Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Avviser du barn som ringer på?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-09-11, 00:10   #41
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Avviser du barn som ringer på?

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Hadde du reagert negativt om barnet ditt en enkelt dag ikke fikk komme inn til nabobarnet?
Et barn som du selv kanskje har avvist enkelte dager også fordi det ikke passer?

Nå avviser ikke jeg barn hos oss så fremst det passer med besøk fordi vi bare vil være familien i hus av en eller annen grunn. Jeg ekskluderer ikke enkelt-barn. Jeg hadde synes det var underlig og sært hvis barnet mitt kom i retur med beskjed om at det ikke passet med flere på besøk når det allerede var barn tilstede. Jeg er vant til at de sendes ut hvis det blir for mange, og fordi mine barn vet at vi praktiserer det sånn, er det aldri noe problem å inkludere flere i leken heller. Jeg hadde ikke gjort noe nummer av det, men snakket med barnet mitt om at ulike voksne har ulike måter å gjøre ting på. Jeg liker at barn ikke føler seg utenfor og er uten noen å leke med, og gjør mitt for at det ikke skal skje i mitt nærmiljø.

Jeg kan ikke fri meg fra tanken på at hvis tråden hadde vært "Vondt av sønnen min, han fikk ikke leke med de andre...", hadde vi alle vært enige om at avvisningen virket urimelig og at det selvsagt er kjempeviktig og riktig av oss voksne å inkludere.

Gammel 02-09-11, 00:16   #42
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

HI sier at gutten som ble avvist er bestis med hennes gutt, og at det nesten helt sikkert hadde ført til krangling hvis hun hadde sluppet tredjemann inn. Hun ser for seg at de to bestisene hadde overtatt leken og den "nye" gutten blitt satt utenfor. Hun sier at gutten aldri hadde vært der før, er litt sjenert og at leken var godt i gang. I et sånt tilfelle hadde jeg ikke vært i tvil om at leken skulle skjermes. Jeg syns det er veldig rart at man for enhver pris skal inkludere alle i leken alltid.

Dette har du og jeg diskutert før, Safran, og vi er nok veldig uenige i dette med inkludering og synet på at ALLE voksne har et ansvar som går utover egen familie. Jeg hadde invitert inn uansett, og sørget for å kommunisert for alle parter at det er hyggeligst for alle å leke sammen. For meg er det helt fjernt å tenke at ikke alle skal inkluderes alltid, men jeg ser det jo da helst fra den som står utenfor sitt ståsted, og tenker at den vonde følelsen utenforskapet gir, trumfer det meste.

Gammel 02-09-11, 00:24   #43
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, her har vi et grunnleggende forskjellig ståsted.

Gammel 02-09-11, 09:19   #44
M@M
Erfaren

M@M sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Det er jo ikke her snakk om å avvise ofte, bare denne ene gangen for å gi dem en bedre start...Synes Safrans oppsummering er god.

Men hva hvis man har besøk av venner med barn (type invitert på middag eller kaffe). Er det da ok å si at det ikke passer? Eller hva hvis man har bedt med noen spesielle hjem fra skolen for å få bedre kontakt (altså ikke ringe-på-døren-besøk)?

Er helt enig i at vi voksne har et ansvar her. Og vi inkluderer som oftest. Spesielt om sommeren har vi hus og hage fullt av barn som ikke har noen andre å leke med fordi de er på ferie. Vi lærer poden å invitere alle med på leken. Men, jeg synes fortsatt det må være lov å si at det ikke passer noen ganger. Gjør det selvfølgelig på en hyggelig måte og sier alltid at de kan leke sammen etter kl..., eller neste dag.

Gammel 02-09-11, 09:23   #45
Tangerine
Eklektisk

Tangerine sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 1
Tangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner tilTangerine er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg hadde invitert inn, lyttet til/observert leken litt og funnet på en mer "styrt" (av meg) aktivitet om det gikk skeis.

Kanskje hadde gutten vært modigere neste gang han kom, og der var flere? Jeg synest uansett det er viktig å lære seg å leke tre og tre.

Tangerine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 09:49   #46
Unicorn
Står på egne ben

Unicorn sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Det våte Vestland
Unicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg lurer igrunnen veldig på hva du tenker, om du syns det er greit å si noe om det?

