|
|
#401 |
|
Fullverdig medlem
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() |
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Jeg lager matpakkene kvelden før. Ikke så spennende og definitivt ikke figurer og sånt. Det går i brød og pålegg, frukt eller grønnsaker, middagsrester eller musli. Av og til bli vi matleie og da forsøker jeg med nytt pålegg eller rundstykker/polarbrød/knekkebrød
|
|
|
#402 |
|
guru advisor
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Jeg har forresten oppfattet tråden som inspirasjon, men ettersom jeg har en kresen gutt var det ikke så mye innholdet i matpakka det sto på fant jeg ut etterhvert. Til lillesøster har jeg laget morsommere frokostmatpakker med mer coctailtomater, ostebiter eller bær etter å ha lest i denne tråden. |
|
|
|
|
|
#403 |
|
guru advisor
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Og jeg er forøvrig enig i synet på at en liten ekstra snacs, og da snakker jeg noe som er usunn snacs, ved siden av hovedinnholdet i matpakka er unødvendig. Jeg tror sånt fort kan skli ut litt, det er i hvertfall min erfaring med storebror som kunne spist kjeks dagen lang. Av samme grunn kunne det ikke falle meg inn å bestille kakaomelk til han på skolen. Da blir det vann på drikkeflaske. Han får med seg varm kakao på uteskolen, og da er det stor stas, ikke noe man får hver dag. Og nugatti spiser vi veldig veldig sjelden (jeg vil ikke si aldri for han har jo smakt det etter sykdomsperioder uten mat) nettopp fordi at hvis jeg tillater det, tror jeg det er bye bye til leverposteien her i huset. :tviholder på det lille utvalget vi har : |
|
|
|
|
|
#404 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?
Jeg er fortsatt ikke helt sikker på hva slags usunn snacks det har vært snakk om her i tråden? Kanskje jeg ikke har finlest alle innleggene godt nok.
|
|
|
#405 |
|
stressmonster
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Ja, jeg har jo tilstått at jeg av og til sender med bokstavkjeks en plass her et steds.
|
|
|
#406 |
|
Ringskrømt
|
Jeg er enig med deg, og har konkludert med at vi definerer "usunn" på forskjellig måte. Jeg forstår ikke at grove vafler skal være så mye bedre enn fullkornpasta, begge deler er helt ok, men langt i fra dagligdags. apan nevner fiskekaker fra sånn rull, og de er vel ikke stappfulle i fisk, akkurat. Så det er rart at "snacksen" har fått så mye fokus, synes jeg, spesielt når det vektlegges at det hører sjeldenheten til.
2003 2007 2009 2011 Sist redigert av Skremmern : 22-09-11 kl 20:24. |
|
|
|
|
|
#408 |
|
guru advisor
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?For meg er det forskjell på snacks som i gulrot,agurkstaver og fullkornspasta - som jeg ikke ser noe problem med- og på snacks som i kjeks (riskjeks/blåbærkjeks/bokstavkjeks). Dette fordi jeg tror at mitt kresne barn har godt av å spise et måltid som inneholder det han trenger, ikke det som bare er magefyll - riskjeks er jo nettopp: ingenting. Hvis man har unger som er altentende er det sikkert annerledes, de får i seg mye forskjellig næring likevel. |
|
|
|
|
|
#409 |
|
Drømmer
|
|
|
|
|
|
|
#411 |
|
stressmonster
Det er en oppskrift på grove vafler på side 1 trur jeg. Fra han trenerduden på puls. Vi er desverre fri for vaffeljern, men vi ønsker oss det og vi bruker på mystisk vis å ende opp med det vi ønsker oss.
|
|
|
#412 |
|
Ringskrømt
|
Det er absolutt et poeng. Jeg har unger som spiser godt, så både fullkornpasta, rosiner, nøtter og kjeks går innunder det jeg betegner som et variert kosthold. Om ungen får kjeksen på en mandag i matboksen, i stedet for søndag kveld hjemme, spiller ingen rolle, ei heller om fullkornpastaen er med i matboksen tirsdag, i stedet for til middag fredag kveld. Jeg har problemer med ensidig mat, rett og slett.
|
|
|
#413 |
|
Metallica!!
|
:hvisker: Jeg tror det er de grove vaflene i starten av tråden det snakkes om.
|
|
|
#414 |
|
stressmonster
Ja, det er nettopp det. Barn er forskjellige. Dersom jeg en sjelden gang sender med bokstavkjeks så går ikke dette på bekostning av noe annet. Det øker matgleden og gjør henne glad. Nettopp fordi det ikke er hverdagskost. Hun spiser salat, grønnsaker, frukt og brødskivene med leverpostei i tillegg til kjeksen. Jeg mener at innhold i kjeksene er viktig. For meg er forskjell på bixit med fullkorn og blåbær og ballerinakjeks. Bixiten innholder mange sunne ting og sukker anses ikke som djevelens verk her i huset. I moderate mengder er det helt greit så lenge det ikke er godteri i ukedagene. Igjen, vi er forskjellige og har ulike behov og ulike syn på hva som er sunt og usunnt. Hadde jeg hatt kresne og småspiste barn ville jeg selvfølgelig ha tilpasset matpakkene etter dette, men jeg kan jo ikke definere bixit fullkornskjeks som usunn for alle andre av den grunn.
|
|
|
#417 |
|
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Siden du spør: De nuddelsnacksgreiene ser jeg på som skikkelig usunt.
|
|
|
#418 |
|
stressmonster
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Jeg tenkte jeg kunne legge ut bilde av frøknas matpakke til i morgen. Den er nokså enkel og tok ikke lang tid og lage. Den er ganske representativ for matpakkene her i huset. Den er litt mindre enn mange andre matpakker her inne, men hvis hun får med seg mer så rekker hun ikke å spise det uansett. Her er nemlig læreren supertreng på at man skal spise når det er mattid og ikke utenom. Ser ikke maten innbydende ut, som i kun brødskiver og ingen dill, kommer den hjem urørt. Hun får heldigvis et måltid på SFO og spiser frokost hjemme.
|
|
|
#419 |
|
Salt in the rainbow
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Vi må vel fortsette her?
|
|
|
#420 |
|
Sviiisj!!
|
Ja, fint må det være!
|
![]() |
|