Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Barnedåp - reality check

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-11, 08:07   #21
apan
I mål

apan sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barnedåp - reality check

Jeg synes dette kommer veldig an på hvem som skal døpes og hvor mange andre barn det er der.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 08:24   #22
dharma
Lager seg en tittel.

dharma sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
dharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt liktdharma er virkelig godt likt
Standard

Her er det kun søskenbarna til ungene vi er i dåp til og der hadde vi ikke meldt avbud for barna nei.

dharma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 08:27   #23
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Tja. Vi har besteforeldre 20 og 90 mil unna og ser dem ikke ofte. Jeg ville nok likevel ikke latt være å ta med ungene i et dåpsselskap noen timer en søndag om de skulle være her i 4-5 dager. Om ungene ikke kjente dem de var invitert til kunne jeg tenkt tanken, men jeg har aldri opplevd at vi som familie har vært invitert i dåp til noen som ungene ikke kjenner.

Men nå snakket jeg som vertskap, om jeg hadde invitert noen i dåp og de hadde meldt avbud pga at besteforeldre var på besøk så hadde jeg faktisk hatt forståelse for det. Om jeg ville meldt avbud pga det vet jeg faktisk ikke.

Gammel 06-12-11, 08:43   #24
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Bare for ordens skyld; vi var invitert i dåpen til barnet til en gammel venn av mannen min som barna ikke kjenner da vi lot eldstemann gå i bursdag. Jeg synes det er pussig å skulle låse opp en hel søndag for en 12-åring i dåp hos ukjente.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 08:57   #25
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Dersom barna ikke kjenner noen andre i selskapet og det i tillegg ikke er noen andre barn der, ville jeg nok gått for besteforeldrevarianten. Eventuelt at de blir med i kirka og til middag, men blir hentet tidlig av besteforeldrene.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 09:02   #26
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kommer litt an på, kjenner jeg.

Det ville vært litt snodig om ikke nevøen min kom. Han (8 år) og snuppa er utrolig glade i hverandre og vi er enige om at de sees for sjelden. Så en barnedåp hadde vært nok en god anledning.

Derimot har vi et par andre små slektninger som jeg hadde funnet det vel så logisk at ble hjemme med langveisfarende besteforeldre enn å bli med i en barnedåp uten "lekevenner".

Gammel 06-12-11, 09:03   #27
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Dåp er en stor anledning.

Jeg tror at det egentlig ikke er det for de fleste.

Jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å la Poden gjøre noe annet hvis vi var bedd i dåp. Ikke hva som helst annet, selvsagt, men i den situasjonen der så hadde jeg med glede latt barna være igjen hos besteforeldre.

For meg og mange av de rundt meg var dåpen noe vi følte vi måtte gjennomføre. Kirkedåp og selskap etterpå. Forventninger. Troen vår på Gud og forholdet vårt til kristendommen har lite med kristne ritualer og tradisjoner å gjøre.

Gammel 06-12-11, 09:03   #28
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg ville synes det var litt leit. Som sagt med forbehold om at jeg kjente barna. Like leit som om de voksne meldte avbud.

Men det er jo sånn at alle ikke alltid har mulighet og det må man jo bare respektere. Storebrors gudmor hadde ikke mulighet til å komme i hans dåp, mens både den ene gudmoren og en av gudfedrene til lillebror ikke hadde muliget til å komme i hans dåp. Sånn var det bare og lite å gjøre med.

Gammel 06-12-11, 09:10   #29
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Ja, nå ble jeg jo ikke noe klokere...

Det er til min samboers søster, og vi skal være fadder for jenta deres.

Ungene er kun mine, så det her er da ste-slekta, men de er godt integrert for å si det sånn. Det kommer to andre ste-søskenbarn på 2 og 4 år, og mine på 8 og 10 da eventuelt.

Jeg understreker at ungene egentlig bare er lite interessert, og at de må bestikkes med nintendo eller noe for å "holde ut", særlig i kirken og jeg ser ikke helt poenget. Jeg hadde ikke skaffet barnevakt for dette her, men siden mine foreldre er her så ble jeg satt i en liten knipe.

