Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Svart kjole i bryllup?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Se resultatene: Er det OK å bruke svart kjole i bryllup?
Nei, det er ikke OK, jeg blir sur på de som gjør det 17 11,64%
Jeg ville ikke gjort det selv, men OK at andre gjør det 25 17,12%
Tja, bare om man bruker fargerikt tilbehør til 23 15,75%
Tja, bare om bruden sier det er OK 22 15,07%
JA, det er da vel helt greit 71 48,63%
Bryr meg ikke/dustepoll 6 4,11%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 146. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-01-09, 22:57   #141
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

Sv: Svart kjole i bryllup?

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Beklager. Jeg kan ikke svare.

Jeg ville ikke ha gjort det selv, jeg synes egentlig ikke at det er OK at andre gjør det, men det betyr ikke at jeg blir sur. Jeg synes bare ikke at de burde gjøre det.

Synes ikke det tar seg ut å komme i sort eller rød (eller hvit!) kjole i bryllup. I mine øyne er det uhøflig- rett og slett.

Duse farger/pasteller for å komplementere bruden uten å stjele oppmerksomheten mener jeg at man bør gå for

Gammel 24-01-09, 10:19   #142
Solice
Superaktiv

Solice sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Solice er litt kulSolice er litt kul
Standard

Jeg var i bryllup i høst og det var mange som hadde svarte kjoler.
Selv forloveren hadde svart kjole (og rød underkjole).
Å det er "finefolk" vi snakker om

Jeg snakket med bryllupsplanleggeren der og hun sa at i dag er det fullt lovlig
og helt vanlig å gå i både sort og rød kjole i bryllup.
Noe annet er gammeldags!
- Og det var kun hvit man skulle holde seg unna, selvfølgelig.

Gammel 24-01-09, 12:20   #143
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt avVianne Rocher har mye å være stolt av
Standard

For meg handler det veldig lite om hvorvidt det er fine, unge og kule folk som driter i skikk og bruk og bruker sort/rødt i bryllup mot brudeparets vilje (synes det stiller seg annerledes om brudeparet også gir bæng).

Det er ikke cotume å bruke sort, rødt, eller hvit i bryllup. For meg blir det litt som bunadsparaply. Selv om mange gjør det, er det ikke særlig smakfullt eller i stil med anledningen.

Gammel 05-04-11, 18:21   #144
Jeanett
5barns mamma

Jeanett sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Jeanett er populærJeanett er populærJeanett er populær
Standard

Jeg syns ikke det gjør noe som helst så sant det ikke er mini mini tube kjole, men da spiller vell egentlig ikke fargen så stor rolle uansett.

Jeanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-11, 20:04   #145
gullet
stille

gullet sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lært at man ikke har på seg hvitt/offwhite eller svart i bryllup.
Bare skuldre skal dekkes til.

Det er gammeldags, ja, men dersom det er sånn man vil feire bryllup er det jo opp til de som inviterer å gjøre det klart. Da burde det stå noe om det i invitasjonen.

Da jeg giftet meg første gang, for snart 26 år tok vi i stor grad hensyn til mine besteforeldre og brudgommens foreldre(som var av samme generasjon). Det var noen som gruffet litt om at det ikke var invitert tanter og onkler(brudgommen hadde 10 tanter og like mange onkler som han knapt visste hvem var) og noen syntes at lokalene var vel spenstige, men det var sånn vi ville ha det. Antrekket var spesifert og det var sommerantrekk.

Da jeg giftet meg for tre år siden var foreldrene mine invitert og våre søsken( gamle tanter og onkler visste ikke engang at det var bryllup), ellers bare venner. Det var hagefest med shorts og korte sommerkjoler, brudgommen skiftet til dongeri i løpet av kvelden, og stemningen var høy.
Mine foreldre som ikke er så gamle hverken i kropp eller sinn gikk tidlig hjem og det ble en minneverdig bryllupsfeiring.
Hadde vi skullet ta hensyn til tradisjoner ville det vært gjort på en helt annen måte.

