Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Plassering på fly

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-10-10, 19:07   #41
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Plassering på fly

For å svare HI: Har aldri opplevd det selv, men hadde noen tatt mitt sete så hadde jeg ganske sikkert bedt personen om å flytte seg. Nå er jeg ikke avhengig av noen spes. plass i et fly, men midten unngår jeg iallefall når jeg reiser alene..

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-10-10, 23:16   #42
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Dette har jeg opplevd flere ganger, og enkelte ganger har det vært direkte ubehagelig når jeg har påpekt det, ja en gang ble jeg faktisk skjelt ut av vedkommende som til slutt måtte flytte seg etter å ha fått streng beskjed fra personalet ombord. Heldigvis går det som regel greit; de har sett feil eller håpet at det ikke kom noen som skulle sitte der, og flytter seg uten å mukke.

Gammel 10-10-10, 00:30   #43
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Skikkelig uhøffelig av deg! Og seteplasseringen er vel noe du burde ordnet da du bestilte biletten eller ved innsjekk.. ?

Signerer Teofelia.

Nå var tilfeller slik at jeg hadde forhåndsinnsjwkket via Mail og valgt sete ved vinduet, det var noe feil med innsjekken på flyplassen som gjorde at jeg ble flyttet, jeg kom først inn på flyet, satt meg innerst på min rad. Måtte uansett ha flyttet meg, spurte vedkommende om det var greit at jeg ble sittende. Noe som i følge han var greit selv om jeg fikk inntrykk av at han var grinete. Jeg sa jeg kunne flytte meg om det var et problem, noe han benektet. Å rødprikke for noe sånt er bare barnslig. Da har dere alt for lite å irritere dere over her i verden.

Gammel 10-10-10, 00:32   #44
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg flyr ofte, og har aldri noensinne opplevd det. Jeg har dog opplevd at folk har sittet på feil rad, men når de blir gjort oppmerksom på det har de flyttet seg og unnskyldt seg opptil flere ganger.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 01:02   #45
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Om det er fullt, er min erfaring at folk holder seg til plassene sine. Ved halvtomt fly, bytter man når de som "eier" plassen dukker opp.

Gammel 10-10-10, 10:48   #46
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har satt meg feil et par ganger selv, enten bommet på seteraden eller satt meg på sete C i stedet for D. Det er skikkelig flaut.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 10:56   #47
OlleVia
Erfaren

OlleVia sin avatar

OlleVia er litt kulOlleVia er litt kul
Standard

Jeg flyr en del Oslo-Bergen, pga familie da. Det skjer avogtil at folk har tatt "feil sete", men ikke ofte. Mitt inntrykk er at folk er flinke og setter seg der de har fått anvist.
På sånne korte flygninger så synest jeg det hadde vært mye greiere å ikke hatt fast sete, så slipper en å leite og styre etter hvor en skal sitte.

OlleVia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 11:12   #48
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

Nå var tilfeller slik at jeg hadde forhåndsinnsjwkket via Mail og valgt sete ved vinduet, det var noe feil med innsjekken på flyplassen som gjorde at jeg ble flyttet, jeg kom først inn på flyet, satt meg innerst på min rad. Måtte uansett ha flyttet meg, spurte vedkommende om det var greit at jeg ble sittende. Noe som i følge han var greit selv om jeg fikk inntrykk av at han var grinete. Jeg sa jeg kunne flytte meg om det var et problem, noe han benektet. Å rødprikke for noe sånt er bare barnslig. Da har dere alt for lite å irritere dere over her i verden.

Ahh.... Ditto. Hevnprikking; sååå barnslig...

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 11:22   #49
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror faktisk jeg aldri har opplevd at folk har tatt "mitt" sete når jeg skal ut å fly, men så er jeg ikke overvettes glad i å fly heller, så det er ikke ofte jeg er oppe i lufta. Jeg har et snev av klaustrofobi og sørger bestandig for å ha sete ved midtgangen, om det er mulig. Jeg tror nok jeg hadde bedt, på en høflig måte, vedkommende om å flytte seg, dersom noen hadde sittet på "mitt" midtgangsete, og jeg hadde blitt henvist til midtsetet eller - gud forby - vinduet.

Og jeg har forresten opplevd å måtte krangle om senga mi en gang jeg skulle ta nattog. Jeg hadde kledd av meg og lagt meg og alt, da et kvinnemenneske kom og forlangte å få senga. Dette var hennes plass. Hun ga seg pokker ikke heller.

Det endte med at konduktøren kom for å finne ut av dette. Han sjekket bilettene våre... og joda, vi hadde samme kupe og samme køye... bare at dama som ville ha senga mi ikke skulle ha reist før dagen etter.

Hvordan det gikk med dama, se det vet jeg ikke. Hun vandret, temmelig slukøret, sammen med konduktøren bortover korridoren i toget. Jeg håpet hun fikk ei ledig køye et eller annet sted.

