Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Prosjekt Reis Kun Med Håndbagasje er i gang

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-11, 16:12   #81
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Prosjekt Reis Kun Med Håndbagasje er i gang

Opprinnelig lagt inn av Morella, her.

Da ser ikke jeg mye uskyldig ut for jeg fikk ikke ta med solkremen til barna mine. (Hadde glemt å ta den ut av veska).

Vær du sikker på at det IKKE går på om du ser uskyldg ut eller ikke, men hvordan den enkelte sikkerhets-kontrollør tolker regelverket (omtrent som ligningsfunkjsjonærer...uten sammenligning forøvrig)

Jeg jobber som flyvende personell. I crew-sikkerhets-slusen på OSL så blir jeg langt strengere kontrollert enn jeg blir som vanlig passasjer. Jeg må av med sko, av med alt av metall, og blir tatt ut i såkalt ekstra-kontroll cirka annenhver gang jeg går igjennom. Vi som er flyvende personell blir med andre ord sett på som en mer reell trussel for flysikkerheten enn vanlige passasjerer... ? Antakelig.

Jeg har tatt avstand til hele systemet og humrer bare godt av det inni meg når folk blir tatt i fra ting som kan ligne på våpen, kniver osv. i sikkerhetskontrollen, for deretter å innta et biff-måltid spist med en sylskarp biff-kniv rett utenfor gate 38... Hvor vanskelig er det å putte DEN kniven ned i håndvesken liksom?...

Gammel 13-01-11, 18:02   #82
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Vær du sikker på at det IKKE går på om du ser uskyldg ut eller ikke, men hvordan den enkelte sikkerhets-kontrollør tolker regelverket (omtrent som ligningsfunkjsjonærer...uten sammenligning forøvrig)

Jeg jobber som flyvende personell. I crew-sikkerhets-slusen på OSL så blir jeg langt strengere kontrollert enn jeg blir som vanlig passasjer. Jeg må av med sko, av med alt av metall, og blir tatt ut i såkalt ekstra-kontroll cirka annenhver gang jeg går igjennom. Vi som er flyvende personell blir med andre ord sett på som en mer reell trussel for flysikkerheten enn vanlige passasjerer... ? Antakelig.

Jeg har tatt avstand til hele systemet og humrer bare godt av det inni meg når folk blir tatt i fra ting som kan ligne på våpen, kniver osv. i sikkerhetskontrollen, for deretter å innta et biff-måltid spist med en sylskarp biff-kniv rett utenfor gate 38... Hvor vanskelig er det å putte DEN kniven ned i håndvesken liksom?...

Jeg vet at det har fint lite å gjøre med hvor uskyldig jeg måtte se ut, eller ikke.
Det du skriver ang. kniver er jo bare helt lattelig. Lurer på hvem som er smartest, de som vil kapre et fly, eller de som lager reglene.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 18:05   #83
Slettet bruker
Passiv

Standard

Det aller kuleste er flyverne. Her sjekker man først at de ikke er packed med vann eller andre potensielt farlige greier, og på andre siden av porten slenger man dem ned med full kontroll på et fly. Av alle ting 9/11 som ga oss dette greiene burde lært oss så burde det vel være at man ikke gir folk kontroll på flymaskiner?

Svar med sitat
Gammel 13-01-11, 18:38   #84
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det går nok litt på hvordan du ser ut også. Jeg har en kompis som alltid blir stoppet for ekstra sjekk og får den strengeste behandlingen i sikkerhetskontrollen. Det slår aldri feil. For ikke å snakke om i tollen.

Gammel 13-01-11, 18:42   #85
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Det går nok litt på hvordan du ser ut også. Jeg har en kompis som alltid blir stoppet for ekstra sjekk og får den strengeste behandlingen i sikkerhetskontrollen. Det slår aldri feil. For ikke å snakke om i tollen.

I tollen lønner det seg å være søt. :erfart:

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 23:28   #86
Sonja Sockersöt
Hjuleglede

Sonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de fleste
Standard

Leppestift er ikke flytende...men leppepomader kan de ta fra deg, og da har du vært heldig og/eller har du truffet på blind sikkerhetskontrollør dersom du aldri har opplevd å bli tatt fra lipgloss.

Da har jeg utelukkende truffet på blinde sikkerhetskontrollører.
Haugesund, Gardermoen, Kastrup, Arlanda, Gatwick og Heathrow. Ingen har sagt noe på løs lipgloss i veska. Rosa OB ble imidlertid såpass sterk kost for securitydamen på Kastrup at det ble full sjekk av hele veska. Med sånn gnikkeklut på pinne og hele pakka.

Dessuten blir jeg alltid kroppsvisitert i sikkerhetskontrollen. ALLTID!

Sonja Sockersöt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-11, 23:55   #87
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg går gjennom sikkerhetskontrollen hver gang jeg skal på jobb, dog ikke den på terminalen på Gardermoen da.
Det er stooooooooor forskjell på de som jobber der og ikke minst merker man veldig fort hvilke som er ferske i tjenesten.
10% slår alltid til når jeg har på barnslige sokker føles det som.

Det mest irriterenes med sikkerhetskontrollen er når man kommer bak noen som har lommene full av dritt og kommer på at de må de jo tømme.
Når man har jobbet på Gardermoen en stund bør man faktisk ha lært å fjerne det før man står i køen, spesielt når man kommer litt før 8 om morgenen.

