Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Barn og Redbull

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-04-11, 12:27   #41
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Barn og Redbull

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Du får det samme av kaffe da? Koffeinmengden i Red Bull er ikke så jævlig høy, og man kan jo f.eks. sammenligne noen slurker Red Bull med å drikke litt mer Coca Cola eller Urge. Koffeinmengden i Red Bull er ikke "skummel" så lenge man ikke drikker store mengder.

I praksis er det vel mer koffein i en kopp kaffe enn i en liten boks Red Bull. En vanlig kopp pulverkaffe (1,5dl) har høyere koffeininnhold enn en boks Red Bull (2,5dl). Koke- og filterkaffe har høyere koffeinnhold enn pulerkaffe igjen...

En 2,5dl-boks Red Bull gir omtrent samme mengde koffein som en halvlitersflaske Cola.

Nei, jeg får absolutt ikke samme reaksjon med kaffe. Jeg drikker glatt en dobbel espresso rett ned uten å kjenne noe som helst i kroppen. Jeg kan godt legge meg og sove etter å ha drukket en stor kopp kaffe. Det må være noe annet enn bare koffeinet som gir effekten.

Gammel 21-04-11, 12:29   #42
Slettet bruker
Passiv

Standard

Tenåringen her kjøper den brusen han vil ha. Det medfører at han en veldig sjelden gang kjøper seg en burn. Med mange måneders mellomrom. Jeg ser ikke skyggen av et problem i det.

En gang kjøpte han noe sånn redbullaktige greier isteden og fikk kjempevondt i magen og ble kvalm, så etter det har jeg lagt merke til at han ikke har kjøpt burn heller.

Tiåringen får ikke lov.

Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 12:29   #43
Albertine
Passiv

Standard

I hine hårde dager, da Red Bull bare var noe man fikk kjøpt i Ytlandet så inneholdt drikken ett gram taurin. Det sto på lista over forbudte stoffer og var følgelig ulovlig å importere til Norge. Er det fortsatt taurin i Red Bull? Eller selges det uten i Norge?

Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 12:31   #44
safran
saftig

safran sin avatar

safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

I hine hårde dager, da Red Bull bare var noe man fikk kjøpt i Ytlandet så inneholdt drikken ett gram taurin. Det sto på lista over forbudte stoffer og var følgelig ulovlig å importere til Norge. Er det fortsatt taurin i Red Bull? Eller selges det uten i Norge?

Det er taurin i dem, ja.

Gammel 21-04-11, 13:30   #45
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Jeg spurte min 16 åring om hun har smakt det og det hadde hun. Det smaker dritt sier hun (direkte sitat ). Første gang hun kjøpte seg en form for energidrikk var hun rundt 10 år forteller hun. Hun fikk ikke lov av meg å kjøpe noe som helst slik på butikken den gang, men sier nå at hun gjorde det. Det er vanskelig å ha full kontroll på alt.

11 åringen og de yngre søsknene får ikke lov å få energidrikker, men jeg har ikke full kontroll på hva hun kjøper på butikken heller. At jeg sier at godteri og brus ikke er lov betyr ikke at de ikke kjøper det.

Jeg har ingen effekt av redbull eller andre energidrikker.

Gammel 21-04-11, 13:49   #46
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jepp. Det er lett å si at de ikke får drikke energidrikker før de er atten. Men det skal nok noe til å gjennomføre i praksis et totalforbud.

Jeg har trua på å forklare dem at dette ikke er bra i mengder og ikke i noen mengder for barn, ikke servere det hjemme, ikke drikke det selv og håpe at de velger noenlunde fornuftig out there.

Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 18:28   #47
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Minsten har ikke smakt og eldste på 15 har aldri fått av meg. Men han har drukket Red Bull. Jeg liker det ikke og det vet han, men dette er ikke en kamp jeg velger å kjempe hardt for all den tid han drikker max en gang i måneden eller noe sånt. (Og inntil videre har han i det minste holdt seg unna alkohol. Det er søren meg tøft å være tenåringsmor. )

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 18:47   #48
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Her i huset er det ingen som får drikke energidrikker så sant de ikke er ute og trener hardt!! Hubbien bruker det som boost på slutten av en 10-mils tur og slikt. Det er INGEN som trenger energidrikker av det kaliber, og burde vært forbudt! Det kan ikke være sunt et sted!

