Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Abort

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du for/mot retten til selvbestemt abort?
For 50 35,21%
Mot uansett 11 7,75%
For hvis man søker en nemnd som vurderer den enkelte 5 3,52%
For så lenge det blir utført innen uke 12 65 45,77%
For så lenge det blir utført innen uke 9 11 7,75%
Deltakere: 142. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-07, 22:28   #281
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Abort

I en drømmeverden ble ingen som ikke ønsket seg barn gravid, alle brukte prevensjon (om de ønsket en graviditet) og ingen opplevde at prevensjonen sviktet.
Men vi lever ikke i en slik verden og må bare ta "konsekvensene" av det.
Det følger jeg at man har gjort i dette landet ved å innføre lovlige aborter.
For man har jo allerede sett og fått bevist at folk blir gravde selv om det ikke er lov å ta abort.

Selvfølgelig er det ønskelig å få ned antallet aborter, men før man kan sette inn tiltak må man vel først og fresmt vitehvorfor folk velger å ta abort. Sist men ikke minst bør man også være klar over hvor stor del som har blitt gravid selv ved bruk av prevensjon.
I noen tilfeller kan det også skje ting som gjør at et ønsket barn ikke lengre er like ønsket.
Et konkret tilfelle kjenenr jeg til selv.
En klassekamerat av meg fra barne- og ungdomskolen hang seg selv for ca 2 år siden. Han var blitt pappa for første gang få år tidligere. Når han hang seg selv var samboeren gravid med barn nr 2. Hun valgte å ta abort.
Dette var i utgangspunket et barn de begge ønsket seg, men med et lite barn fra før og tap av samber gjorde at hun ikke taklet å skulle få ta et barn til og derfor ble abort det som for henne var det riktige valget.

Gammel 11-02-07, 22:29   #282
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jepp, noe som sikkert blir svært vanskelig med tanke på at det vel ikke finnes ett menneske i dette landet som IKKE vet hvordan barn blir til, men som allikevel har ubeskyttet sex. Spesielt ungdom, i fylla eller fordi "kondomer er som å spise karameller med papiret på" osv.

Vi får passe på at ungdommen har kondomer tilgjengelig når de trenger det!

Jeg er for selvbestemt abort, slik det praktiseres i dag.

Gammel 11-02-07, 22:54   #283
Plipp
Getting in tune

Plipp sin avatar

Plipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt avPlipp har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Aldri mer strikkepinner.

Nemlig!
Jeg har enormt store problemer med å forstå de av dere som er mot abort.
Bare uttalelsen "Jeg er mot abort..." får meg til å lure på hva historien har lært dere? Eller historiene? For dette er noe som er høyst aktuelt i mange deler av verden også i dag. Hvor mange kvinner blir ikke tvunget til å bære fram et barn de ikke ønsker? Tvunget til å utføre illegal abort med livet som innsats , og i tillegg risikerer å føde et misdannet barn?
Det finnes mange eksempler på overgrep i disse historiene,fra alle kanter.
Jeg kjenner at jeg blir litt kvalm, og beklager med dette at jeg kanskje er ufin mot noen , men jeg opplever dette som enormt ufint ovenfor enhver kvinne.
.

Gammel 11-02-07, 23:07   #284
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Vi får passe på at ungdommen har kondomer tilgjengelig når de trenger det!

Jeg er for selvbestemt abort, slik det praktiseres i dag.

De fleste har nok det allerede, de får jo også utdelt gratis kondomer på helsestasjonene. Men de driter i det eller glemmer det i fylla. Holdninger må endres.

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 23:18   #285
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er for retten til selvbestemt abort, slik det er i dag.

Jeg gidder ikke begynne å diskutere så mye, mye er sagt, og man vil vel aldri bli enig!
Det jeg derimot synes er fint, i en slik diskusjon, er at man faktisk har meninger, og kan stå for dem. Jeg har tidligere vært i et miljø der det vel knapt var andre enn meg som var for selvbestemt, men spurte man de andre hvorfor de var mot, så hadde de ingen gode argumenter;
Det var bare fordi atte ... Også at de hadde lært det på skolen.
(Samme skolen lærer forøvrig at homofili er en sykdom og fint kan kureres. (Og ja, jeg vet - jeg har gått der selv.))

