|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Erfaren nok
|
Sv: 17. mai - en viktig dag?Jeg og mannen hadde nok glatt droppa 17.mai feiring, men jeg vet at det er viktig for mine barn, særlig H.
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 17. mai - en viktig dag?
Ja, jeg har vært inne på tanken, men kan det ikke hende han ikke er så veldig glad i det? |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: 17. mai - en viktig dag?Jeg føler litt forpliktelse på at barna skal gå i tog, selv om ingen av dem egentlig er noe glad i det, og jeg ikke er så begeistret for opplegget selv heller. Derfor går vi i tog, selv om jeg personlig gjerne hadde gjort noe annet.
|
|
|
#25 |
|
Textrovert
|
Sv: 17. mai - en viktig dag?Vi skal ha langhelg i England og kommer tilbake på kvelden 17. mai. Vi har feiret 17. mai der vi bor nå i 10 år, men vi voksne synes ikke er så veldig stas, syttenåringen feirer ikke i det hele tatt og åtteåringen liker ikke folkemengder, høy musikk og annen støy, så han har aldri kost seg på 17.mai. Derfor fant vi ut at vi like gjerne kunne reise bort. Hadde 17. mai vært stor stas for barna mine, ville jeg ha prøvd å unngå å reise bort, men siden ingen i familien ser ut til å glede seg nevneverdig over å feire en "standard" 17.mai, velger vi heller å gjøre noe morsomt.
|
|
|
#26 |
|
Men hvorfor? |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: 17. mai - en viktig dag?Vi kommer hjem fra syden natt til 16. mai, og skal bruke det meste av mandagen til soving. Så jeg er jammen glad vi ikke skal ha noe fest hjemme i år, puh. Men vi skal definitivt opp tidlig på tirsdagen og gå i tog, leke på skolen her nede og sånt, så får vi se hva resten av dagen bringer.
|
|
|
#28 |
|
Slumrende Ullteppe
|
Sv: 17. mai - en viktig dag?For oss er ikke 17. mai noen stor dag, vi valgte å reise bort både i fjor (til Danmark) og i år (til svigerforeldrene mine) - da det sammenfaller med langhelg, siden skolen har plandag 16. mai.
|
|
|
#29 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Fordi det betyr mye for mange at det feires i det ganske land med barnetog, flagg og korps. I tillegg fremstilles det som nesten obligatorisk fra skolen sin side.
|
|
|
#30 |
|
Glamorøs
|
Sv: 17. mai - en viktig dag?Jeg syns det er en viktig dag, men syns godt man kan finne sin egen måte å feire den på. Om det er tur i marka, bunad på Karl Johan, eller god lunsj med venner får være opp til hver enkelt.
|
|
|
#31 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Det er liksom bare noe spesielt med den dagen, det er jo ikke sånn at de deltar i svære leker på skolen hver dag, da er det jo hverdagslek. Eldste snakker om dagen lenge i forveien, og hun synes det er så stas at alle i hele Norge er festkledde, masse fine bunader å se på, masse is og pølser, leker på skolen med flotte premier osv. Men som sagt, godt mulig hun er påvirket av meg, jeg er nesten kvalmende entusiastisk overfor sånne dager.
|
|
|
#32 |
|
Det betyr mye for mange, men for mange betyr det heller ikke noe. Hvorfor skal man ikke bestemme noe sånt selv? Hvor er det da blitt av friheten? |
|
|
|
|
|
#33 |
|
hehe... det er jo veldig koselig, for de som liker det. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Medlem siden: Sep 2007
Sv: 17. mai - en viktig dag?Jeg og mannnen kunne klart oss uten så mye mas på 17. Mai. Men når vi har barn stiller det seg helt annerledes. 17. Mai er barnas dag, og de synes det er stas med å pynte seg og være på skolen etter toget. Det ville ikke falle meg inn å ta fra ungene mine den dagen så lenge de er små. Det er jo klart at hvis jeg lokker med badeland eller fisketur eller noe annet de synes er moro, så kan det hende at de velger det. Men jeg ville ikke gitt barna mine det valget, man setter to viktige ting mot hverandre. Hvordan skal de måtte velge bort en dag man ofte gleder seg til i uker (hvorfor kan man jo lure på) fordi man som voksen har lyst til å gjøre noe annet? |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Problemstillingen er jo ikke sånn at vi skal prøve å overgå 17. mai. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Protonterapeut
|
Sv: 17. mai - en viktig dag?17.mai er jo kjempegøy!
|
|
|
#37 |
|
Sv: 17. mai - en viktig dag?Vet du hva de snakker om på skolen? De forbereder jo 17. Mai på skolen i en eller annen form når de er så små. Sønnen min snakker ikke så mye om det hjemme heller. Men jeg husker jo selv at det var en viktig dag når jeg var yngre, det er jo noe spesielt med nasjonaldagen her i Norge. Den norske turistforeningen har vel et opplegg hvert år hvor de går i fjellet på 17. Mai. Men de har med seg flagg og feirer. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Glamorøs
|
Hvis du har sett Oslo sentrum på 17. mai, så tror jeg ikke det er noen overhengende fare.
Men tenker du noe på hva dagen betyr? Og snakker du noe med sønnen din om det? Selv om man velger å feire den anderledes enn med tog, is og leker, så syns jeg jo selve betydningen av dagen er viktig å få med seg.
|
|
|
#39 |
|
Sv: 17. mai - en viktig dag?Jeg kan rett og slett ikke forstå de som mener at dagen ikke er verdt å feire på en eller annen måte. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
can-jur
|
Sv: 17. mai - en viktig dag?Her er 17 mai "skoledag", og det er forventet at man stiller i toget. Er det ikke sånn alle steder?
|
|
![]() |
|
|