Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva er greia med Nespresso?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-01-11, 12:48   #61
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er greia med Nespresso?

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg mener at jeg fant et i en eller annen økosjappe. Kan det ha vært Røtter på St. Hanshaugen tro? Eller var det den kjempemenyen ved Risløkka? Jeg tror det var Clipper.

Ah, Røtter har helt sikkert! Og de har mye annet godt også, så jeg har bare ventet på en anledning til å gå dit. Takk!

Forøvrig enig i at bossorteringen i Oslo - eller mangel på sådan - er en skandale, og nå ser det jo ut til at det tar enda lenger tid før det blir skikk på det. Håpløst!

Gammel 28-01-11, 12:53   #62
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om man drikker 20 kopper kaffe hver dag er vel ikke akkurat Nespressomaskin lønnsomt. Men om man har ei maskin og steamer på jobb, så er det iallefall billigere å betale 4 kr for en kaffe latte der, enn 35 kr ute på kafè. Og jeg synes helt ærlig at min kaffe latte er bedre enn den jeg kjøper på kafeene ute. Men nå drikker jeg ikke svart kaffe da, så det kan jeg ikke uttale meg om.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 12:55   #63
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Zoë: Vi tenker ikke at siden vi har begynt med tøybleier, så kan vi gi blanke i å kutte ned på emballasjekjøpet eller kjøpe så mye Nestlé vi orker.

Jeg prøver etter beste evne å finne alternativer til Nestléprodukter så langt det lar seg gjøre, jeg kjøpte ikke barnemat på glass til nr. 2 i det hele tatt, men brukte stavmikser, jeg handler løsvek så langt det lar seg gjøre og jeg har middagsplan og bruker rester flittig, så jeg knapt har matavfall.

Uten at jeg er det minste perkfet av den grunn.

Gammel 28-01-11, 12:59   #64
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Perkfet.

Gammel 28-01-11, 13:35   #65
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Perkfet: Når du er litt av en tjukkas, men ganske perky likevel.

Gammel 28-01-11, 13:38   #66
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

HV - det er fint at du er flink både med bleier og kapsler, altså. Kanskje er jeg rett og slett ikke så flink som deg, totalt sett? Eller kanskje er jeg - aner ikke, da måtte vi i tilfelle lage rimelig lange lister over alt vi driver med på hver vår kant og det gidder vi ikke.

Jeg tror jeg har vært klar på at jeg ikke synes at man skal avfeie at små ting makes a difference.

Poenget mitt er at vi får ta veloverveide valg når det gjelder hvilke områder vi kan trå til på, prøve å ta så fornuftige valg som mulig, se det store bildet og ha fokus på at det er det vi gjør i sum som gjelder - og akseptere at vi ikke er 100% perfekte noen av oss - heller ikke når det gjelder miljøsaken.

Det ligger ingen resignasjon eller noe forsvar i det - "Ingen er perfekt, så jeg gidder ikke å prøve engang" DET er noe helt annet - og jeg tenker at det skulle være greit å skjønne at jeg ikke har en slik holdning om man leser innleggene mine i denne tråden.

Gammel 28-01-11, 14:01   #67
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er greit at kapslene ikke tar særlig stor plass i søpla, men det er unødvendig plass. At annen emballasje også er unødvendig er da ikke et argument. Two wrongs does not make a right. Ikke går det an å gjenvinne dem heller, i motsetning til mye annet materiale.

Joda, det går helt fint å gjenvinne Nespressokapslene. Det krever litt ekstra jobb, fordi man må rense gruten ut av kapslene. Men så kan de rensede kapslene legges i "glass og metall"-beholderen.

Jeg syns for øvrig kildesorteringen fungerer som en drøm, og det er veldig tilfredsstillende å se at vi har mye færre restsøppelposer i uken etter at vi begynte med skikkelig kildesortering. :avsporer:

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 14:19   #68
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har også velfungerende kildesortering, dog med to daglige nespressokapsler i restavfallet. Jeg drikker rett og slett ikke kaffe hvis det ikke har vært gjennom en espressomaskin (og jadda, jeg har forsøkt et høyt antall entusiastas' eminente presskanne-/trakte-/hvahardukaffe). Med vår hverdagslogistikk så vi at vi rett og slett ikke laget oss kaffe på den lekre Francis Francis-en vår, med det resultat at jeg kjørte innom UB hver eneste dag på vei til jobb. Det er ikke særlig økonomisk, og FF er nå på Høttah mens jeg får nesten like god kaffe hver morgen hjemme. Nesten. For det er helt klart forskjell.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 14:59   #69
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Litt av problemet med "den ene kapselen ruver ikke akkurat blant all den andre embalasjen som finner vei til søplekassa mi." er jo ikke den ene kapselen hos dere, Zoë. Problemet er de utallige tonnene med kapsler som til sammen genereres av kaffedrikkende Nespresso-elskere. Hva dere gjør i ditt hushold er jo i så henseende slett ikke så viktig. (Vi har vel nesten alle svin på skogen, tenker jeg. )

