Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-10, 21:16   #141
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Husker dere hva dere laget på skolekjøkkenet?

Prøver å huske om vi hadde bok, men jeg tror rett og slett timen startet med å skrive av oppskriften fra tavla og inn i en skrivebok. Utrolig dum tidsbruk, for vi fikk alltid dårlig tid.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 21:24   #142
Finni
Bør lage seg en tittel selv

Finni sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 5
Finni er populærFinni er populærFinni er populærFinni er populær
Standard

Det jeg husker best er vel den hæselige blomkålsuppen. Den ble rett og slett ikke spiselig.

Ellers skulle jeg og en venninne, som gikk i den andre haimkungruppen bake boller hjemme.
Jeg hadde lært å bruke fersk gjær, hun tørrgjær. Vi kranglet fælt og endte opp med halvparten av hver i deigen

Gammel 07-06-10, 21:24   #143
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Husker ikke så mye hva vi lagde, men jeg husker vi måtte pugge rekkefølgen på oppvasken: Glasstøy, stentøy, rustfritt stål... og så husker jeg ikke mer. Takk og pris for oppvaskmaskin.
Vi hadde et veldig stramt budsjett, så den ene gangen vi skulle lage milkshake med sjokolade fikk vi ett glass melk, ca en teskje sjokoladepulver, og ca. en teskje med is hver. Skolen jeg gikk på hadde mange elever som hadde bodd i utlandet i korte eller lengre perioder, og innimellom hadde vi timer der disse lærte oss å lage mat fra landet de hadde bodd i. Jeg husker vi lagde etiopisk mat, samt mat fra Madagaskar og Japan, og sikkert flere steder som jeg ikke husker nå, det begynner å bli veldig mange år siden. :knirk:

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 21:41   #144
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Husker ikke så mye av alt vi lagde, men husker veldig at Fru Hansen satt på kateteret og tittet inn i sitt runde speil og pudret nesen og at vi engang laget gelè og hun tiltet nesten i vinkel da jeg hentet sukkerskålen for å strø oppå gelee`n for det var jo sukker i geleen...

Gammel 07-06-10, 22:01   #145
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Jeg husker knapt hva vi laget på heimkunnskapen, men jeg husker grusomme råvarer, sur melk og mystisk skinke som vil skulle bruke uansett, jeg husker at guttene slapp unna med å fjase rundt og leke mens jentene fikk kjeft bare vi så vekk fra ovnen, og jeg husker altfor mange detaljer om lærerinnens sexliv. For dette inngikk jo klart i heimkunnskap!

Heldigvis hadde jeg mamma og pappa hjemme som mer enn gjerne slapp meg til på kjøkkenet fra jeg var ganske så liten.

Gammel 07-06-10, 22:04   #146
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Sorry.
E-tasten på tastaturet mitt (sammen med J og Å) er litt ... borte, faktisk.

jeg mangler:
qagh<zvbnm (Ja, altså også mellomrommet) Og begge shifttastene og de fleste andre på nederste linje.

Gammel 07-06-10, 22:36   #147
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Vi måtte og skrive oppskrivtene av tavle og inn i kladdebok. Som skulle pyntes osv.
Men alle oppskriftene var mer eller mindre hentet fra Boller til burritos boken som vi fikk utdelt til odel og eie ca midt i skoleåret. Den ble aldri brukt i skoletiden.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 22:43   #148
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Jeg husker en rett som het "kjøtt og ris i form". Den er blitt en slager her hjemme.

Gammel 07-06-10, 22:52   #149
Spoon
med mange baller i lufta

Spoon sin avatar

Hvor: I et grått hus i Trøndelag
Blogginnlegg: 66
Spoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt liktSpoon er virkelig godt likt
Standard

Benløse fugler.

Husker også at en av guttene som var på mi gruppe brukte perlesukkeret i skillingsbollene i stedet for oppå.