Gammel 11-02-07, 23:21   #286
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan dere ikke PMe eller avspore eller noe, istedetfor å diskutere person her inne? :kjefte:
Sitron sendte jo "drittet sitt" i en prikk, mens dere diskuterer henne åpent på forumet, vet ikke hva som er verst jeg.

Vet du, jeg syns det er mye mer realt å ta det åpent slik at man tilkjennegir seg for den man er. Å komme med stygge kommentarer på bakrommet er feigt.

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Merkelig at enkelte ikke vet hvor ignorer-knappen er. Men jeg antar det ikke er så lett på et så teknisk krevende forum som dette.

Det burde være unødvendig å bruke denne funksjonen fordi man vil unngå personangrep, syns du ikke? Hva med heller å oppføre seg slik at det går an for alle å delta? Ja til syrlige, ironiske kommentarer - nei til ondskapsfulle.

Jepp, noe som sikkert blir svært vanskelig med tanke på at det vel ikke finnes ett menneske i dette landet som IKKE vet hvordan barn blir til, men som allikevel har ubeskyttet sex. Spesielt ungdom, i fylla eller fordi "kondomer er som å spise karameller med papiret på" osv.

Og nettopp derfor er det så vanvittig viktig å gjøre kondomer lettere tilgjengelig! :gjentarmegselvtildetkjedsommelige:

Gammel 12-02-07, 00:01   #287
Pastill
Pauset

Hvor: In Town!
Pastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelenPastill er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

OI..hehe. Er det liv i denne diskusjonen altså.....

Pastill er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 00:10   #288
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Og nettopp derfor er det så vanvittig viktig å gjøre kondomer lettere tilgjengelig! :gjentarmegselvtildetkjedsommelige:

Kondomer ER allerede skremmende lett tilgjengelig, men ungdom gidder ikke å bruke det. :gjentarmegselvendamer:

Gammel 12-02-07, 00:14   #289
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kondomer ER allerede skremmende lett tilgjengelig, men ungdom gidder ikke å bruke det. :gjentarmegselvendamer:

Har du vært i kondomtråden? Det er ikke tilgjengelig NOK.

Gammel 12-02-07, 00:52   #290
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Kondomer er lett tilgjengelig om man har penger og IKKE syns det er flaut å kjøpe de. I mange tilfeller er det nok ikke pengene som stopper med at det er flaut å kjøpe de.
Så gratis kondomer som en kan "snike" med seg er nok noe som bør være mer tilgjengelig. Å få det hos helsesøster en eller 2 ganger pr mend er ikke nok. For ofte er det ikke slik at helsesøster har eget kontor på skolen, men at ungene må forlate solen for å komme til henne/han.

Billige kondomautomater på utestedene, hvor det faktisk blir fulgt opp at det IKKE ligger årgangskondomer i maskinen.

Sist men ikke minst bør man gjøre noe med holdninger slik at kondomer faktisk IKKE er flaut, men helt dagligdags. Noe man kan ta på, snakke om osv uten at man blir flau. Her kan jo skolen komm inn i større grad med sexundervisning med "praktiske" øvelser. Lære de å tre på en kondom så de slipper å knote med det.
Det jeg vil fram til er at man må få inn i kulturen at kondom er kult.

Gammel 12-02-07, 08:05   #291
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Og jeg sier igjen; hvordan?

