|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Smittsom omsorgssvikt
|
|
|
|
|
|
#62 |
|
Passiv
|
Sv: Smittsom omsorgssviktDet er jo forskjell på å behandle barn som voksne og på å behandle dem etter noenlunde samme etiske standard for korporale reaksjoner. |
|
|
|
#63 |
|
Helt konge
|
Sv: Smittsom omsorgssviktJeg har ikke trua på JJ i denne sammenhengen. Var nettopp på kurs hvor han foreleste om nettopp de tingene han skriver her. Jeg ble ikke overbevist og veldig lite imponert. mye klaginger over metoder, skoler og barnehage og svært få forslag til løsninger. For ikke snakke om store mengder udokumentert synsing. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Shake it out!
|
Sv: Smittsom omsorgssviktJeg trodde jeg var den eneste i verden som ikke var nevneverdig imponert over JJ. Nå har ikke jeg lest en eneste bok, kun det som står i Dagbladet og andre steder jeg har kommet over ham. Jeg klarer ikke helt å sette fingeren på hva det er som skurrer for min del, altså. Jeg bare liker ham ikke noe særlig.
|
|
|
#65 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
:dulter: Gi meg Snåsamannen any day. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
I slike situasjoner trenger barn en myndig stemme som det vet det ikke er mulig å gå i forhandlinger med. Det vil si at reaksjonen til den voksne skal være nok til at barnet skjønner at handlingen er uakseptabel. Å lære opp unger til å forhandle i slike situasjoner er å anskaffe seg en slitsom hverdag. Å slå er uakseptabelt og ferdig diskutert.
|
|
|
#67 |
|
Shake it out!
|
|
|
|
#68 |
|
By the Sea
|
Veldig viktig.
|
|
|
#69 |
|
By the Sea
|
Sv: Smittsom omsorgssviktJeg synes forøvrig at JJ er en av de klokeste røstene angående menneskesyn.
"I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel." - Maya Angelou - Sist redigert av Pebbles : 23-03-11 kl 23:33. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Smittsom omsorgssviktBarn er forskjellige. Det virker det som om svært få av "ekspertene" som fronter en metode har fått med seg. JJ hadde vært ubrukelig hos oss. Vi trengte en mer autoritær stil og belønning i kombinasjon med andre fremgangsmåter ble tingen.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#71 |
|
![]() ![]() ![]() |
Hva slags sanksjoner medfører slåing av søsteren for ham da?
|
|
|
#72 |
|
maler
|
Jeg har sansen for Jesper Juul. Men da med tanke på holdninger. Det han sier om holdninger til barn er veldig viktig. Derimot kan han ikke brukes som en oppskrift på barneoppdragelse når ting blir vanskelige da han forutsetter at barn ønsker å samarbeide og reagerer "riktig". Og at man har oversikt nok til å forstå de signalene barnet sender. Jeg har lært mye av han, men som oppskriftsbok på unger synes jeg "de utrolige årene" er bedre. Spe den med litt Juulske holdninger så blir det ikke så galt tror jeg.
Jeg også. Men man må ta det for det det er.
|
|
|
#73 |
|
![]() ![]() ![]() |
Sv: Smittsom omsorgssviktEr det noen som vet om Jesper Juul selv har maktet å reprodusere seg? For en uinvidd kan han til forveksling minne om en seriekriminell polakk....
|
|
|
#74 |
|
Shake it out!
|
For der første at han ikke får/får gjøre det som var årsaken til at han ble sint og slo. Altså, om han dæljer til søsteren fordi hun ikke vil la ham velge film, vel da får han ikke velge film. Og om han ikke aksepterer den konsekvensen, så får han ikke se film i det hele tatt. Dæljer han til henne fordi hun har provosert ham, får det konsekvenser for begge. For å bruke samme eksempel med film så får ingen av dem se film om det feks var hans tur å velge, og hun terger ham med ting hun vet ender med krangel).
|
|
|
#75 |
|
We weren't born to follow
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() |
Sv: Smittsom omsorgssviktPedagogikk.no har noen interessante motsvar til JJ. Jeg er selv ikke fan av JJ, så jeg synes det er godt å se at det finnes andre tanker
|
|
|
#76 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Smittsom omsorgssviktNår det gjelder helt uakseptable ting, som vold, så må man jo jobbe langs to spor, tenker jeg: Demonstrere at det er uakspetabelt, ved tanker, tone og egentlig å reagere slik det er naturlig å reagere (ALLE bli vel både lei seg og forbanna når ungene slår?).
|
|
|
#77 |
|
Yes, we can!!
|
Ser at de er tilhjengere av det der absolutt horrible PALS-programmet, og da mister jeg litt tråden.
|
|
|
#78 |
|
Glamorøs
|
Ja, jeg også. Jeg ser også at de skriver:
Det er det vel heller ingen som tviler på. At det fremmer ønsket adferd, betyr ikke at det er en grei metode. Jeg syns også det er teit og unyansert å si at straff og belønning er motsetninger, da fraværet av belønning selvfølgelig vil oppfattes som en straff.
|
|
|
#79 |
|
Textrovert
|
JJ ubrukelig hos oss også. Vi kan bruke elementer, men som helhet er det feilslått. Jeg er skikkelig sur på meg selv for at jeg hørte så mye på folk fra FP, og tenkte at vi rett og slett måtte tenke "goodwill", "empati" og "indre motivasjon". Mannen min har fnyst av dette hele tiden, og langt om lenge innså jeg at han hadde helt rett. For vårt barn var en slik tankegang helt bak mål. Så vi har vært nødt til å iverksette det jeg kaller en "Margrethe Munthe"-oppdragelse på han. Det er tungt, for jeg vil så gjerne være en som løser problemer med goodwill, men det går bare ikke. Jeg har snakket med flere lærere, sosinomer og PP-folk på skolen til sønnen min, og de er på mitt parti. Det er ganske fælt å måtte oppdra guttungen på denne måten i det offentlige rom. Jeg får ofte rare blikk, og folk tenker nok sitt. Nei, fy, strengt forbudt, slem gutt og snill gutt er ikke ord man ofte hører i den moderne barneoppdragelsen, så jeg føler meg ofte som et gufs fra fortiden. Jeg skulle derfor ønske at det var litt mer aksept der ute for at JJs metode ikke er veien, sannheten og livet for alle og enhver.
En stor og en liten (94 og 02) Ikke la det aller beste bli det godes fiende Sist redigert av Divine : 24-03-11 kl 11:06. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Glamorøs
|
Sv: Smittsom omsorgssviktMen Divine og kie, det blir litt rart for min del når dere trekker fram at det ikke funker på deres barn, når begge deres barn har diagnoser som går på at nettopp slike ting ikke funker.
|
![]() |
|
|