Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Matnyttårsforsetter: Hva skal du prøve i 2012?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-12, 17:29   #101
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Matnyttårsforsetter: Hva skal du prøve i 2012?

Å, vi skulle hatt en: Hva prøvde du i 2011-tråd slik at jeg får skryte av surströmmingen min!

Vi fortsetter med "hva passer til champagne"-prosjektet, så vi prøver stadig nye ting.

Gammel 08-01-12, 17:43   #102
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan egentlig ikke skjønne at den spinaten er fritert i olje? Den er jo veldig tørr og lett, og litt søt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-12, 18:02   #103
Arktis
Har kontroll

Arktis sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Nordland
Arktis er populærArktis er populærArktis er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Å, vi skulle hatt en: Hva prøvde du i 2011-tråd slik at jeg får skryte av surströmmingen min!

Vi fortsetter med "hva passer til champagne"-prosjektet, så vi prøver stadig nye ting.

Har hørt at cheese-doodles passer utmerket til champagne

Gammel 08-01-12, 22:07   #104
Shane
Erfaren

Shane sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Jeg skal lære meg å spise sushi! Jepp, det skal jeg.

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 09:22   #105
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Jeg skal lære meg å koke perfekt ris. Og lage bernaisesaus. Og så skal jeg lære meg noen nye retter til tapasbordet. Og flere dessert-spesialiteter. Og så skal jeg fortsette på suppe-prosjektet mitt fra 2011.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 09:39   #106
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er i gang med matforsettene våre.

På lørdag spiste ungene middag før oss (det har vi nesten aldri gjort før). Men etter at ungene var lagt serverte mannen min kamskjell på jordskokkpuré til forrett og deretter andebryst med søtpotetmos og portvinsredusert saus til hovedrett. Egentlig skulle vi ha petit fours som en enkel dessert, men det orket vi faktisk ikke.

Dette kommer vi til å gjenta. Mannen min er en utmerket kokk når han bare får tid på seg.

Vi har invitert middagsgjester også, men foreløpig er det ingen som har klart å sette en dato for når de vil komme.

Gammel 09-01-12, 09:43   #107
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mat opptar meg svært liten, jeg ville helst bare spist en pille om dagen og ikke noe mer. Men når det først er sånn at vi må ha mat, så har jeg lyst til å spise mer fisk.

Anne C er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 14:31   #108
tante Veronica
Superduperaktiv

tante Veronica sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
tante Veronica er litt kultante Veronica er litt kultante Veronica er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Jeg skal også lage mer fler-retters menyer. Og invitere oftere på middag. Og bli invitert oftere på middag.

Jeg kjenner den igjen den med å bli oftere invitert. Har hatt en del gjester her, både til hverdags, selskap og "spleiselag". Så jeg kjenner jeg kunne tenke meg det litt "andre veien". Å slippe vertinne-rollen hele tiden. Men hvordan gjør man det tro?

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Også har jeg veldig lyst til å gjeninnføre søndagsmiddager med hvit duk på bordet og gamle klassikere som steker og annen snaddermat med dessert etterpå. Gjerne middagsgjester.

Samtidig frister denne. Lange søndagsmiddager med god dessert, god tid og gode samtaler er kjempefint.

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Vi er i gang med matforsettene våre.
På lørdag spiste ungene middag før oss (det har vi nesten aldri gjort før). Men etter at ungene var lagt serverte mannen min kamskjell på jordskokkpuré til forrett og deretter andebryst med søtpotetmos og portvinsredusert saus til hovedrett. Egentlig skulle vi ha petit fours som en enkel dessert, men det orket vi faktisk ikke.

Dette virket også kjempespennende. Kanskje vise min sambo dette

Ellers så jeg på filmen Julie & Julia i går. En morsom film som i hovedsak handler om å jobbe seg gjennom den fransk kokeboken Mastering the art of french cooking, med 524 oppskrifter på 1 år.
Kanskje en idè for de som er uten inspirasjon i det nye året

tante Veronica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-01-12, 23:23   #109
elli
Pauset

Medlem siden: Aug 2011
elli er litt kulelli er litt kul
Standard

Har litt av hvert på planen i år
- Lage beef bourguignon for det høres så utrolig godt ut. Ble testet ut på søndag, da med elgkjøtt for det har vi så mye av i fryseren. Retten ble vellykket og jeg er storfornøyd. Det blir det nok laget mere av!

- Lage en tre rettes middag som jeg å min mann kan nyte alene en kveld. En utfordring siden minstemann bare er 2 mnd... så kveldene er litt uforutsigbare. Men regner med at det bedrer seg utover året.