I en optimal verden burde jo holdningskampanjer funke, men det vet vi jo alle at de ikke nødvendigvis gjør. Noen gjør alt som står i sin makt for å ikke bli gravide (ja, utenom å være avholds da), men de blir gravide likevel. Jeg vet ikke hvordan jeg, og det er ikke det jeg fikk spørsmål om - jeg har aldri kommet til å tatt abort selv, men jeg synes at fortsatt at det er bedre at legestanden tar seg av aborten enn "trollkjerringer" med diverse lumske metoder. (For selv om vi vet bedre, kan desperasjon drive mennesker til det utroligste)

Når jeg sier jeg er for abortloven slik den er i dag, er det jo mange ganger jeg reagerer om folk tar abort...Om mannen krever det, om det ikke passer inn i livet deres, fordi de skal pusse opp badet i stedet etc, - men i noen situasjoner så synes jeg mennesker skal få muligheten til å velge - selv om jeg aldri har kommet til å ta det valget.

Skal man jo være ihuga abortmotstandere, bør man jo være motstandere av kobberspiral også, da blir jo egget befruktet, men spiralen gjør at det ikke fester seg...(Ok, drar den langt)

Jeg vet jo om at par som hadde 3 barn - så steriliserte pappan seg - og de ble gravide IGJEN - og så steriliserte mamman seg - og likevel ble de 5-barnsforeldre

Gammel 12-02-07, 09:23   #292
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skremmende lett du. Hva er det som skremmer deg?

Gammel 12-02-07, 10:06   #293
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En kondom!! IIIK!

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-07, 10:08   #294
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Bare et uttrykk vi bruker her borte. Skremmende ditt og datt. Kanskje litt feil ordvalg i denne debatten.

Gammel 12-02-07, 10:09   #295
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

En kondom!! IIIK!

Det kan jo ellers oppfattes som ganske skremmende at ungdommer ikke bruker kondom, enda så lett det er å få tak i dem. En litt bakvendt formulering, kanskje, men noe i retning av "det er jo skremmende å tenke på at det er lett å få tak i kondomer, når vi vet hvor mange ungdommer som ikke bruker dem". :velvillig:

Gammel 12-02-07, 10:54   #296
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg våger meg på å svare på HI, uten å ha lest hele tråden:

Jeg har tvilt meg frem til et ja til selvbestemt abort. Jeg syns det er et uhyre vanskelig spørsmål, der kvinnens rett til å bestemme om hun vil la sin kropp "brukes" til å "holde liv i" et foster til det er levedyktig står steilt mot livets rett for fosteret.

Jeg er forferdelig i tvil om når et foster får "menneskeverd". Det blir feil, for meg, å si at det starter ved befruktningen. Halvparten eller så av befruktede egg blir vel aldri festet i livmoren en gang. Når hjertet begynner å slå? Det blir heller ikke veldig logisk. Hjertet er jo bare et par celler med en refleksstyrt sammentrekning. Når det begynner å ligne et menneske? Dømme etter utseendet, altså?

Jeg har kommet frem til at FOR MEG så øker "menneskeverdet" til et foster gradvis, men det er "fullt" ved 10-12 uker, og i hvert fall før uke 16. Da sanser det og reagerer på sanseinntrykk. Det ser ut som en baby.

Men jeg innser også at det blir galt å påtvinge andre MIN definisjon av dette. Den er altfor lite rasjonell, for følelsesmessig argumentert. Jeg KAN ikke la en så subjektiv oppfattelse styre andres DRAMATISKE valg om å bære frem et barn. Jeg mener at frem til uke 10-12 så er det veldig subjektivt om fosteret er "liv" eller ikke. Etter det syns jeg det er relativt rasjonelle tanker rundt menneskeverd, blant annet dette med sanser og reaksjoner.

Jeg vil derfor ha selvbestemt abort frem til uke 10-12. Etter det syns jeg det skal være forbeholdt skader som er uforenlig med liv. Punktum.

En annen grunn til å ikke utvide grensen til 16 uker er av hensyn til kvinnen. Jeg tror utrolig mange, som enda ikke har planlagt barn eller fått barn, vet lite om hvor utviklet et foster på 16 uker er. Og jeg kan ikke skjønne annet enn at den ordinære ultralyden i uke 16-18, der man tar bilder og henger på oppslagstavla hjemme, må bli utrolig belastende dersom man tidligere har abortert et foster i uke 16? Jeg er også temmelig sikker på at flere vil utsette denne vanskelige beslutningen dersom man KAN det. Med de medisinske og mentale belastningene det medfører.