Gammel 09-06-10, 10:06   #150
turi
representert

Medlem siden: Oct 2006
turi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelenturi er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Man har da sitt gamle matlaginshefte fra barneskolen, vi hadde matlaging i 6. klasse. (Kun 6 klasser før ungdomskolen i de dager).

Første time: Sjokoshake , havregrynsaftsuppe og Furulysalat. Sammensetningen er upåklagelig!!
Neste time: Eplesuppe og lapper!
Så følger: Tilslørte bondepiker, smørgrøt og pannekaker.
Så finner jeg til min lykke igjen pizza`n. Jeg husker jeg var litt forundret over å ha mel i kjøttsausen til pizza, men den var hensynsløst god!!
Biff stroganoff med hvalkjøtt, hveteboller, havrekjeks og grove horn, grønnsaksuppe, krydderkake, havremakroner, bondeomelett, semulegrøt med rød saus og adventskrans - tipper vi nærmer oss jul!!

Serinakaker, spagetti med kjøttsaus, fruktsalat, fiskeboller i hvit saus - 2 fiskeboller til hver holder - står det! Kokt torsk, ostepanne - og nå skjønte jeg at forskjellen mellom bondeomelett og ostepanne er ca 100 g med ost!
Scones og risotto runder av mitt år i 6 klasse.

Håper jeg også finner igjen matlagingsboka for ungdomskolen!!

Fra boller til buritos har jeg også, jobbet på ungdomskolen for noen år siden. Synes at det er for lite matlaging på skolen, ungene elsker det!!

Gammel 09-06-10, 10:17   #151
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg husker ikke så mange av rettene, husker scones (fordi jeg aldri hadde hørt ordet før) og omelett (fordi noen på en annen gruppe sved den så usannsynlig mye).

Husker mest de jeg var på gruppe med. De gjorde at jeg aldri spiste maten om de hadde vært i nærheten under prosessen.

Gammel 09-06-10, 10:57   #152
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg bruker fremdeles oppskriften på hvit saus og på empanadas fra skolekjøkkenet, husker jeg virkelig likte heimkunnskap

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 14:30   #153
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det aller første vi lagde var tomatsuppe. Den smakte buljong og er grunnen til at jeg først det siste året har orket å lage tomatsuppe fra bunnen av igjen.

Gammel 17-06-10, 15:04   #154
Nelly
Superduperaktiv

Nelly sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Nelly er litt kulNelly er litt kul
Standard

Heimkunnskap var gøy. Jeg har ennå oppskriftsboka der jeg skrev de oppskriftene jeg likte. Ikke glad i fisk så det står ingen av dem. 6 klasse mener jeg det er ifra.
Pizza (bruker oppskriften til bunnen ennå), marmorkake, Tortilla (ikke det jeg nå kaller tortilla, er vel egentlig en makaronigrateng uten kjøtt), Sjokolade muffins, Hamburgere og hamburgerbrød, baguetter, kokosmakroner, fletteloff, ostesuffle, grove rundstykker, scones, skolebrød, fårikål, vaniljesaus, kjøttkaker, brun saus, kålstuing, rødgrøt med melk, piroger, horn, surkål, makaroniform med pølser, pannekaker, potetlumper, svinekoteletter med kremsaus under ostlokk

Nelly er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 17:19   #155
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Noba, her.

Også husker jeg at vi vasket opp. Mye og veldig grundig.

Det er omtrent det som henger igjen hos meg og.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 17:39   #156
LilleT
Rastløs dagdrømmer

LilleT sin avatar

Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har i grunnen bare dårlige minner til heimkunnskapstimene. Vi hadde en gammel og streng lærer og jeg var hele tiden livredd for å gjøre noe feil. De fleste elevene jeg har på skolen i dag elsker mat og helse-timene, kanskje fordi det er et av de få fagene i dagens skole som i alle fall delvis er praktiske.

