Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Pannekaker

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-04-11, 10:03   #241
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Pannekaker

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Nå syns jeg du er litt fordømmende her, også tenker jeg at det greit å være opptatt av kosthold selv, men å legge seg borti hva andre gjør blir for dumt. Vi har et "vanlig" kosthold, vi prøver å unngå for mye salt og sukker, og vi spiser mye grønt. Ungene får grovbrød, frukt og grønt i matboksen. Likevel kan jeg tenke meg at du hadde blitt sjokkert hvis du skulle vært her en uke. Noen dager blir det kriseløsning (eller latmannsløsning) med Toro. Noen ganger griller vi pølser på en helt vanlig onsdag. Jeg tror ikke vi lider noen nød av den grunn. I går spiste vi is til dessert, helt uten at vi feiret noe som helst - bortsett fra at det var vår.

Men hvorfor er det så fordømmende?

Jeg prøver bare å se realistisk på det, det er jo ikke for å være slem at jeg sier det. Jeg har jo vært der selv også for bare noen år siden, jeg følte meg veldig sunn som serverte ihvertfall tomatsuppe (toro) til pannekakene, og brødet var jo grovt - selvom jeg ser at brødene jeg følte var sunne før, er jo bare mye salt, hvetemel og sukker i. Som jeg også sier sliter jeg med å få til ett godt kosthold for sønnen min også, selvom jeg tror vi klarer oss greit. Jeg selv er langt ifra i balanse, og sliter masse med kroppen min, det er jo derfor jeg har blitt så bevisst på hav jeg putter i meg og det har hjulpet meg mye - jeg har fått bort mye stress, men har enda ett stykke å gå, det sitter nok igjen i det indre.

Nip er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 10:05   #242
m^2

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg synes du blander litt her Nip. Du skiller ikke mellom hvilke sykdommer og tilstander som trigges av kosthold, og hvilke som har en potensiell forbedring ved et endret og/eller spesielt kosthold.
Dette gjør at du fremstår som både naiv og ukritisk.

Jeg synes dessuten at du generaliserer veldig her når det gjelder andre mennesker kosthold. Det er ikke nødvendivis en motsetning mellom å kose seg eller feire og å ha et sunt kosthold.

Hehe, jeg er helt uenig
Jeg synes Nip ved å skrive "kosthold og trening kunne tatt bort enormt mye, eller hvertfall bedret mye av dette" nettopp tar høyde for at det er forskjeller på hva som trigges (og evt. kan unngås), og hva som bare kan forbedres.

Det er egentlig ganske interessant altså, at det blir såpass hett rundt en diskusjon om kosthold. Nip har sitt kosthold, og sine holdninger, og jeg føler virkelig hun får passet sitt påskrevet her. Fordi hun "våger" å si at kostholdet i en normal familie i gata kan framstå som usunt av og til? Og at det kan være greit å tenke gjennom? Såvidt jeg ser har ikke hun angrepet noen andre brukeres kosthold direkte, heller. Og det er jo egentlig akkurat like fordømmende å si at "jeg synes det er usunt å...", som det er å si "jeg synes du er domm som sier det er usunt å..." (uten å sitere noen direkte)

Som sagt - hva som oppfattes "sunt" er en ytterst personlig greie.

m^2 er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 10:11   #243
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Men hvis alt er så mye verre nå... Betyr ikke dette at god gammeldags husmannskost (ensidig kost med mye potet og graut på lørdag) er mye bedre enn dagens kosthold?

Gammel 14-04-11, 10:13   #244
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje? Vetikke? Det var hvertfall mye færre tilsetningsstoffer og kunstige greier før.
Genmodifiserte matvarer osv.

m^2 er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 10:14   #245
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En kompis av Guttungen spurte her en dag om han fikk bli med oss hjem etter Sfo. Jeg svarte at det var greit for oss, om det var greit for mammaen hans, noe det var, fikk vi bekreftet ved et kjapt blikk på mamma'n.

"Jippi! Da får jeg pannekaker!" ropte gutten.

Vi spiser pannekaker en gang hver blå måne, ene og alene fordi jeg ikke syns det er spesielt godt. Livretten til Guttungen sin bestekompis er nettopp pannekaker, og hva er vel ikke mer hyggelig da enn at de få gangene han er på besøk etter skoletid, så får han dette. Vi koser oss skikkelig alle mann, kompisen spiser 7-8 pannekaker, og vi får nødet i Guttungen en pannekake ekstra - så han spiser kanskje to i stedet for den ene han bruker spise.