:Skal prøve å lese tråden:

Gammel 12-02-07, 10:57   #297
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Før, på 1950- og 60-tallet, da prevensjonsmidler var mindre tilgjengelige og abort enten var umulig eller innebar gjennomgang av nemnd, tok mange abort selv ved hjelp av kateter.

Man brukte det til å punktere fostersekken, for slik å provosere frem abort. Det er ikke å underslå at dette medførte store blødninger, infeksjoner og sterilitet. Samtidig som abortloven ble innført, raste salget av katetre. (Kilde: utstilling på Teknsik museum om abort, svangerskap og fødsel)

Ønsker vi oss dit igjen? Der fortvilte jenter og kvinner som er blitt gravid mot sin vilje, skal risikere liv og helse for å kunne ha en viss kontroll over sin egen reproduksjon? Det er ikke lenge siden det var slik, det er våre mødre og bestemødre som måtte ty til disse hjepemidlene, kloke konene, bakromsleger, aborter i England osv.

Å la kvinner selv styre om og når de skal ha barn er en av grunnforutsetningene for et fritt samfunn. Det er heller ikke slik at antallet aborter er særlig stort. Og retten til abort gjør ikke at folk tar lett på valget og tar abort stadig vekk. Men heller en abort, enn en ulykkelig jente som får et barn hun ikke vil ha. Svangerskap, fødsel, spedbarnsperiode er såpass krevende perioder at man bør være motivert.

Det er veldig lite empatisk å være mot fri abort, synes jeg. Da har man rett og slett dårlig fantasi og bør i det minste spandere på seg å lese litt Gerd Brantenberg.

Gammel 12-02-07, 10:57   #298
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Når jeg sier jeg er for abortloven slik den er i dag, er det jo mange ganger jeg reagerer om folk tar abort...Om mannen krever det, om det ikke passer inn i livet deres, fordi de skal pusse opp badet i stedet etc, - men i noen situasjoner så synes jeg mennesker skal få muligheten til å velge - selv om jeg aldri har kommet til å ta det valget.

(Min utheving)

I hvilke situasjoner syns du de skal få velge selv da? Skal man ha en "liste" over gode nok grunner? Enten ER det vel greit, eller så er det vel ikke greit?

Gammel 12-02-07, 10:58   #299
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

(Min utheving)

I hvilke situasjoner syns du de skal få velge selv da? Skal man ha en "liste" over gode nok grunner? Enten ER det vel greit, eller så er det vel ikke greit?

Hun sier vel at hun er for dagens abortlov, og dermed ikke mener at det trenger være forhåndgodkjente grunner som ligger bak valget. Ikke for at man skal få lov til å ta abort, i alle fall. At man personlig kan mene at andres grunn er for dårlig, er en annen sak.

Gammel 12-02-07, 11:03   #300
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det er veldig lite empatisk å være mot fri abort, synes jeg.

Her er jeg helt uenig med deg. Hvis ser på et foster som et fullverdig menneske, så er jo selvbestemt abort helt UHYRLIG! Og like lite som at jeg kan argumentere stålsikkert for at et foster har menneskeverdi da og da, kan man argumentere for at det er "verdiløst" frem til en viss uke.

For en som ser på et foster som en baby, blir argumentasjonen om mors rett til å bestemme over eget liv, sammenlignbar med at man skulle argumentert for at foreldrene skulle kunne avlive et nyfødt barn med Downs med en giftsprøyte, fordi det er ALTFOR belastende, og påfører foreldrene altfor mye arbeid og det kan man ikke pålegge noen. NB: JEG sier ikke at det er sammenlignbart, men for en som ser på fosteret som en baby, så er det det.

Emneord
klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:35.