|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Rockesøster
|
Sv: Invitert til kaffemen er det ikke litt merkelig dette fenomenet med å be til halve selskapet i bryllup? Jeg har aldri vært borti kaffegjester i andre forbindelser enn bryllup, tenker da på sammenliknbare selskaper som f.eks 50-årsdager, sølvbryllupsfeiringer o.l. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Invitert til kaffeJeg synes også kaffegjester jevnt over er kjipt. Og i likhet med noen andre her, så kan jeg bare se en ordning som funker: at man har nærmeste familie + forlovere på middag, og deretter har en fest med flere seinere.
|
|
|
#43 |
|
Uhelbredelig B-menneske
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Invitert til kaffeJeg er vel litt enig i at det er litt småkjipt med kaffegjester, men i noen tilfeller kan det går bra. F.eks om man kun har forlovere og nærmeste familie til middag og venner, naboer o.l til kaffe. Da er det helt greit, ingen føler at man er mindre verdt, for alle er i samme båt. Enten er man familie og til middag eller man er som alle andre venner, bedt til kaffe og fest. |
|
|
|
|
|
#44 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Sv: Invitert til kaffeFøler man seg virkelig mindre verdt? Jeg tror det er det jeg reagerer på. Jeg klarer helt fint å se at mine relasjoner til andre er nære og mindre nære. Dersom en mindre nær venninne ber meg til kaffen og festen etter middagen, så føler jeg meg da absolutt ikke mindre verdt, men at det er hyggelig at jeg blir bedt. Alternativet hadde jo å ikke fått deltatt i feiringen i det hele tatt pga plassmangel, og det har jeg full forståelse for. Det er jo sånn at det er brudeparets dag og hvis noen kanskje ikke har lyst til å ha det på grendehuset med oransje plaststoler og det ikke er flust av alternativer som passer til et bryllup, så er det et helt fint opplegg. Men jeg skjønner at for noen er faktisk en feiring av noens dag noe helt annet enn det jeg tenker.
|
|
|
#45 |
|
maler
|
Sv: Invitert til kaffeOm man føler seg mindre verdt tror jeg kommer an på hvordan det gjøres. Hvis man får en invitasjon til "kaffe" når man bor 80 mil unna uten forklaring ala at det kun er forlovere til middag, vil man føle at det er litt rart og smålig. Men å ha et bryllup hvor kun nærmeste familie er bedt til middag og alle vennene kommer til kaffe og fest er helt greit og har ikke noe mindreverdig over seg. Det kommer også an på hvordan bryllupet arrangeres. Er det middagen som er festen og kaffen er oppbremsinga etterpå, eller er det middag først og så begynner festen? Og er det en logisk overgang eller føler kaffegjestene at de må snike seg inn for ikke å forstyrre de ordentlige gjestene?
|
|
|
#46 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Invitert til kaffe
Akkurat. Feil type fest. Jeg personlig synes det er hyggelig å få med med hele bryllupet når jeg har lagt ut en tusenlapp i fly, en i hotell og nesten en i gave, og lurer veldig på om brudeparet i det hele tatt reflekterer over at det blir en fryktelig dyr halv fest.
Som sagt, jeg synes ikke det er kjipt når man bor i nærheten, men jeg ville ikke gått for den varianten selv. (Så litt sånn halvkjipt synes jeg nok den er. :innrømmer: )
Jepp. Synes folk det er status å ha mange gjester i bryllupet sitt, selv om de åpenbart ikke har råd til det? |
|
|
|
|
|
#47 |
|
Sviiisj!!
|
Jeg ser det tvert i mot som en god deal, hvis man er litt mer perifere venner som nok ikke har like stort utbytte av å sitte i timesvis og høre på taler.
|
|
|
#48 |
|
Sviiisj!!
|
Kan bare svare for meg selv: vi var studenter, og vi hadde mange studievenner det var naturlig å invitere, men samtidig ikke naturlig å invitere til tale-bonanza med familien. Bryllupet var særdeles upretensiøst, og det ble en bra fest (og sikkert også nachspiel). Ingen satt og tvinnet tommeltotter på kafe iført taft og tyll, og gavene var typiske spleise-ting.
|
|
|
#49 |
|
Sviiisj!!
|
Det er jeg helt enig i.
|
|
|
#50 |
|
Sviiisj!!
|
|
|
|
#51 |
|
Shake it out!
|
Sv: Invitert til kaffeAldri hørt om kaffegjester til bryllup en gang jeg, det er i alle fall ikke vanlig i min familie/omgangskrets.
|
|
|
#52 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
|
|
|
#53 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Invitert til kaffeKaffe er greit nok hvis man bor i nærheten, men det er likevel noe jeg ville unngå i vårt bryllup. Vi inviterte så mange budsjettet tillot, og de fikk være med på alt. Vi måtte derfor kutte ut alle vennene våre (bortsett fra forlovere, så klart) og inviterte bare familie. Vi var vel 18 stykker til sammen, tror jeg. Venner fikk beskjed om å gjøre seg klar til en heidundrande vennefest ved en senere anledning.
|
|
|
#54 |
|
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Invitert til kaffeJeg må innrømme at jeg ble skuffet Sist redigert av Michelle : 15-04-11 kl 09:55. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Invitert til kaffeDet kommer jo an på opplegget. Jeg ville aldri invitert til kaffe kl 22 liksom.
|
|
|
#56 |
|
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
Synes ikke det var "kun". Totalt var det jo 125 gjester. Høres helt greit ut slik dere gjorde det. |
|
|
|
|
|
#57 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Invitert til kaffeJeg ville aldri hatt gjester bare til kaffe. Heller færre gjester som er med på hele moroa. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Invitert til kaffeJeg ville ikke rest over hele landet for å være med på kaffeselskapet. Men har reist fra Trondheim til Inderøya for en kaffefest som likner det Nessie skisserer. Da var vi en god gjeng som var invitert til kaffe, vi stilte i kirka - og pyntet oss til festen etterpå. Overnattet i et samfunnshus eller noe.
|
|
|
#59 |
|
har tatt seg sammen
|
Igjen, akkurat dette ville jeg synes var litt kjipt. Men sånn er det, vi er forskjellige. Eneste unntaket er når man er invitert som en del av en vennegjeng enten fra fotballlaget eller studietida. Da har man uansett mange man kjenner på festen.
|
|
|
#60 |
|
Borte
|
Sv: Invitert til kaffeJeg er ingen fan av kaffegjester, men ville ikke gitt noe annerledes gave selv om jeg var invitert kun til kaffe.
|
![]() |
|
|