Når Guttungen er med bestekompisen hjem, får de gjerne servert pølser til middag.

Og vet du, det finnes ikke et fnugg av dårlig samvittighet hos noen av oss for dette, all den tid vi faktisk har et sunt, balansert kosthold i hverdagen.

Hadde det vært et problem for meg at Guttungen fikk servert pølser eller pannekaker hos en kompis, ja da hadde jeg sørget for at han var god og mett før han dro på besøk, eller passet på at jeg fikk ham hjem til middagstid her hjemme, i stedet for at han spiste hos kameraten.

Gammel 14-04-11, 10:17   #246
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Jeg serverer gjerne pannekaker til familien 2-3-4 ganger i måneden, og jeg er opptatt av at hele familien spiser sunt og variert. Men jeg er ikke hysterisk som jeg syns enkelte tenderer mot. Pannekakene består av egg, sammalt mel, smør og melk. I følge tradisjonelt norsk kosthold sunne ingredienser. De serveres med bacon, selvplukkede blåbær, og - ehh - sukker. Men litt sukker av og til er helt greit. I tillegg serveres hjemmelaget tomatsuppe og kokt egg. Jeg blir nesten snurt når noen påstår dette ikke er middagsmat og plasserer det i samme sjanger som dessert og godteri.

Jeg bestemmer forøvrig ikke middagsmat ut fra om vi har små gjester eller ikke, jeg serverer det jeg har planlagt. Pannekaker serveres på fredag, og når vi setter oss til middagsbordet for å nyte denne middagen er det starten på helga.

Det jeg derimot er meget skeptisk til, er tilsetningsstoffer. Pannekakene mine er rene helsekosten sammenliknet med det meste av hel-, og halvfabrikata.

ElinM er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 10:17   #247
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel ingen tvil om at kosthold påvirker veldig mye; også en god del sykdommer.

Men nå er det altså sånn at vi stort sett serverer sunn mat her hjemme. En sjelden gang i blant lager vi pannekaker, og da har vi som regel besøk (jeg gidder ikke ellers). Så Vetle kunne ha kommet på besøk til oss, og Nip kunne dømt oss nord og ned. Men det har hun ingen forutsetninger for å gjøre basert på et enkelt måltid.

Barna mine har heller ingen plager som gjør at vi bør legge om kostholdet. Derfor trenger vi ikke legge så mange begrensninger på hva vi serverer. Jeg reagerer også når den svært utagerende gutten i barnehagen til ungene får servert cola i vogna hver eneste dag når han hentes. Men det finnes veldig mye mellom der og en pannekakemiddag.

Gammel 14-04-11, 10:17   #248
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Hehe, jeg er helt uenig
Jeg synes Nip ved å skrive "kosthold og trening kunne tatt bort enormt mye, eller hvertfall bedret mye av dette" nettopp tar høyde for at det er forskjeller på hva som trigges (og evt. kan unngås), og hva som bare kan forbedres.

Det er egentlig ganske interessant altså, at det blir såpass hett rundt en diskusjon om kosthold. Nip har sitt kosthold, og sine holdninger, og jeg føler virkelig hun får passet sitt påskrevet her. Fordi hun "våger" å si at kostholdet i en normal familie i gata kan framstå som usunt av og til? Og at det kan være greit å tenke gjennom? Såvidt jeg ser har ikke hun angrepet noen andre brukeres kosthold direkte, heller. Og det er jo egentlig akkurat like fordømmende å si at "jeg synes det er usunt å...", som det er å si "jeg synes du er domm som sier det er usunt å..." (uten å sitere noen direkte)

Jeg tror jeg er uenig her, jeg synes hun angriper de fleste kosthold med generaliseringene sine :

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Ettersom hva jeg ser og observeres så spises det på ingen måte sunt 90 prosent av tiden, på langt nær.
Jeg prøvde faktisk å tenke på om det er noen i klassen som sønnen min ikke har vært hos som kanskje kjører en litt sunnere stil enn hva jeg opplever, men jeg tror vi faktisk har valgt ut de "bra" allerede og det er skremmende.

