Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Kalla fakta og gastric bypass

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-03-11, 11:26   #261
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kalla fakta og gastric bypass

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jeg synes det er så rart at det ikke er større debatt rundt disse annonsene. Da jeg for første gang oppdaget dem i ukeblader (lurer på om det var Se & Hør), fikk jeg fullstendig hakeslipp. Det må virkelig ha skjedd mye med den norske "operasjonskulturen" de siste åra.

Jeg er helt enig! Jeg skvetter like mye hver gang overvektsoperasjon fremstilles som det skulle vært på linje med å fikse litt på nesa. Og det er merkelig at det ikke er større fokus på de negative konsekvensen av den type markedsføring. Jeg har lenge hatt lyst til å formulere noe til ukebladene rundt dette og om de stiller seg bak denne typen markedsføring rent etisk. Mulig tiden er inne nå.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 11:26   #262
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Ved en bmi på 30 og et hode man har ryddet i så kan jeg ikke i min villeste og mest halvgærne fantasi greie å se hvorfor man skal trenge en operasjon i det hele tatt. Dersom man skal operere seg ut av den der så kan jeg heller ikke se at denne bandingoperasjonen har noe for seg. Jeg mener - resultatet avhenger av pasienten. Da kan man faktisk la operasjonen være vel?

En eller annen gang må leger nesten si at operasjon ikke er tingen - det pasienten trenger er hjelp til å få orden på trening og mat.

Enig. Med et hode det er ryddet i, kan man kjøpe seg ganske mye hjelp til å innarbeide gode trenings- og kostholdsrutiner for 98.000 kr.

Gammel 17-03-11, 11:28   #263
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg er helt enig! Jeg skvetter like mye hver gang overvektsoperasjon fremstilles som det skulle vært på linje med å fikse litt på nesa. Og det er merkelig at det ikke er større fokus på de negative konsekvensen av den type markedsføring. Jeg har lenge hatt lyst til å formulere noe til ukebladene rundt dette og om de stiller seg bak denne typen markedsføring rent etisk. Mulig tiden er inne nå.

Når det er sagt, synes jeg også det er temmelig ille at de reklamerer for nesefiksing, brystforstørrelse og what not. Disse operasjonene er jo selvfølgelig mindre omfattende enn GBP, men annonseringen signaliserer en alminnelig- og ufarliggjøring av plastisk kirurgi som jeg ikke har sansen for.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 11:33   #264
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det JEG ikke forstår, er at folk så tilsynelatende lett lar seg blende av slike annonser. Himmel og hav, vi snakker jo om en OPERASJON. Er det bare jeg som synes at operasjoner er dritskumle?

Når jeg tenker tilbake på valget jeg tok om operasjon, så blir jeg litt sjokkert over at jeg faktisk torde. Jeg var vettaskremt, og følte meg lettere traumatisert i lang tid etterpå. Jeg blir ganske trist med tanken på hvor håpløst jeg synes alt var, for hadde jeg ikke mistet absolutt alt av håp, så hadde jeg heller aldri gått til det skritt å velge operasjon.

Ja, jeg vet at jeg helst ikke skal skrive om meg, men tanken slår meg ofte at mange må ha et helt annet syn på det å foreta fysiske inngrep enn det jeg har.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 11:37   #265
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Det JEG ikke forstår, er at folk så tilsynelatende lett lar seg blende av slike annonser. Himmel og hav, vi snakker jo om en OPERASJON. Er det bare jeg som synes at operasjoner er dritskumle?

Jeg synes ikke operasjon er dritskummelt. Men jeg er nok ganske farget av å ha en mor som er operasjonssykepleier og som utførte mange operasjoner om dagen; hvor nesten alle gikk bra.

Gammel 17-03-11, 11:54   #266
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

En gastric banding er jo også en ganske stor operasjon. En person mamma kjenner fikk utført dette og det funket overhodet ikke. Der måtte de reoperere fordi det ble krøll av bandingen. Jeg trodde man i stor grad var gått bort fra gastric banding, men det stemmer tydeligvis ikke.

Nei, det markedsføres tydeligvis nå.

Det kan jo hende at det kommer som en konsekvens av at det er mange som tar kontakt med Aleris og ønsker GBP som egentlig er for tynne til en slik operasjon.