Gammel 17-06-10, 18:43   #157
Teoretica
Aktiv

Teoretica sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Trondheim
Teoretica er litt kul
Standard

Jeg husker at vi hadde veldig mye teori, fordi skolen hadde for lite penger til at vi kunne lage mat hver gang. Det jeg husker best er derfor hvordan vi pugget kost & ernæring, karbohydrater, proteiner, flerumettet/mettet/umettet fett, vitaminer og gudvethva.

Vi lagde vel mat ca en gang i måneden. Det gikk mye i gjærbakst - boller, grove rundstykker og pizza. Også lagde vi eplekake, grønnsakssuppe og mat fra Sri Lanka.

Teoretica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 22:07   #158
linne@
har gullhår

Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Trøndelag
linne@ er litt kullinne@ er litt kul
Standard

Læreren vår var av den gode, gamle sorten, og veldig dyktig.
Vi lagde kjøttkaker i brun saus, fileterte fersk fisk og lagde fiskemat, fisk i form, laks og mye annet med poteter og grønnsaker til. Veldig tradisjonelt. Mye gjærbakst og desserter, bla. varme epler som merkelig nok ikke falt i smak hos meg. Lapskaus husker jeg og fiskeboller i hvit saus selvsagt. Ris, pasta og pizza var ikke et tema engang.

Husker godt da vi skulle lage blodpannekaker og blodpudding. Huffameg. Vi fikk en stor bøtte med blod... say no more. Likte heimkunnskap godt, og bruker fortsatt arbeidstallerken og vasker alltid glassene først osv. En rar ting jeg husker er hvor mange åpnende margarinpakker det var i kjøleskapet. Det var også et voldsomt svinn av pepperkakedeig når vi bakte det
Ellers var læreren vår veldig god i å formidle ernæringsteori.

linne@ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 22:37   #159
Lhi-My

Lhi-My sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Jeg traff igjen en klassekamerat for noen få dager siden. Vi gikk sammen på ungdomsskolen og har nesten ikke snakket med hverandre siden. Vi gikk ut i 1987, så det begynner å bli noen år siden. Noe av det første han sa var "Husker du brenneslesuppa vi laget på skolekjøkkenet?".

JA! Jeg husker brenneslesuppa! Grøss og gru! Vi hadde et spetakkel av en lærer som tvang oss til å spise enten vi ville eller ikke. Alle måtte forsyne seg med minst en halv (stor!) suppetallerken med brenneslesuppe og vi måtte sitte til vi hadde spist opp. Flere satt faktisk der gjennom siste del av kokketimen, hele friminuttet og første del av timen etterpå. Ikke pokker om vi fikk lov til å gå før vi hadde tvinget i oss den grønne guffen! :urk:

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-06-10, 23:14   #160
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Busy, her.

Sild som vi sløyet og fileterte.
Skoleboller.
Grov pizzabunn med ettellerannet oppå, vi tok feil og brukte griljermel, det ble kjempegodt.
Rødgrøt.
Pannekaker.

Det var ikke slik at det fristet å ta vare på oppskriftene, jeg husker vi måtte skrape gulrøttene med kniv, for det var slettes ikke alle som hadde gulrotskreller.

Hvis dette var i ungdomsskolen så har jeg laget og gjort det samme.

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Vi måtte koke bestikk og glass.

Da jeg begynte å jobbe her jeg jobber nå for fem år siden ble fortsatt kokt glass og bestikk. Jeg er den damen som avskaffet det.

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Så komisk at så mange har laget Appelsinris. Det er en type dessert jeg aldri har spist annet enn på skolekjøkken. Stod det i en læreplan at det skulle lages tro?

Vi lager fortsatt appelsinris. Knis.

Opprinnelig lagt inn av Veslemøya, her.

Jeg husker at vi fikk baksten med oss hjem i papirposer. Det vil si tomme mel og sukkerposer. Det var jo bra at de hadde fokus på gjenbruk. Det var stort å få med seg noe hjem.

Vi gir fortsatt slike poser på skolekjøkkenet. Og vi bruker dem hjemme. Genialt!

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:43.