Poenget er at alle her inne, og nesten alle generelt mener de spiser sunt nok, men alle lidelsene, og sykdommene er jo der alikevel - det betyr jo at vi er virkelig ikke i mål. Og ja, jeg har stor tro på at kosthold og trening kunne tatt bort enormt mye, eller ihvertfall bedret mye av dette, men da fungerer det ikke at vi alle mener vi spiser sunt nok.

Jeg tror ikke vi i dag klarer å kjøre en sunn nok linje, ved å spise brødskiver til frokost, lunsj uten grønt/frukt, middag som kanskje består av pannekake-middag ett par ganger i uka, også tror jeg vi lett glemmer hvor mye vi feirer og ferierer, så kommer helgekosen i tillegg. I tillegg så er det jo ikke sånn at barna ofte mesker seg med grønnsaker (kanskje noen) når det blir servert. Nei, jeg tror ikke vi er sunne nok i dag til at det ikke vil slite med sykdommer pga dette videre også. Helt klart har det nok blitt bedre.

Poenget er at Nip har sin oppfatning av hva et bra kosthold er, og at hun ser at ikke andre deler eller følger en slik oppfatning og opplever dette som en motsetning av sunt.
Etter min oppfatning.

Jeg mener IKKE at hun er domm som sier det er usunt å...... , virkelig ikke.

Starten på denne diskusjonen var et frustrasjonsinnlegg for at "alle" serverer pannekaker og tomatsuppe og at hun ikke vil at sønne skal spise dette når han er på besøk hos "alle"

Enkeltpenkelt, enten godtar man det som serveres, eller så spiser man hjemme.

Nextlife er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 10:19   #249
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Jeg serverer gjerne pannekaker til familien 2-3-4 ganger i måneden, og jeg er opptatt av at hele familien spiser sunt og variert. Men jeg er ikke hysterisk som jeg syns enkelte tenderer mot. Pannekakene består av egg, sammalt mel, smør og melk. I følge tradisjonelt norsk kosthold sunne ingredienser. De serveres med bacon, selvplukkede blåbær, og - ehh - sukker. Men litt sukker ov og til er helt greit. I tillegg serveres hjemmelaget tomatsuppe og kokt egg. Jeg blir nesten snurt når noen påstår dette ikke er middagsmat og plasserer det i samme sjanger som dessert og godteri.

Jeg bestemmer forøvrig ikke middagsmat ut fra om vi har små gjester eller ikke, jeg serverer det jeg har planlagt. Pannekaker serveres på fredag, og når vi setter oss til middagsbordet for å nyte denne middagen er det starten på helga.

Det jeg derimot er meget skeptisk til, er tilsetningsstoffer. Pannekakene mine er rene helsekosten sammenliknet med det meste av hel-, og halvfabrikata.

Helt enig. Vi har pannekaker og suppe hver mandag, og det er en av ukas favorittmåltider for meg, ikke fordi pannekaker er så snabla godt, men fordi hele familien spiser god, sunn mat som alle liker. Det er luksus her i huset.

Gammel 14-04-11, 10:23   #250
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Ene datteren min er i mange bursdager i perioden februar - april. I snitt to i uka, vil jeg anslå. Jeg tørr nesten ikke tenke på alt hva hun får i seg i denne perioden. Å klage over en pannekakemiddag i ny og ne blir reneste sytingen. Man kan nekte barna å bli med andre hjem fordi man da ikke har kontroll over hva ungene spiser, og man kan nekte ungene å delta i bursdager for å styre unna alt det usunne. Men det er ikke en riktig ting å gjøre. Man kan ikke kontrollere alt ungen foretar seg, selv om man aldri så gjerne ville.

ElinM er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 10:25   #251
Nip

Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Det er vel ingen tvil om at kosthold påvirker veldig mye; også en god del sykdommer.

Men nå er det altså sånn at vi stort sett serverer sunn mat her hjemme. En sjelden gang i blant lager vi pannekaker, og da har vi som regel besøk (jeg gidder ikke ellers). Så Vetle kunne ha kommet på besøk til oss, og Nip kunne dømt oss nord og ned. Men det har hun ingen forutsetninger for å gjøre basert på et enkelt måltid.

Barna mine har heller ingen plager som gjør at vi bør legge om kostholdet. Derfor trenger vi ikke legge så mange begrensninger på hva vi serverer. Jeg reagerer også når den svært utagerende gutten i barnehagen til ungene får servert cola i vogna hver eneste dag når han hentes. Men det finnes veldig mye mellom der og en pannekakemiddag.