Gammel 17-03-11, 11:58   #267
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror det er mange som er villige til å gjøre ganske mye for å bli tynne rett og slett, og at den typen markedsføring er med på å normalisere og ufarliggjøre den typen kirurgi slik at det ser ut som en helt grei ting å benytte seg av om man er overvektig. Quick fix er i tråd med samfunnsånden og tynn&slank er i tråd med samfunnidealet - det benytter klinikkene seg skruppelløst av.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 12:01   #268
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg synes operasjoner ikke er skumle. Hvis man trenger en operasjon så ser jeg det som rimelig uproblematisk å ta en.

Men jeg tenker jo at det er risiko med anestesi, særlig for de aller tyngste og en belastning på kroppen og sånn som er såpass betydelig at jeg tenker at det er rart å ta operasjoner som ikke er strengt tatt helt nødvendige. Og en såpass omfattende operasjon som å operere magesekken for å fikse et såpass lite problem på en ikke så veldig sunn måte synes jeg blir merkelig.

Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 12:03   #269
Slettet bruker
Passiv

Standard

Særlig om man tar med i regnestykket at det koster 100 k eller noe sånt - og man må likevel trene og spise riktig. For 100 k kan man jo heller få en kokk til å sette opp et matopplegg som er eksakt som man vil ha det samt leie inn personlig trening til den store gullmedaljen.

Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 12:08   #270
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Gastric banding er en foreldet og gammeldags metode som er fullstendig på vei ut i resten av Europa og i USA. Det er så vidt meg bekjent ingen offentlige sykehus i Norge som vil gjøre dette lenger. Operasjonen foregår ved at det legges et bånd rundt magesekken slik at denne innsnevres. Dette båndet gnager i svært mange tilfeller på magesekken slik at den rett og slett blir ødelagt. Mange har opplevd å få hull der båndet sitter. Resultatene ellers er dårlige, bl.a. fordi (som Divine sier) operasjonen ikke påvirker sultfølelsen. Jeg er veldig overrasket over at Aleris fortsatt utfører denne typen operasjoner, men ser jo helt klart at dette er noe de kan selge til de som ikke er så overvektige at GBP, DS eller andre operasjoner ikke kan forsvares.

Jeg vil at det skal settes fokus på Aleris sin svært aggressive markedsføring av vektoperasjoner. I første omgang vil jeg be interesseforingen der jeg tidligere har vært ansatt om å forsøke å få til den debatt rundt dette. En klage til en eller annen myndighet burde også vært vurdert. Jeg er usikker på om Helsedepartementet eller Forbrukerrådet er riktig instans, men det finner vi ut av.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 12:12   #271
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg føler meg nesten litt slem som har gitt Aleris alle pengene mine, men det er nå mitt valg og mitt "problem". Jeg vil dog presisere at selv om Aleris selvsagt driver big business og har en markedsføring som er helt bak mål, så blir man behandlet med omtanke og respekt når man er der, altså.

Gammel 17-03-11, 12:20   #272
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg føler meg nesten litt slem som har gitt Aleris alle pengene mine, men det er nå mitt valg og mitt "problem". Jeg vil dog presisere at selv om Aleris selvsagt driver big business og har en markedsføring som er helt bak mål, så blir man behandlet med omtanke og respekt når man er der, altså.

Aleris har en kjempedyktig stab, så det er ingen som tviler på at de gjør en god jobb. Kirurgen på Aleris er jo "læremester" for mange av de som opererer GBP rundt om i landet. Han som opererte meg, snakket iallefall varmt om kunnskapene og erfaringen islendingen på Aleris har. Nettopp derfor er det så synd at de markedsfører dette som de gjør.

Mitt engasjement i saken er forøvrig ikke ment som noe sleivspark til alle som har valgt operasjon på Aleris. Det handler kun om å sette fokus på en svært uheldig markedsføring, samt påpeke viktigheten av skikkelig oppfølging etter en så drastisk operasjon som GBP tross alt er.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 12:44   #273
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Aleris har nå en ny kampanje på gang. Mannen min er ikke så oppdatert på dette med overvektsoperasjoner, men stusset litt på overskriften i annonsen i Aftenposten som lød: "En varig løsning fra BMI 30+". Kanskje dette kunne være noe for meg? Men trengte man virkelig opereres når man bare hadde BMI på 30?