Gammel 06-12-11, 09:11   #30
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Ja jeg har selvsagt forståelse for at ikke alle kan komme av ulike årsaker, men når vi har invitert til dåpsselskap har vi virkelig ønsket at de som er invitert skal komme. At noen er forhindret er forståelig, men jeg synes det å ha besøk av besteforeldre 4-5 dager ikke passer inn i "forhindret" i min bok. Som vert ville jeg ikke sagt noe, men jeg ville nok blitt litt lei meg.

Jeg tror bare skal konstatere at vi er forskjellige. Jeg ønsket jo også at de jeg inviterte skulle komme, men jeg ble ikke lei meg for at noen ikke kom, uansett årsak. Jo, kanskje jeg ville blitt lei meg om broren min hadde valgt å gå på fotballkamp istedetfor dåp.(Jeg hadde vel ikke blitt lei meg, jeg hadde blitt veeeeldig sur.)

Sist redigert av polarjenta : 06-12-11 kl 09:47.
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 09:42   #31
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Når det er familie hadde vi gått alle.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 09:49   #32
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Å droppe dåp fordi ungene da mister 5 timer med besteforeldre som er der 5 dager, hadde jeg aldri gjort. Det høres vel ut som barna dine kunne trenge å øve seg på å fungere i sosiale settinger som denne også, hvis de virkelig må bestikkes med Nintendo for å holde ut en time i kirka. Da tror jeg Nintendoen generelt hadde forsvunnet her i huset i hvert fall.

Tar forbehold for om det er noe spesielt med barna dine som jeg ikke har fått med meg, Magica.

Gammel 06-12-11, 09:52   #33
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Kjedelig syns jeg ikke er noen god grunn, da tenker jeg at de pent måtte ha gått. Men som sagt dersom barna hadde mer lyst til å være med besteforeldre de ser sjelden kunne jeg vært en grunn jeg hadde forstått.

Gammel 06-12-11, 09:57   #34
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tråden viser jo at det er omtrent like mange oppfatninger om hvor viktig et dåpsselskap er som det er medlemmer på FP. Derfor syns jeg, som ikke har vært i dåp siden 1984, at dersom HI vurderer det som mer OK at ungene hennes er med besteforeldrene disse timene, så er det sikkert helt greit.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 09:59   #35
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Det er egentlig 3 dager mine foreldre er her, hvis det betyr noe.

Og nei, det er ikke noe spesiellt med ungene mine - de er helt vanlige gutter med lopper i blodet.

Og jeg presiserer at de ikke hadde fått slippe ellers, men her er det snakk om 2.juledag med besteforeldre på besøk. Jeg er jo i en skvis med mine foreldre litt også.

Gammel 06-12-11, 10:00   #36
Magica
søt

Magica sin avatar

Standard

Hadde HI vært sikker på det så hadde hun kanskje ikke spurt?

JEG syns det er helt greit, men jeg prøver da å ta hensyn til de evt såre følelsene som kan dukke opp hos arrangøren av dåpen. :/ jeg hadde synes det var helt greit.

Gammel 06-12-11, 10:02   #37
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde HI vært sikker på det så hadde hun kanskje ikke spurt?

Det kommer jo frem at hun vil ha en reality check på den løsningen hun syns er mest ønsket, og svarene viser jo at mange mener det er greit, mens endel mener det ikke er greit, da må jeg vel kunne anbefale henne å gjøre det hun selv syns er greiest?

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 10:03   #38
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Standard

Kan du ikke snakke med de som har invitert til dåpen og forklare at foreldrene dine er her på 3 dagers besøk og at guttene ar lyst til å være mest mulig sammen med dem og at det har foreldrene dine også, og hva de syns om at guttene ikke kommer i dåpen?

Gammel 06-12-11, 10:07   #39
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du må bestikke unger på 8 og 10 med Nintendo for å holde ut i kirken, synes jeg de bør øve seg på å være med på ting de ikke synes er så gøy.
Selv min seksåring har vært flere ganger i dåp, det er fullstendig uaktuelt å ha med Nintendo i kirken. Jeg synes faktisk det er ganske upassende for helt normale barn i den alderen. At man har med noen bildebøker og rosiner til de minste, er nå greit nok, men en tiåring som trenger DS for å sitte stille i kirken? Det synes jeg egentlig er ganske hårreisende.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 10:12   #40
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Om man ikke ser besteforeldrene så ofte så hadde jeg nok latt barna vært hjemme med de. Jeg som vertskap hadde hatt full forståelse for det hvertfall.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:00.