|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
By the Sea
|
Sv: Nyttårsaften, legge seg før midnatt? (Voksne)Men hva er egentlig problemet med å bli betraktet som litt sær av og til, da?
|
|
|
#102 |
|
Passiv
|
Sv: Nyttårsaften, legge seg før midnatt? (Voksne)Uanmeldt besøk? |
|
|
|
#103 |
|
By the Sea
|
Sv: Nyttårsaften, legge seg før midnatt? (Voksne)
|
|
|
#104 |
|
maler
|
|
|
|
#105 |
|
By the Sea
|
...det er jo de som kommer på uanmeldt besøk som er en besynderlig rase, da.
|
|
|
#106 |
|
maler
|
Sv: Nyttårsaften, legge seg før midnatt? (Voksne)Men dere som synes det er sært å prioritere søvn fremfor moro, dere jobber utelukkende på dagtid? For enkelte av oss kan det nemlig være 3. eller 4. natta den uka uten søvn fordi man er på jobb om natten og med den vanlige barnenattevåken innimellom. Og hvor man evt har jobbet helgen før og skal opp på en relativt tøff tidlig vakt dagen etter. Man kan synes det er så sært man bare vil, men å kjøre rundt med sånn søvnmangel kan sammenlignes med å kjøre med promille.
|
|
|
#107 |
|
maler
|
Neida.
|
|
|
#108 |
|
Passiv
|
Sv: Nyttårsaften, legge seg før midnatt? (Voksne)Jeg jobber full stilling på dagtid med overtid på natt jevnlig. (Noen netter hver måned - i verste fall må døgnet snus opp-ned flere ganger innenfor samme uke.) |
|
|
|
#109 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Da kan man jo velge å møtes et annet sted enn hjemme, så en slik SMS hadde jeg satt pris på. Det er verre med de som står foran inngangsdøra. :hat:
|
|
|
#110 |
|
Passiv
|
Sv: Nyttårsaften, legge seg før midnatt? (Voksne)Og ja - er det en uke hvor jeg allerede har snudd døgnet med nattjobb mandag og torsdag og dagjobb resten så skal det mye til at jeg går på fest på fredag kveld. Helt klart. Om ikke annet så fordi jeg ikke klarer - da må jeg hvile. |
|
|
|
#111 |
|
maler
|
Nei, det gjør ikke jeg heller. Ikke om det er natt nr 2 eller 3 heller faktisk. Men jeg tåler å gå på ganske lite søvn. Jeg bare synes det er litt sært å stemple det å prioritere nødvendig søvn som sært. Hva som er nødvendig hvile vil vel variere veldig fra person til person.
|
|
|
#112 |
|
By the Sea
|
Jeg tror det kommer greit fram i denne tråden at vi alle har forståelse for ulike typer behov utenfor "normalen". Er man allerede søvndeprivert eller annet er det vel ingen som undrer seg.
|
|
|
#113 |
|
maler
|
Joda, jeg ser den. Det jeg prøver å si er vel at for noen av oss er normalen ikke normal.
|
|
|
#116 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Nyttårsaften, legge seg før midnatt? (Voksne)Jeg har ikke et problem eller en sykdom av noe slag, jeg trenger mye søvn, og er veldig kveldstrøtt. Det er bare sånn jeg er, så å kalle det en uvane eller sært at jeg lytter til kroppens behov (som blir pushet når jeg holder meg våken til halv tolv, f.eks.) blir veldig underlig i mine ører. Jeg prøver i det lengste å skaffe meg 9 timer om natten (at jeg ammer 5-6-ganger i løpet av natten har sikkert litt å si).
|
|
|
#117 |
|
Passiv
|
Helt klart. Men de fleste har det jo ikke sånn? Om noen har det sånn så tar man hensyn til det og synes ikke det er det minste rart. Men det er fortsatt ikke det mest vanlige? |
|
|
|
#118 |
|
Dårlig husmor
|
Sv: Nyttårsaften, legge seg før midnatt? (Voksne)Jeg har det litt som Skremmern. Jeg trenger mye søvn og fungerer mye bedre om jeg får mye søvn. Jeg er helt uinteressert i rakettene, og om jeg skulle på jobb 1. januar kunne jeg vurdert å gå hjem fra en fest før midnatt for å få sove litt ekstra. Jeg ser ikke en gang at det er noe rart. |
|
|
|
|
|
#119 |
|
Ringskrømt
|
Jeg har aldri tenkt over hva som er mest vanlig. Da jeg var ung&lovende trengte jeg betraktelig mindre søvn, men da hadde jeg også bare meg selv å tenke på, det har jo mye å si. De aller fleste har godt av nok søvn, og hva som er nok er svært individuelt, men jeg har aldri tenkt over at noe skal være mer vanlig. Jeg tenker mer at det er variasjoner fra gruppe til gruppe. Småbarnsforeldre, eldre, ungdommer, små barn osv.
|
|
|
#120 |
|
saftig
|
Jeg får ikke alvorlige problemer i mange uker, jeg får problemer dagen derpå. Og det føles virkelig ille nok. Kroppen virker ikke.
Nei, det er ingen søvnforstyrrelse å få sykdomsfølelse av for lite søvn, men det kan være dårlig planlegging.
Dette er faktisk ganske vesentlig informasjon.
Jeg syns ikke det kommer særlig godt fram at man har forståelse for ulike typer behov utenfor "normalen". Tvert imot.
|
![]() |
|
|