- Lage gulrotsuppe. Har hatt lyst å lage det i 1,5 år... i år er året det skal lages.

Sist redigert av elli : 10-01-12 kl 09:04.
elli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-02-12, 17:45   #110
konsulenten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

Dampe alt som dampes kan. Jeg har en dampovn som jeg er sikker på er gull, men har hittil ikke vært flink nok til å bruke den.

Opprinnelig lagt inn av konsulenten, her.

Rødbeter! Jeg har kun smakt syltede rødbeter på glass. Jeg vil lage et eller annet selv, av ferske rødbeter.

Host, host. Har hatt svinestek i dampovnen siden frokost, den er straks ferdig. Også har jeg rødbetegrateng i stekeovnen.

Åssen går det med dere?

Svar med sitat
Gammel 07-02-12, 12:34   #111
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg har, allerede i januar, ordnet det eneste forsettet jeg har, å lage krutonger. Det skal gjetnas regelmessig i løpet av året tenker jeg, det var veldig enkelt, og smakte minst like godt som de kjøpte (særlig i det at jeg kan bruke akkurat det krydderet jeg vil, i forhold til hva jeg serverer dem sammen med.)

Litt dumt å være i begynnelsen av februar, og allerede i mål med forsettene, så jeg burde kanskje ordne noen flere?

Gammel 07-02-12, 20:31   #112
Nasse
Fartsfantom

Nasse sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har begynt å lage treukers menyer. enn så lenge fungerer det. Vi er i uke tre nå, og har laget en ny meny for de neste 3 ukene. Veldig deilig.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-12, 22:50   #113
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Her er det behov for en påminnelse for min egen del. Det eneste jeg har gjort, er vel å lage mer suppe, inkludert mulligatawnysuppa, slik jeg hadde planer om. Ja, også er jeg ganske flink til å lage store porsjoner som jeg fryser ned. Middagsinvitasjonene og den hjemmelagde pancettaen er det verre med... hittil. Hvordan går det med dere andre?

Jeg legger til en rett jeg skal beherske bra i 2012 også; risotto.

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-12, 23:14   #114
løve70
Enda en som trener

løve70 sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Jeg skal lage flere (gode) fiskemiddager.

Jeg har ihvertfall lagd mange forskjellige fiskemiddager. Ikke alle har vært like gode, men noen av dem har vært veldig bra

Dessuten har jeg også prøvd meg på flambering. Det ble en litt større flamme enn forventet (helst litt farlig..), men resultatet ble veldig bra!!

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-12, 00:18   #115
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du lurte på hvordan det var gått?

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Mitt nyttårsforsett er at jeg skal slutte å mixe disse to forsettene:
1) Innvitere gjester oftere
2) Lage mer spennende mat

Bestandig tidligere så er det slik at man får for dårlig tid, og da bruker jeg å slå sammen disse to tingene med påfølgende neglebiting og stess. Jeg skal nå enten innvitere folk (til mat jeg kan lage) eller prøve meg på noe veldig spennende (som jeg ikke kan forutsi resultatet av).

Eneste greiene jeg har laget til noen andre i år (altså, regner ikke med venner til ungene, kjerne-/stor-familie etc) var da altså noe jeg ikke kunne - med påfølgende resultat. Men jeg skal prøve hardere!

Gammel 10-05-12, 00:24   #116
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Eneste greiene jeg har laget til noen andre i år (altså, regner ikke med venner til ungene, kjerne-/stor-familie etc) var da altså noe jeg ikke kunne - med påfølgende resultat.

Hvor ille gikk det?

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-05-12, 14:55   #117
elli
Pauset

Medlem siden: Aug 2011
elli er litt kulelli er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av elli, her.

Har litt av hvert på planen i år
- Lage beef bourguignon for det høres så utrolig godt ut. Ble testet ut på søndag, da med elgkjøtt for det har vi så mye av i fryseren. Retten ble vellykket og jeg er storfornøyd. Det blir det nok laget mere av!

- Lage en tre rettes middag som jeg å min mann kan nyte alene en kveld. En utfordring siden minstemann bare er 2 mnd... så kveldene er litt uforutsigbare. Men regner med at det bedrer seg utover året.

- Lage gulrotsuppe. Har hatt lyst å lage det i 1,5 år... i år er året det skal lages.

Går bra! 2 av 3 er i boks! Laga beef bourguignon flere ganger. Og lillesøs har til og med bestilt det til 17. mai middag Så det var en virkelig suksess. Gulrotsuppe har jeg også fått laga, og det var god - like god som den jeg smakte for et par år siden

Treretters med mannen... ja det må vi vel få til om ikke lenge. Minstemann har veldig gode soverutiner nå

elli er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:56.