Jeg kjenner ikke disse foreldrene det gjelder, og jeg vet heller ikke om det er barna eller foreldrene som avviser han. Men jeg vet at min 2. klassing kan være litt slitsom å leke med, han er veldig oppmerksomhetskrevende. Men jeg vet at jeg får så utrolig vondt av han når han kommer skuffet hjem igjen gang på gang... Det er ikke så mange unger i nabolaget her, og nå etter sommerferien er det ingen som vil ha besøk av han, eller komme hit på besøk.

Gammel 02-09-11, 21:07   #47
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

HI sier at gutten som ble avvist er bestis med hennes gutt, og at det nesten helt sikkert hadde ført til krangling hvis hun hadde sluppet tredjemann inn. Hun ser for seg at de to bestisene hadde overtatt leken og den "nye" gutten blitt satt utenfor. Hun sier at gutten aldri hadde vært der før, er litt sjenert og at leken var godt i gang. I et sånt tilfelle hadde jeg ikke vært i tvil om at leken skulle skjermes. Jeg syns det er veldig rart at man for enhver pris skal inkludere alle i leken alltid.

Hvorfor ta "sorgene på forskudd", hvorfor ikke ha tvilen til gode?
Kanskje det hadde gått kjempebra???
Hadde dette vært meg, hadde jeg fulgt ekstra godt med og hjulpet de til å samarbeide,
normalt klarer tre barn fint å leke sammen, ihvertfall 2.klassinger(var de ikke det?)

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 22:20   #48
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, vi avviser ikke andre barn, men blir de flere enn 2-3, så blir de sendt ut.

I kveld har vi en nevø (5 år) og ei niese (2 år) på overnattingsbesøk. Jenta mi og fetteren holdt på å leke da nabojenta (bestevenninna til jenta mi) kom og hun ble selvsagt med i leken. Men jeg fulgte med i begynnelsen, siden det fort kunne blitt til at jentene holdt sammen og fetteren ble litt utenfor, siden det har skjedd før. Men i kveld har det gått helt strålende og de har lekt kjempefint alle 3.

Men på den andre siden, det var en litt spesiell situasjon hos dere, da...to gutter som skulle bli bedre kjent, første besøk av denne gutten og han er i tillegg sjenert. Da tenker jeg at det må være greit å kunne si at det ikke passer for en gangs skyld. Så kunne de heller leke alle 3 neste gang.

Sist redigert av Liljekonvall : 02-09-11 kl 22:50.
Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 22:35   #49
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men altså. Hvis det er feks tre barn inne, og det ringer på en til, krever dere da at de som er der fra før skal avbryte det de driver med og gå ut til siste enten de vil eller ikke? Eller er det lov for barnet å si nei til å leke med noen som ringer på?

Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 22:44   #50
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær

Medlem siden: Jan 2007
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Men altså. Hvis det er feks tre barn inne, og det ringer på en til, krever dere da at de som er der fra før skal avbryte det de driver med og gå ut til siste enten de vil eller ikke? Eller er det lov for barnet å si nei til å leke med noen som ringer på?

Her er det ikke lov å si nei til venner som ringer på.
Vi bor på 67 kvm og her har det vært en del unger på en gang,
leker de rolig så har ikke antallet noe å si, blir det for mye så må de ut.
Nå er vi snart nye inflyttere og jeg håper at mine ikke blir holdt utenfor,
for her har det aldri skjedd, alle foreldrene her har hatt samme oppfatning(gudskjelov).

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 23:03   #51
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Jeg avviser ikke. Vårt hus er som regel fullt av unger.
Er det en som ødelegger leken for de andre kan jeg godt si at vedkommende får gå hvis h*n ikke slutter å ødelegge for de andre.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 23:15   #52
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Spesielt da må jo fjerdemann få bli med. Hvis ikke blir jo han mutters alene igjen i gata. Men i HI sitt tilfelle der det var den sterke som ringte på og "den svake" som var der på tilvenning, synes jeg det er greit å si at det ikke passer. Det er sjelden det er en sånn situasjon.

Gammel 02-09-11, 23:15   #53
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Mine unger er av typen "Jo flere venner her, jo bedre er det". De er ekstremt inkluderende. Derfor har jeg egentlig aldri hatt den problemstillingen. Jeg har hørt storebror komme med formaninger til venner her noen ganger av typen "Hvis dere ikke oppfører dere nå, så får dere faktiskt bare gå hjem".

