Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvordan snakker du?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-02-07, 09:01   #141
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvordan snakker du?

Opprinnelig lagt inn av Mandarin, her.

"Herregud, detta va godt. Banan og salami på brødskivå, samtidig så eg kose meg i sofaen."

Og jeg, som ikke sier herregud i utrengsmål, ville sagt det slik; Oi, detta va godt. Banan og salami på samma skjevå, samtidig så eg kose meg i sofaen.

Ikkje det at eg kan forstå at banan e godt for nåke. Eg har ikkje spist det siden eg va gravid med tiåringen.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 09:58   #142
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Jeg ville ALDRI brukt en ord som "jaggu". Ville du det altså?

Jepp, det er et "slang" som henger igjen fra den tiden jeg bodde på bøgda. Mamma gremmes hver gang hun hører meg bruke det. Eventuelt ville jeg sagt "Herlighet, dette var godt. Banan og salami på brødskiva mens jeg koser meg i sofa'n". (Og jeg får litt spader av kombinasjonen banan og salami, jeg gjør det. )

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 13:25   #143
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 391
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pastill, her.

Jeg ville ALDRI brukt en ord som "jaggu". Ville du det altså?

Jaggu er da vel helt gangbart? Bruker det ofte, jeg - og uten å ha bodd på bögda.

Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 13:36   #144
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker jaggu rett som det er, og jeg har nå bodd i Oslo hele mitt liv.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 14:14   #145
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Som him og jeg snakket om i en annen diskusjon, så har vi like gjerne blitt overrasket over dialekten når vi møter nettvenner IRL som oppførsel og framtoning ellers. Nå er jeg nysgjerrig, hvordan snakker du?

Jeg snakker sånn:

"Hærremin, detta var godt. Bannan og sallami på brødskiva, samtidig som jæi koser mæi i såffan."

LITT satt på spissen, men jeg snakker vel halvbred østlandsdialekt tror jeg.

Jeg snakker som deg. Halvbred østlending. Bruker mye a-endinger, sier som deg "detta" og "denna" i stedet for dette og denne. Og mange a-endinger i ord som husa, unga, osv.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 14:27   #146
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er det ganske bred trønderdialekt ja
Er jo NORD trønder, ikke fintrønder som i Trondheim

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 14:37   #147
olfiga
Aktiv

olfiga sin avatar

Hvor: på en øy
olfiga har et hav av muligheter foran seg
Standard

jeg er fra den plassen som kutter alle bokstavene for å si mest mulig som...
Æ e i a æ, du a
æ e i a æ å....

ka e d me dæ?

olfiga er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 14:55   #148
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Berglijot, her.

Eg har ikkje spist det siden eg va gravid med tiåringen.

Har du vært gravid med en tiåring?

Gammel 20-02-07, 15:13   #149
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Eg snakkar berrrgensk.

Gammel 20-02-07, 15:18   #150
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Herrrrrrremin, dette va godt. Banan og salami på brødskivå, samtidigt som eg kose meg i soffan. E det någen som spise banan og salami på brødskivå, forresten?

Leses med innlevelse og heftig skarring på r-ene.

Hilsen Stavanger-Veronal

Sånn såmm dette, bare me någen få justeringår

Herrrrrrrlihed, dette va godt. Banan åg salami på brøskjevå, samtidi såmm eg kose meg i sofaen. E de någen såmm spise banan åg salami på brøskjevå, forrresten?

Gammel 20-02-07, 15:19   #151
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Gammel 20-02-07, 16:34   #152
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Noen unger slår seg veldig til ro inni der.

Gammel 20-02-07, 16:36   #153
bina
Ustabil

bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Noen unger slår seg veldig til ro inni der.

Jeg syns det hørtes mer ut som om tiåringen var faren... Derfor jeg ble litt

Gammel 20-02-07, 16:41   #154
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Faren var litt eldre, ja.

Gammel 20-02-07, 16:47   #155
bina
Ustabil

Standard

Faren var litt eldre, ja.

Regnet med det, ja! Skjønte jo hva du mente, da, ble bare litt komisk når setningen ble trukket ut av innlegget ditt.

Gammel 20-02-07, 16:48   #156
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hønni, her.

Oslo vestsk

Jeg også. Men så slår jeg om ettersom hvor jeg er og hvem jeg snakker med.

Er jeg hjemme i dalen snakker jeg østerdøl, (Namin, hærremijn, bannan å sallami er gørgøitt på sjive, æljså, så hær sijtt je i soffan) Palataliserte n'er, t'er og l'er og hele greia.

Er jeg i Bergen eller i Oslo snakker jeg stort sett veldig pent og ville sagt at banaan og salamii er gått på sjiven, og at jæi sitter i sofaen osv.

Men jeg kan snakke litt breiere, dersom de jeg snakker med snakker breiere. :hermegås:

Gammel 20-02-07, 17:02   #157
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Jaggu er da vel helt gangbart? Bruker det ofte, jeg - og uten å ha bodd på bögda.

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg bruker jaggu rett som det er, og jeg har nå bodd i Oslo hele mitt liv.

Jammen, dere vet da at alle som har bodd nord for Sinsenkrysset er fra bøgda? Eller "bønder i by'n", som det også (så pent) heter.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 17:50   #158
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Jeg syntes begge de mulige tolkningene var litt sjokkerende, egentlig.

Gammel 20-02-07, 17:52   #159
Michelle
X First Lady

Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av guniss, her.

Her er det ganske bred trønderdialekt ja
Er jo NORD trønder, ikke fintrønder som i Trondheim

Nord trønder dialekten er fin synes jeg.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-02-07, 18:09   #160
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

"Detti var godt. Bannan å sallami på brødskiva, samtidig som je koser mej i soffan."

Bokormen er litt redd for å bli stemplet som en bygdetulling etter dette.

Bokormen er aktiv nå   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:38.