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 15:12   #70
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det ville forbause meg om ikke, totalt på landet, emballasjen på vanlig posekaffe utgjør et større miljøproblem. Selv om det pr. kaffekopp blir mer for Nespresso.

Jeg må lystig innrømme at for meg er dette et ikke-problem. Jeg har definitivt større miljøsynder å ta tak i.

- No. 4 -
Gammel 28-01-11, 15:22   #71
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Standard

Her er vi helt rå på sortering, og vi er flink på mye innenfor miljø. Så der gidder jeg ikke å ha dårlig samvittighet faktisk.

Jeg blir helt satt ut når jeg er på besøk til deler av landet som nesten ikke helt sorterer overhodet, og det føles grusomt å hive alt i samme søppelbøtte.

Gammel 28-01-11, 15:25   #72
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Denne her tror jeg nok er ganske genial, og har også fått den anbefalt varmt. Men det er jo akkurat det samme problemet som med "ordentlig" maskin; man må enten drikke temmelig mye kaffe eller kverne selv hvis man vil ha ordentlig fersk. Og det vil man jo. Og dermed ryker den med høye kneløft en tidlig en tirsdags morgen.

- No. 4 -
Gammel 28-01-11, 15:29   #73
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Candy Darling, her.

Men det er jo akkurat det samme problemet som med "ordentlig" maskin; man må enten drikke temmelig mye kaffe eller kverne selv hvis man vil ha ordentlig fersk. Og det vil man jo. Og dermed ryker den med høye kneløft en tidlig en tirsdags morgen.

Hvis du kjøper små poser med kaffesjappekvernet kaffe og oppbevarer dem i fryseren så holder det seg helt fint, hvertfall om sammenlikningsgrunnlaget er nespressokapsler. Særlig om du drikker kaffe hver dag. Men det er godt mulig det økonomiske regnestykket ikke går opp i opp.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 15:33   #74
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alt det Candy sa.

Gammel 28-01-11, 15:34   #75
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Hvis du kjøper små poser med kaffesjappekvernet kaffe og oppbevarer dem i fryseren så holder det seg helt fint, hvertfall om sammenlikningsgrunnlaget er nespressokapsler. Særlig om du drikker kaffe hver dag. Men det er godt mulig det økonomiske regnestykket ikke går opp i opp.

Ikke i følge min dealer, han mener kvernet kaffe ikke holder i fryseren mer enn maks to uker. Maks. Og han har vunnet noen kåringer, han også.

- No. 4 -
Gammel 28-01-11, 15:39   #76
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke i følge min dealer, han mener kvernet kaffe ikke holder i fryseren mer enn maks to uker. Maks. Og han har vunnet noen kåringer, han også.

Men om du drikker kaffe hver dag så holder jo ikke en pose i 2 uker.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 15:49   #77
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne her tror jeg nok er ganske genial, og har også fått den anbefalt varmt. Men det er jo akkurat det samme problemet som med "ordentlig" maskin; man må enten drikke temmelig mye kaffe eller kverne selv hvis man vil ha ordentlig fersk. Og det vil man jo. Og dermed ryker den med høye kneløft en tidlig en tirsdags morgen.

Jeg eide en slik i et par måneder, men solgte den igjen. Jeg klarte aldri å lage annet enn skvip i den, og det ble fantastisk mye oppvask pr. kopp kaffe. Det første kan meget vel være jeg som aldri fant ut hvordan det egentlig skulle gjøres, men det siste er udiskutabelt, og da utgår den uansett for min del.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 15:51   #78
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

250 gram espresso holder vanligvs en uke hos oss. Vi er ikke så nøye på oppbevaring av bønner, for å si det slikt.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-01-11, 15:53   #79
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Er du sikker? To espressos for dagen? Vi klarte i hvert fall aldri å bruke det opp før vi syntes det ble tamt og beskt, men vi drakk nok ikke hver morgen da. Det er flere år siden vi gikk over til å kverne hele bønner.

- No. 4 -
Gammel 28-01-11, 15:53   #80
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har en kjekk liten kaffekvern fra De Longhi.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:21.