Sist redigert av Inagh : 10-10-10 kl 11:45.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 11:24   #50
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det spiller ikke særlig rolle for meg hvor jeg sitter, men hvis noen sitter på mitt sete, sier jeg fra, fordi jeg ikke vil risikere å sette meg på noen andres sete og måtte flytte meg igjen. Spør vedkommende pent om å bytte, sier jeg ja med mindre jeg på den måten havner vekk fra den/dem jeg reiser sammen med. (Jeg er enig i at det høflige er å spørre først, ikke bare sette seg på noens plass, men hvis jeg uansett sier ja til byttingen, er det jo faktisk enklere for meg å ikke flytte meg, bare sette meg på den andre plassen.)

Gammel 10-10-10, 11:26   #51
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Jeg vil ikke tro det er vanlig, har aldri opplevd det selv (selv om jeg nå leser her at det skjer rett som det er så da er det vel vanligere enn hva jeg trodde), men det har hendt at to personer har fått tildelt samme flysete. Det har jeg opplevd et par ganger.

Sist redigert av Luvi : 10-10-10 kl 11:34.
Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 12:21   #52
Vind
Erfaren

Vind sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Vind er populærVind er populærVind er populærVind er populær
Standard

På småturer har det hendt at noen har tatt setet mitt(eller vårt, jeg reiser nesten aldri alene), og så lenge ikke minstemann blir sittende alene så er det ok.
På lengre turer har det aldri hendt, og da har vi også reservert, og kanskje betalt ekstra, for å sitte på akkurat de setene og da hadde det ikke vært ok med store bytter iallefall. (Unntatt oppgraderinger til buissness, det er helt ok)

Vind er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 12:44   #53
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Og jeg har forresten opplevd å måtte krangle om senga mi en gang jeg skulle ta nattog. Jeg hadde kledd av meg og lagt meg og alt, da et kvinnemenneske kom og forlangte å få senga. Dette var hennes plass. Hun ga seg pokker ikke heller.

Jeg har vært den som la meg i feil seng, jeg.
Og damen som skulle hatt sengen var ikke blid. Det skjønner jeg jo godt, men hva skulle jeg gjøre da? Jeg tok det for gitt at hun heller ville ha den andre (rene) sengen, enn den jeg allerede hadde lagt meg i, og dessuten lå jeg bare i trusa og hadde på ingen måte lyst til å stå opp mens både hun og konduktøren sto og glodde sint på meg. Jeg ble temmelig arg til slutt, jeg også, mener jeg å huske, og ba dem vel i ganske konkrete ordelag til slutt om å enten pelle seg ut eller la meg ligge i den sengen jeg allerede lå i.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 12:53   #54
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg informerer folk vekk fra setet mitt med fast stemme i slike tilfeller. Det hender imidlertid at jeg ber om å få bytte sete med folk for å få sitte sammen med reisefølget mitt, men stort sett bare om jeg har et likeverdig sete og ser at personen åpenbart reiser alene.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-10, 13:24   #55
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

På innenriksflygninger skjer det ofte at noen har satt seg på setet mitt. Da gjør jeg dem oppmerksom på det, og hvis de spør om bytte, bytter jeg gjerne hvis jeg reiser alene. Jeg bryr meg ikke om hvor jeg sitter på korte flygninger. På langturer er det sjeldnere jeg opplever at noen sitter på setet mitt, da er det som oftest dobbeltbooking. Da bytter jeg ikke bort setet mitt for en dårligere plassering heller, hvis jeg ikke vurderer den andre passasjerens behov som mer presserende enn mitt.

Gammel 11-10-10, 10:22   #56
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av OlleVia, her.

På sånne korte flygninger så synest jeg det hadde vært mye greiere å ikke hatt fast sete, så slipper en å leite og styre etter hvor en skal sitte.

Grunnen til seteplassering er avhengig av flytypen og flyets vekt og balanse når det er fullt/halvfullt og avhengig av hvor mye cargo-last det er .

Hvis f.eks. 100 passasjerer i et fly som tar 180 sitter helt bakerst, så vil det bli ubalanse. Eksempelvis.

Gammel 11-10-10, 10:26   #57
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Jeg flyr til tider ganske mye og det har jeg tilgode og oppleve. Dersom noen sitter på min plass når jeg kommer, så gjør jeg vedkommende oppmerksom på det. Jeg booker alltid sete når jeg skal ut å fly.

Gammel 11-10-10, 10:27   #58
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Grunnen til seteplassering er avhengig av flytypen og flyets vekt og balanse når det er fullt/halvfullt og avhengig av hvor mye cargo-last det er .

For 10 år siden var det jo ikke vanlig med fast plass på innenlandsflyvninger. I alle fall hadde ikke Braathens det, som jeg oftest fløy med. Det medførte et kjempestress når alle skulle ombord på flyet samtidig og knuffet seg frem for å nå sitt foretrukne sete (vanligvis 3–5C eller D på morgenflyet). Nei, takke meg til siviliserte køer og folk som vet hvor de skal sitte når de går ombord!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 10:43   #59
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

For 10 år siden var det jo ikke vanlig med fast plass på innenlandsflyvninger. I alle fall hadde ikke Braathens det, som jeg oftest fløy med. Det medførte et kjempestress når alle skulle ombord på flyet samtidig og knuffet seg frem for å nå sitt foretrukne sete (vanligvis 3–5C eller D på morgenflyet). Nei, takke meg til siviliserte køer og folk som vet hvor de skal sitte når de går ombord!

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-10-10, 12:52   #60
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Den gang da...

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:43.