|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
maler
|
Re: Sv: - Mødre holder jentene unna teknologi
Det kan man jo lure på. Men det er ikke helt uvanlig å tenke at forskjellene man ser på gutters og jenters interresser skyldes medfødte egenskaper. Det var dog ikke poenget med det innlegget mitt. Poenget var at jeg ikke tror det er allment akseptert at det er et problem i seg selv at jenter ikke velger realfag.
|
|
|
#42 |
|
Borte
|
Sv: - Mødre holder jentene unna teknologi
Det kan jo hende at de hører mer på faren sin enn på moren sin. Forsjempel.
|
|
|
#43 |
|
Passiv
|
Sv: - Mødre holder jentene unna teknologiKatta - de som mener jenter skal velge bort teknologi fordi det er naturlig for dem går ikke inn i diskusjoner med teknologi i overskriften. |
|
|
|
#44 |
|
maler
|
Re: Sv: - Mødre holder jentene unna teknologi
Jeg tror ikke det er så mange av dem på fp heller. Det er bare relativt ofte jeg blir tatt litt på senga av argumentene utenfor fp.
|
|
|
#45 |
|
Passiv
|
Sv: Re: Sv: - Mødre holder jentene unna teknologi
Neida - det er en hel del her også. Av typen "jeg velger tradisjonelt fordi det passer best for meg som individ". |
|
|
|
#46 |
|
Bedreviter
|
Det hadde vært en stor fordel for fagmiljøet og bransjen at det ikke var så skjev kjønnsbalanse som det er i dag. Jenter og gutter interesserer seg for ulike ting, og det er fornuftig å ha begge kjønn representert. Eksempelvis ble det langt mer fart på forskningen på brystkreft når jentene kom på banen innen medisin. |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Bedreviter
|
Det er i høyeste grad ansett som et problem i de kretser der det jobbes med teknologi og realfag. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
maler
|
Re: Sv: Re: Sv: - Mødre holder jentene unna teknologi
Ja. Men ellers? Jeg er veldig enig med deg i det innlegget over forresten. Dette er kjempeviktig og kanskje spesielt innen forskning, men også ellers. Det er nok som sf sier at man ikke alltid ser problemet på befolkningsnivå og går i forsvar på individnivå istedenfor.
|
|
|
#49 |
|
Hertuginne
|
Jeg er redd jeg er litt enig med deg i det, og at dessverre er altfor mange som mener at jenter ikke egner seg til å studere realfag eller jobbe "med tekniske ting". Fysikklæreren min på videregående mente helt oppriktig at jenter ikke trengte kunne fysikk, og gjorde sitt ytterste for å skremme meg bort fra å ta faget. Det hindret meg ikke, og trangen til å stikke vitnemålet mitt fra NTH, med 80 % fysikkrelaterte fag på, ned i halsen på fyren var sterk.
|
|
|
#50 |
|
maler
|
Re: - Mødre holder jentene unna teknologiSelv på medisin var det gubber som lirte av seg at de hadde erfaring med at jenter slet med fag som krevde forståelse av mekanikk og rom. Det hjelper ikke for såne hvor bra vitnemål men kan stikke ned i halsen på dem, i deres øyne sliter man med mekanikken uansett. (og om jeg høres litt irritert ut fremdeles, så er det helt riktig).
|
|
|
#51 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: - Mødre holder jentene unna teknologiVeldig interessant tema! Og absolutt noe å være bevisst på for egen del også, tenker jeg. Nå jobber både jeg og mannen med "sånn derre data", om enn på ulike vis (og han på et helt annet nivå enn meg), så vårt kommende barn vil nok få mye teknologi inn tidlig, enten hun vil eller ikke.
|
|
|
|
#52 |
|
Hertuginne
|
|
|
|
#53 |
|
etterpåklokest
|
Det høres jo ikke helt usannsynlig ut. Men pusher i utgangspunktet ikke-teknologi-interesserte mødre (og fedre, for den del) teknologi-leker på sønnene sine, mens de ikke gjør de på døtrene? Vil de ikke være like uengasjerte i teknologirelaterte leker til både sønnene og døtrene? |
|
|
|
|
|
#54 |
|
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er nok dessverre sånn. Det er nok ikke noe de fleste er klar over eller ønsker, men et resultat av at vi er sosialisert sånn og derfor er blinde for det. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Glamorøs
|
Sv: - Mødre holder jentene unna teknologiDen skjønte jeg ikke, Charlie? Hva skulle han sagt til en jente i stedet?
|
|
|
#56 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: - Mødre holder jentene unna teknologiJeg er hun som pleier å sprikres til veggen i slike diskusjoner på FP. Min erfaring er n=2; en gutt og en jente.
|
|
|
|
#57 |
|
Bedreviter
|
Vel, jeg har akkurat samme erfaring som deg: en storesøster som er mildt sagt uinteressert, og en yngre, som elsker alt som lukter av teknologi. Jeg sliter dog med å dra noen entydige konklusjoner av tallmaterialet mitt. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Jeg drar nok konklusjon fordi mine faller så veldig inn i mønsteret, og så glemmer jeg at utvalget mitt er skrekkelig tynt.
|
|
|
|
#59 |
|
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Når du mange nok ganger får høre at "sos-øk er ikke for jenter, jenter kan bare to rette og to vrange. Kanskje en rett og en vrang!"
|
|
|
#60 |
|
maler
|
Har du sett barbie med motor?
|
![]() |
|