|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
| Se resultatene: Hva tror du? | |||
| Større matboks - altfor mye mat |
|
3 | 4,41% |
Hvis all maten i matboksen ble spist var det vel det ungene/vi trengte da
|
|
16 | 23,53% |
| Hvis for mye mat regulerer ungene/vi oss selv og slutter å spise når vi er mett, uansett |
|
34 | 50,00% |
| Jeg synes store matbokser er litt skumle ja, sett ift problemstillingen om for mye mat |
|
2 | 2,94% |
Jeg har ikke tenkt over problemstillingen. Kjøpte matboksen fordi den var kul
|
|
9 | 13,24% |
| Små, hyppige måltider er bedre enn store måltider uansett |
|
1 | 1,47% |
| Små matbokser - jasj, ingen sulter vel ihjel. De får mat igjen om noen timer uansett |
|
3 | 4,41% |
| Små matbokser - redd ungene/vi ikke skal få i oss nok mat til måltidet |
|
0 | 0% |
| Deltakere: 68. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Store matbokser = store måltid?
Her er jeg og.
|
|
|
#22 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Store matbokser = store måltid?Jeg må bare kommentere litt, tror jeg ble litt misforstått. Jeg synes det er en interessant problemstilling, og har stått over matboksen en sen kveld selv og følt at den ser litt naken og tom ut, så hva annet spennende kan jeg fylle den med. Fyller jeg den med for mye mat, kommer det i retur, eller brødskivene, hvert fall, jeg er midt i en prosess hvor jeg øver meg på at det finnes annen mat som metter enn brødskiver, men likevel sender jeg det med, sånn just in case. Jeg er redd han ikke skal bli mett, men ikke det minste redd for at han skal overspise. Sikkert fordi han ikke gjør det her hjemme. Han trenger ikke å spise til det er tomt, men gjør det gjerne fordi han elsker mat og har god apetitt. :babbler:
|
|
|
#23 |
|
flisespikker
|
Det er klart det er lettere å sende med for mye mat i en diger boks enn i en liten, for det er jo neppe plass til "for mye mat" i en liten boks.
|
|
|
#24 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
|
|
|
|
|
|
#25 |
|
bits and pieces
|
Skal vel sies at jeg leste litt fort og ikke orket "tolke" spørsmålet videre
|
|
|
|
#26 |
|
flisespikker
|
Ja.
|
|
|
#27 |
|
|
Hm, får prøve å omformulere meg da |
|
|
|
|
|
#28 |
|
flisespikker
|
Ja, det er sant. Jeg ville neppe sendt en halvfull boks, og kunne kanskje fylt opp med litt mer frukt eller noe sånt dersom det var lite annen mat. Men på den annen side ville jeg da heller valgt en mindre boks, som star sier, så jeg opplever ikke spørsmålet som veldig relevant for oss. (Jeg skjønner at det er relevant for deg, altså, så det var ikke ment som en klage på at du stilte det!
|
|
|
#30 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Store matbokser = store måltid?Vi har ikke veldig store matbokser, men ikke veldig små heller. Det viktigste hos oss er å ha bokser som takler flere forskjellige ting, og vi har vel enda ikke fått hjem en tom matboks noen gang. Begge ungene her er småspiste, og foretrekker frukt og grønnsaker, eller annen oppdelt og fristende munnfuller, men samtidig trenger de jo egentlig brødskivene for å holde seg mette lengre.
|
|
|
#31 |
|
kamerat
|
Sv: Store matbokser = store måltid?Vi sender fort med for mye mat om vi har veldig store bokser, men så lenge det som er i boksen, ikke er søtsaker og kaker (og det er det ikke!), spiser de til de er mette, og overskuddet havner i søpla. Det er altså bare et ressursmessig problem (vi kaster mat), ikke et ernæringsmessig (de overspiser ikke).
|
|
|
#32 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Store matbokser = store måltid?Det er jo helt tydelig at det er forskjell på hvordan ungene forholder seg til mengder. Så da blir jeg sittende og spekulere på hvordan det er best å øve opp det med å begrense seg selv - om det er å sette frem/sende med bare det man skal spise, eller ved å bevisst sette frem mer, og øve på å stoppe? Jeg vet ikke, altså. Dette er fremmed for meg. Om mine unger ville spist så mye som 2 kyllingfileeter så ville jeg vært meget lykkelig!
|
|
|
#33 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Store matbokser = store måltid?Vi sender med like mye mat, samme hvilken boks vi har, for å si det sånn. Enten en der vi presser lokket ned på, eller en som ikke er full. Ergo boksen har ikke noe å si her. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
etterpåklokest
|
Sv: Store matbokser = store måltid?De to yngste kunne sannsynligvis ha spist til verdens kornlagre var tømt, så de kan vi ikke sende med mer enn sånn passe med mat. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
⭐️⭐️⭐️
|
Sv: Store matbokser = store måltid?Nei, fordelen her med stor kontra liten matboks er at i en stor får frukten plass i boksen sammen med brødskivene.
|
|
|
#36 |
|
Skinner
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Store matbokser = store måltid?Om boksen er stor, blir det fort for mye mat. Men hos meg er det mer snakk om at mye havner i søpla, at brødskivene blir liggende og bare frukten blir spist. Altså en annen problemstilling.
|
|
|
#37 |
|
|
Nei, sant? |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Fortynnet
|
Sv: Store matbokser = store måltid?Jeg har aldri tenkt på problemstillingen "for mye mat" i forbindelse med barn, eller at matboksens størrelse skulle ha noe å si. Sønnen min spiser sjelden store mengder, og det er ofte med mat hjem fra skole og SFO som han ikke har spist opp. Jeg hadde stort sett alltid gjerne sett at han spiste litt mer enn det han gjør. |
|
|
|
|
|
#39 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Store matbokser = store måltid?Med ørten matbokser i hus velger jeg en boks som er passe i størrelse til matmengden jeg sender med. Det hender boksen jeg har funnet fram er for stor eller liten, da bytter jeg boks. Nå er det ikke så ofte vi sender med dem mat da, de får maten i bhg/på skolen. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Store matbokser = store måltid?Hele familien her har gått over fra små til store matbokser, med det resultatet at matpakkene har blitt sunnere. |
|
|
|
![]() |
|
|