Gammel 21-04-11, 19:30   #49
Frost

Frost sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Tromsø
Frost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smartFrost imponerer mange og er sikkert smart
Standard

8 åring og 12 åring får ikke energidrikker. 17 åringen gjør som han vil, men han drikker ikke noe særlig av det. De yngste spør ofte, og argumenterer med "alle de andre" som får lov.

Frost er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 19:41   #50
Pelen

Pelen sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Absolutt ikke. For det første så vil han nok ikke ha det selv. Han liker ikke kullsyre. For det andre så kan han bli spinnvill av to glass eplejuice så jeg tør ikke å tenke på hvordan han hadde reagert på Redbull.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 19:54   #51
Tilde
Jordbærpiken

Tilde sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Min 13 åring vil gjerne kjøpe, men får ikke lov.
7 åringen vet ikke hva det er, og eldstejenta drikker det ikke.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 23:13   #52
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Ikke noe tema her ennå, men så får de heller ikke cola eller annen brus med koffein.

Gammel 21-04-11, 23:16   #53
levovs
Fullverdig medlem

Medlem siden: Apr 2011
levovs har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg er skråsikker på at 99% av alle barn over ti har drukket energidrikker uavhengig om de har lov eller ikke eller hva mamma måtte tro.

levovs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 23:18   #54
safran
saftig

safran sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av levovs, her.

Jeg er skråsikker på at 99% av alle barn over ti har drukket energidrikker uavhengig om de har lov eller ikke eller hva mamma måtte tro.

Interessant. Både påstanden og smileybruken. Hvorfor denne skråsikkerheten?

Gammel 21-04-11, 23:22   #55
levovs
Fullverdig medlem

Medlem siden: Apr 2011
levovs har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg lot meg fascinere voldsomt over stor grad av naivitet i denne tråden. Flott at du fant det interresant.

levovs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-04-11, 23:38   #56
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

. Og ikke mange sekundene etter fikk jeg faktisk en ganske sterk fysisk reaksjon. Jeg fikk hjertebank og ble svimmel og skjelven i bena - omtrent som når jeg har drukket endel alkohol. Og ikke bare det, jeg fikk digre vabler på skulderen som klødde noe infernalsk. Jeg må innrømme at jeg ble litt småsjokkert over hvor sterkt denne virket på meg. Og dette får barn lov til å drikke? Får deres barn lov, og hvor gamle er de i så fall?

Oisann, for en skummel reaksjon!

Mine barn får ikke drikke noe slikt. De får ikke cola en gang. :superstreng:

Gammel 22-04-11, 00:00   #57
Pesten

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Niks og nei.

Gammel 22-04-11, 00:57   #58
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av levovs, her.

Fascinerende. Jeg vet at min niåring ikke har smakt. Hvorfor? Fordi han virker sånn at han ikke takler å bryte en regel uten å få hetta og gå inn i en lengre diskusjon med oss om det etterpå. Jeg vet også at min sjuåring har smakt. Med min velsignelse faktisk, ikke spør. Jeg vet også at han kommer til å lure meg mange ganger i forhold til hva han gjør ute. Han er mye reddere for å skille seg ut og gå glipp av noe enn å lyve. Unger er forskjellige.

Gammel 22-04-11, 01:09   #59
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jepp. Det er lett å si at de ikke får drikke energidrikker før de er atten. Men det skal nok noe til å gjennomføre i praksis et totalforbud.

Jeg har trua på å forklare dem at dette ikke er bra i mengder og ikke i noen mengder for barn, ikke servere det hjemme, ikke drikke det selv og håpe at de velger noenlunde fornuftig out there.

Jeg ville jo også satse på å snakke litt fornuft med dem, og fortelle dem hvorfor det ikke er særlig bra å drikke sånt, og håpe at de tok den. Å legge ned forbud kan man jo gjøre, men om de ikke har motivasjonen til å la være inne, så er det jo ganske fånyttes.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:40.