|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Næringsrik mat til veldig kresen 5-åring?[quote=ElinM;2609259Bønner spiser et par av ungene mine som "fingermat", men det tipper jeg at jenta di ikke vil ha. Jeg bruker gjerne også å mose brune bønner i kjøttdeigen når jeg steker, i f.eks. taco, for å "spe ut" kjøttdeigen med noe sunnere. Ungene har aldri kommentert på det, så jeg tror ikke de merker noe, men så spiser de jo kjøttdeigen med litt saus/salsa på.[/quote]
|
|
|
|
#22 |
|
Superbasinella
|
Sv: Næringsrik mat til veldig kresen 5-åring?Flott med alle tipsene, jeg er mye mer motivert til at dette skal gå rette veien allerede. |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Næringsrik mat til veldig kresen 5-åring?
Magevondt kan nok være mye forskjellig, jeg merker det utrolig fort på magen når jeg er stresset og gruer meg til ting, trenger ikke å føle det selv engang... Så det kan jo helt klart å ha en sammenheng med noe, man kan få bare luftsmerter om man reagerer på mat tror ikke man nødvendigvis ser det på avføringen... |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Superbasinella
|
Når jeg tenker meg om vet jeg at hun får vondt i magen om hun spiser for mye søtt. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Næringsrik mat til veldig kresen 5-åring?Snuppa har ikke vondt i magen hvis hun spiser skikkelig. Det er ingen klaging på magevondt hvis vi serverer fiskegrateng. Derfor har jeg antatt at magevondt har skyldtes matmangel.
|
|
|
|
#26 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Næringsrik mat til veldig kresen 5-åring?Det med matintoleranse var et skudd fra hofta altså. Sannsynligvis har magevondte ikke noe med det å gjøre (slike diagnoser har det visstnok gått inflasjon i), men samtidig kan det være greit å være klar over muligheten for at det kan være en mulighet. Jeg er ingen hyppig ukebladleser, men jeg husker jeg leste en artikkel en gang om en kvinne som i voksen alder fikk diagnoses fruktoseintoleranse. Hun fortalte at hun i barndommen var svært kresen i matveien og hun ble oppfattet som sær og vanskelig. Hun ville for eksempel overhodet ikke ha frukt, for det ga henne ubehag. Små barn er jo ikke så flinke til å sette ord på ting, så hun nektet bare å spise det hun mer eller mindre bevisst visste at hun fikk ubehag av. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Næringsrik mat til veldig kresen 5-åring?Denne tråden skal jeg følge med på, for jeg har en kresen 2-åring. |
|
|
|
|
|
#28 |
|
*_*
|
Sv: Næringsrik mat til veldig kresen 5-åring?Kan det funke å leke selskap eller piknikk når dere skal spise? I kresne perioder hos storebror har vi for eksempel hatt piknik på gulvet, med pledd og maten på forskjellige fat rett på teppet. Vi spiser med fingrene og får lov å grise litt ekstra. Det er stas! Eller dekke pent på, med duk og stearinlys, og lage bordkort og forrett, hovedrett og dessert. Ikke voldsomme ting, altså. En rå gulrot til forrett er nok, det er bare tanken på at man liksom er i fint selskap som skal piffe opp litt. Kanskje kle seg om til middag også?
|
|
|
|
#29 |
|
Superbasinella
|
Du sier mye lurt her. Jeg tror også at lite mat kan være årsak til magevondt. Mulig er det også sultfølelsen hun beskriver som vondt.
Jeg prøver stadig å gjøre måltidene mer spennende for henne. Noen ganger hjelper det litt. Hun elsker utrolignok matpakkene jeg sender med når barnehagen skal på tur. (Det er kun da vi har med mat). Da har jeg feks. havrefras, litt oppskåret frukt i tillegg til brødskive/grove vafler. Det er ikke så veldig mye hun spiser, men da koser hun seg i det minste med maten. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Ja, det blir Vetle også ganske dårlig av, mest kvalm tror jeg... men har også virket som han har blitt utrolig grinete av det sånn i etterkant. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Sv: Næringsrik mat til veldig kresen 5-åring?Jeg har forresten testet ut kjernesunne vafler, og både Vetle og kameraten spiste det uten å si at det smakte noe anderledes (selvom de helt klart gjorde det) |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Superbasinella
|
Sv: Næringsrik mat til veldig kresen 5-åring?Tar gjerne imot oppskrift. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Næringsrik mat til veldig kresen 5-åring?Dersom ho et havregryn så har du jo eit fantastisk utgangspunkt der! Vi fekk vite av ernæringsfysiolog på sjukehuset at havregryn er den beste kornsorten når det gjeld både næring og evnen til å holde blodsukkeret jevnt og godt over tid. Betre enn alle andre korn. Dersom ho ikkje vil ha brød hadde eg glatt redusert bruke av det. (det gjorde vi når snuppeluppe nekta å ete brød, noko som forøvrig viste seg å vere cøliaki, men det betyr da ikkje at di jente har det samme). |
|
|
|
|
|
#34 |
|
Med tommestokk i veska
Medlem siden: Apr 2007
Sv: Næringsrik mat til veldig kresen 5-åring?Mi meining er forresten at det er ikkje viktig å ete potet altså. Igjen var eg i kontakt med ernæringsfysiolog, som sende meg epost og ga beskjed om at nei, potet er faktisk ikkje spesielt viktig å få i seg - den er ikkje så veldig rik på næringsstoff, og er nå tatt ut av lista for 5 om dagen. Eg er svært fornøgd når ungane et kjøtt, fisk og grønsaker og lar poteten ligge. Dei får nok av karbohydrat i seg likevel. Begge et brød til lunsj. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Superbasinella
|
Knekkebrød liker hun av typen Fullkorn Frokost knekkebrød, men spiser aldri mer enn et halvt. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Næringsrik mat til veldig kresen 5-åring?Hun høres veldig lik ut min sønn, så jeg skjønner godt hvor frustrert du blir! Jeg gruer meg til å lage middag, for det er så lite han spiser. Han spiser ikke saus, alt skal være rent, og kjøtt nekter han å spise, fisk likeså. Håper det bedrer seg når han blir eldre. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Så fint da |
|
|
|
|
|
#38 |
|
Superbasinella
|
Sv: Næringsrik mat til veldig kresen 5-åring?Nei hun spiser ikke egg. Har prøvd henne på matmuffins tidligere, uten hell. Men det fins sikkert fler oppskrifter som jeg kan prøve på. |
|
|
|
![]() |
|
|