Storebror er så "raus" at når det kom to gutter og ringte på her i forrige uke samtidlig som han var på tur hjem til en annen kompis så inviterte han dem like gjerne bare inn " Bare gå å lek på rommet mitt, eller gå opp å hør med mamma om dere vil ha en brødskive eller noe". Så hoppet han på syklen og stakk avgårde.

Gammel 02-09-11, 23:20   #54
Slettet bruker
Passiv

Standard

Min mener også at flest mulig er supert, altså. Men det hender det ikke er aktuelt for meg å ha ti barn inne. Dermed hender det at han ønsker å si nei hvis han driver med noe inne og det ringer på flere fordi de da må ut istedenfor å fortsette å være inne.

Jeg syns at i ungens eget hjem så skal han få bestemme selv om han vil ut og leke. Det skal ikke være sånn at hvem som helst kan bestemme over ham ved å ringe på døra.
(det hører med at det som regel er VELDIG mange barn her stort sett bestandig.) Dermed hender det jeg må skjerme meg for bråket litt, eller at han vil være i fred. Han er ikke forpliktet å leke ute hver dag, hele dagen synes jeg.

Utestenging systematisk av et barn er ikke ok. Menneh ... Likevel krever jeg faktisk ikke at han skal forholde seg eller være gjær venn med alle. Han får velge selv innen rimelighetens grenser.

Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 23:22   #55
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener selvsagt at det må gå an å si nei til barn som ringer på. Hadde vi ikke gjort det av og til, hadde det rabla for meg. :bor i svært barnerikt strøk: Det er også fullstendig i orden for meg om det ikke passer at mine barn får komme inn til andre.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 23:25   #56
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok, jeg innser at det kommer an på hvor og hvordan man bor. Hvis det leker tre åtteåringer inne her og den fjerde kommer, betyr det at man stenger ute den åtteåringen og henviser han til tre- og fireåringene i gata. Kommer det en gjeng til blir det noe annet. Det er ikke noe særlig.

Gammel 02-09-11, 23:28   #57
Slettet bruker
Passiv

Standard

Her er det svære tuer med tiåringer overalt. De kommer jo en og en hit, men jeg synes ikke det er mitt ansvar at de ser ut til å foretrekke å treffes via min unge og kun det. De må kunne ringe på hos hverandre litt også.

Dog pleier jeg være ganske grei altså, jeg pleier som sagt å ha mange unger her. Men når det kommer en horde hver eneste dag så blir det mye, og plutselig en dag har man sagt til sin sønn "i dag orker jeg ikke mer enn maks to barn her" og blitt til en sånn mamma som setter makstall og traumatiserer andres barn for alltid.

Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 23:28   #58
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Standard

Min mener også at flest mulig er supert, altså. Men det hender det ikke er aktuelt for meg å ha ti barn inne. Dermed hender det at han ønsker å si nei hvis han driver med noe inne og det ringer på flere fordi de da må ut istedenfor å fortsette å være inne.

Jeg syns at i ungens eget hjem så skal han få bestemme selv om han vil ut og leke. Det skal ikke være sånn at hvem som helst kan bestemme over ham ved å ringe på døra.
(det hører med at det som regel er VELDIG mange barn her stort sett bestandig.) Dermed hender det jeg må skjerme meg for bråket litt, eller at han vil være i fred. Han er ikke forpliktet å leke ute hver dag, hele dagen synes jeg.

Utestenging systematisk av et barn er ikke ok. Menneh ... Likevel krever jeg faktisk ikke at han skal forholde seg eller være gjær venn med alle. Han får velge selv innen rimelighetens grenser.

Jeg er forsåvidt helt enig med deg. Det er ikke sånn at absolutt alle får være her inne til enhver tid. Det hender jeg slenger ut hele gjengen. Som regel med en vennlig, men bestemt formaning om at nå er det på tide med litt frisk luft.

Gammel 02-09-11, 23:28   #59
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske

Liljekonvall sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg snakker for meg altså, men er selvsagt ikke så firkantet at det ikke kan være fler enn 3 barn inne.
Kommer det ett barn til, får det selvsagt komme inn hvis alle helst vil være inne. Men kommer det et par unger til, så blir de gjerne sendt ut.

Men det er sjelden vi opplever her, da det kun bor 4 jevnaldrene som leker sammen på feltet vårt. En av dem har stort sett med seg lillebroren sin, og han er selvsagt like velkommen.

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 23:30   #60
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men får da deres barn ikke lov til å velge å leke inne med den ene/de ti kompisene som passet i leken? De må inkludere enhver som ringer på døra?

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:51.