Jeg dømmer ikke nord og ned hele kostholdet etter en middag. Det handler ofte om folk man snakker med og ser endel til som gjør at jeg gjør opp mine tanker. Jeg kan jo også egentlig servere pannekaker til gutta, selvom jeg har sluttet fordi alle andre gjør det.

Det handler vel bare om at jeg observerer mye, som jeg så i slalombakken her - ALLE som var inne der og spiste den halvtimen vi var der drakk brus og spiste enten vaffel eller godteri, ikke en person dro frem en matpakke eller drakk vann. Samme så jeg en annen dag med mer familie - jeg så en person som hadde noe annet enn pølser og brus, tilogmed de minste barna der drakk cola av tåteflaska. Og sånn synes jeg det alltid er, hvor enn man er.

Vetle er med ofte de samme, og det er synd om de serverer usunn mat fordi de føler de må ovenfor sønnen min, om de ellers spiser veldig sunn mat. Jeg skunne ønske jeg kunne ymtet frempå nettopp det at jeg blir glad om de serverer den maten de vanligvis har. Jeg tror jo ikke det er sånn at alle 20 guttas foreldre bare spiser usunn mat, men jeg synes det er helt klart en overvekt. Jeg er vel den eneste som hadde med frukt og salat på griling (i tillegg til pølse)

Nip er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 10:27   #252
suupaahgirl
Nybegynner

Medlem siden: May 2008
suupaahgirl har et hav av muligheter foran seg
Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Nå er det vel ikke Nip sin holdning til sunt kosthold som er saken. Hun kan ha akkurat det kostholdet hun ønsker. Det jeg reagerte på i denne saken er at hun reagerer negativt på at sønnen blir servert pannekaker når han er på besøk med kompis. Det blir litt utakknemmelig spør du meg, også er det jo også å legge seg borti "naboens" holdninger til kosthold da. Om man ikke vil at barnet sitt skal spise ditt eller datt, så får man selv legge opp til det h*n skal spise. Ikke blir irritert fordi h*n blir servert noe man selv anser som usunt. Som noen andre sa, men får heller åpne hjemme sitt og invitere på grønsaksuppe da...om det er det som er ønskelig.

suupaahgirl er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 10:27   #253
Nip

Standard

Ene datteren min er i mange bursdager i perioden februar - april. I snitt to i uka, vil jeg anslå. Jeg tørr nesten ikke tenke på alt hva hun får i seg i denne perioden. Å klage over en pannekakemiddag i ny og ne blir reneste sytingen. Man kan nekte barna å bli med andre hjem fordi man da ikke har kontroll over hva ungene spiser, og man kan nekte ungene å delta i bursdager for å styre unna alt det usunne. Men det er ikke en riktig ting å gjøre. Man kan ikke kontrollere alt ungen foretar seg, selv om man aldri så gjerne ville.

Djiiiisses, etter hele denne tråden burde du vel ha skjønt at det ikke handler om EN pannekakemiddag i ny og ned. Hvorfor skal egentlig du bestemme at det ikke er en riktig ting å gjøre? Kanskje det er riktig for noen! Jeg har som sagt aldri sagt jeg skal nekte han det, selvom jeg innimellom får lyst å ta han hjem til middag også får han være sosial før og etter.
Jeg kontrollerer forsåvidt hva ungen min foretar seg, det er vel en mors oppgave!

Nip er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 10:32   #254
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men Nip, nå høres du dels ut som om du antar at det folk har med seg på tur nødvendigvis er det de spiser til hverdags (jeg kan godt finne på å ta med bare en pølsepakke på grilling, hvis jeg ikke har hatt tid og ork til å ordne i stand noe sunnere/bedre), og dels høres du ut som om du føler deg litt "utenfor" eller pinlig berørt fordi du (og Vetle) har med noe helt annet enn de andre. Det er jo mulig at noen spiser bare cola og pølser hjemme til hverdags også, men egentlig tror jeg de fleste ikke gjør det, selv om de ofte ender opp med det på utflukter og "når man skal kose seg". Og jo, det kan bli i overkant ofte kos, og det er mulig å lage annen kosemat enn pølser og cola (eller pannekaker), men det er likevel å trekke det litt langt å anta at disse familiene bare spiser det, selv om det er det eneste du ser at de spiser. Du ser jo tross alt ikke hva de spiser hjemme hos seg selv når de ikke har gjester.