Gammel 16-01-11, 00:18   #88
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker ofte på macGyver når jeg er i sikkerhetskontrollen. Fordi jeg forestiller meg at en evt terrorist fint kan greie å få med seg gjennom sikkerhetskontrollen det som skal til for å lage noe farlig. Noe i veska planlagt spleiset med noe man finner på innsiden, lynraskt og planmessig koblet sammen. Det de imidlertid kanskje greier å fjerne litt av er tullinger som helt spontant kunne finne på å lage kvalm på flyet. Kanskje.

Gammel 16-01-11, 15:14   #89
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg har bare blitt stoppet på Værnes, jeg, da. Av alle steder. Men begge stedene har sikkerhetsvaktene vært litt humrete av seg. Første gang var da jeg hadde forglemt meg og lagt en gave jeg hadde fått, uåpnet ned i håndbagasjen. Det var stearinlys niesa mi hadde lagd til meg, men det så nok ut som en bombe. Men da fikk jeg beskjed av vakta om å snu meg bort når han åpnet, for jeg måtte jo ikke se hva som var inne i gaven. Søtingen.

Og nå i jula hadde vi pakket 007-pistolen til poden i håndbagasjen. Gud, så flaut. Men da fikk jeg stikke på Narvesen og kjøpe konvolutt og frimerker og sende den. De er litt rause på Værnes, ser det ut til.

Jeg kom til Værnes med en bryllupsgave i veska, som jeg skulle poste. Jeg glemte hele greia før jeg stod i sikkerhetskontrollen og vakten spurte "Har du en kniv i veska?" "Kniv, haha, selvsagt ikke!" lo jeg nervøst, helt til jeg kom på den fine Sabatierkniven med langt blad, godt innpakket. Den var ferdig til å slippe i postkassa, så jeg fikk gjøre det mens de så på.

Det var året etter 9/11, så det var på en måte betryggende at de oppdaget våpenet.

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 23:54   #90
Pegasus

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Men disse gjennomsiktige zip-posene, hvor får man dem? Er det noe man kjøper på flyplassen, eller får man dem ved kontrollen? En gjennomsiktig brødpose hjemmefra duger ikke?

:reiser lite:

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-02-11, 23:59   #91
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pegasus, her.

Men disse gjennomsiktige zip-posene, hvor får man dem? Er det noe man kjøper på flyplassen, eller får man dem ved kontrollen? En gjennomsiktig brødpose hjemmefra duger ikke?

:reiser lite:

Det ligger sånne i sikkerhetskontrollen. Bare å forsyne seg.

Gammel 11-02-11, 00:28   #92
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Nå er det sikkert ikke RyanAir du skal fly med, men jeg nevner det i tilfelle det er aktuelt for andre. De har jo som kjent nazibagasjeregler, og der er det kun ett (1) kolli håndbagasje du har lov til å medbringe. Vesker, poser, pc-er o.l. inkludert.

Unntatt fra Rygge, der får du lov til å ha med en pose i tillegg til håndbagasje. Spesialregler! men det skal også sies at det ene kolliet som de ellers tillater kan veie opp til 10 kg.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 00:31   #93
sindrome
Boler'o?

sindrome sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
sindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de flestesindrome er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Jeg tenker ofte på macGyver når jeg er i sikkerhetskontrollen. Fordi jeg forestiller meg at en evt terrorist fint kan greie å få med seg gjennom sikkerhetskontrollen det som skal til for å lage noe farlig. Noe i veska planlagt spleiset med noe man finner på innsiden, lynraskt og planmessig koblet sammen.

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 00:57   #94
Pegasus

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Takk, kjekt å vite!

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-11, 07:26   #95
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pegasus, her.

Takk, kjekt å vite!

Og jeg har kjøpt meg slike poser på butikken. Kjekt å ha poser som går an å lukke syns jeg.
Og da er alt pakket og klart når jeg drar på flyplassen.

Gammel 11-02-11, 07:28   #96
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Standard

Jeg har blitt kjempeflink til å reise kun med håndbagasje. Denne gangen fikk jeg til og med plass til joggebukse. Det er så godt å dra på seg det når man kommer på hotellrommet etter en lang dag.
Jeg har blitt en pakkeguru.

Gammel 11-02-11, 07:30   #97
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Leppestift er ikke flytende...men leppepomader kan de ta fra deg, og da har du vært heldig og/eller har du truffet på blind sikkerhetskontrollør dersom du aldri har opplevd å bli tatt fra lipgloss.

Jeg treffer nok bare på blinde sikkerhetskontrollører for jeg har alltid en tube lippgloss i vesken, og den har de aldri brydd seg med. Heller ikke røde øyne dråpene mine har de brydd seg om. Men nå har jeg reist mest i USA i det siste. Her er folk så smørblide både i sikkerhetskontrollen og passkontrollen for tiden at det er så man kan lure på om de går på noe. Sist vi var ute og reiste så advarte vi ungene på forhånd om at de ikke skulle tulle og spøke siden det sjelden slår godt an, men så opplevde vi at de rusket ungene i håret og smilte og lo og var så hyggelige at eldstemann sa (heldigvis på norsk! ) "Dere tok feil, det er lov til å tulle med dem!"

Gammel 11-02-11, 12:00   #98
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Nja, ikke alltid. Jeg kjøpte en Samsonite-pose i litt tykkere, gjennomsiktig plast som en slags toalettmappe. Den har de rette dimensjonene og kan brukes i stedet for de tynne ziplock-posene.

Opprinnelig lagt inn av sindrome, her.

Unntatt fra Rygge, der får du lov til å ha med en pose i tillegg til håndbagasje. Spesialregler! men det skal også sies at det ene kolliet som de ellers tillater kan veie opp til 10 kg.

Ja, det erfarte jeg også sist jeg dro fra Rygge med Ryanair.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:25.