|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
-
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Starbucks kommer endelig til Norge!
For å si noe litt mer vettugt enn at kaffen til Starbucks er vond (og jeg har drukket en del Starbuckskaffe jeg altså, men sist jeg var i USA tror jeg jeg greide å unngå det i byen iallefall): Starbucks symboliserer, enda mer enn McDonalds og andre fast food kjeder, ensretting av matservering og angrep på lokale servieringssteder. (Og jeg vil igjen anbefale Fast Food Nation av Eric Schlosser, som gir en veldig god, underholdende og skremmende innføring i hvordan mat- og srveringsbransjen i USA utviklet seg gjennom forrige århundre.) For å si noe pent om Starbucks; kaffen deres er ikke udrikkelig, mens tradisjonell amerikansk kaffe faktisk er det, så Starbucks har faktisk sørget for at man mange steder der man ikke kunne det før nå kan få kaffe som ikke er helt forferdelig, og også i Norge er, som Pepper er inne på, sikkert mye, kanskje det meste, av kaffen som selges enda dårligere enn den Starbucks serverer. Men jeg ønsker dem likevel ikke velkommen i Oslo; jeg er faktisk noe bekymret for at de kan ta knekken på lokale kaffebarer som lager god kaffe, og de er også en trussel mot nyetableringer. Vi trenger virkelig ikke flere strømlinjeformede kulturforsøplende franchise-steder spredt utover byen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
Peppy!
|
![]() Sv: Starbucks kommer endelig til Norge!Jeg er heller ikke uenig i at det er synd om Starbucks overtar alle gatehjørner. Men se på f eks København - der har de noe slik som én eller to sjapper? Og de har nå vært etablert der i fire år. Det er dyrt å drive kaffesjapper i Oslo, og det ser ikke ut til at de spretter opp som paddehatter (hva nå enn det måtte være) her i Skandinavia. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Starbucks kommer endelig til Norge!Hvis de har med chocolate fudge cake, så er det greit, sånn ellers er kaffen på de gode kaffebarene i Norge, bedre enn Starbucks sin.
Pamina & ![]() Et hus uten bøker er som et legeme uten sjel. (Marcus Tullius Cicero) Sist redigert av Pamina : 17-06-11 kl 20:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
Kidding, right?
|
Oh yes. Jeg la en gang en reise via Shiphol fremfor annen hub utelukkende for å drikke Frappuccino.
![]() |
![]() |
#67 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Starbucks kommer endelig til Norge!Nei, ikke fullt så mye til franchise, men til format franchise. Jeg syns ikke det er pent, spennende eller sjarmerende med klin makne steder med enorm kjøpekraft i ryggen som presser ut små lokalsjapper. Som jeg skrev over: jeg syns det er kulturforsøpling. Ikke fører det til bedre vilkår for kundene heller.
![]() |
#69 |
frakoblet
|
![]() |
#70 |
anglofil
![]() Sv: Starbucks kommer endelig til Norge!Jeg synes Madrid og London er gode skrekkeksempler på byer som har blitt forsøplet av Starbucks overalt. Verst i Madrid egentlig for der ser man så godt hvor mange av de lokale stedene som har forsvunnet til fordel for Starbucks og masse andre amerikanske kjeder. Fryktelig trist, kulturforsøpling er et veldig godt beskrivende ord for hva det er.
![]() |
#71 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Starbucks kommer endelig til Norge!Har bare vært på Starbucks en gang i Barcelona og skjønner virkelig ikke hva folk digger. Kaffesjappenes McDonalds slår meg. Ikke god capuccino og søplete og like lite sjarmerende omgivelser. Jeg har ikke sansen for sånne kjedegreier, det ødelegger for mindre og lokale småsteder. Det er det samme med alle kjøpesentrene også, fordriver lokalt liv i gågater etc. Men må jo innrømme at jeg faktisk kjøper alle klær i kjedebutikker og er veldig glad i Stockfleth-kaffe. Sistnevnte er vel del av kjede også?
![]() |
#72 |
Glamorøs
|
Jeg syns det er en viss forskjell på en lokal kjede med 6 butikker, og en amerikansk med over 17.000 sjapper verden over.
![]() |
#73 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Yes, var bare usikker på hvor store Stockfleth er, har de bare seks altså. Mye bedre kaffe der.
![]() |
#75 |
Passiv
|
![]() Sv: Starbucks kommer endelig til Norge!Dromedar. |
![]() |
![]() |
#76 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2008
Jeg synes Steam i Stavanger har veldig god latte i alle fall, byens beste! Det er vel også en kjede, dog ikke så stor.
![]() |
#77 |
Aktiv
Medlem siden: May 2011
![]() ![]() |
![]() Sv: Starbucks kommer endelig til Norge!Jeg har litt delte følelser for Starbucks... Men jeg elsker Frappuccinoen deres, og de lager en meget god Mocca. Det er det ingen i Oslo som gjøre unntatt Stockfleths. Kaffebrenneriet har jeg ikke sansen for.
![]() |
#78 |
maler
|
![]() Sv: Starbucks kommer endelig til Norge!Jeg synes ingen kan måle seg med dromedar og ble skikkelig skuffet da jeg testa starbucks. Men jeg er usikker på om det sier noe som helst om hva som er god kaffe.
![]() |
#79 |
Passiv
|
![]() Sv: Starbucks kommer endelig til Norge!I NY har de ikke bare trådløst nettverk, de har toalett også. |
![]() |
![]() |
#80 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() |
|
|