Jeg er ikke uenig i at det hadde vært fint med litt mer variasjon i kosematen, både for sunnhetens skyld og for å trene opp en litt, tja, bredere matglede. Men utflukter og middagsbesøk utgjør likevel et mindretall av de måltidene folk spiser, og jeg tror ikke sønnen din, eller de fleste barn (dersom de ikke har allergier etc.) tar "skade" av å spise ensidig kosemat til disse anledningene, hvis de ellers får i seg det de skal til vanlig.

Gammel 14-04-11, 10:32   #255
suupaahgirl
Nybegynner

Medlem siden: May 2008
suupaahgirl har et hav av muligheter foran seg
Standard

Vetle er med ofte de samme, og det er synd om de serverer usunn mat fordi de føler de må ovenfor sønnen min, om de ellers spiser veldig sunn mat. Jeg skunne ønske jeg kunne ymtet frempå nettopp det at jeg blir glad om de serverer den maten de vanligvis har. Jeg tror jo ikke det er sånn at alle 20 guttas foreldre bare spiser usunn mat, men jeg synes det er helt klart en overvekt. Jeg er vel den eneste som hadde med frukt og salat på griling (i tillegg til pølse)

Jeg kunne glatt servert pannekaker om frøkna hadde med seg veninne hjem, men vi spiser da så og si aldri pannekaker. Jeg hadde da gjort det for at det skulle vært litt stas for barna, for hadde det vært opp til frøkna (og sambo) hadde vi hatt pannekaker hver dag. Så da blir det heller sånn at det serveres når det er noe litt mer spesielt, som da feks at ei veninne er på besøk. Hadde aldri forventet at foreldra skulle blitt irritert på meg av den grunn. Da hadde jeg hvertfall ønsket at de skulle si i fra til meg!

suupaahgirl er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 10:35   #256
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Besøk med hjem = safe mat. Noen ganger spør jeg også barnet på forhånd, da de synes å like å bli inkludert i avgjørelsen. Pannekaker, pølse med brød, tomatsuppe (fra pose så klart) med pølse og makaroni i, eller pasta og kjøttdeig/kjøttboller. Hamburger er også mulig i grillsesongen. Pizza.

For meg er det uendelig mye viktigere at barn har venner de kan ha på besøk eller besøke, enn å fucke opp potensielt gode relasjoner for framtida. At barna har mange og gode relasjoner er særdeles viktig for oss. Å skape styr med andre foreldre kan jo også lett sette ungene i forlegenhet, og da skal det være bra viktig altså. Alvorlige ting.

(Våre pannekaker er dessuten laget av speltmel og sammalt hvete, uten sukker og smør. )

Dronningen er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 10:36   #257
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså - jeg og hadde selvsagt sett på det som et problem om Guttungen var med kamerater hjem hver dag, fikk servert middag, og slik endte opp med pannekaker fem dager i uka.

Men hadde så vært, hadde jeg da tatt ansvar for at Guttungen spiste hjemme, enkelt og greit. Det hadde vært mitt problem å ta ansvar for gutten min sitt kosthold, og ikke kompisene sine foreldre.

Hva folk har med seg i matpakka når de er ute på tur, legger jeg ikke merke til en gang.

Gammel 14-04-11, 10:39   #258
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

Standard

Djiiiisses, etter hele denne tråden burde du vel ha skjønt at det ikke handler om EN pannekakemiddag i ny og ned. Hvorfor skal egentlig du bestemme at det ikke er en riktig ting å gjøre? Kanskje det er riktig for noen! Jeg har som sagt aldri sagt jeg skal nekte han det, selvom jeg innimellom får lyst å ta han hjem til middag også får han være sosial før og etter.
Jeg kontrollerer forsåvidt hva ungen min foretar seg, det er vel en mors oppgave!

Det virker på meg som du ikke helt greier å se nyansene og de store linjene. Jeg mener virkelig at det ikke er riktig å holde barnet bort fra sosial omgang med andre barn, og det overrasker meg om andre syns at det er en riktig ting å gjøre. Å være på besøk hos andre, å spise hos andre, mener jeg er en del av den sosiale læringen, å nekte et barn dette syns jeg ikke er riktig.

