Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

To på rømmen: Hva er bakgrunnen for 7-årsgrense?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-03-11, 08:50   #21
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To på rømmen; Hva er bakgrunnen for 7 års grense?

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Alle over 4 år kan jo se film med 7-årsgrense sammen med voksen.

Jeg vil flisespikke litt på det du skriver. Alle over 4 år har lov til å se filmer med 7-årsgrense. At de kan og/eller bør gjøre det er en helt annen diskusjon.

Min opplevelse er at det faktisk er en helt reell forskjell på de filmene som er tillatt for alle og de som får 7-årsgrense. Nettopp på det at 3-åringen blir redd og utrygg av 7-årsfilmene. Vi snek med snuppa da hun var 3 år, men gjør det ikke med knerten. Han skjønner tydeligvis mer av det bakenforliggende, og dermed bør han ikke utsettes for tøffe filmer.

Men altså; jeg synes i høyeste grad at man skal se an ungen, og synes ikke at det er grusomt å ta med 3-åringer som tåler det på filmer med 7-årsgrense. Dog synes jeg at ungene skal lære seg å følge regler, og vi blir sikkert mer nøye på dette når de blir eldre. Snuppa er 6 år og vi har foreløpig ikke vurdert å snike henne inn på 11-årsfilmer, som man jo kan se sammen med foreldre når man er 7. (Og litt av grunnen til det er at snuppa ser ut som hun er 4-5, og vil DØ hvis hun blir stoppet.)

Jeg spurte en vakt på kino en gang om de stoppet småbarn som sammen med foreldre prøvde seg på 7-årsfilmer. Svaret hans var: "Ja. Når det er 7-årsgrense, så må man ha fyllt 4 år." Om de faktisk reellt sett gjorde dette svarte han, som du ser, ikke på. Jeg følte litt at han svarte det han var forpliktet til å gjøre.

Gammel 17-03-11, 09:00   #22
Tuste
Aktiv

Tuste sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Tuste er litt kulTuste er litt kul
Standard

Sv: To på rømmen: Hva er bakgrunnen for 7-årsgrense?

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Og da er det neste spørsmålet; har noen opplevd å bli stoppet med for små barn på vei inn i kinosalen?

Ja, ble stoppet på Bolt med 3-åringen. Grunnen de oppga var at lyden var høyere på 7-års filmer og at mindre barn kunne ta skade av det. Vi kunne gå inn på eget ansvar, men fikk klar beskjed om at når det er 7 år så er det en grunn til det.

Tuste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 09:14   #23
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: To på rømmen; Hva er bakgrunnen for 7 års grense?

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Jeg vil flisespikke litt på det du skriver. Alle over 4 år har lov til å se filmer med 7-årsgrense. At de kan og/eller bør gjøre det er en helt annen diskusjon.

7-årsgrense betyr at Medietilsynet ikke synes filmen passer for barn under 7 år, det er ikke "egentlig" en 4-årsgrense. Hvis barnet er mellom 4 og 7, kan foreldrene/voksne velge å overstyre aldersgrensen, men da bør man være klar over at det er det man gjør, og vurdere eget barn opp mot begrunnelsen for aldersgrensen.

Gammel 17-03-11, 09:37   #24
Maggie74
Bør lage seg en tittel selv

Maggie74 sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 8
Maggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smartMaggie74 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg er litt sær, jeg, for jeg synes det er greit å følge aldersgrenser, både på kino og ellers. Har vært borti foreldre som mener de er enerådende på hva barna kan og tåler og bør, og det endte opp med at 11-år gamle jenter la ut nesten nakenbilder av seg selv på et nettsted med 13-årsgrense. "Men hvis jeg mener barnet mitt kan kjøre bil når de er 13, så driter jeg i at de må være 16 for å øvelseskjøre. Og hvis jeg synes det er greit at ungene leker på E-6, så har ikke du noe med å fortelle dem at de ikke kan!"

Jada.. det er jo litt hva man lærer ungene, liksom...

*kryper tilbake til mitt sære hull*

Gammel 17-03-11, 09:39   #25
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Jeg tenker også at det ikke bare har med hvor skremmende filmen er (selv om det er hovedkriteriet når Medietilsynet setter aldersgrenser), men hvor dialogen ligger. Min femåring er nok litt beskyttet i forhold til bildeinntrykk, han trives godt med Biler enda - og jeg har ikke tenkt å introdusere så mye mer før jeg må. For ham hadde faktisk To på rømmen vært litt heftig, rett og slett fordi dialogen er anpasset større barn. Noen er vant til dette, min er ikke og hadde gått varm i hodet for å få alt forståelig underveis.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 10:16   #26
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maggie74, her.