Det er derfor viktig at man har i minne hva slags bryllup du er invitert i før meningene blir så bastante.

Gammel 05-04-11, 20:18   #146
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg blir ikke sur, men jeg synes ikke at det er OK. Jeg ville aldri gjort det selv.

Jeg synes en gang for lenge siden at du sa du hadde brukt den svarte kjolen jeg kjøpte av deg i et bryllup? (Eller tar jeg feil?)

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 11:35   #147
Andrea03
Nybegynner

Andrea03 sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Trøndelag.
Andrea03 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg ville ikke gjort det. Og jeg hadde sikkert registrert det om noen kom i helt svart antrekk i mitt bryllup, men jeg hadde ikke brydd meg så mye lengre enn det. Det viktigste er jo at de kommer.
Jeg synes ikke det er galt om man stiller i et antrekk som har svart OG en annen farge.
Synes egentlig det er verre å stille i hvitt, jeg.

Gammel 06-04-11, 11:59   #148
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det samme som jeg sa i 2008.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 12:10   #149
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg reagerer kun hvis folk kommer i hvitt, det er forbeholdt bruden. Alt annet er greit for meg.

Gammel 06-04-11, 12:32   #150
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vianne Rocher, her.

Synes ikke det tar seg ut å komme i sort eller rød (eller hvit!) kjole i bryllup. I mine øyne er det uhøflig- rett og slett.

Duse farger/pasteller for å komplementere bruden uten å stjele oppmerksomheten mener jeg at man bør gå for

Jeg har gått i rød kjole i bryllup, og det slo meg ikke i det hele tatt at jeg stjal oppmerksomheten fra bruden. Det var ingenting som tydet på det, heller. Jeg kler ikke pastellfarger, og går ikke i farger jeg ikke liker. Svart synes jeg også kan gå an, men da kanskje med sjal e.l i en annen farge. Hvitt ville jeg ikke gått med, av åpenbare grunner.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 12:36   #151
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Rødt er vel hvis du har pult brudgommen?

Gammel 06-04-11, 15:12   #152
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kitty Bastard, her.

Ja...?

Gammel 06-04-11, 15:13   #153
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Gammel 06-04-11, 15:22   #154
suupaahgirl
Nybegynner

Medlem siden: May 2008
suupaahgirl har et hav av muligheter foran seg
Standard

Jeg hadde kanskje ikke valgt det selv, men ikke fordi jeg mener det er feil pga at man er i bryllup. mer fordi jeg syns svart er en kjedelig farge. Hadde aldri reagert om noen kom i svart kjole i mitt bryllup

suupaahgirl er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-04-11, 17:40   #155
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Da syns jeg du skal være litt fornærma over at ingen reagerte.

Gammel 08-04-11, 20:54   #156
suupaahgirl
Nybegynner

Standard

Da syns jeg du skal være litt fornærma over at ingen reagerte.

hm? var denne til meg? eller hvor datt jeg av??..

Gammel 08-04-11, 20:56   #157
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Standard

Nei, den var til Rine.
Burde ha quotet, men jeg så ikke innlegget ditt når jeg svarte.

Gammel 08-04-11, 20:58   #158
suupaahgirl
Nybegynner

Standard

Åååhja..hihi

Gammel 08-04-11, 21:12   #159
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg hadde rød lang kjole i min svigerinnes bryllup. Og jeg har hatt sort kjole (med rosa sjal og rosa sko) i min kusines bryllup.

Selv ikke min "veldig meget opptatt av skikk og bruk"-svigermor sa noe på det. Og hun pleier da vanligvis høyt og tydelig å fortelle alle om hva som er passende og ikke.

Gammel 08-04-11, 21:12   #160
vixen
Bør lage seg en tittel selv

vixen sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Nordmøre
Blogginnlegg: 8
vixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de flestevixen er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Så lenge folk ikke kommer i sin egen brudekjole eller dongeri syns jeg det er greit.

Her er jeg også. Jeg kan bare ikke fatte at noen kan ha meninger om hvilken farge gjestene har på kjolen sin.

vixen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:20.