|
Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: To på rømmen; Hva er bakgrunnen for 7 års grense?
Jeg vil flisespikke litt på det du skriver. Alle over 4 år har lov til å se filmer med 7-årsgrense. At de kan og/eller bør gjøre det er en helt annen diskusjon.
![]() |
![]() |
#22 |
Aktiv
Medlem siden: Mar 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: To på rømmen: Hva er bakgrunnen for 7-årsgrense?
Ja, ble stoppet på Bolt med 3-åringen. Grunnen de oppga var at lyden var høyere på 7-års filmer og at mindre barn kunne ta skade av det. Vi kunne gå inn på eget ansvar, men fikk klar beskjed om at når det er 7 år så er det en grunn til det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
flisespikker
|
![]() Sv: To på rømmen; Hva er bakgrunnen for 7 års grense?
![]() |
#24 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: To på rømmen: Hva er bakgrunnen for 7-årsgrense?Jeg er litt sær, jeg, for jeg synes det er greit å følge aldersgrenser, både på kino og ellers. Har vært borti foreldre som mener de er enerådende på hva barna kan og tåler og bør, og det endte opp med at 11-år gamle jenter la ut nesten nakenbilder av seg selv på et nettsted med 13-årsgrense. "Men hvis jeg mener barnet mitt kan kjøre bil når de er 13, så driter jeg i at de må være 16 for å øvelseskjøre. Og hvis jeg synes det er greit at ungene leker på E-6, så har ikke du noe med å fortelle dem at de ikke kan!"
![]() |
#25 |
Det er bare en fase
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: To på rømmen: Hva er bakgrunnen for 7-årsgrense?Jeg tenker også at det ikke bare har med hvor skremmende filmen er (selv om det er hovedkriteriet når Medietilsynet setter aldersgrenser), men hvor dialogen ligger. Min femåring er nok litt beskyttet i forhold til bildeinntrykk, han trives godt med Biler enda - og jeg har ikke tenkt å introdusere så mye mer før jeg må. For ham hadde faktisk To på rømmen vært litt heftig, rett og slett fordi dialogen er anpasset større barn. Noen er vant til dette, min er ikke og hadde gått varm i hodet for å få alt forståelig underveis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
Ringskrømt
|
Enkelte ting er absolutte, så klart, men akkurat aldersgrenser på filmer oppfatter jeg som mer veiledende enn absolutte. Barn er forskjellige.
![]() |
#27 |
Men først, kaffe!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: To på rømmen: Hva er bakgrunnen for 7-årsgrense?6-åringen min reagerte på scenen der helten blir fulgt mot galgen, og hadde en del spørsmål rundt det etterpå. Ellers var det de scenen som Sybil nevnte. Også jo, en scene som dreide seg om hår på slutten, uten å si noe mer om det, 6-åringen satt i sjokk og vantro. |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ej ikke møjkets heije
|
Hvis det er en helt som skal henges på slutten av filmen, så klarer jo ikke jeg å se filmen engang. Takk for advarsel. Da holder både store og små i min familie seg unna.
![]() |
![]() |
#29 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: To på rømmen: Hva er bakgrunnen for 7-årsgrense?Tjorven: Ingen henging! Denne filmen bør dere se, det må jeg virkelig si! Det er den første "barnefilmen" jeg har sett uten å kjede meg et sekund. Jeg kunne faktisk tenke meg å se den en gang til.
![]() |
#30 |
ej ikke møjkets heije
|
Det kommer ikke på tale å se den filmen selv om det ikke blir noen henging. Verken jeg eller snuppa takler det særlig godt.
![]() |
![]() |
#31 |
Men først, kaffe!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Han blir ikke hengt altså, han ser bare ut fra korridoren i fengselet ut til galgen. Og det var jo skummelt og liten tvil om hva de hadde tenkt til å gjøre. Jeg er som deg Tjorven, utrolig sart på slikt, men denne filmen klarer du fint å se. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ej ikke møjkets heije
|
Nettopp. Det er liten tvil om at planen er å gjennomføre. Jeg takler ikke slikt. Jeg ser stort sett filmer med aldersgrense "Tillatt for alle - anbefales ungdom/voksne". Jeg er en ekstrem filmpingle.
![]() |
![]() |
|
|