Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Abort

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du for/mot retten til selvbestemt abort?
For 50 35,21%
Mot uansett 11 7,75%
For hvis man søker en nemnd som vurderer den enkelte 5 3,52%
For så lenge det blir utført innen uke 12 65 45,77%
For så lenge det blir utført innen uke 9 11 7,75%
Deltakere: 142. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-07, 21:04   #241
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Abort

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Hvorfor skal jeg svare på sutrepm-er?

Voks opp!

Gammel 11-02-07, 21:04   #242
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg ser hva du mener, men det blir ikke helt korrekt det du skriver. Jeg har nevnt tidligere at hvis mors liv er i fare, så bør hennes liv prioriteres - i slike tilfeller er jeg altså for abort. Men det omfatter det medisinske rundt det. Vanligvis, i kanskje 98 % av tilfellene ?, er det ikke nødvendig å prioritere mor fremfor barn, da ingens liv står i fare.

Jeg grøsser selvsagt mer av senabort i uke 30, fremfor tidlig abort i uke 6, men det betyr ikke at det er mer OK å ta abort i uke 6, hvis du skjønner.

Jeg er faktisk litt forvirret jeg nå. Argumenterer du mot abort eller argumenter du mot abortloven?

Gammel 11-02-07, 21:05   #243
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Voks opp!

Skal jeg vokse opp? Hvem lager stor ståhei for en liten prikk? Jøss, noen trenger visst selvinnsikt til jul.

Gammel 11-02-07, 21:06   #244
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

esme: Jeg argumenterer mot abort, og da inkluderer det naturligvis at jeg er mot abortloven slik den er i dag. Jeg prøver også å forklare mitt syn, hvorfor jeg ser det på den måten.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 21:06   #245
Marian
29 år

Marian sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Marian er litt kulMarian er litt kul
Standard

Så søte snipa og denne Sitronen er da

Marian er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 21:06   #246
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Ta dere sammen, for guds skyld! :besvimer:

Gammel 11-02-07, 21:07   #247
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Jeg er faktisk litt forvirret jeg nå. Argumenterer du mot abort eller argumenter du mot abortloven?

Jeg tror bare hun påpeker overfor meg at hun har et syn på abort der hun i noen (få) tilfeller ville prioritert mor framfor foster, men altså bare hvis mors liv står i fare eller hvis fosteret har skader som er uforenlige med liv. Det synes jeg er et fullt ut forståelig standpunkt, selv om det har en rekke nokså grusomme konsekvenser, og selv om jeg er dypt uenig selv.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 21:08   #248
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skal jeg vokse opp? Hvem lager stor ståhei for en liten prikk? Jøss, noen trenger visst selvinnsikt til jul.

En liten prikk? Det er vel heller snakk om et beger som flyter over. Når du blir så personlig, så kan du ikke vente annet enn svar.

Jeg slutter med dette å svare deg, Sitron. Nå har du fått det som du vil, og du kan til og med komme med en eller annen spydig kommentar her på slutten, for å få siste ord

Oppfordrer med dette alle mine medengasjerte om å finne ignore-knappen.

Gammel 11-02-07, 21:09   #249
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ondskapsfullt av deg å drive på på denne måten, Sitron.

Gammel 11-02-07, 21:10   #250
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

esme: Jeg argumenterer mot abort, og da inkluderer det naturligvis at jeg er mot abortloven slik den er i dag. Jeg prøver også å forklare mitt syn, hvorfor jeg ser det på den måten.

Ok. Jeg har respekt for ditt syn på abort.

Men jeg skjønner ikke at det nødvendigvis inkluderer at man er mot abortloven. All den tid man ikke kan ta total kontroll over gravide så kan man jo ikke hindre abort, man bare hindre legale aborter. Og det er det jo abortmotstandere som innser også, og dermed ikke bryr seg så mye om abortloven. Derfor måtte jeg bare spørre.