Mannen har nemlig BMI litt under 30. Han er forholdsvis kortvokst, men har brede skuldre, generelt bred kroppsbygning og er ganske muskuløs. Han har utvilsomt noen kilo han kunne kvitte seg med, men det er ikke særlig mange. Derfor ble han overrasket over budskapet. Tror dere at Aleris med slike kampansjer klarer å få folk til å tro at de BURDE operere seg når de har BMI på rundt 30?

Jeg forklarte ham også at dette med overvektsoperasjoner er nøye diskutert på FP, og at det ikke er noe jeg vurderer for øyeblikket uten at jeg har avvist det fullstendig.

Jeg var inne og la inn høyde og vekt selv nå.
Det viser seg at jeg har BMI på 31.
Jeg fikk et svar med masse informasjon om hvilke skremmende tilstander jeg var i faresonen for, samt linker til informasjon om og kontaktskjema for operasjon.
Jeg er virkelig ikke kandidat til operasjon, min relativt høye vekt til tross!
(Jeg la om kostholdet og begynte å trene i 2008, har en del muskler og ser i dag mye slankere ut - og er definitivt mye sunnere! - enn da jeg var 67 kilo som for det meste kom av for mye mat og øl.)

Min bekymring går på dem som ikke er utstyrt med den kunnskap og selvinnsikt som jeg har, og som virkelig vil tro det er noe galt med dem, som har BMI på 31. Men det er klart, avgjørelsen om operasjon tas jo ikke kun på bakgrunn av BMI, vil jeg tro

Gammel 17-03-11, 12:44   #274
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lhi-My, her.

Mitt engasjement i saken er forøvrig ikke ment som noe sleivspark til alle som har valgt operasjon på Aleris. Det handler kun om å sette fokus på en svært uheldig markedsføring, samt påpeke viktigheten av skikkelig oppfølging etter en så drastisk operasjon som GBP tross alt er.

Ja, sånn for å presisere også mitt synspunkt.

Gammel 17-03-11, 13:05   #275
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du blander dette Divine. Er det vanskelig å kritisere noen som har behandlet deg fint?

Nei, nei. For all del. Det var ikke slik ment. Men for utenforstående så kan det kanskje virke som om de ansatte på Aleris er en gjeng kalde fisker som går rundt og gnir seg i hendene og med dollartegn i øynene. Det jeg ville frem til er nettopp det du også sier, at alt er ikke svart-hvitt. Det går faktisk an å være en pengemaskin og samtidig vise menneskelighet. Det betyr ikke at jeg ikke synes de fortjener kritikk.

Gammel 17-03-11, 13:07   #276
Slettet bruker
Passiv

Standard

Divine - markedsførerne for Aleris er vel omtrent der ja. Men om det medisinske personellet hadde tedd seg slik så ville de jo mistet kunder fort.

Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 13:24   #277
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Jeg er enig med kie.

Når man har prøvd alt av andre metoder i år etter år etter år, og man til slutt mister alt håp om det skal ha noen (varig) effekt, så synes jeg ikke det er sjokkerende og hårreisende at man vurderer operasjon. Jeg tror "håp" er stikkordet her. Så lenge man fortsatt tror på et ikke-kirugisk alternativ, så bør man klamre seg til det håpet. Men hva når håpet er borte for godt?

Gammel 17-03-11, 13:27   #278
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Jeg er ikke imot at Aleris utfører vektoperasjoner. De er nyttige for mange. Jeg liker ikke markedsføringen deres for øyeblikket. Det er to ganske forskjellige ting, og slik jeg oppfatter det er vi vel ganske enige alle sammen om akkurat den saken.

Gammel 17-03-11, 13:28   #279
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg er ikke imot at Aleris utfører vektoperasjoner. De er nyttige for mange. Jeg liker ikke markedsføringen deres for øyeblikket. Det er to ganske forskjellige ting, og slik jeg oppfatter det er vi vel ganske enige alle sammen om akkurat den saken.

Ja, jeg tror også de aller fleste som diskuterer her i tråden, er enige. Bare at vi snakker litt rundt hverandre.

Gammel 17-03-11, 13:47   #280
Slettet bruker
Passiv

Standard

kie - i sitatet du har klippet ut så snakker jeg om operasjoner på folk med bmi 30. Du fremstiller meg ganske dårlig med å sette det i sammenheng med livredning for folk med alvorlige vektproblemer synes jeg.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:26.