt merking for vegetabilsk olje? Det skal spesifiseres? Bare de siste dagene har jeg skvettet (merkelig ord! ) opp til flere ganger når jeg leser på innholdsfortegnelser på alt fra egenprodusert ferdigmiddag hos Meny til pakker med kjeks, og ser at det står palmeolje.

Gammel 25-01-12, 23:22   #39
tante Veronica
Superduperaktiv

tante Veronica sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
tante Veronica er litt kultante Veronica er litt kultante Veronica er litt kul
Standard

Ser dårlig ut for barnas nudler her i fremtiden...

Men bra tråd

tante Veronica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-01-12, 23:53   #40
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Noen fordeler har det å bruke halvfabrikata i svært liten grad. Helgegodteriet derimot - der syndes det, men jeg ser jo at årsaken er at det er palmeolje i nesten hele utvalget av godteri.

Noen som har oppskrift på ostepop?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:48.