Jeg er litt sær, jeg, for jeg synes det er greit å følge aldersgrenser, både på kino og ellers. Har vært borti foreldre som mener de er enerådende på hva barna kan og tåler og bør, og det endte opp med at 11-år gamle jenter la ut nesten nakenbilder av seg selv på et nettsted med 13-årsgrense. "Men hvis jeg mener barnet mitt kan kjøre bil når de er 13, så driter jeg i at de må være 16 for å øvelseskjøre. Og hvis jeg synes det er greit at ungene leker på E-6, så har ikke du noe med å fortelle dem at de ikke kan!"

Jada.. det er jo litt hva man lærer ungene, liksom...

*kryper tilbake til mitt sære hull*

Enkelte ting er absolutte, så klart, men akkurat aldersgrenser på filmer oppfatter jeg som mer veiledende enn absolutte. Barn er forskjellige.

Gammel 17-03-11, 10:25   #27
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

6-åringen min reagerte på scenen der helten blir fulgt mot galgen, og hadde en del spørsmål rundt det etterpå. Ellers var det de scenen som Sybil nevnte. Også jo, en scene som dreide seg om hår på slutten, uten å si noe mer om det, 6-åringen satt i sjokk og vantro.
Barnet vårt synes det var en fin film.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 10:27   #28
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

6-åringen min reagerte på scenen der helten blir fulgt mot galgen, og hadde en del spørsmål rundt det etterpå. Ellers var det de scenen som Sybil nevnte. Også jo, en scene som dreide seg om hår på slutten, uten å si noe mer om det, 6-åringen satt i sjokk og vantro.
Barnet vårt synes det var en fin film.

Hvis det er en helt som skal henges på slutten av filmen, så klarer jo ikke jeg å se filmen engang. Takk for advarsel. Da holder både store og små i min familie seg unna.

Gammel 17-03-11, 11:13   #29
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tjorven: Ingen henging! Denne filmen bør dere se, det må jeg virkelig si! Det er den første "barnefilmen" jeg har sett uten å kjede meg et sekund. Jeg kunne faktisk tenke meg å se den en gang til. Storesøster er en grubler og kan reagere på en del ting, men denne gikk helt bra!

Gammel 17-03-11, 11:17   #30
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Tjorven: Ingen henging! Denne filmen bør dere se, det må jeg virkelig si! Det er den første "barnefilmen" jeg har sett uten å kjede meg et sekund. Jeg kunne faktisk tenke meg å se den en gang til. Storesøster er en grubler og kan reagere på en del ting, men denne gikk helt bra!

Det kommer ikke på tale å se den filmen selv om det ikke blir noen henging. Verken jeg eller snuppa takler det særlig godt.

Vi så "Grusomme meg" for en stund siden, og det var barnefilm etter både min og ungenes smak.

Gammel 17-03-11, 12:16   #31
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Hvis det er en helt som skal henges på slutten av filmen, så klarer jo ikke jeg å se filmen engang. Takk for advarsel. Da holder både store og små i min familie seg unna.

Han blir ikke hengt altså, han ser bare ut fra korridoren i fengselet ut til galgen. Og det var jo skummelt og liten tvil om hva de hadde tenkt til å gjøre. Jeg er som deg Tjorven, utrolig sart på slikt, men denne filmen klarer du fint å se.
Jeg likte også godt "Grusomme meg", snufset til til og med litt på slutten der.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-03-11, 12:20   #32
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Han blir ikke hengt altså, han ser bare ut fra korridoren i fengselet ut til galgen. Og det var jo skummelt og liten tvil om hva de hadde tenkt til å gjøre.

Nettopp. Det er liten tvil om at planen er å gjennomføre. Jeg takler ikke slikt. Jeg ser stort sett filmer med aldersgrense "Tillatt for alle - anbefales ungdom/voksne". Jeg er en ekstrem filmpingle.

Men nå er jeg laaaaangt på siden av temaet.

Jeg snufset også på slutten av "Grusomme meg", men den var trist og ikke ekkel. Det er stor forskjell.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:37.