Og nei, det er ikke en mors oppgave å kontrollere alt hva barnet foretår seg. Jeg fotfølger ikke mine barn 24 timer i døgnet. Det er viktig at de får en viss frihet, mer jo eldre de blir. Min oppgave som mor er å gi dem en solid plattform slik at de tar fornuftige valg.

ElinM er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 10:39   #259
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Men Nip, nå høres du dels ut som om du antar at det folk har med seg på tur nødvendigvis er det de spiser til hverdags (jeg kan godt finne på å ta med bare en pølsepakke på grilling, hvis jeg ikke har hatt tid og ork til å ordne i stand noe sunnere/bedre), og dels høres du ut som om du føler deg litt "utenfor" eller pinlig berørt fordi du (og Vetle) har med noe helt annet enn de andre. Det er jo mulig at noen spiser bare cola og pølser hjemme til hverdags også, men egentlig tror jeg de fleste ikke gjør det, selv om de ofte ender opp med det på utflukter og "når man skal kose seg". Og jo, det kan bli i overkant ofte kos, og det er mulig å lage annen kosemat enn pølser og cola (eller pannekaker), men det er likevel å trekke det litt langt å anta at disse familiene bare spiser det, selv om det er det eneste du ser at de spiser. Du ser jo tross alt ikke hva de spiser hjemme hos seg selv når de ikke har gjester.

Jeg er ikke uenig i at det hadde vært fint med litt mer variasjon i kosematen, både for sunnhetens skyld og for å trene opp en litt, tja, bredere matglede. Men utflukter og middagsbesøk utgjør likevel et mindretall av de måltidene folk spiser, og jeg tror ikke sønnen din, eller de fleste barn (dersom de ikke har allergier etc.) tar "skade" av å spise ensidig kosemat til disse anledningene, hvis de ellers får i seg det de skal til vanlig.

Jeg tror jo ikke at de spiser bare pølser fordi de har det med på tur, men som jeg tror med disse ungdommene så var dette en hverdag, en bakke som antageligvis blir brukt enormt mye av disse ungdommene på hverdager og jeg tror ikke det var tilfelle at denne dagen var en kosedag for samtlige. Jeg tror vi setter opp "skylapper" på hvor få disse kosedagene er, jeg tror nemlig at disse er endel av hverdagen og gjør oss mye mer usunne. Hadde det vært snakk om at man hadde en dag iløpet av vinteren som var en skikkelig kosedag så skjønner jo jeg at det ikke er noe problem, men når folk er ute på det hver helg, i tillegg til pannekake middager, bursdager, sfo burdager, 17 mai, jul og påske (som forøvrig varer i alle månedene mellom) :P Så tar man skade av det til slutt - tror jeg.

Jeg synes ikke det er flaut bare litt trist å se små barn med cola og fanta på tåteflaskene sine (heldigvis ikke ofte jeg ser det), Vetle fikk en sjokolade han også siden det var lørdag og han ville ha lørdagsgodtet sitt i bakken, men vi hadde med vann og brødskiver + kjernesunne vafler + frukt.

Dette er bare ett par eksempler, jeg har antagelig 10000-vis :P

Nip er ikke aktiv  
Gammel 14-04-11, 10:39   #260
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Hva folk har med seg i matpakka når de er ute på tur, legger jeg ikke merke til en gang.

Nei hva slags folk er det som sitter og følger med og dømmer ut fra det liksom? Da har man nesten litt problematisk høye tanker om seg selv.

Det virker på meg som du ikke helt greier å se nyansene og de store linjene. Jeg mener virkelig at det ikke er riktig å holde barnet bort fra sosial omgang med andre barn, og det overrasker meg om andre syns at det er en riktig ting å gjøre. Å være på besøk hos andre, å spise hos andre, mener jeg er en del av den sosiale læringen, å nekte et barn dette syns jeg ikke er riktig.

Og nei, det er ikke en mors oppgave å kontrollere alt hva barnet foretår seg. Jeg fotfølger ikke mine barn 24 timer i døgnet. Det er viktig at de får en viss frihet, mer jo eldre de blir. Min oppgave som mor er å gi dem en solid plattform slik at de tar fornuftige valg.

Veldig enig i den. Man må slippe kontrollen litt. Se litt stort på det.

Sist redigert av Dronningen : 14-04-11 kl 10:46.
Dronningen er ikke aktiv  
Lukket tråd

Emneord
ugler

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:53.