|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
Bedreviter
|
Sv: Pannekaker
Jeg behandler små gjester på samme måte som store: Jeg legger meg ikke borti hva de tar på tallerkenen sin. Til gjengjeld forventer jeg at de ikke lar seg merke med det om det er noe de ikke liker. Hvis noen foretrekker å bare spise poteter eller bare spise kylling til middag, så er det helt greit for meg. |
|
|
|
|
#162 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: PannekakerApropos å smake på mat: Vår pøbelprinsesse er jo megakresen. Hun var bedt i bursdag i fjor, og desserten var bursdagsbarnets yndlingsdessert; som består av bananer, marengs, is og krem. Slik sammenblandet mat er mareritt for vårt kresne avkom, og hun fikk en porsjon utdelt som hun nektet å smake på. Mammaen til venninnen gikk gjennom alle ingrediensene en for en, stadfestet at kresensara likte alt som var oppi, og forlangte at hun skulle spise. Noe som var helt fullstandig uaktuelt for pøbelprinsessen. Mammaen fortsatte å insistere, barnet vårt sa nei, begynte å gråte og ville hjem. Mammaen trøstet, og episoden gikk over - uten dessertspising. Og uten at barnet fortalte oss noe om dette etterpå.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
#163 |
|
This is normal!
|
Samme her. Vi har en kresen og en som spiser om ikke alt, så variert nok. Den kresne spiser og liker mye mer enn det jeg gjorde i samme alder (men f.eks. bare banan av frukt). Jeg ble utsatt for mas, forelesninger om hvor viktig det var å spise all slags mat, trusler om sykdom (joda, jeg gikk lenge og ventet på at strumaen skulle slå ut) og tvang nesten hver dag, og det virket mot sin hensikt.
|
|
|
#164 |
|
Glamorøs
|
Kjære vene, hva sa du til det? Jeg kunne aldri tvunget et barn til å smake på den måten, og hvertfall ikke kake! Hadde jeg fått servert det der som voksen, hadde jeg nok truet ned en bitteliten porsjon for syns skyld, men jeg syns ikke det hørtes ut som en spesielt barne- (eller voksen-)vennlig dessert.
|
|
#165 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: PannekakerJeg kjenner meg enig med flere som har skrevet her inne. Vi er også opptatt av at poden (og vi) skal ha ett sunt kosthold med mat fra bunnen av, at det skal være variert og at han skal øve seg på ulike smaker. Jeg prøver også å inkludere ham i matlagingen i håp om at han plukker opp litt kunnskaper om, og eierskap til, maten vi serverer. På sikt
|
|
#166 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Jeg ble satt ut når jeg hørte det. Også fortalte jeg denne moren at vi pleier å la datteren vår velge hva hun vil spise, og hvor mye. Jeg tror nok at hun skjønte at jeg syntes det var ganske ille, men jeg sa det ikke i rene ord.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
#167 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg har ikke forbud på noe som helst mat for sønnen min altså, han spiser vanlig brød, jeg selv spiser det ikke pga formen min og synes jeg har bedre effekt av ikke å spise det, men jeg også spiser brød bare lavkarbo. Jeg går ikke på noen diett egentlig, men liker godt å lage oppskrifter fra både lavkarbo, raw-food, super-food, eller kari J - det er jo helt vanlig mat det også så lenge man varierer og ikke følger ett av de og gjerne helt vanlige kjøttkaker med saus, grønnsaker og poteter så lenge jeg slipper å spise mye poteter. |
|
|
|
|
#168 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: PannekakerDet som funker for besøkende venner her er akkurat det samme som funker for våre egne unger: "Ren" mat og garanert NOE man kan spise. For eksempel kyllingfilet eller laks stekt i ovn uten krydderier eller annet muffens, ris/pasta/potetmos, 4-5-6 sorter veldig basic grønnsaker (mais, agurk, småtomater, brokkoli, rå gulrot i biter). Rømme eller kesam ved siden av. Fritt frem med ketchup.
|
|
#170 |
|
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: PannekakerUngane her i huset får velge middag ein dag i veka. Eigentleg fast dag, men nokre gongar får dei bytte dag for å få velge den dagen dei skal ha med ein venn heim. Det hender difor det er pannekaker, men det kan like godt vere kylling, kjøttbollar eller andre ting.
|
|
#171 |
|
Jeg kan jo prøve å bli flinkere til å alltid legge tilside om vi alt har planlagt måltid ved å ikke blande osv, selvom jeg synes det er synd at vi skal la barna våre være så pirkete med maten, dette må da være ett nytt fenomen med tiden mens vi syr puter under armene? |
|
|
|
|
#172 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: PannekakerDenne tråden gir meg så lyst på pannekaker! Jeg har lyst til å prøve med litt middagsfyll, som f.eks. sopp, kjøttdeig, grønnsaker i forskjellige former. Noen som har noen tips?
|
|
#173 |
|
Passiv
|
Dette er ikke noe nytt fenomen. Jeg spiste nesten ingenting av feks middag da jeg var liten og lærte meg ikke å smake på ting før jeg var godt voksen. |
|
|
#174 |
|
Nei, det er kanskje ikke noe nytt, men det må da ha blitt verre på ett tidspunkt? Jeg er rimelig sikker på at man kan snu på flisa og at man ikke er født og må være sånn. At de fort blir sånn er en annen sak. Veldig synd ihvertfall. |
|
|
|
|
#175 |
|
Jeg bor i en stubbe!
|
Sv: PannekakerJeg liker å lage en tynn og sprø usøtet crêpe, og fylle den med enten glassnudler, sopp, gulrot, veldig fint hakket kjøtt, bønnespirer og bambusskudd eller kjøttdeig, løk, paprika, bønner og sopp.
|
|
#176 |
|
By the Sea
|
Sv: PannekakerBarns smaksløker er ulike voksnes smaksløker og endel grønnsaker vil smake langt biterer i barneganer enn våre. Det er ikke bare å gå ut i fra at de "skaper seg". Det kan være greit å ha i bakhodet.
|
|
#177 |
|
© All rights reserved
|
Sv: PannekakerHah! Jeg er den perfekte vertinne, for etter 17 år med barn har vi ALDRI servert små gjester pannekaker til middag. |
|
|
|
|
#178 |
|
kamerat
|
Sv: PannekakerPannekaker med lakserogn eller lodderogn, rømme, litt finhakket løk og en dæsj sitron er dødsgodt. (Ja, det går jo så klart med belugakaviar også.
|
|
#180 |
|
Joda, jeg mener jo ikke at de må like oliven, rare oster og masse dill, selvom mange også liker det. |
|
|
![]() |
| Emneord |
| ugler |
|
|