Gammel 11-02-07, 21:10   #251
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men kan dere ikke ta det i en annen tråd da, for dere ødelegger jo hele denne artige abort-debatten. :sutre:

Dixie Diner er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 21:12   #252
Cascaye
Miss Distriktsnorge

Cascaye sin avatar

Hvor: Akershus
Cascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smartCascaye imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Det er ondskapsfullt av deg å drive på på denne måten, Sitron.

Ondskapsfullt er riktig betegnelse. Skjønner ikke at det er så kult å slenge ut ekle, kanskje sårende kommentarer.

Cascaye er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 21:12   #253
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Oppfordrer med dette alle mine medengasjerte om å finne ignore-knappen.

Dette var da under din verdighet, snipa.

Gammel 11-02-07, 21:12   #254
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg tror bare hun påpeker overfor meg at hun har et syn på abort der hun i noen (få) tilfeller ville prioritert mor framfor foster, men altså bare hvis mors liv står i fare eller hvis fosteret har skader som er uforenlige med liv. Det synes jeg er et fullt ut forståelig standpunkt, selv om det har en rekke nokså grusomme konsekvenser, og selv om jeg er dypt uenig selv.

Enig i det du sier her, det er i det minste et konsistent og logisk standpunkt.

Gammel 11-02-07, 21:13   #255
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Hva om Myrsnipa og Sitronen kan få ha sin diskusjon uten at vi andre blander oss inn. Det er kun de som vet hva som står i PM/prikkemeldinger.
(og admin dah)

Gammel 11-02-07, 21:16   #256
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Hva om Myrsnipa og Sitronen kan få ha sin diskusjon uten at vi andre blander oss inn. Det er kun de som vet hva som står i PM/prikkemeldinger.
(og admin dah)

Hun burde outes. Jeg sendte rød prikk for måten hun holdt på med Myrsnipa, jeg skrev kun ett ord; tragisk. Pent og pyntelig. Hun sender rød prikk tilbake om at jeg jaggu må være smart, og at hun nå ble veldig imponert.
Hun tåler faktisk ikke å få røde prikker for ufin oppførsel, og tar til og med igjen med dårlige kommentarer om folk intelligens. Som hun nødvendigvis vet svært lite om.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 21:19   #257
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Standard

Jeg får være lydig, og holde kjeft. Huff.. dette var da ille-

Men jeg er uansett ganske hardnakket mot abort.

Gammel 11-02-07, 21:19   #258
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Men kan dere ikke ta det i en annen tråd da, for dere ødelegger jo hele denne artige abort-debatten. :sutre:

Det er i hvert fall noe vi kan enes om.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 21:20   #259
HP
Administrator

HP sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 6
HP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtidHP har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

(og admin dah)

Dere vet det dere også, Myrsnipa har postet det litt lengre opp.

HP er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 21:31   #260
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aldri mer strikkepinner.

:sporer diskusjonen tilbake:

Kvinnen bestemmer over sin kropp og sitt liv. En mor som blir mor uten å ville det blir aldri noen god mor. Og nei, jeg tror ikke man bør tvinge noen til å gjennomføre et svangerskap og en fødsel hun ikke har lyst på (kanske med en fyr hun ikke vil vite av og som ikke bør bli far) fordi "hun blir nok glad i barnet etterhvert".

Vi bør ha såpass respekt og ydmykhet overfor de barna som fødes, at vi sørger for at de er velkomne. Det sikrer en god oppvekst.

Kampdager. Mye spennende fra feminsimens spede start, da de slåss frem alt vi tar som en selvfølge i dag.

Gro Nylanders egen historie

Denne er blant annet hentet fra Kampdager-sidene
Avslått!

I 1971 ble en 18 år gammel skoleelev gravid, la oss kalle henne «Maja». Navnet er fiktivt, men historien er ekte. For Maja passet det dårlig å få barn. Hun var ung og under utdanning og ønsket å ta abort. Men den avgjørelsen fikk hun ikke ta alene. To leger og en kurator ved Aker sykehus i Oslo var uenige i hennes valg. Dermed var saken avgjort. Lovverket ga dem den endelige myndigheten til å bestemme over Majas liv. Alternativet ble en dyr tur til England og abortinngrep der.
Kampen for selvbestemt abort var kanskje den aller viktigste kampen på 1970-tallet. Det var en kamp ført fram av tusenvis av kvinner og menn over hele landet og en seier som endret, direkte eller indirekte, alle norske kvinners liv. 1970-tallets abortforkjempere var tredje generasjon av kvinner som kjempet for at det å bære fram et barn skulle være kvinners eget valg. 30. mai 1978 ble det vedtatt – selvbestemt abort for kvinner. Hos nemnda

Maja forteller om sitt møte med nemnda på Aker i 1971:
«Jeg møter opp som avtalt kl. 08.30 om morgenen. Har på forhånd fått vite at det vil ta lang tid og stiller med matpakke og lesestoff. Sitter i korridoren sammen med 10-12 andre, de er tydeligvis i samme ærend. Jeg får verken spist eller lest. Tankene går om hva jeg skal si og hvordan jeg best skal få sagt det. Kl. 13.00 kalles jeg inn. To leger foruten kurator.
Jeg får ikke sagt det jeg har planlagt. Alt er avgjort, allerede første setningen forteller at svaret blir nei. Det vil gå så fint. Statistikken viser at mange studentpar med barn klarer seg utmerket. Alle mine bekymringer er grunnløse - alt vil gå fint. Mine følelser betyr åpenbart intet, og jeg får ikke komme fram med noe. Det ekteskapet som jeg nå bør inngå, vil gå så fint som bare det, både økonomisk og ellers.
Avgjort

Det gir meg et lite håp at jeg må gå på gangen, legene skal se hva de kan gjøre. Jeg venter sammen med de andre. Etter en tid blir vi kalt inn for å få svaret. Noen av damene i 40-årsalderen kommer gledesstrålende ut, noen av de unge pikene gråter. Det er min tur. Sosialkurator er alene, de to legene har avgjort og trukket seg tilbake. Dessverre, kan man intet gjøre. Men det er ikke så farlig, så sunne og friske som vi er. Jeg har fått nok og begynner å gråte …»
Majas historie er ikke enestående. Les Trines histore.
«Vi elsker moderskapet og vil dets vel, men bare i full frivillighet og når vi velger det selv.» Katti Anker Møller foreslår i 1913 at Straffelovens § 245, som truer kvinnen med inntil tre års fengsel dersom hun «rettsstridig dreper sitt foster eller medvirker hertil» skal oppheves. Dette er starten på kampen for selvbestemt abort i Norge. Ventetiden

Legene som satt i nemndene, hadde ulike oppfatninger om abort og hvilke kvinner som burde få innvilget sine søknader. Derfor ble systemet vilkårlig. Abortnemndene ved Aker sykehus i Oslo kom til å skille seg ut gjennom ekstra lang saksbehandling og ekstra lang ventetid for kvinnene som ventet på et svar. Hver fjerde kvinne ble gående å vente i over to uker. For hver dag ble avslaget mer sannsynlig.

Tekst: Marte Ryste.

«Majas» historie er hentet fra «Ikke send meg til en kone, doktor» av Ellen Aanesen. Brukt med tillatelse fra forfatteren.

Kort og lettlest om aborthistorie

Ulike temaartikler om abort

Og forresten, som en bonus, les denne her! Virksomme ord

"Det er ennå ikke ordentlig undersøkt om kvinnene går til grunne i husarbeidet eller ved at det er et galt forhold mellom dem og husarbeidet, at de ikke har evnen til å gjøre seg herre over det. Faktum er at de fleste kvinneliv strander i og på husarbeidet. Etter ti års ekteskap er selv søte, unge livsfriske piker blitt bekymrete, tykke, forjagete og forgremmede husmødre." (Boken om samliv fra 1941).

Sist redigert av Harriet Vane : 11-02-07 kl 21:39.
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:46.